Toon posts:

Zonnepanelen torderend geplaatst

Pagina: 1
Acties:

• Mir
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-03 15:23
Hoi,

Onlangs zijn er bij mij nieuwe Canadian Solar KuBlack CS3K-310MS panelen geplaatst.
Ons dak is wat verzakt in het midden, dat was bekend.

De installateur zou hier voor compenseren maar dat is niet gebeurd. Ze komen wel terug om het alsnog recht(er) te leggen.

Echter zijn er 2 panelen die torderen (wat ik zo kan zien). Ik vroeg me af hoe erg dit is?

uiteraard foto's!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:24

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Ik weet niet of dit in cijfers is uit te drukken maar het streven is montage zonder mechanische voorspanning. Het laminaat backsheet-cellen-glas komt zo permanent onder spanning bovenop de standaard mechanische en thermische belastingen. Ik hoop dat ze het voor je oplossen!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:44
Wat jan zegt, er hoort geen mechanische voorspanning te zijn. Die panelen worden bloedheet, steenkoud, wind en van alles. Dat hoort gewoon zonder spanning op die rails te liggen.
Het was minder werk geweest voor die installateur om het gelijk goed te doen dan het er weer af te halen en alsnog fixen. Met een hoogte verstelbaar haakje los je dit toch op lijkt me.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Mir
Zou deze montage de panelen al beschadigd hebben? Of is daar meer voor nodig?

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:17
Bij mij op het dak liggen ook canadian solar panelen, sommige ook iets of wat getordeerd. Kon ook niet anders omdat mijn panlatten dat niet toelieten, ze hebben al wat zomers en winters en stormen overleeft ;)

Bij mijn schoonouders liggen er 100 op het dak van de schuur, en daar liggen sommige nog erger getordeerd dan op jouw foto, die schuur is 300 jaar oud dus het dak was alles behalve recht, montagemateriaal kan wel wat opvangen maar niet alles. Ook daar ligt het al wat zomers en winters op het dak en ook nog niks aan de hand.

• Jan Workum

Jan Workum

Galaxis schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 09:41:
Bij mij op het dak liggen ook canadian solar panelen, sommige ook iets of wat getordeerd. Kon ook niet anders omdat mijn panlatten dat niet toelieten, ze hebben al wat zomers en winters en stormen overleeft ;)

Bij mijn schoonouders liggen er 100 op het dak van de schuur, en daar liggen sommige nog erger getordeerd dan op jouw foto, die schuur is 300 jaar oud dus het dak was alles behalve recht, montagemateriaal kan wel wat opvangen maar niet alles. Ook daar ligt het al wat zomers en winters op het dak en ook nog niks aan de hand.
Dat niks aan de hand weet je dus niet. Door teveel mechanische spanningen kunnen microcracks in de cellen ontstaan die op den duur tot vermogensverlies leiden. Met monitoring per paneel komt het dan mogelijk aan het licht.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:58
Mir schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 09:39:
Zou deze montage de panelen al beschadigd hebben? Of is daar meer voor nodig?
Dat weet je nooit helemaal zeker, panelen kunnen opzich heel wat hebben, maar cellen hebben heel erg weinig nodig om in iedergeval de kans op micro cracks sterk te vergroten.

Helemaal recht liggen ze maar zelde op een rails, maar dit is op het eerste gezicht wel een beetje veel.

edit:
(oeps, ik ben een beetje spuit elf @Jan Workum ) :+

[Voor 6% gewijzigd door twain4me op 25-02-2021 09:51]

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:17
Jan Workum schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 09:47:
[...]

Dat niks aan de hand weet je dus niet. Door teveel mechanische spanningen kunnen microcracks in de cellen ontstaan die op den duur tot vermogensverlies leiden. Met monitoring per paneel komt het dan mogelijk aan het licht.
Deze opmerking had ik hier op tweakers al wel verwacht. Alles functioneerd nog prima, dat is aan de opbrengsten te zien.

Ik wacht nu totdat de volgende opmerking komt dat het zelfs de integriteit van mijn dakconstructie gaat aantasten en ik een nieuw dak moet plaatsen. :7

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:58
Galaxis schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 09:49:
[...]

Deze opmerking had ik hier op tweakers al wel verwacht. Alles functioneerd nog prima, dat is aan de opbrengsten te zien.

Ik wacht nu totdat de volgende opmerking komt dat het zelfs de integriteit van mijn dakconstructie gaat aantasten en ik een nieuw dak moet plaatsen. :7
heb je de fundering dan wel doorgerekend? ;)

• Jan Workum

Jan Workum

Galaxis schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 09:49:
[...]

Nogmaals; in ken de cijfers inzake toelaatbare tordering in de montagevoorschriften niet, maar je kunt er zelf wel iets bij voorstellen dat er grenzen aan zijn. Of die bij de topicstarter en bij jou zijn overschreden weten we niet, maar optimaal is het natuurlijk niet.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:51

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Ja, dat is doorgaans wel het ubercorrecte antwoord wat je kan verwachten op Tweakers.

@Mir

Is het beter dat ze gecompenseerd worden gelegd en dus recht? Ja
Ziet het er niet uit? Da's aan jou, ik heb daar wel een mening over
Was het fijner/efficienter/beter geweest dat je dak al vervangen was voor die panelen er kwamen? Ik denk het wel ja.
Gaat het problemen opleveren? Misschien, maar even goed niet.
Zijn er al beschadigingen opgetreden met temperaturen die nu zijn opgetreden tussen de -5 en de 20°C? Kans is heel klein maar het kan.

Als ze het komen corrigeren binnen een paar dagen zou ik me er geen zorgen over maken, maar alleen dan.

Vandaag even niets

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-03 16:44
@Mir hier liggen ze ook niet helemaal recht ook vanwege een scheef dak (in meerdere opzichten ;)). Ik kan mij niet voorstellen dat de panelen op spanning staan. De rails zitten wellicht wel een beetje op spanning maar dat is niet erg. Het ziet er minder uit, maar het functioneert prima. Ik vind het bij jouw nog wel meevallen ;)

• Mir
Ik heb de verkoper ook gevraagd hoe ze nu zeker kunnen zijn dat de panelen nog heel zijn.
Ze liggen er dus nog maar een paar dagen, dus heftige temperaturen zijn nog niet voorbij gekomen.

"Goed" om te lezen dat het bij andere ook niet kaarsrecht ligt. Zien jullie dit niet terug in je cijfers, dus heb je de verwachte opbrengst?

• Jan Workum

Jan Workum

[b]Mir in "Zonnepalen torderend geplaatst"

"Goed" om te lezen dat het bij andere ook niet kaarsrecht ligt. Zien jullie dit niet terug in je cijfers, dus heb je de verwachte opbrengst?
Dat kun je zelf niet controleren omdat er teveel variabelen zijn (temperatuur, zonuren, tijdstip zon, wind, helderheid lucht, reflectie wolken, werking omvormer, flashdata panelen etc.) en de verwachte opbrengst een (grove) inschatting is. Bij individuele paneelmonitoring zou een te grote afwijking van een beschadigd paneel een indicatie kunnen zijn.

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-03 16:44
Mir schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:17:
Als je een string omvormer hebt is dat moeilijk te zien. Zou je op een zonnige dag 1-voor-1 eens de panelen af moeten dekken en checken wat je omvormer zegt. Als het goed is zie je dan steeds een dipje.
Heb je micro-omvormers dan kun je het natuurlijk prima zien.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02 22:42
Is je installateur aangesloten bij Zonnekeur?

offtopic:
Zonnepaneleninstallatie en asbestsaneringen zijn helaas sectoren waarin je over de beunhazen struikelt

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:51
Ik heb er weinig tot geen verstand van maar als de basis (het dak) scheef is en het frame (als daar sprake van is?) recht/uitgelijnd (en sterk) is dan liggen de panelen toch nooit getordeerd?
Het lijkt op de foto's of het dak ook "hol" staat dus de hoogte van de panelen had gecompenseerd moeten worden om alles recht, even hoog en uitgelijnd te krijgen.
Dus dit is een gevalletje scheef/krom/etc dak en daarbovenop een te slap frame/de hoogte en afstanden van de panelen niet goed uitlijnen?

De panelen liggen scheef, krom, getordeerd, niet mooi tegen elkaar aan (niet even hoog) etc :+
Het ziet er niet uit en het is, volgens mij, niet bedoeld/gemaakt om getordeerd te liggen dus ik zou hier niet mee akkoord gaan.
De uitvoerder/installateur zou zich moeten schamen.

[Voor 50% gewijzigd door HugoBoss1985 op 25-02-2021 12:31]

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-03 14:04
HyperBart schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 09:57:
Ja, dat is doorgaans wel het ubercorrecte antwoord wat je kan verwachten op Tweakers.

@Mir

Is het beter dat ze gecompenseerd worden gelegd en dus recht? Ja
Ziet het er niet uit? Da's aan jou, ik heb daar wel een mening over
Was het fijner/efficienter/beter geweest dat je dak al vervangen was voor die panelen er kwamen? Ik denk het wel ja.
Gaat het problemen opleveren? Misschien, maar even goed niet.
Zijn er al beschadigingen opgetreden met temperaturen die nu zijn opgetreden tussen de -5 en de 20°C? Kans is heel klein maar het kan.

Als ze het komen corrigeren binnen een paar dagen zou ik me er geen zorgen over maken, maar alleen dan.
Het is toch ook goed om te weten wat het ideale plaatje is? Als ik voor een paar duizend euro aan zonnepanelen laat installeren, zeker bij een wat duurdere partij, dan verwacht ik dat deze netjes komen te liggen. Dat is dan mijn referentie.
Dan komt er context en praktijkexpertise en kun je met deze factoren in overleg en een goed gefundeerde beslissing maken.
Ik zeg dus top :)

• m_huizinga
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-03 12:16
Het is in ieder geval heel lelijk. Hij had die beugels met verschillende hoogtes moeten toepassen of een opvulmethode moeten gebruiken zodat de Unistrut rail recht zit. Dit is gewoon zo slecht, wat HugoBoss hierboven zegt, die aannemer zich kapot moeten schamen. Bovendien had hij toen hij het aan het bouwen was aan jou moeten melden dat het niet lekker paste, dan had je direct de keuze gehad om een aanpassing te doen. Dan had hij misschien wat extra gerekend voor aangepaste beugels, maar nu moet het weer achteraf en volgt de meerwerkdiscussie alsnog.

Ik zit al tijden te kijken voor levering en montage van zonnepanelen en elke keer weerhouden dit soort plaatjes mij er van om het uit te besteden. Dan ga ik weer zelf kijken hoe het gebouwd moet worden en beland ik in het zonnepanelenmoeras.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:01

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus, XR20

Er staat een fout in de topic titel, al zou torderen daar ook wel mee kunnen :+
Hoe is het mogelijk dat niemand dat meldt of ziet ...

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-02 07:49
Achteraf kan je een koe in de kont kijken, maar een montagesysteem met 5m inlegprofiel had hier een hoop kunnen helpen met spanningsvrije, rechte montage.
Hopelijk een omvormer met monitoring op paneelniveau zodat opbrengstverlies door eventuele microcracks opgemerkt kan worden. Met een beetje geluk is er weinig aan de hand en merk je er niks van...

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-03 08:32
Je installateur heeft willen besparen en is nu de sjaak.

Er zijn 1-delige dakhaken en er zijn de iets duurdere 2-delige dakhaken.
De eerste kost minder maar laat geen afregeling toe.

Volgens wat ik kan zien heeft hij de eerste gebruikt. Hoe hij denkt dit alsnog uit te regelen is me een groot vraagteken.

• Mir
Ik heb een ringomvormer, dus geen inzage per paneel.

Ik wacht nog op reactie van de legger, maar zo te lezen zijn er genoeg mogelijkheden om dit (acceptabel) recht te trekken. Goed om te weten.

De verkoper vond het ook vreemd en zei dat er genoeg stelmogelijkheden zijn. Dat geeft hoop.

Ik zit nu alleen een beetje met het idee, "wat als er nu panelen al beschadigd zijn?". Het is even afwachten nu.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mir
Inmiddels is er een nieuw onderstel geplaatst waarbij stellen wel mogelijk is. De panelen liggen nu (na wat aandringen..) in ieder geval zo veel mogelijk spanningsloos en sluiten ze goed aan.

Ik denk dat de enige manier is om te zien of er schade is, door de totaal opbrengst in de gaten te houden? Maar mogelijke paneel-schade die zich in de loop van de tijd manifesteert is nu natuurlijk nog wat lastig vast te stellen.

Acties:
  • +7Henk 'm!
  • Pinned

• Mir
Het is al even geleden, maar ik vond het toch belangrijk om te laten weten hoe het uiteindelijk is verlopen.

Heel simpel: Zeer teleurstellend. Er zijn grote fouten gemaakt door Solar bouwmarkt (die zich inderdaad moeten schamen zoals jullie al aangaven)!

Het begon met een omvormer te leveren wat een RMA product was van een vorige klant. Ik kreeg de omvormer online niet aangemeld, hij zou al ergens aangemeld zijn. Na navraag moest ik deze direct uitzetten, hij zou de hoofdzekering laten springen. Uiteraard kwamen ze direct een nieuwe monteren, deze bleek na een dag draaien niet hoger dan 1 Kwh te komen. Het was ook een RMA product en dus ook defect . Daarna is er eindelijk een nieuwe (voor mijn ogen nieuwe geopende doos) gemonteerd die het dan eindelijk wel deed.
De 1e monteur van de omvormer heeft hem op zolder geplaatst aan een muur met voldoende ruimte. Hier loopt een water afvoerbuis diagonaal langs. Hij heeft de omvormer heel lomp tegen die buis geplaatst, welke zeker 1 cm van zijn plek geduwd werd. Resultaat was dat een koppeling onder de buis gescheurd is wat grote water lekkage in de verdieping lager heeft veroorzaakt.

En wat betreft de plaatsing en kuil in het dak; Dit was geen probleem volgens de monteurs van Infinity Solar Technologies (solar bouwmarkt besteedt het plaatsen dus uit), ze kunnen namelijk de panelen stellen. Aan het einde van de dag (toen al het klimwerk al op de bussen lag) riepen ze mij er bij om te laten zien dat het klaar was. Het stellen hadden ze niet gedaan want.. "een heel onlogisch en moeilijk verhaal." Na contact met solarbouwmarkt zelf gaven ze aan dat dit niet de bedoeling was en terug zouden komen. Infinity is inderdaad terug gekomen en hebben alle panelen weer van het dak moeten halen om alles met een nieuw onderstel te alsnog te stellen.

Ik loop voortaan met een grote boog om deze bedrijven heen. Voor kwaliteit moet je dus even wat meer betalen, niet bij Solarbouwmarkt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-03 01:54

Gerco-M

mijn tornado res.

Dank voor de feedback! Dat is vervelend inderdaad. :X
In elk geval fijn dat het meeste uiteindelijk opgelost is, hopelijk is de waterschade ook weer goed gekomen maar je bent er altijd even zoet mee en dat is nooit fijn...

Mij wordt verweten dat ik teveel heb betaald voor de installatie via Coolblue, maar nu weet ik weer waarom ik daar toch geen spijt van heb. Ik heb ook wel enkele punten die niet perfect zijn, maar dat zijn echt details vergeleken met wat jij noemt.
En zo zijn er wel meer installateurs die gewoon goed en netjes werken natuurlijk.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Mir
De verzekering heeft het gelukkig heel netjes laten oplossen. Dan merk je ineens het verschil als er echt kundige mensen in je huis komen, dat is ook wel prettig.

Ik hoor om mij heen nu hetzelfde en ik sta er ook hetzelfde in. Betaal liever iets meer. Daar is zo'n spreekwoord voor, monkey en peanuts ;-)

Het mooie is dat solarbouwmarkt als reactie geeft "ja maar we hebben onze verantwoordelijkheid genomen en alles opgelost". Dat neemt natuurlijk niet weg dat je als bedrijf uberhaubt deze som van fouten niet zou moeten maken.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:02
T is een mooie club Solar Bouwmarkt, maar als ik jouw verhaal zo lees en ook mijn ervaring en ervaring van mensen om mij heen hoor dan komt het in het beginsel neer op één punt wat ze zo makkelijk op kunnen lossen:

Communicatie tussen SB en hun installateurs:

Van te voren heb je informatie doorgespeeld naar SB. Ik ook. Mijn ouders ook, vrienden ook. Maar dan komt de installateur aan huis en die weten van niks: of het dak krom is; hoe stijl het dak is; hoe de DC lijn moet lopen; of er steigers passen; wat het legplan is; hoeveel dakvlakken het zijn, etc etc. Dat resulteert in improviseren en dus meestal gekut en fouten. Ik werk zelf ook in de bouw en die jongens kun je niks verwijten, zijn goed in hun vak. Maar je moet ze niet laten improviseren. Helemaal niet als er ook nog eens een super strakke planning is omdat iedereen zonnepanelen wil.

Het valt of staat met een goede werkvoorbereiding en die faalt duidelijk door slechte communicatie tussen SB en haar onderaannemers.

Jammer, want ik gun ze hun disruptieve positie in de markt.

• Mir
Goed gezegd. Het zijn uiteindelijk ook de installateurs die de problemen veroorzaken. Maar in principe zijn die voor mij net zo goed "solar bouwmarkt" als de directe werknemers zelf. Zo verkopen ze het ook op hun website.

"Laat uw zonnepanelen volledig installeren door een erkend installateur van Solar Bouwmarkt.". Het woordje "van" veranderen in "door', dan klopt het wel.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee