FLAC naar FLAC zonder kwaliteitsverlies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user458214
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-06-2024
Hoi allemaal,

Ik heb mijn CD collectie omgezet naar FLAC. Ik heb ervoor gekozen om per CD één flac bestand te maken met een CUE file.

Nu wil ik van een CD een nummer los hebben. Die wil ik zonder kwaliteitsverlies ook in FLAC hebben.

Ik lees dat je deze met Foobar kan converteren naar een nieuw los FLAC bestand en dat dit zonder enige kwaliteitsverlies gaat.

Ik vind dit vreemd het lijkt me dan toch dat dat nieuwe losse bestand opnieuw omgezet moet worden?

Kan iemand uitleggen hoe dit mogelijk is?

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
FLAC -> WAV -> FLAC kan eventueel. Maar er is ook software die gewoon een los stuk uit een stream kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het is een binair bestand he. Ergens begint die binaire string waar de muziek begint, en ergens eindigt ie. Dat kun je dus ook opknippen, als je weet waar exact (en die punten staan in de .CUE file).
FLAC is simpelweg een wrapper met header en footer die het begin en einde markeert. Dat kun je dus op basis van die cue file opknippen en voorzien van eigen header en footer en als los bestand opslaan.
Dat is het eigenlijk in een notedop :)

Ik heb dit zelf gedaan met medieval CUE splitter. Werkt perfect :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:30
user458214 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 15:36:
Hoi allemaal,

Ik heb mijn CD collectie omgezet naar FLAC. Ik heb ervoor gekozen om per CD één flac bestand te maken met een CUE file.

Nu wil ik van een CD een nummer los hebben. Die wil ik zonder kwaliteitsverlies ook in FLAC hebben.

Ik lees dat je deze met Foobar kan converteren naar een nieuw los FLAC bestand en dat dit zonder enige kwaliteitsverlies gaat.

Ik vind dit vreemd het lijkt me dan toch dat dat nieuwe losse bestand opnieuw omgezet moet worden?

De lol van FLAC is dat het, net zoals ZIP, een lossless compressie gebruikt.
Je kan een Word-bestand tien keer ZIPpen en unZIPpen en je hebt nog steeds het originele Word-bestand zonder verlies. Op een zelfde manier kan je een FLAC bestand 'uitpakken' naar WAV en weer opnieuw comprimeren (zonder verlies van informatie) naar een nieuw FLAC bestand. En dus ook opsplitsen in tien losse FLAC bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user458214
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-06-2024
Wat je schrijft over software die een los stuk uit een stream kan halen klopt.

Alleen lees ik hier negatieve ervaring over. Medieval Cue Splitter is bijvoorbeeld een tool die hiervoor veel gebruikt wordt maar als je goed zoekt lees je op veel forums dat deze wel degelijk het audiobestand bewerkt.

Daarom zoek ik een andere methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-05 08:58
En hoe klonk het nadat je hem met Foobar uit elkaar hebt gehaald? ..... probeer het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHS
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 29-11-2024

VHS

user458214 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 15:36:
Hoi allemaal,

Bedankt.
Wat hier volgens mij gebeurt is dat Foobar de hele flac file decodeert naar een wav bestand, en dan met behulp van de cue file het begin en eindpunt bepaalt en dan die flac maakt en daar ook netjes alle metadata aan toevoegt. De wav file wordt automatisch weer verwijderd (die krijg je dus nooit te zien) maar het kan gewoon en is een lossless proces. Foobar is geweldige software. :)
Pagina: 1