Toon posts:

homeserver ESXi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:39
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een systeem bouwen waarmee ik wat kan experimenteren met esxi, VM's en evt. andere virtualisatieplatformen. Hij gaat niet 24/7 draaien dus een heel laag stroomverbruik is niet van essentieel belang, maar uiteraard wel mooi meegenomen als het kan.

Eventueel wil ik 'm later ook kunnen gebruiken als pc voor simpele games, dus ik wil de optie openhouden om later een videokaart toe te voegen (niet iets erg duurs, max €150 extra).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik probeer onder de €600 te blijven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Scherm en randapparatuur zijn in eerste instantie niet nodig bij gebruik als homeserver.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Processor met 8 of 12 threads, veel geheugen (ik begin met 32GB en ik wil het evt. later kunnen uitbreiden naar 64GB), niet heel veel storage nodig, waarschijnlijk is 512GB of 1TB voldoende.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
nope, ik ben niet erg merkgebonden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Omdat ik dit systeem puur als test/experimenteer-systeem wil gebruiken wil ik wel de mogelijkheid houden om 'm later als desktopcomputer te gebruiken. Oftewel, uitbreiden met een simpele videokaart zodat ik er een beetje op kan gamen. Ik weet goed dat ik met mijn budget geen spectaculaire game-pc kan verwachten, maar het is leuk om de optie open te houden om er later nog een keer €150-200 tegenaan te gooien en dan wat basisgames te kunnen spelen.

Ga je overklokken?
nee, in principe niet.

Wat verwacht je van ons?[i]
Het is al ruim tien jaar geleden dat ik voor het laatst een pc heb gebouwd, ik ben vooral benieuwd of ik niet iets vergeten ben, en of de componenten goed met elkaar samenwerken.

Daarnaast ben ik niet zeker over het vermogen van de voeding, is 400 watt vermogen voldoende als ik later een videokaart wil toevoegen, of is het verstandig om een krachtigere voeding te kiezen?

Tot slot twijfel ik nog wat over de processor, de AMD Ryzen 5 3600 is wel een stukje krachtiger, maar heeft geen videochip geïntegreerd. Klopt het dat hij dan helemaal geen beeld kan tonen en er per sé een videokaart nodig is? Zo ja, wat is de goedkoopste mogelijkheid?

Dit is het lijstje wat ik in gedachten heb:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3400G Boxed€ 150,69€ 150,69
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 68,99€ 68,99
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 65,-€ 65,-
1Geheugen internCrucial CT2K16G4DFD832A€ 119,-€ 119,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 54,90€ 54,90
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 59,-€ 59,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 517,58

Alvast bedankt voor de suggesties! :)

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:08
Een video chip is wel nodig tijdens de installatie, en ook als je video wilt door zetten in je VM's. De CPU die je nu gekozen hebt is niet slecht leverbaar, de geadverteerde prijs is hoog. Bij dit budget kun je een zes core CPU nemen, en geheugen met lagere latency
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-10400 (SRH78 / SRH3C) Boxed€ 155,-€ 155,-
1MoederbordenASRock B460M Pro4€ 89,-€ 89,-
1BehuizingenFractal Design Focus G Mini€ 49,99€ 49,99
1Geheugen internHyperX Predator HX426C13PB3K2/32€ 158,99€ 158,99
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W CM€ 63,85€ 63,85
1Solid state drivesWD Blue SSD M.2 (3D v-nand (TLC)) 500GB€ 55,90€ 55,90
Totaal€ 572,73

[Voor 22% gewijzigd door martyw op 24-02-2021 19:49]

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:39
Bedankt voor je reactie. Ik had alleen nog maar naar AMD gekeken, maar dit ziet er ook goed uit!

Ik zie dat je de kast en de ssd ook aangepast hebt, kast vind ik inderdaad prima om op te bezuinigen, die staat toch niet erg in het zicht.

Was er een specifieke reden dat je de WD blue ssd aanraad? Ik zie dat de lees- en schrijfsnelheden van die ssd een heel stuk lager zijn dan de kingston A2000, 560MB versus 2200 MB leessnelheid, dat lijkt mij die €3,10 extra wel waard. :)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:08
Corrit schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 21:51:
Bedankt voor je reactie. Ik had alleen nog maar naar AMD gekeken, maar dit ziet er ook goed uit!

Ik zie dat je de kast en de ssd ook aangepast hebt, kast vind ik inderdaad prima om op te bezuinigen, die staat toch niet erg in het zicht.

Was er een specifieke reden dat je de WD blue ssd aanraad? Ik zie dat de lees- en schrijfsnelheden van die ssd een heel stuk lager zijn dan de kingston A2000, 560MB versus 2200 MB leessnelheid, dat lijkt mij die €3,10 extra wel waard. :)
De SSD - het is idd een bezuinigingetje van niks wat me hier dreef 8) De kast is gekozen op het micro-ATX moederbordbord, deze is kleiner dan ATX en dus kun je een iets kleinere kast nemen, deze heeft ook een iets betere airflow - afhankelijk van de videokaart die je ooit wilt kan dat een goed idee zijn. De voeding in m'n lijst is iets duurder, maar semi-modulair, dan heb je minder overbodige kabels in je kast, kabels die je niet gebruikt sluit je niet aan - dat ziet er netter uit, maar helpt vooral de luchtstroom door de kast. De kast kan eventueel nog veel kleiner met de Jonsbo C2 Zilver, maar daar passen alleen korte videokaarten in, in de Fractal Design passen de meeste videokaarten wel.

[Voor 11% gewijzigd door martyw op 24-02-2021 22:27]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee