Toon posts:

Hoog CPU gebruik door mozilla (twitch stream)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Spinner3
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18-12-2021
Mijn vraag
Mijn pc maakt laatste tijd nogal hoog zoom geluid en het is ook te voelen aan de buitenkant van pc kast (bij de CPU gebied)
Eerst vond ik dat niet zo erg omdat het steeds van korte duur was, nu duurt het iets van 4-5 minuten

https://gyazo.com/3d9b70a93807fdd37d45777d89eda545

Relevante software en hardware die ik gebruik
Zie de gyazo link voor de hardware en software systeem die ik gebruik

https://gyazo.com/a8d55e6be265e572e81f4b5a2966514a

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik weet eigenlijk niet wat ik kan doen, in taskmanager zie ik dat het vooral door internet komt, ik ben op dat moment een twitch stream aan het kijken en stream intelling staat op 460p. Ik doe altijd op laag P en niet automatisch door twitch gekozen, want sommige gamers hebben 1080P instelling. Vind dat niet nodig. Gaat toch ten koste van mijn download bandbreedte ?

overigens, wat mij opgevallen is dat de CPU bij openen van elke app op WIN10 een korte sprong maakt naar 100% en dat het dan naar 25-30% gaat.

Bij spelen van CSGO gebeurt dit ook vaak, maar ook bij Discord app. :-(

Dus ja wat kan ik hier doen? CPU aan vervanging toe?

Alle reacties

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09-2022

wat als je in chrome kijkt?

[Voor 9% gewijzigd door 418O2 op 24-02-2021 14:30]

• Spinner3
wat als je in chrome kijkt?
Oh dit zag ik niet door de grote afbeeldingen.

Ik ben geen fan van chrome en microsoft Edge is geopend en op de tabpagina, dus niet ergens gesurfd en toch heeft die ook hoog percentage.

Bedoel je eigenlijk dat Chrome beter is of dat het lichter is? Ik ga even downloaden en kijken wat het verschil is

• Spinner3
https://gyazo.com/bec5de84c8f91f3435a2baa6af2c7f77

https://gyazo.com/00cd9c8469b4d1ac78a9895f9cc7618a

Wat mij opvalt is dat hij aan het schommelen is en zojuist heb ik weer printscreen gemaakt want tijdens het schrijven van dit bericht sprong hij paar keer naar 100%. Ik heb bovenste 2 link mozilla en chrome allebei twitchstream geopend (CSGO stream) en de derde link,hieronder is wat ik al zei tijdens het schrijven van dit bericht maar mozilla twitch stream afgesloten.
Dus alleen op chrome twitch stream met dit hoog cpu

https://gyazo.com/4e756a5bae6ab1e570a0bd8e36786610

En hieronder is twitchstream op mozilla afgesloten en chrome helemaal afgesloten. Mozilla staat nog open

https://gyazo.com/c7f9815b9fc59d9feb44d314779d65da

[Voor 12% gewijzigd door Spinner3 op 24-02-2021 15:05]

• jvdben
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-03 11:45
Browser van tegenwoordig verbruiken nou eenmaal veel resources. Het kan per app verschillen hoe een browser ermee omgaat. Zeker als je het hebt over intensieve app zoals twitch (live streamen van video, merk je dit.

De ene browser gaat beter om met resources dan de andere.. en ja het is nou eenmaal bekend dat chromium based browsers veel cpu en ram gebruiken...

Je kan ze nog wat tweaken door bijvoorbeeld hardware accelaration uit te schakelen, in sommige gevallen verbeterd dat de video performance. Ik weet niet precies hoe browsers omgaan met decoding van 1080p naar 460p. Als je in Plex een lagere resolutie instelt dan de video daadwerkelijk is gaan de server CPU als een malle aan de slag om de resolutie om te zetten...

• Spinner3
jvdben schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 15:06:
Browser van tegenwoordig verbruiken nou eenmaal veel resources. Het kan per app verschillen hoe een browser ermee omgaat. Zeker als je het hebt over intensieve app zoals twitch (live streamen van video, merk je dit.

