Toon posts:

Outdoor wifi probleem, hoe troubleshooten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-06 00:00
LET OP: Betreft blijkbaar niet mesh, beide AP's zijn bekabeld aangesloten

Binnen
TP-Link Omada AC1350 accesspoint (EAP225) in meterkast
Deze is UTP aangesloten op het modem/router van mijn internetprovider.
De wifi van het modem/router zelf staat uit dus alles via AP.

Buiten
TP-Link AC1200 outdoor accesspoint (EAP225-Outdoor) aan gevel eerste verdieping.
Deze krijgt UTP via Netgear 4 poort gigabit switch op zolder die op zijn beurt UTP van modem/router krijgt. Mesh is actief op de AP's en ze zijn voorzien van laatste firmware. De Omada controller software waarin alle AP's getoond worden geeft aan dat ze "connected" zijn en in logging zie ik geen foutmeldingen. Op zolder werkt mijn vriendin bekabeld via deze zelfde netgear switch zonder problemen. Kabels heb ik zelf voorzien van connectoren

Probleem
In huis werkt mijn wifi en ethernet naar behoren maar in de veranda is de wifi soms instabiel. Speedtest geeft afhankelijk van moment tussen 30 en 50 mbit/s down en rond 15 up dus dat lijkt prima te zitten. Toch regelmatig met name tijdens Teams videobellen dat beeld vastloopt of zwaar vertraagt. Maar het is niet altijd zo. Binnen heb ik dit niet. De wifi verbinding gaat eigenlijk nooit verloren, dus laptop en telefoon laat zien dat er verbinding is maar op momenten is deze dus ineens erg traag en lijkt wel met name bij video mis te gaan.

Ook op mobiel valt het mijn vriendin op dat ze regelmatig op instagram tegen problemen aanloopt dat stories niet willen laden als ze in veranda zit. In huis of via 4G gaat dit dan wel goed. Wanneer ik op zo'n moment direct een speeddest wil starten heeft deze soms ook moeite om op te starten of is deze in het begin heel traag om dan ineens naar volle snelheid te gaan.

Kan iemand zeggen in welke richting ik dit als leek kan troubleshooten?

[Voor 5% gewijzigd door mrnn op 01-03-2021 16:25]

Alle reacties

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:15

lier

MikroTik nerd

Zou je je instellingen van de beide accesspoints willen posten?
Oftewel, alles behalve SSID en wachtwoord.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• mrnn
Hierbij, laat maar weten als meer nodig is maar dit is wat ik zo kon vinden. Direct op een AP inloggen kan niet zonder hem eerst te verwijderen uit de control software dus deze screenshots komen uit Omada.

Paar dingen die mij zelf nog opvallen maar heb er weinig kaas van gegeten:
  • Onder kopje Mesh staat in beide gevallen : "This AP is a wired AP currently". Dat klopt ook want ik heb ze beide met UTP op modem/router zitten. Dat leek mij de bedoeling maar maak ik dan nu geen gebruik van Mesh?
  • Ze hebben beide hetzelfde fallback ip. Maar lijkt me niet de oorzaak van mijn huidige issue
  • 100 WPA Authentication Timeout/Failures in de afgelopen 24u op het outdoor ap
. . .

• mrnn
Klein bumpje als het mag, iemand een idee waar ik dit moet zoeken?

• lier

lier

MikroTik nerd

20/40 MHz op 2.4GHz is een waardeloze instellingen, zelfs jouw accesspoints interfereren met elkaar.

Wat te doen:
  • vaste kanalen
  • 2.4GHz op 20MHz kanaalbreedte
  • 2.4GHz op lager zendvermogen (worden jij en je buren blij van)
  • 2.4GHz b ondersteuning uitzetten (g/n is genoeg)
  • 5GHz a ondersteuning uitzetten (tenzij nodig)
Ben benieuwd of je hiermee betere ervaring hebt.

• mrnn
@lier Bedankt voor je reactie, ga ik testen en ik kom er op terug.

Ter info, met mijn laptop zit ik altijd via 5GHz op het accesspoint en daar ervaar ik dus ook problemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• lier

lier

MikroTik nerd

Je gebruikt op 5G zowel buiten als binnen kanaal 44, probeer ook hier niet overlappende kanalen handmatig te selecteren.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

mrnn schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:10:
Binnen
TP-Link Omada AC1350 accesspoint (EAP225) in meterkast
Deze is UTP aangesloten op het modem/router van mijn internetprovider.
De wifi van het modem/router zelf staat uit dus alles via AP.

Buiten
TP-Link AC1200 outdoor accesspoint (EAP225-Outdoor) aan gevel eerste verdieping.
Deze krijgt UTP via Netgear 4 poort gigabit switch op zolder die op zijn beurt UTP van modem/router krijgt. Mesh is actief op de AP's ...
Als ik het goed zie zijn alle AP's bedraad aangesloten. Waarom dan Mesh actief?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• lier

lier

MikroTik nerd

Brahiewahiewa schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:50:
Als ik het goed zie zijn alle AP's bedraad aangesloten. Waarom dan Mesh actief?
De vraag is waarom de TS vindt waarom de Mesh actief is, in de screenshots staat dat de accesspoints per draad aangesloten zijn.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

lier schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:24:
Je gebruikt op 5G zowel buiten als binnen kanaal 44, probeer ook hier niet overlappende kanalen handmatig te selecteren.
Inderdaad. Ik had begrepen dat die EAP's DFS ondersteunen, dus je zou prima binnen op 44 en buiten op 100 kunnen zetten. Als dat niet zo is, dan zit je vast op de vier non-DFS kanalen, 36-48. In dat geval zet je ze het beste in 5GHz op 20/40MHz breedte, de ene op 40 de andere op 48.

Wat me sowieso opvalt: buiten-AP meldt vijf keer meer Rx errors in verhouding, wat een sterke aanwijzing is dat het probleem echt in de lucht (en niet bijv in slechte UTP oid) zit.

Tenslotte: titel is fout, AP's zijn beide bedraad aangesloten dus hier is helemaal geen sprake van mesh, zoals ook uit GUI blijkt. Moet je ook niet willen.

Soittakaa Paranoid!

• Hasse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-03 15:18
Volgens mij is er niet een definitie van wat 'Mesh' precies inhoud. Je kunt Mesh gebruiken wanneer AP's tegelijk zenden als ontvangen. Je kunt ook het woord 'Mesh' gebruiken voor meerdere AP's die bedraad aangesloten zitten en op hetzelfde SSID/Password ingesteld staan. Soms kun je die dan ook nog gelijktijdig configureren (1 instellingen menu voor meerdere AP's).

Edit: de meningen over wat Mesh is verschillen nogal. Ik denk niet dat we dit topic moeten kapen om die discussie te voeren. Ik probeer slechts aan te geven dat er meerdere definities gehanteerd worden en daarmee dus ook wat TS met Mesh bedoeld heeft. Dat iemand anders dat geen Mesh noemt is in dit geval niet zo boeiend volgens mij.

[Voor 31% gewijzigd door Hasse op 01-03-2021 12:55]

I love my Health Tech Start-up: ParkinsonSmartwatch.com

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

@Hasse: Mesh = wireless backhaul

• mrnn
Ik was inderdaad in de veronderstelling dat mesh betekende dat ik een dekkend wifi netwerk had op basis van meerdere AP's maar met een enkel SSID zonder problemen te hebben bij overgaan van ene naar andere AP (dat had ik voorheen wel met router en outdoor AP, ik bleef dan in de tuin gekoppeld aan de router met slecht bereik. Ook verloor ik kort verbinding bij schakelen naar outdoor AP).

Dan klopt inderdaad mijn titel niet. Heb er een waarschuwing voorgezet en zal eerst eens testen met de adviezen.

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 26-05 19:19
@Hasse mesh is geen woord waar je vervolgens met meningen er dingen bij kan plakken wat mesh precies is.
Mesh is officiele wifi protecol genaamd IEEE 802.11s en dat is een feit. IEEE 802.11 protecollen gaan altijd over wifi verbindingen en niet over bedrade aansluitingen.

[Voor 8% gewijzigd door Arthion-nl op 01-03-2021 16:35]

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:21

FreakNL

Well do ya punk?

Troubleshooting 101:

Als je je binnen AP (tijdelijk) uitzet heb je dan dezelfde problemen?

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:52
mrnn schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:38:
Klein bumpje als het mag, iemand een idee waar ik dit moet zoeken?
ik zie wat ethernet dropped frames...bekabelde pingtesten lopen wel feilloos ?
zeker verouderde 8P8C's kunnen wel is moeilijk doen als die verroest zijn :)

• mrnn
Naar aanleiding van jullie reacties heb ik het volgende gewijzigd en getest:
  • Indoor 2.4Ghz op channel 8 en 5Ghz op channel 44 gezet
  • Outdoor 2.4Ghz op channel 3 en 5Ghz op channel 100 (DFS) gezet
  • Bovenstaande met behulp van wifi analyzer app
  • Getest met indoor AP uitgeschakeld
Wanneer ik een serie speedtests doe (fast.com) dan valt op dat ik vanaf het gras met directe zichtverbinding vrij constant tussen 40 en 45 mbps zit. Wanneer ik dit vanuit de veranda doe (hierbij zit ik achter een dubbelwandige houten muur zonder isolatie met mijn lichaam tussen laptop en de muur) zijn de resultaten sterk wisselend. Soms 40 mbps, vaker ~12mbps, soms minder dan 1 mbps. Dit is wanneer ik iedere paar minuten een speedtest doe en verder niets wijzig. Afstand AP tot veranda grofweg 25 meter waarbij AP bovenin tweede verdieping hangt.

Verder valt nog op dat geen van de clients 5Ghz verbonden is. Alles zit zowel indoor als outdoor tijdens al mijn tests op 2.4Ghz. Toen ik maanden geleden de zaak op aangesloten en geconfigureerd zat mijn laptop wel op 5Ghz meen ik.

Laatste om nog te benoemen is dat het een minuut of 5 duurt voor de laptop overschakelt van AP indoor naar outdoor wanneer ik met ingeschakelde laptop naar de veranda loop.

[Voor 7% gewijzigd door mrnn op 01-03-2021 22:55]

• ijske
geef je 5ghz antenne is een aparte naam , of zet tenminste bandsturing op...dat ie je mobiel naar 5ghz word geduwd

• mrnn
Heeft dat toegevoegde waarde voor de stabiliteit van de verbinding in de veranda? Bij langere afstand met obstakels is 2,4Ghz eerder beter dan slechter toch?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ijske
mrnn schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:28:
Heeft dat toegevoegde waarde voor de stabiliteit van de verbinding in de veranda? Bij langere afstand met obstakels is 2,4Ghz eerder beter dan slechter toch?
ervanuitgaande dat je 5ghz tegen de volle 1watt mag stralen (en 2.4ghz maar 100mw) , betwijfel ik vaak eigenlijk of 2.4 ghz echt nog verder gaat...

ik gebruik mijn 2.4ghz eigenlijk totaal niet meer , ik heb aparte SSID's voor de banden, dus mijn mobieltje kan nooit terugvallen naar 2.4ghz, en kan ik ten aller tijden maximaal 5ghz snelheden hebben

maar terug naar jou verhaal... dan kan je testen of je 5ghz het wel goed/beter doet ?

[Voor 6% gewijzigd door ijske op 01-03-2021 22:34]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:31

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@mrnn ik heb je titel even aangepast. Als de volgende keer op de rapporteer knop drukt en dat even meldt, dan zien we het sneller. :)

• Hasse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-03 15:18
Wellicht heb je er wat aan. Ik heb hopeloos veel problemen gehad met TP Link Deco M4's die als AP stonden. Verbinding niet stabiel te krijgen en met sommige devices erger dan met anderen. Wellicht is er met jouw tp link hetzelfde aan de hand en werkt TP link gewoon niet goed in AP mode..... Probeer het eens in mesh mode (ik snap dat je dat niet wilt, just a test).

Overigens heb ik de TP Link Deco's aan de kant gegooit en Friitz repeaters ingezet. Bedraad aangesloten, op iedere verdieping 1. En raad eens? Bij AVM noemen ze dat nog steeds Mesh.... ;-). Werkt ineens alles weer uitstekend!

Mijn conclusie: TP-Link mesh systemen moet je niet in AP mode gebruiken, dat werkt niet!

I love my Health Tech Start-up: ParkinsonSmartwatch.com

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
ijske schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:34:
[...]

ervanuitgaande dat je 5ghz tegen de volle 1watt mag stralen (en 2.4ghz maar 100mw) , betwijfel ik vaak eigenlijk of 2.4 ghz echt nog verder gaat...

ik gebruik mijn 2.4ghz eigenlijk totaal niet meer , ik heb aparte SSID's voor de banden, dus mijn mobieltje kan nooit terugvallen naar 2.4ghz, en kan ik ten aller tijden maximaal 5ghz snelheden hebben

maar terug naar jou verhaal... dan kan je testen of je 5ghz het wel goed/beter doet ?
Dat is maar 1 richting op, clients ondersteunenen dergelijke vermogens eigenlijk nooit. Grote power verschillen tussen transmit en receive kunnen ook problematisch zijn. In essentie zou je nooit meer dan 3db extra moeten uitzenden dan je clients doen. Dit is naar verwachting ook de rede dat je client zo lang doet over het overschakelen, het door hem ontvangen signaal van binnen is luid genoeg, maar of je op de client voldoende vermogen heb om het ap binnen consistent te bereiken is daarmee niet gezegd.

Tevens is het gebruik van een band of kanaal pas beter als de signaal ruis verhouding aan beide radio kanten het hoogste is. Waarbij dan 5Ghz over het algemeen beter uit de bus komt op korte afstanden en channel bonding ondersteund waardoor hogere snelheden mogelijk worden.

Gebruik van kanaal 3 en 8 zijn af te raden vanwege de hogere kans op side channel interferentie welke kwalijker is dan co channel interferentie. Om die rede word over her algemeen het 1,6,11 als kanaal grid aangehouden. Het restultaat is dan we afhankelijk van je omgeving en daar lees ik niet zo veel over.

Is er een kans dat je interferentie hebt met buren, zo ja even het werkelijke kanaal gebruik nameten en kijken wat de werkelijke ether status is.

[Voor 24% gewijzigd door mash_man02 op 03-03-2021 07:56]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee