• his.dudeness
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-03 16:36

his.dudeness

The Dude Abides.

Topicstarter
Ik heb een desktop pc zonder wifi en zonder bluetooth. Nou is de Intel AX210 sinds kort beschikbaar, met WiFi 6 en BT 5.2.
Ik heb overal gezocht naar desktop kits (dus AX210 + PCI-e kaart + antenne) maar ze gebruiken allemaal (echt allemaal) een USB header voor de Bluetooth portie van de AX210.

Kan iemand mij vertellen waarom de WiFi en Bluetooth niet gewoon allebei via PCI-e kunnen?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:44

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Als Intel die chip zo ontworpen heeft dat het Bluetooth deel van de chip communiceert via USB ontkom je er niet aan. Vermoed dat dat het geval is, maar om het zeker te weten zul je de data sheet/hardware design document er even op na moeten slaan.
Op zich wel logisch want Bluetooth communicatie wordt vaak gedaan middels UART. Dat knoopt gemakklijk aan USB.
Wellicht zijn er kaartjes die er een extra chip op hebben zitten die de vertaalslag naar PCIe doet, maar dan zul je op zoek moeten.

[Voor 40% gewijzigd door Ultraman op 24-02-2021 17:02]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:22
Dat kostte me nog geen 5 minuten om er een te vinden zonder USB-header:

Deze of deze.

Schrappen!

[Voor 29% gewijzigd door Masimo op 24-02-2021 17:05]

• his.dudeness

his.dudeness

The Dude Abides.

Topicstarter
Masimo schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 16:59:
Dat kostte me nog geen 5 minuten om er een te vinden zonder USB-header:

Deze.
Dat is de oudere AX200, niet de AX210
en daar moet alsnog iets in

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:57

SambalBij

We're all MAD here

En ook de AX210 versie van 'Fenvi' heeft behalve de kaart een "bluetooth cable" die toevallig naar een vrije USB header moet...
https://nl.aliexpress.com/item/1005001783006517.html

Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming, 'Wow! What a Ride!'

• Masimo
Ja, mijn fout.

Excuses!

Je desktop heeft niet toevallig een miniPCIe slot?

Ook geen USB poort aan de achterkant, die je kan gebruiken? Dus kabeltje naar buiten leiden en dan inprikken?
Het gaat alleen om voeding via USB, dus als je een beetje durft te solderen kun je ook een paar snoertjes van een USB poort aftakken.

[Voor 67% gewijzigd door Masimo op 24-02-2021 17:09]

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Ultraman schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 16:57:
Wellicht zijn er kaartjes die er een extra chip op hebben zitten die de vertaalslag naar PCIe doet, maar dan zul je op zoek moeten.
En dat zal dan waarschijnlijk wel meteen een veel prijzigere kaart worden. De kaarten die je nu hebt zijn nagenoeg passief; de AX200/AX210 kaart gebruikt zowel PCIe als USB die beiden aanwezig zijn op een M.2 slot. De insteekkaart voor de desktop PC lust die twee simpelweg door naar een regulier PCIe slot en een USB connectie.
Wil je een insteekkaart met alleen maar PCIe, maar wel een AX210, dan zou dat een (hypothetische - weet niet of ze bestaan) kaart moeten zijn met een PCIe bridge en een USB controller...

Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming, 'Wow! What a Ride!'

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

SambalBij schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 17:09:
[...]

En dat zal dan waarschijnlijk wel meteen een veel prijzigere kaart worden. De kaarten die je nu hebt zijn nagenoeg passief; de AX200/AX210 kaart gebruikt zowel PCIe als USB die beiden aanwezig zijn op een M.2 slot. De insteekkaart voor de desktop PC lust die twee simpelweg door naar een regulier PCIe slot en een USB connectie.
Wil je een insteekkaart met alleen maar PCIe, maar wel een AX210, dan zou dat een (hypothetische - weet niet of ze bestaan) kaart moeten zijn met een PCIe bridge en een USB controller...
Yup, dat zou een kaart zijn met meer componenten en daarom hogere kosten. Dus ik denk dat je hem niet gaat vinden, maar zeg nooit nooit.

• his.dudeness

his.dudeness

The Dude Abides.

Topicstarter
Masimo schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 17:05:
Je desktop heeft niet toevallig een miniPCIe slot?

Ook geen USB poort aan de achterkant, die je kan gebruiken? Dus kabeltje naar buiten leiden en dan inprikken?
Het gaat alleen om voeding via USB, dus als je een beetje durft te solderen kun je ook een paar snoertjes van een USB poort aftakken.
mijn P9X79 WS heeft maar 1 USB header waar ik nu twee USB 3.0 ports uit krijg, vandaar dat ik die twee ports niet op wil offeren voor Bluetooth

• Masimo
Ik weet niet hoeveel PCI-E slots je beschikbaar hebt, maar voor een paar euro koop je ook een PCI-E USB controller met een paar extra USB poortjes. Hoeft alleen een voedingskabel in.
Die prik je dan naast de wifi-kaart in.

[Voor 8% gewijzigd door Masimo op 24-02-2021 17:28]

• his.dudeness

his.dudeness

The Dude Abides.

Topicstarter
Masimo schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 17:28:
Ik weet niet hoeveel PCI-E slots je beschikbaar hebt, maar voor een paar euro koop je ook een PCI-E USB controller met een paar extra USB poortjes. Hoeft alleen een voedingskabel in.
Die prik je dan naast de wifi-kaart in.
ik heb nog maar 1 slot over, en daar moet dan die AX210 in

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Tweakert-oplossing:
Kabel in een poort aan de buitenzijde steken en naar binnen lussen?
Oude USB1 of USB2 kabel heeft maar vier aders volgens mij.
Kwestie van daar een paar female pin headers aan solderen en je bent er.

• Masimo
Je kan ook de Bluetooth van de AX210 laten voor wat het is, en je prikt aan de achterkant een Bluetooth USB-dongeltje in je PC.

Maar ik sluit me aan bij de vorige spreker. Je krijgt een USB kabeltje meegeleverd met de desktop kit. Het moet niet zo moeilijk zijn daar een USB A stekker aan te maken, en dan langs achter naar buiten en in een USB poort prikken.

[Voor 48% gewijzigd door Masimo op 24-02-2021 17:40]

• his.dudeness

his.dudeness

The Dude Abides.

Topicstarter
Masimo schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 17:37:
Je kan ook de Bluetooth van de AX210 laten voor wat het is, en je prikt aan de achterkant een Bluetooth USB-dongeltje in je PC.
daar heb ik nog geen BT 5.2 versies van gevonden
Masimo schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 17:37:Je krijgt een USB kabeltje meegeleverd met de desktop kit. Het moet niet zo moeilijk zijn daar een USB A stekker aan te maken, en dan langs achter naar buiten en in een USB poort prikken.
Ja dat ga ik denk ik maar doen. Klopt het dat die AX210 kit alleen nog uit china te bestellen zijn? Zou wel fijn zijn om een europese webshop te vinden ivm verzendtijd op amazon.co.uk gevonden

[Voor 51% gewijzigd door his.dudeness op 24-02-2021 17:50]

• Masimo
Of je gebruikt zoiets, en dan vervang je de header door die van de kabel die bij de wifi-adapter geleverd wordt.

• his.dudeness

his.dudeness

The Dude Abides.

Topicstarter
Masimo schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 17:52:
Of je gebruikt zoiets, en dan vervang je de header door die van de kabel die bij de wifi-adapter geleverd wordt.
Top! ik ga alvast de desktop kit bestellen.

• Masimo
Ik wilde ook per sé een upgrade naar AX210 / BT 5.2 in mijn laptop.

Check hier, hoe ik dat uiteindelijk voor elkaar heb gekregen. Ik liep dus ook tegen dat bluetooth probleem op met die extra header. Kostte wat geëxperimenteer (en geld) maar ik heb het uiteindelijk zonder grote ingreep, maar met opoffering van één van de NVME slots, voor elkaar gekregen.
Nu dus twee AX210's in de laptop. Eentje voor wifi 6E, de ander voor BT 5.2. :*)

• his.dudeness

his.dudeness

The Dude Abides.

Topicstarter
Masimo schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 18:09:
Ik wilde ook per sé een upgrade naar AX210 / BT 5.2 in mijn laptop.

Check hier, hoe ik dat uiteindelijk voor elkaar heb gekregen. Ik liep dus ook tegen dat bluetooth probleem op met die extra header. Kostte wat geëxperimenteer (en geld) maar ik heb het uiteindelijk zonder grote ingreep, maar met opoffering van één van de NVME slots, voor elkaar gekregen.
Nu dus twee AX210's in de laptop. Eentje voor wifi 6E, de ander voor BT 5.2. :*)
Heel tof!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

his.dudeness schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 17:26:
[...]

mijn P9X79 WS heeft maar 1 USB header waar ik nu twee USB 3.0 ports uit krijg, vandaar dat ik die twee ports niet op wil offeren voor Bluetooth
[Afbeelding]
Moet je voor die wifi kaart dan perse een USB3 header hebben? Ik heb zelf een Gigabyte/Aorus AX200 kaart, maar die zit gewoon op een USB2 header.
Jouw mainboard heeft zo te zien 1 USB3 header die je al noemt, maar ook nog 2x een dubbele USB2 header Of heb je die ook al in gebruik?
(Die twee lichtblauwe helemaal rechts op jouw plaatje, naast die USB-A poort)

[Voor 16% gewijzigd door SambalBij op 24-02-2021 20:34]

• his.dudeness

his.dudeness

The Dude Abides.

Topicstarter
SambalBij schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 20:31:Moet je voor die wifi kaart dan perse een USB3 header hebben?
dat dacht ik eerst van wel vanwege BT 5.2 snelheid, maar als het alleen USB power nodig heeft dan zou het net zo goed moeten kunnen werken op USB2.

• Masimo
Let wel even op. Ik zei wel dat het alleen om power ging, maar bij nader inzien (of beter inzoomen) heeft die PCI wifi-insteekkaart een USB stekkertje waar je vier draadjes in ziet.
Het adapter dat ik in mijn laptop gebruik, had alleen een zwart en rood draadje, alleen power dus.

Bluetooth 5.2 snelheid is maar een paar Mbps. Daarvoor is USB 1.1 zelfs al toereikend.

[Voor 13% gewijzigd door Masimo op 25-02-2021 23:49]

• his.dudeness

his.dudeness

The Dude Abides.

Topicstarter
Ik heb het zojuist succesvol geïnstalleerd!
Het was heel veel gedoe om dat kabeltje in de USB (2) header te krijgen vanwege mijn 3-slot dikke GPU die er bijna tegenaan zat, maar het is uiteindelijk gelukt en alles werkt prima!

(website van "fabrikant" deed het niet, dus ik heb de Wifi en Bluetooth drivers rechtstreeks bij intel vandaan gehaald)

[Voor 32% gewijzigd door his.dudeness op 27-02-2021 18:24]

• Masimo
Mooi dat het gelukt is.

Je kan eventueel de Intel Driver & Support Assistant installeren.
Dan heb je altijd de meest recente versies. Zodra er een update is wordt je geïnformeerd.

Wat ik overigens niet begrijp is waar dat enorme koellichaam voor nodig is.

• his.dudeness

his.dudeness

The Dude Abides.

Topicstarter
Masimo schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 20:11:
Wat ik overigens niet begrijp is waar dat enorme koellichaam voor nodig is.
Zodat je niet kan zien dat je gewoon een Intel AX210 hebt gekocht met een m.2 naar PCI-e adapter en een USB plug. Lijkt fancy 8)7

• his.dudeness

his.dudeness

The Dude Abides.

Topicstarter
Nog een vraagje:
nu ik het geïnstalleerd heb met de bijgeleverde antennes, heb ik toch best slecht bereik in de keuken (met bluetooth)
Audio hapert dan steeds omdat het door een muur heen moet
Wat voor antenne kan ik hierbij gebruiken (als vervanging) om meer dekking te krijgen? En moet ik ergens op letten omdat het Wifi en Bluetooth heeft?

foto van bijgeleverde antenne, klik voor productpagina

[Voor 57% gewijzigd door his.dudeness op 17-03-2021 02:45]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee