Buitenkabel bruin/zwart?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:07
Ik ben bezig met het electra-plan voor een nieuwe overkapping.

Voor de aanvoer tot de schakelaars en wandcontactdozen gebruik ik bruin/ blauw/ aarde, daarna ga je (in theorie) na de schakelaars verder naar de lampen met bruin/ zwart blauw/ zwart (en evt. aarde). Maar die kabels kan ik bij de bouwmarkt niet vinden. Ik kan natuurlijk verder naar de lampen met kabels bruin/ blauw/ aarde, maar dat hoort natuurlijk niet.
4 aderig bruin/zwart/blauw/aarde bestaat wel, maar daar zit weer een blauw zwart teveel in.
Losse draden kan ook, maar die moeten dan weer in een pvc buis.

Oftewel: welke oplossing wordt het meest gebruikt voor schakelaar -> lampen... : 4 aderig kabel of toch draad-in-buis?

@Jorn
Bedankt voor de verbetering, maar ook blauw/ zwart/ aarde kan ik niet vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door GeeBee op 24-02-2021 11:47 ]

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-04 16:00
Naar de lampen ga je normaal niet met bruin/zwart maar met zwart(schakeldraad)/blauw(nuldraad) en aarde.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-10-2023
Ik heb twee jaar geleden een rol grondkabel mogen lenen (later per meter afrekenen) van een installatiebedrijf. Het viel mij toen op dat hierbij wel de standaard kleuren werden gehanteerd die ook binnenshuis gebruikt worden: fase: bruin, nul: blauw, schakel: zwart en een aardlitze voor aarde en daarnaast een buitenmantel voor extra veiligheid.

Afbeeldingslocatie: https://www.elektrototaalmarkt.nl/media/wysiwyg/grondkabel-aantal-geleiders-3_1.jpg

Op Google las ik daarentegen dat er in de tuin normaliter weer afwijkende kleuren gebruikt worden? Ik heb toen alles gewoon aangelegd zoals ik binnen ook zou doen maar voor de zekerheid bij alle aansluitpunten labeltjes gehangen voor een eventuele volgende bewoner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrZ
  • Laatst online: 26-04 21:42

BrZ

Ik zou een grondkabel nemen met bruin/blauw/zwart, dan kan je in de toekomst ook nog makkelijk iets op permanente stroom zetten. Deze bestaan wel gewoon:
https://www.sandervunderi...m2-2-5-mm2-per-meter.html

Waarom bouwmarkten vaak alleen bruin/zwart/grijs verkopen is mij echt een raadsel, er zijn praktisch geen usecases voor (3 fase zonder nul, welke particulier heeft dat nodig?)

Gewoon bruin/blauw gebruiken lijkt mij echter ook niet echt een probleem, maar iemand anders weet vast wel of dat ook echt is toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Raar plaatje.

Elke grondkabel heeft standaard de aardlitze (die is keurig 2.5mm2 en nog de mantel die ook geleidend is)
Dus de rechterkolom staat een rij 'te hoog'.
GeeBee schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 11:34:
Voor de aanvoer tot de schakelaars en wandcontactdozen gebruik ik bruin/ blauw/ aarde, daarna ga je (in theorie) na de schakelaars verder naar de lampen met bruin/ zwart blauw/ zwart (en evt. aarde). Maar die kabels kan ik bij de bouwmarkt niet vinden. Ik kan natuurlijk verder naar de lampen met kabels bruin/ blauw/ aarde, maar dat hoort natuurlijk niet.
Er is ook een grens, waarbij je iets pragmatischer moet gaan denken. ;)
Bruin/Blauw/Geel-Groen is prima om een lamp mee aan te sluiten, dat doet heel Nederland en er is niemand die zich daarin vergist.
Sowieso zou je in een normale situatie ook naar 1.5mm2 gaan met zwart, wat doe je dan? De meeste schakelaars zijn maar 10A, dus met 2.5mm2 zwart zou je de indruk kunnen wekken dat het 16A geschikt is.
Dus eigenlijk is het beste om naar zwart 1.5mm2/blauw 2.5mm2/groen-geel 2.5mm2 te gaan, toch?

Het belangrijkste van elke installatie is, is dat hij logisch en voorspelbaar is.
Een extra grijze ader waar een tape-je of labeltje omheen zit kan logischer zijn dan dubbele kabels moeten trekken, waarbij je niet uitkomt in je dozen en je extra dozen moet gaan plaatsen, waarbij je later mogelijk aanpassingen doet die weer gevaarlijk zijn. Bijvoorbeeld je hebt aan het begin aparte kabels voor licht en stopcontacten, maar aan het einde paste het wel in 1 doos, dus daar combineer je het weer tot 1 doos. Nu pas je aan het begin aan dat ze een eigen groep hebben (op een eigen fase) en heb je in die laatste doos een gevaarlijke situatie met 380V tussen de voeding en de schakeldraad, 2 groepen in 1 doos en blauw die tussen 2 groepen is gekoppeld.
En ik heb ook van die kabel met genummerde zwarte aders... daar word je ook niet blij van: "Is dat nou een 2 of 3? En was dat nu het stopcontact, de lichtsensor of de schakelaar?".
GeeBee schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 11:34:
Ik ben bezig met het electra-plan voor een nieuwe overkapping.
Zorg er voor dat je alles kunt afsluiten, want buitenelektra heeft last van vocht en weersinvloeden en gaat minder lang mee. Je bent niet de eerste die gek wordt van een aardlekschakelaar die ook de halve keuken telkens meeneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeBee
TheGhostInc schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 12:41:

Zorg er voor dat je alles kunt afsluiten, want buitenelektra heeft last van vocht en weersinvloeden en gaat minder lang mee. Je bent niet de eerste die gek wordt van een aardlekschakelaar die ook de halve keuken telkens meeneemt.
Bedankt voor de aanvulling.
Bedoel je een soort master switch die de hele overkapping in één keer spanningsvrij maakt? Ja die zit keurig aan de binnenkant van de bijkeuken.

I had ook last van de knutselvreugde van de vorige bewoners: buitenkabel in de grond met beschadigde mantel? Gewoon een ducktapje er omheen en zo'n rond ding eromheen (naam ff kwijt) en dan niet volgieten met hars. Bij het uitgraven drupte het water er gewoon weer uit.
Of een lasdoos gewoon ingraven onder het gazon.
Tja... dan vliegt de groep er wel uit bij een fikse regenbui :(

[ Voor 26% gewijzigd door GeeBee op 24-02-2021 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-04 14:51
Ik zit in hetzelfde proces en mij viel exact hetzelfde op. Ik ga voor de verlichting een drie-aderige grondkabel kopen denk ik (bruin, zwart, blauw en aardlitze). De bruine zal ik dan los achter/in de lamp laten hangen. De bruine zal ik dan in de inbouwdoos ook niet aansluiten natuurlijk. De kabel zal dus gewoon spanningsloos zijn.

Op deze manier kan ik altijd de verlichting op continu-spanning zetten om zo bijvoorbeeld Philips Hue te bedienen of als er een lamp met bewegingssensor o.i.d. moet komen.

Voor de stopcontacten haal ik gewoon een 2-aderige (bruin, blauw en aardlitze).

Voor mijn eigen gedachte is de installatie dan logisch en gelijk aan binnen.

Verder ga ik de tuin op een aparte aardlekautomaat zetten zodat ik deze kan omzetten als 'master-switch'. Op deze manier trekt de tuingroep niet meer groepen eruit als er storingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Lampen gewoon met blauw/bruin/aarde aansluiten. Iedereen die het ooit los haalt snapt dat je in een kabel niet alle kleuren voor handen hebt en dat die bruine draad wellicht geschakeld word.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
Makrolon schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 18:49:
Lampen gewoon met blauw/bruin/aarde aansluiten. Iedereen die het ooit los haalt snapt dat je in een kabel niet alle kleuren voor handen hebt en dat die bruine draad wellicht geschakeld word.
Doe je dat binnen dan ook zo? Zal de navolgende bewoner blij mee zijn. Of jij, om het weer kloppend maken.

Vraag me namelijk af of dat officieel wel mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:02
Bruine ader mag je gebruiken als schakeldraad, zorg er dan wel voor dat de zichtbare bruine ader met zwarte tape ff omwikkelt wordt! Beide kanten doen! Zo ontstaat er geen verwarring.

Hoi

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
De bruine ader van een kabel als schakeldraad gebruiken is gewoon netjes volgens NEN1010.
n 514.3.6 Aanduiding van schakeldraden en schakeladers
De kleuren van schakeldraden en schakeladers moeten over de gehele lengte als volgt zijn:
a) schakeldraden: zwart of grijs;
b) schakeladers: zwart, bruin of grijs.
OPMERKING Schakeldraden en schakeladers mogen zijn gekenmerkt met bijvoorbeeld cijfers of stippen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Krijnemans
Xander schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 22:54:
De bruine ader van een kabel als schakeldraad gebruiken is gewoon netjes volgens NEN1010.

[...]
Ik heb de NEN1010 eens opgesnort. Thanks! Dat wist ik niet. Weer wat geleerd :)

Wat is het verschil tussen een schakeldraad en een schakelader?

[ Voor 11% gewijzigd door Krijnemans op 25-02-2021 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Krijnemans schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:18:
[...]

Wat is het verschil tussen een schakeldraad en een schakelader?
Een ader maakt deel uit van een kabel of soepele aansluitleiding, een draad trek je door een buis.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Krijnemans
Xander schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:41:
[...]

Een ader maakt deel uit van een kabel of soepele aansluitleiding, een draad trek je door een buis.
Hartelijk dank voor de reactie! Dan gaan we gewoon 2-aderige grondkabel halen :)
Ik denk dat @GeeBee hier ook wel mee is geholpen?

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Krijnemans schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 22:04:
[...]

Doe je dat binnen dan ook zo? Zal de navolgende bewoner blij mee zijn. Of jij, om het weer kloppend maken.

Vraag me namelijk af of dat officieel wel mag.
Als ik kabel gebruik wel ja.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• GeeBee
Bedankt voor alle info.
Gemak dient de mens, dus hebben we inmiddels besloten om alle schakelaars te omzeilen en KaKu in te zetten.

Pagina: 1