De ene browser gaat beter om met resources dan de andere.. en ja het is nou eenmaal bekend dat chromium based browsers veel cpu en ram gebruiken...

Je kan ze nog wat tweaken door bijvoorbeeld hardware accelaration uit te schakelen, in sommige gevallen verbeterd dat de video performance. Ik weet niet precies hoe browsers omgaan met decoding van 1080p naar 460p. Als je in Plex een lagere resolutie instelt dan de video daadwerkelijk is gaan de server CPU als een malle aan de slag om de resolutie om te zetten...
Oh damnn, dit schaadt mijn CPU eigenlijk? Ik ben best vaak urenlang 3-4 dagen in de week een twitchstream aan het kijken.
De reden dat ik in de stream via de setting van automatisch (meestal1080p dus) naar 460p switch vanwege download bandbreedte. Ik heb genoeg MB download maar wil het gewoon niet teveel onnodig gebruiken. Of heb ik het mis hier en staan ze los van elkaar? (plex grootte en download bandbreedte?)

Ik zou eigenlijk aparte twitch app moeten downloaden. Twitch heeft dat, alleen nadeel is dat er geen extensies geinstalleerd kunnen worden, denk aan bijvoorbeeld bbttv emotes.

Hardware versnelling uitschakelen bedoel je? Ik ga het proberen.

Mijn vraag is wel beantwoordt, dit ligt niet aan mijn CPU, maar aan internetgebruik. Twitchstream etcetc

• jvdben
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-03 11:45
Je kan het natuurlijk gewoon testen. Twitch aanzetten 1080p, taakbeheer openen en kijken hoe het ram/cpu/internet reageert de komende 5 minuten, daarna overcshakelen naar 460p en kijken hoe taakbeheer reageert. Dan andere browser openen, zelfde doen.. dan kom je er vanzelf achter welke browser het beste is voor twitch.

Het is wellicht een beetje overdreven, maar zo kom je er wel achter. Wat natuurlijk nooit kwaad kan is zorgen dat je drivers!!, Windows en Browser up to date zijn ;)

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-03 20:05

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

jvdben schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 15:06:

An sich prima verhaal, maar dat verklaard niet waarom Firefox een hoge cpu load heeft. Deze is immers niet chromium based.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:49

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je browser gebruikt blijkbaar tijdens het kijken van Twitch 1,5 tot 2,5 Mbps. Dat is best veel voor een 460p stream (weet je zeker dat je 460p kiest en niet 480p?). Met het CPU gebruik er bij krijg ik hetzelfde vermoeden als hierboven al is aangegeven door @jvdben. Er wordt meer CPU gebruikt om de gewenste resolutie te krijgen, dan het decoden van het beeld door de GPU te laten doen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Spinner3
Hero of Time schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 17:03:
Je browser gebruikt blijkbaar tijdens het kijken van Twitch 1,5 tot 2,5 Mbps. Dat is best veel voor een 460p stream (weet je zeker dat je 460p kiest en niet 480p?). Met het CPU gebruik er bij krijg ik hetzelfde vermoeden als hierboven al is aangegeven door @jvdben. Er wordt meer CPU gebruikt om de gewenste resolutie te krijgen, dan het decoden van het beeld door de GPU te laten doen.
Oh ja dat bedoelde ik , 480p ja.

Oke, ik ga het morgen opnieuw testen en kom ik hier weer terug. (y)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als ik trouwens naar mijn netwerkverkeer kijk tijdens een Twitch stream, zie ik elke paar seconden een piek van 10 Mbps. Gemiddeld genomen zou ik dat op zo'n 2,5 Mbps gokken, misschien 3 Mbps.

Op je screenshot gebruikt FF al 2,5 Mbps, wat mij doet vermoeden dat je eigenlijk helemaal niks aan bandbreedte bespaart. En wat dan nog? Als je meer bandbreedte wilt, kan je beter een sneller abonnement afsluiten bij je provider of overschakelen naar een die dat wel aanbied in jouw regio, als dat mogelijk is, dan voor een video stream een lagere resolutie kiezen. Wil je echt 100% van je bandbreedte beschikbaar houden voor downloads, dan is de oplossing wel heel eenvoudig: gewoon geen streams kijken. :P

• Spinner3
Ik heb toch even kijkje genomen want zag dat een streamer online was en ik heb van mozilla en chrome allebei geopend en op 1080p gelaten en blijft zelfde, schommelen naar 30-40 en dan weer laag naar 15-18%

Dit gebeurt steeds wanneer ik van programma wisselt, naar bijvoorbeeld discord en dan weer terug.

Als ik op de mozilla blijft, dan schommelt hij van 15% tot 24%.

https://gyazo.com/e2a1e2d6a30efaa590b706b518b37eeb

Dit klopt toch niet?

Dus de vraag is nog niet geholpen denk ik

• Spinner3
dan is de oplossing wel heel eenvoudig: gewoon geen streams kijken. :P
8)7

Nu we hebben over internet verkeer en streams, ik weet niet of dit meespeelt in de hoge cpu gebruik. Ik heb mijn pc verbonden met internet dmv wi fi 5g verbinding met Asus ac1900 USB adapter. Kan dat daardoor komen?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Spinner3 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 21:34:
[...]

8)7

Nu we hebben over internet verkeer en streams, ik weet niet of dit meespeelt in de hoge cpu gebruik. Ik heb mijn pc verbonden met internet dmv wi fi 5g verbinding met Asus ac1900 USB adapter. Kan dat daardoor komen?
Hoog cpu gebruik door je netwerkkaart? Bij de browser? Die kans acht ik 0%, dat valt namelijk eerder onder kernel zaken.

Je gebruikt Windows, dus zou het theoretisch gewoon moeten werken met hardware versnelling voor video afspelen. Tenzij je video driver niet juist is geïnstalleerd. Kan je bijvoorbeeld wel een 1080p video met iets als Media Player Classic of VLC afspelen (met dxva output) zonder hoog cpu gebruik?

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Ziet er naar uit dat twitch gewoon ruk is. Waarschijnlijk software decoding. Mijn PC heeft met 4k youtube maar een paar procent cpu load en met twitch 1080p al 9-11%

9900k @4.7 ghz all core en firefox hier even voor de duidelijkheid.

Ik zou idd even andere video decoding opties testen maar waarschijnlijk ligt het gewoon aan twitch en de gebruikte decoding.

• Bennnie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:13
Je cpu gaat bij lage belasting naar automatisch naar stroomspaarstand. Daardoor zijn de gebruikspercentages mogelijk niet accuraat. 20% belasting op 1.6 GHz is niet hetzelfde als 20% op 4.4 GHz. Je kunt stroomspaarstand in Windows uitzetten op betrouwbare verbruiken in te zien.

Het zou kunnen zijn dat je cpu 10% verbruik toont op 4.4 GHz bij een 1080p stream, maar 25% verbruik toont op 1.8 GHz op 480p. In dit voorbeeld is de 1080p stream zwaarder terwijl er een lager percentages staat.

i5-8600K 5Ghz | 16GB DDR4 | Gigabyte Windforce 1070 OC 0.912 Volt | 750 GB Crucial MX300 | Antec Three Hunderd | Samsung U28E590DS

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:58

heuveltje

KoelkastFilosoof

Spinner3 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 15:19:
[...]

Oh damnn, dit schaadt mijn CPU eigenlijk?
nee, normaal gebruik schaad je cpu niet. of je nu 1 of 100% gebruikt voor een jaar.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• Spinner3
@Hero of Time
Ja ik weet het ook niet, ben niet zo goed met software dingen.

Ik heb hardware versnellingen in mozzilla uitgeschakeld en helpt niet zoveel, en ik heb nieuwe venster met zelfde twitch stream geopend en dit geeft het aan, hij bleef seconden lang op deze percentage.

https://gyazo.com/01bdef72ac9db749819b036272addab2

Video's heb ik niet van hoge kwaliteit, geen nieuwe video's afgelopen jaren, wat ik gevonden heb is van lage kwaliteit en even ermee getest. Ik ben hier met de muis in dit programma nu en alle andere openstaande programma's staan nu laag. (Edit, oh ja 2e mozilla venster had ik afgesloten, dus 1 twitch stream)

Lijkt erop dat het toch gewoon twitch is. Maar serieus dan? Dit kan toch niet? Hardware versnelling staat nog steeds uit. manmanman!

https://gyazo.com/547059d64db72c93bafae52d55954569

[Voor 4% gewijzigd door Spinner3 op 25-02-2021 08:45]

• Spinner3
Heb even alleen mozilla twitch stream geopend gelaten en de programma Taskmanager geopend, ik bedoel met de muis daarop geklikt en bijns 1 minuut naar de processen gekeken en hij blijft rond de 34% en schommelt maximaal tegen 40% aan

Hardware versnelling staat uit, en decoding staat op automatisch instelling van twitch, dat was trouwens gisteren avond ook.

https://gyazo.com/35ee736fb928a44a7e0aaa9bfb8269b7

@Hero of Time videokaart driver niet goed geinstalleerd?

Ja ik heb dit pc zelf geassembleerd. SSD gebruik ik voor opstarten en 2e schijf HDD gebruik ik voor documten. Ik bedoel ik heb onderdelen aangesloten, win10 op ssd geïnstalleerd (2e hdd was al aangesloten, niet slim dus) en dan videokaart via cd rom op een standaard map dat door win10 gekozen word geïnstalleerd

Edit
10:25 AM :
ik heb zojuist voor de veranderding eens op 160P ingesteld en ik zie dat geen veranderin in CPU %, hij komt wel paar keer boven de 41% en blijft rond 38%.
Dit heeft niks te maken met instellen van P in de twitch |:( :?

[Voor 16% gewijzigd door Spinner3 op 25-02-2021 10:27]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik weet het verders ook niet meer. Hardware versnelling kan je het beste aan laten tenzij je echt problemen hebt als het aan staat. Zelf gebruik ik Linux en Firefox is hierop wat kieskeurig voor video versnelling met mijn oudere nVidia kaart. Als ik een Twitch stream met Kodi kijk, die prima hardware versnelling voor video doet, zie ik een flink verschil in CPU gebruik vergeleken met Firefox. Namelijk 10-20% ipv 40-50% of hoger.

Verders lijkt hier niemand jouw probleem tegen te spreken of te bevestigen, dus of het echt aan Twitch of jouw systeem ligt, blijft in het ongewisse.

• Spinner3
Hero of Time schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:58:
Ik weet het verders ook niet meer. Hardware versnelling kan je het beste aan laten tenzij je echt problemen hebt als het aan staat. Zelf gebruik ik Linux en Firefox is hierop wat kieskeurig voor video versnelling met mijn oudere nVidia kaart. Als ik een Twitch stream met Kodi kijk, die prima hardware versnelling voor video doet, zie ik een flink verschil in CPU gebruik vergeleken met Firefox. Namelijk 10-20% ipv 40-50% of hoger.

Verders lijkt hier niemand jouw probleem tegen te spreken of te bevestigen, dus of het echt aan Twitch of jouw systeem ligt, blijft in het ongewisse.
Oke, ik denk dat het dan aan mijn systeem ligt. Ik heb het zelf geassembleerd en via dit forum en webshop Azerty samengesteld. Maar dat samenstellen is niet het probleem, dat ik het geassembleerd heb wel waarschijnlijk.

Hoe en wat moet ik doen om het 'lek' te vinden? Dit is wel offtopic maar anders kan ik geen nieuwe thread starten want moet eerst even zelf doen ;(

• Spinner3
Nu ik het toch even zit te bekijken naar mijn mozilla,

kan het door extensies komen en dat ik in privevenster kijkt?

Ik heb adblocker en Duckduck go privacy essential en VPN extensie (vpn staat wel uit)

Kan het daardoor komen? Dat adblocker ' hard aan het werk' is hier?

Edit:zojuist geprobeerd, uitgeschakeld en nee geen verandering |:(

[Voor 11% gewijzigd door Spinner3 op 26-02-2021 12:43]

• Spinner3
https://gyazo.com/1f0372ab0d1321c40156ede1df8f0314

kan het hierdoor komen? Ik heb dit niet geinstalleerd, zat te kijken naar wat er allemaal in mozzilla zit. PlugIns worden hier automatisch geinstalleerd maar kan het dus hierdoor komen?

[Voor 21% gewijzigd door Spinner3 op 26-02-2021 12:54]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom denk je dat het door je assemblage komt? Computers zijn redelijk binair daarin: het werkt of het werkt niet. Ik bouw ook m'n eigen PCs, vele tweakers hier waarschijnlijk. Ik gaf je eerder al de hint naar driver en kijken of je iets fatsoenlijk kan afspelen met hardware versnelling. Online kan je genoeg test video's vinden hiervoor, waarvan de meest bekende Big Buck Bunny is.

Als je add-ons e.d. gaat verdenken, open dan de Firefox taskmanager, about:performance en about:processes, ipv de Windows Taskmanager.

Wat betreft de twee plugins in je screenshot, als je nou de omschrijving die er bij staat eens leest, misschien dat het dan iets zinvols zegt. ;)

• Spinner3
Hero of Time schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 19:44:
Waarom denk je dat het door je assemblage komt? Computers zijn redelijk binair daarin: het werkt of het werkt niet. Ik bouw ook m'n eigen PCs, vele tweakers hier waarschijnlijk. Ik gaf je eerder al de hint naar driver en kijken of je iets fatsoenlijk kan afspelen met hardware versnelling. Online kan je genoeg test video's vinden hiervoor, waarvan de meest bekende Big Buck Bunny is.

Als je add-ons e.d. gaat verdenken, open dan de Firefox taskmanager, about:performance en about:processes, ipv de Windows Taskmanager.

Wat betreft de twee plugins in je screenshot, als je nou de omschrijving die er bij staat eens leest, misschien dat het dan iets zinvols zegt. ;)
Ja punt is dat ik nog geen zelfvertrouwen heb meestal. Ik moet het altijd hebben van iemand die het controleert en bevestigt dat het goed is. :S

Oke ik zag je hint niet. Ik ga het kijken. En ook naar firefox taskmanager, bedankt _/-\o_ (y)

Ja klopt ik zag het ook maar ook hier ben ik zo van, huh klopt dit wel, even navragen etc etc 8)7 |:(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Spinner3
Hallo

Ik heb nog geen tijd voor gehad om te testen met video en hardware versnelling, ik heb wel bij mijn broer pc een twitch stream geopend op firefox en bij hem was het CPU zoooo onzettend laag!

Vandaag heb ik iets anders geprobeerd.

Firfox en Edge hebben zelfde live twitchstream aan en instelling source (p) staat bij allebei op automatisch.

Ik klik op de firefox en dan weer edge en dat deed ik 2x.

Wat is veranderd?

Ik heb even gekeken naar wat firefox heeft en wat edge niet heeft en andersom.

1 extensie zat in beide browsers. Toen heb ik die in Firefox verwijderd en zie het verschil!

Zie de foto

https://gyazo.com/062d8505ad8fea8de4039ccf5b274c9a

Kwam puur door die extensie!

Welke extensie?

this one:
https://betterttv.com/

Ik denk dat het probleem nu opgelost is. Hoog percentage memory geheugen komt ook door al die geopende tabbladen maar door die extensies werd het erger.

Oke hoe kan ik mijn antwoord als beste antwoord aanvinken :9

EDIT: net even dit thread opnieuw doorgelezen voor reflectie. Google chrome heb ik ook gedownload om te testen en daar had ik helemaal geen eens extensie...
In dit geval is het chrome browers zelf dat te zwaar is :?

[Voor 16% gewijzigd door Spinner3 op 02-03-2021 09:30]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee