Toon posts:

NUC als Laptopvervanger

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-03 14:46
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Mijn huidige laptop uit 2014 (https://tweakers.net/pric...0jv-t4090h/specificaties/) trekt het allemaal niet zo goed meer en omdat we tegenwoordig een bureau in de huiskamer hebben wil ik eigenlijk een NUC of mini PC met een mooi groot scherm met quad HD res.
Het gebruik zal voornamelijk surfen/mailen/lichte foto bewerking/office zijn alsmede het op afstand overnemen van de werk laptops zodat we er mee kunnen thuiswerken.
Daarnaast wil ik er enkele virtuele Linux PC's vlotjes op laten draaien.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Max 1000,-

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Nee we nemen niets mee, moet alleen nog een draadloos desktopsetje bij zoals bv: https://tweakers.net/pric...-qwerty-us/specificaties/
Als iemand ervaring heeft met een leuk setje, via BT of via RF dan hoor ik het graag! >:)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Alleen RAM (16 Gb lijkt mij voldoende) en een snelle SSD van 1 Tb.
Eventueel plaats ik later nog een 2.5 HDD/SSD bij voor opslag

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Voor een NUC ben je afhankelijk van Intel, maar een leuke mini PC met een AMD is zeker een optie.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Klein en stil zijn de sleutelwoorden :P

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Nope

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Hebben jullie ervaring met een dergelijke setup of een betere :+ en draaien die een beetje vlot?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BarebonesIntel NUC 10 Performance kit NUC10i7FNK€ 465,-€ 465,-
1MonitorenIiyama ProLite XUB2792QSU-B1 Zwart (QHD, hoogte verstelbaar)€ 278,30€ 278,30
1Geheugen internG.Skill Ripjaws F4-2400C16D-16GRS€ 73,90€ 73,90
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 101,05€ 101,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 918,25

(PS: RAM en SSD zijn gekozen uit de Intel® Product Compatibility Tool)

Arriving Somewhere but not here....

Beste antwoord (via Joop_Klepzeiker op 01-03-2021 14:19)

• kh65
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:33
Een alternatief kan zijn de nieuwe AMD gebaseerde bare bones.
Bijv. https://tweakers.net/pric...pc-pn50-bbr747md-csm.html
Geeft wel een betere GPU en ook meer CPU power.
Maar leverbaarheid is mogelijk een probleem.

Alle reacties

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik gebruik de i5 variant van deze NUC voor ontwikkelwerk in Linux VMs en de prestaties zijn uitstekend. Weet je zeker dat de i7 geen overkill is?

Het fan geluid van zo'n NUC is wel vervelend (want kleine fan). Als je hem zwaar gaat belasten moet je wel rekening houden met enig achtergrond geluid al zal het niet meer zijn dan wat je laptop nu produceert.

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Bigs schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 14:19:
Ik gebruik de i5 variant van deze NUC voor ontwikkelwerk in Linux VMs en de prestaties zijn uitstekend. Weet je zeker dat de i7 geen overkill is?

Het fan geluid van zo'n NUC is wel vervelend (want kleine fan). Als je hem zwaar gaat belasten moet je wel rekening houden met enig achtergrond geluid al zal het niet meer zijn dan wat je laptop nu produceert.
Ik gebruik de 8th gen versie van deze NUC voor muziekproductie (DAW) en heb ook zeker niets te klagen over prestaties. Dik in orde.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• kh65
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:33

• Joop_Klepzeiker
kh65 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 14:25:
Interessant, had deze ook gezien, maar de leverbaarheid is idd het grote probleem nu.
Qua benchmarks is deze wel sneller dan de NUC; maar heeft ook 8 cores.

• Joop_Klepzeiker
Bigs schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 14:19:
Weet je zeker dat de i7 geen overkill is?

Nee, neem zeker een i7 want ik wil er wel een tijdje meer vooruit kunnen.
Nu misschien ietwat overkill, maar over pakweg 5 jaar met 10 versies verder van de resourcevreter genaamd Windows, zal het geen overkill meer zijn.

Het geluid is misschien wel een dingetje; de laptop blaast ook al behoorlijk terwijl ik die vaak genoeg netjes schoon blaas met perslucht.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Joop_Klepzeiker schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 14:40:
Het geluid is misschien wel een dingetje; de laptop blaast ook al behoorlijk terwijl ik die vaak genoeg netjes schoon blaas met perslucht.
Op een bepaald moment is het ook tijd om de boel eens open te maken en de koelpasta te vervangen. Na een jaar of 3 á 4 heeft die al een aardig deel van z'n werking verloren en is het tijd om die te vervangen. Dat maakt een groot verschil kan ik je verzekeren.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:17

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik draai ook een 8e generatie i7 NUC met een QHD beeldscherm (zie mijn inventaris). Geen problemen, draait als een zonnetje. Ohja, ik heb de NUC na ongeveer een jaar omgebouwd naar een fanless behuizing. Dat was een mooie upgrade.

[Voor 22% gewijzigd door Varienaja op 24-02-2021 15:18]

Gras groeit niet door eraan te trekken.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:22
Zit er al een SSD in die laptop? Dat scheelt een hoop. De laptop wordt er veel sneller door.

Voor standaard gebruik is een i7 van deze generatie meer dan zat, terwijl de HDD juist een bottleneck vormt. Ik denk dat de processor ook voldoende is voor videobewerking. Maar dit weet ik niet zeker.

• Joop_Klepzeiker
hoi1234 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 09:56:
Zit er al een SSD in die laptop? Dat scheelt een hoop. De laptop wordt er veel sneller door.

Voor standaard gebruik is een i7 van deze generatie meer dan zat, terwijl de HDD juist een bottleneck vormt. Ik denk dat de processor ook voldoende is voor videobewerking. Maar dit weet ik niet zeker.
De HDD uit de laptop is al een aantal jaren geleden vervangen voor een SSD. Het is ook niet dat de laptop afgeschreven is, die gaat echt niet weg. Ga er waarschijnlijk Linux opzetten en dan kan die nog wel een tijdje mee.

Ik merk alleen dat voor thuiswerken zo'n laptop qua ergonomie niet echt prettig werkt. Dus vandaar een NUC met groot scherm.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:32
Een deskmini met CPU, Noctua koeler en VESA mount kit kan ook nog een optie zijn. Voordeel is dat je ruim de keus hebt wat betreft CPU. Van Pentium Gold tot i9-10900

• Joop_Klepzeiker
Djarune schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 19:11:
Een deskmini met CPU, Noctua koeler en VESA mount kit kan ook nog een optie zijn. Voordeel is dat je ruim de keus hebt wat betreft CPU. Van Pentium Gold tot i9-10900
Ja dat is ook een optie, ik heb er al een in het gebruik als HTPC met Linux/Kodi.
Zag 'm ook voorbij komen in de nieuwe BBG

Maar die is toch weer net wat groter dan de ASUS of de NUC.

• Joop_Klepzeiker
Na lang wikken en wegen gaat dit de setup worden:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-10400 (SRH78 / SRH3C) Boxed€ 155,-€ 155,-
1BarebonesASRock DeskMini H470 Series€ 163,-€ 163,-
1MonitorenASUS TUF Gaming VG249Q Zwart€ 169,-€ 169,-
1MonitorenIiyama ProLite XUB2493HSU-B1 Zwart€ 147,50€ 147,50
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9I chromax.black€ 49,-€ 49,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws F4-2666C18D-16GRS€ 80,05€ 80,05
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 109,-€ 109,-
Totaal€ 872,55

De reden is dat de ASUS PN50 slecht leverbaar is en een NUC toch een laptopprocessor heeft. Alhoewel de DeskMini groter is dan een NUC denk ik hiermee toch betere hardware te hebben.

Zit alleen nog te twijfelen welke schermen het gaan worden: 2x de Iiyama of 2x de ASUS :X
Wat zouden jullie doen?
(Ik ga er niet mee gamen. )

[Voor 0% gewijzigd door Joop_Klepzeiker op 03-03-2021 15:24. Reden: typo]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee