Vraag

• DaanfunnyQ
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-05 14:49
Beste Lezer,

Ik ben als beginneling begonnen op 1 januari met beleggen. Na een tijd heb ik besloten, met een beetje hulp van iemand anders, om met turbo's te beginnen. Nu heb ik de volgende aandelen gekocht (DE000CJ3SH91 is de turbo, GB0009895292 is de afgeleide aan de XET)

StuksHuidige waardeTotale huidige waardeGAKOngerealiseerde W/V
281.84 163.68 85.77-7.86(-4.58%)
301.62548.752.66-31.05(-38.91%)

Mijn vraag is nu: Ik dacht dat de turbo en normale aandeel ongeveer gelijk zouden lopen. Volgens mij is de berekening grofweg: de turbo ongeveer 4.5x zoveel winst/verlies op zou leveren (dat was initieel de hefboom), maar een totale waarde heeft van 80/170. Het totale verlies zou dus 80/170*4.5 (~2.1) van het verlies van het normale aandeel zijn. Nu is het verlies in totaal bijna 4x zo groot. Nu weet ik dat de hefboom verandert, maar zou iemand kunnen vertellen wat er in mijn gedachtengang van de aandeel verkeerd gaat? Ondertussen meerdere mensen gesproken hierover, maar niemand heeft een goede uitleg.

Beste antwoord (via DaanfunnyQ op 24-02-2021 13:10)

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:30
Nouja, laat ik maar beginnen met dat je beter geen turbo's kunt gaan kopen; er worden doorgaans hoge kosten in doorberekend voor het stukje wat gefinancierd moet worden.
Dan heb je nog doorgaans de spread die aanzienlijk vergroot is t.o.v. het afgeleide effect op de echte beurs en kunnen uitgevers van turbo's in principe zelf bepalen wanneer zij jouw positie binnen hun eigen portefeuille sluiten.
Dat laatste is vooral van belang als je met zogenaamde turbo's werkt die nog een restwaarde hebben nadat de stop-loss is bereikt.

Een turbo heeft een hefboom die verandert naarmate de koers wijzigt, of beter gezegd naarmate het financieringsniveau procentueel dichterbij komt of verder weg is.
Simpel voorbeeld:

Aandeel A kost €100,00 op dit moment.
Je kunt hier een turbo long op kopen met een ratio van 1 voor €10,00
Deze turbo heeft een financieringsniveau en stop-loss op €90,00
Op deze manier heb jij dus een effect kunnen kopen met als onderliggende waarde die 10 keer zo hoog is, een hefboom van 10 dus.
Stel de waarde van het onderliggende aandeel gaat naar beneden, naar €95.
Dat is een verlies van 5% op het onderliggende aandeel, maar door het hefboomeffect van de turbo ben jij nu 50% kwijt van je investering.
Je turbo heeft nog steeds een financieringsniveau en stop-loss op €90,00, maar de koers van het onderliggende aandeel is nu €95 en hierdoor is de turbo nog maar €5 waard.
Hierdoor verandert de hefboom; voor €5 kun jij nu een turbo kopen die een onderliggende waarde heeft die 19 keer de waarde heeft.
Dus als aandeel A nu met de koers van €95 een procent zou dalen in waarde, dan de genoemde turbo in dit voorbeeld met 19% dalen.

Er komt echter nog meer bij kijken, zoals ik al in het begin zei.
De uitgevers van turbo's verwerken ook financieringskosten voor het geleende geld dat nodig is om de hefboom te creëeren.
Dit is doorgaans iets van 3% op jaarbasis, wat wellicht niet veel lijkt, maar in de praktijk wel veel kan zijn.
Want laten we eens het voorbeeld erbij nemen van aandeel A die op €100 staat met de turbo met een ratio van 1 en de stop-loss en financieringsniveau van €90, wat een intrinsieke waarde van €10 maakt van de turbo.
Voor deze turbo wordt als het ware €90 geleend.
Als de financieringskosten 3% zijn op jaarbasis, dan is dat dus €2,70 per jaar.
Op de huidige intrinsieke waarde van de turbo is dat 27%(!)
Deze kosten worden doorgaans dagelijks verrekend in het financieringsniveau van de turbo, als dan ook de stop-loss daarvan.
Doordat de kosten dagelijks verrekend worden, wordt er ook een soort van rente op rente effect gecreëerd; de kosten worden namelijk dagelijks verrekend, waardoor de lening nog groter wordt, waarop de volgende dag ook financieringskosten hierop wordt gerekend.
Dit stukje financieringskosten heb je denk ik geen rekening mee gehouden in je berekening en is denk ik dus ook de reden waarom je op meer verlies komt dan wat je had gedacht.

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

Alle reacties

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Zit je met turbo's ook niet met onderliggende rentekosten? Dat zou in ieder geval een deel van het extra verlies verklaren. Je bent in essentie gewoon aan het beleggen met geleend geld, en dat wil nog wel eens meer misgaan als de rendementen tegenvallen

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • Beste antwoord
  • +7Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:30
Nouja, laat ik maar beginnen met dat je beter geen turbo's kunt gaan kopen; er worden doorgaans hoge kosten in doorberekend voor het stukje wat gefinancierd moet worden.
Dan heb je nog doorgaans de spread die aanzienlijk vergroot is t.o.v. het afgeleide effect op de echte beurs en kunnen uitgevers van turbo's in principe zelf bepalen wanneer zij jouw positie binnen hun eigen portefeuille sluiten.
Dat laatste is vooral van belang als je met zogenaamde turbo's werkt die nog een restwaarde hebben nadat de stop-loss is bereikt.

Een turbo heeft een hefboom die verandert naarmate de koers wijzigt, of beter gezegd naarmate het financieringsniveau procentueel dichterbij komt of verder weg is.
Simpel voorbeeld:

Aandeel A kost €100,00 op dit moment.
Je kunt hier een turbo long op kopen met een ratio van 1 voor €10,00
Deze turbo heeft een financieringsniveau en stop-loss op €90,00
Op deze manier heb jij dus een effect kunnen kopen met als onderliggende waarde die 10 keer zo hoog is, een hefboom van 10 dus.
Stel de waarde van het onderliggende aandeel gaat naar beneden, naar €95.
Dat is een verlies van 5% op het onderliggende aandeel, maar door het hefboomeffect van de turbo ben jij nu 50% kwijt van je investering.
Je turbo heeft nog steeds een financieringsniveau en stop-loss op €90,00, maar de koers van het onderliggende aandeel is nu €95 en hierdoor is de turbo nog maar €5 waard.
Hierdoor verandert de hefboom; voor €5 kun jij nu een turbo kopen die een onderliggende waarde heeft die 19 keer de waarde heeft.
Dus als aandeel A nu met de koers van €95 een procent zou dalen in waarde, dan de genoemde turbo in dit voorbeeld met 19% dalen.

Er komt echter nog meer bij kijken, zoals ik al in het begin zei.
De uitgevers van turbo's verwerken ook financieringskosten voor het geleende geld dat nodig is om de hefboom te creëeren.
Dit is doorgaans iets van 3% op jaarbasis, wat wellicht niet veel lijkt, maar in de praktijk wel veel kan zijn.
Want laten we eens het voorbeeld erbij nemen van aandeel A die op €100 staat met de turbo met een ratio van 1 en de stop-loss en financieringsniveau van €90, wat een intrinsieke waarde van €10 maakt van de turbo.
Voor deze turbo wordt als het ware €90 geleend.
Als de financieringskosten 3% zijn op jaarbasis, dan is dat dus €2,70 per jaar.
Op de huidige intrinsieke waarde van de turbo is dat 27%(!)
Deze kosten worden doorgaans dagelijks verrekend in het financieringsniveau van de turbo, als dan ook de stop-loss daarvan.
Doordat de kosten dagelijks verrekend worden, wordt er ook een soort van rente op rente effect gecreëerd; de kosten worden namelijk dagelijks verrekend, waardoor de lening nog groter wordt, waarop de volgende dag ook financieringskosten hierop wordt gerekend.
Dit stukje financieringskosten heb je denk ik geen rekening mee gehouden in je berekening en is denk ik dus ook de reden waarom je op meer verlies komt dan wat je had gedacht.

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

• martidinho
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-05 21:18
Waarom wil je zo'n relatief complex product aanraken als je nog niet eens 2 maanden bent begonnen met beleggen?

Je hebt nog geen crash oid meegemaakt(op basis van 1 januari) en kunt in die 2 maanden niet veel ervaring hebben opgebouwd. Is het geen beter idee om te starten in beleggingsfondsen etfjes met daarbij misschien een aantal niet volatiele aandelen? Dan kan je vervolgens later meer leren over andere beleggingsproducten.

Ik kan je overigens niet verder helpen met de vraag, ik waag me persoonlijk niet aan zulke producten vanwege het verhoogde risico.

[Voor 23% gewijzigd door martidinho op 24-02-2021 12:59]

• DaanfunnyQ
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-05 14:49
Bedankt @JohanNL! Je uitleg is veel meer dan mijn vrienden hebben kunnen geven, dus ik begrijp het nu meer. Ik wist wel dat de hefbomen in turbo's zouden toenemen naarmate je verlies maakt, maar met dit rekenvoorbeeld is het concreet gemaakt. De financieringskosten zijn inderdaad kosten die ik er niet bij heb berekend, dat zou wel vrij veel kunnen zijn.

Het klopt @martidinho, maar gelukkig heb ik de afgelopen anderhalve maand meer dan genoeg rendement gehad om deze verliezen op te vangen. Daarnaast heb ik ook vrij veel winst gemaakt met turbo's, maar misschien is iets meer voorzichtigheid wel handig.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee