Toon posts:

Heeft het zin om mijn router te upgraden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen. :)

Mijn huidige situatie:
- ASUS RT-AC87U in de meterkast (gebruik enkel 5GHz)
- Desktop in de woonkamer (zonder UTP-aansluiting - GB B450 I AORUS PRO WIFI moederbord)
- TV/Xbox One X/NAS in de woonkamer (met UTP-aansluiting d.m.v. 1Gb-switch)

Momenteel haalt mijn desktop op de WiFi 866,7 MBit/s max. over 5GHz, al daalt deze met regelmaat terug naar 650 MBit/s. Mijn signal strength ligt tussen de 60-70%. Volgens de specs van mijn WiFi-kaartje zou ik in theorie 1.73Gbps moeten kunnen halen over 802.11ac, zelf zou ik blij zijn met WiFi-snelheden van rond de 1Gbps zodat ik iets meer snelheid heb als ik werk op mijn NAS over NFS/SMB/SSH/etc.

Het gaat zich dus om die dalen er meer uit te halen, die komen namelijk veel voor. Het makkelijkste zou zijn om in de woonkamer, waar ik een CAT-5e heb naar mijn TV-meubel, een AP te plaatsen om de switch te vervangen. De afstand tussen het TV-meubel en mijn desktop zou dan ongeveer ~8 meter zijn. Momenteel is de afstand vanaf mijn router in de meterkast ~25 meter incl. diverse muren.

Ik zit met de volgende vragen:
- Gaat mijn snelheid omhoog i.p.v. 650-866,7 MBit/s max.?
- Heb ik aan Mesh iets? Ik wil namelijk het liefst niet meerdere SSID's en gewoon automatisch kunnen schakelen tussen de AP's.
- Zou ASUS's AiMesh een oplossing kunnen zijn? Zoals gezegd zijn beide AP's dan gewoon verbonden d.m.v. een kabel.

Een (extra) UTP-kabel trekken is helaas niet mogelijk. De vloer gaat ooit eens vervangen worden, maar voorlopig nog niet. ;)

Thanks!

Alle reacties

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:39
WiFi schommelt altijd wel een beetje in praktijk je kan nog andere kanalen proberen.
Die 1.73Gbps is theorie en haal je nooit in praktijk omdat WiFi half-duplex is, fabrikanten tellen altijd de up en download bij elkaar op zodat het meer lijkt maar vreemd genoeg wordt dat nooit bij kabel gedaan.

En je zegt het al factoren meespelen zoals muren, de buren wat erop storen of andere wat er ook op zitten heeft ook invloed.

Betere antenne,s in je desktop kan ook helpen en dan niet je antenne net achter je desktop eruit laten steken maar met een kabeltje hoger zetten.

Je kan nog overstappen naar 3x3 of 4x4 mimo maar dat moet zowel je desktop als router kunnen, je desktop heeft maar 2x2.

Je kan trouwens prima 2 routers een zelfde SSID geven het is afhankelijk van de cliënt hoe goed hij met roaming om gaat, ga je er niet mee wandelen dan gaat het in praktijk wel goed.

[Voor 26% gewijzigd door mr_evil08 op 24-02-2021 09:46]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:35
Waarom de switch vervangen?

Zet een AP op je switch erbij en laat die hetzelfde SSID aanbieden.

Hattrick: Thorgal Eagles

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:31
mr_evil08 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:42:
WiFi schommelt altijd wel een beetje in praktijk je kan nog andere kanalen proberen.
Die 1.73Gbps is theorie en haal je nooit in praktijk omdat WiFi half-duplex is, fabrikanten tellen altijd de up en download bij elkaar op zodat het meer lijkt maar vreemd genoeg wordt dat nooit bij kabel gedaan.
Je geeft eigenlijk zelf het antwoord al waarom het niet bij kabel wordt gedaan... want full duplex mogelijk ;) In theorie kan je dan wel 1gbit up en 1gbit down tegelijk doen.

• HollowGamer
  • Niet online
@mr_evil08 Er zit een externe antenne bij, die staat ook op het bureau en niet ergens ver weg gestopt. :)

Mijn desktop moederbord wil ik het liefst niet vervangen. Mijn router en switch wel.

@bregweb Dat werkt helaas niet altijd even lekker. Bij ASUS en andere merken moet je echt soms instellen dat hij moet 'loslaten' bij een bepaalde waarde (geen expert), ik zou juist een meer automatische oplossing willen hebben hiervoor. :)

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:35
Loslaten bij een bepaalde waarde? Snap ik niet helemaal.

Je verbind met de dichtsbijzijnde AP en bij een desktop hoef je die nooit meer los te laten.

Kabel van je switch naar je desktop mbv USB to UTP?

Hattrick: Thorgal Eagles

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-06 00:42
HollowGamer schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:34:
Momenteel haalt mijn desktop op de WiFi 866,7 MBit/s max. over 5GHz, al daalt deze met regelmaat terug naar 650 MBit/s. Mijn signal strength ligt tussen de 60-70%. Volgens de specs van mijn WiFi-kaartje zou ik in theorie 1.73Gbps moeten kunnen halen over 802.11ac, zelf zou ik blij zijn met WiFi-snelheden van rond de 1Gbps zodat ik iets meer snelheid heb als ik werk op mijn NAS over NFS/SMB/SSH/etc.
Dit zijn al zo ongeveer de praktisch haalbare maximumsnelheden voor WiFi. Dit gaat niet aanzienlijk sneller worden door andere apparatuur te gebruiken.
HollowGamer schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:50:
Dat werkt helaas niet altijd even lekker. Bij ASUS en andere merken moet je echt soms instellen dat hij moet 'loslaten' bij een bepaalde waarde (geen expert), ik zou juist een meer automatische oplossing willen hebben hiervoor. :)
Mits je zorgt dat SSID, wachtwoord, encryptiemethode en authenticatiemethode allemaal identiek zijn, zullen devices zelf roamen naar een betere accesspoint als dat nodig is. Switchen van accesspoint gebeurd in principe op initiatief van het device zelf. Als je hier problemen mee hebt gehad, is de kans groot dat de instellingen toch niet helemaal identiek waren tussen de verschillende accesspoints (alleen het SSID en wachtwoord gelijk hebben is dus niet voldoende!).

• HollowGamer
  • Niet online
MicGlou schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:48:
[...]

Je geeft eigenlijk zelf het antwoord al waarom het niet bij kabel wordt gedaan... want full duplex mogelijk ;) In theorie kan je dan wel 1gbit up en 1gbit down tegelijk doen.
Bedoel je in theorie met de kabel of met WiFi?
bregweb schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:09:
Loslaten bij een bepaalde waarde? Snap ik niet helemaal.

Je verbind met de dichtsbijzijnde AP en bij een desktop hoef je die nooit meer los te laten.

Kabel van je switch naar je desktop mbv USB to UTP?
In mijn ASUS router noemt men dit Roaming assistant (Disconnect clients with RSSI lower than .. dBm).

Wat bedoel je precies met de desktop mbv USB to UTP? Ik kan geen kabel trekken, de afstand is er ook erg groot voor.

• Cpt.Morgan
HollowGamer schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 11:18:
[...]
In mijn ASUS router noemt men dit Roaming assistant (Disconnect clients with RSSI lower than .. dBm).
Zoals boven gezegd, switchen naar een ander AP gebeurd door het device zelf. Dit soort geforceerde disconnects kunnen dat proces zelfs lastiger maken (als het device beslist dat toch de Asus beste keuze is, blijft ie daarmee connecten, en weer gedisconnect worden, zeker als die dBm te strikt wordt gezet.....)

Beter zorg je dat alle instellingen kloppen en laat het device gewoon zelf roamen.

[Voor 3% gewijzigd door Cpt.Morgan op 24-02-2021 11:26]

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:38
@HollowGamer Ik weet dat het niet je vraag is, echter ga ik toch "een open deur intrappen":

Kabel is koning. (Cat 5e is nog altijd sneller dan de duurste AP-WLAN NIC oplossing)
De kabel heeft een 'verlies' van max 20 % (meestal 10-15%), terwijl verlies via draadloos veel hoger is.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• HollowGamer
  • Niet online
D_Jeff schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 11:24:
@HollowGamer Ik weet dat het niet je vraag is, echter ga ik toch "een open deur intrappen":

Kabel is koning. (Cat 5e is nog altijd sneller dan de duurste AP-WLAN NIC oplossing)
De kabel heeft een 'verlies' van max 20 % (meestal 10-15%), terwijl verlies via draadloos veel hoger is.
k weet het, helaas kan ik geen kabel trekken zonder de vloer eruit te halen. :/

• Cpt.Morgan
HollowGamer schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 11:31:
[...]

k weet het, helaas kan ik geen kabel trekken zonder de vloer eruit te halen. :/
Omdat we hier graag meedenken, waarom niet? :)

Er zijn ook andere goede oplossingen, die zonder breekwerk gedaan kunnen worden. Denk aan kabelgoten, of speciale plinten met kabelgoten daarin verwerkt. Netjes gemonteerd kan dat er nog prima uitzien.

Edit: overigens is Gbit ethernet ook niet enorm veel sneller dan jij nu haalt over WiFi. Ook ethernet heeft overhead, dus de werkelijke verbinding zal ook blijven steken (afhankelijk van andere factoren in je systeem) op iets onder de 1Gbit/s. Om daar boven te komen, zul je naar 10 Gbit ethernet moeten (op alle componenten waar je die snelheid mee wilt bereiken).

[Voor 33% gewijzigd door Cpt.Morgan op 24-02-2021 11:43]

• D_Jeff
@Cpt.Morgan Eens -- Alleen de overdrachtssnelheid is via de kabel iets meer stabiel.
Alleen om de "hele chain" om te zetten naar 10 Gbit, ben je echt een lieve duit kwijt. (Alle kabels naar min. Cat 6a, 10Gbit NIC op PCI-E, NAS wss vervangen, Switch/router vervangen,enz)

@HollowGamer Je geeft in je 1e post aan dat je een insteekmogelijkheid hebt op het TV-meubel. Staat dat TV-meubel echt in het midden van de ruimte?

Zoniet: Er zijn mogelijkheden om de kabel langs een plint te leiden OF via een "kabeldrempel" weg te stoppen.

Kabeldrempel voorbeeld: http://www.wesjon.nl/contents/media/l_b15--lichtgrijs2.jpg

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:39
D_Jeff schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 11:24:

Mja ik heb nog nooit meegemaakt dat kabel zoveel verlies geeft maak daar maar 1-2% van, of het is goedkope CCA troep dan kan het inderdaad 10-20% of meer zijn.
1 gbit wordt niet gehaald door Windows QOS en andere zaken je switch moet het ook aankunnen, 1 gbit zegt nog niet dat er ook 1 gbit doorheen kan vooral als je met kleinere pakketjes gaat kopieeren wordt de CPU in de switch aardig belast en kakt de snelheid in, pas je dat aan kan je prima 115-120 megabytes/sec halen.

Maar er is tegenwoordig ook 2,5 en 5 gbit, de 10 gbit netwerken kosten als consument helaas nog te veel.

[Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 24-02-2021 12:09]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• D_Jeff

@mr_evil08
1000 bit/sec = 125 MByte /sec

Als ik een bijv een ISO overzet van PC naar NAS via Cat 6, haal ik gem. 110 Mbyte/sec
125 - 110 = 15 Mbyte ('verlies')
15/125 * 100 = 12 %

Dus, zo gek is de 10-15% verlies niet ;)

[Voor 3% gewijzigd door D_Jeff op 24-02-2021 12:44. Reden: Off-topic, kleiner gezet]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:11
Dat verlies zit in je devices en niet in je netwerk.
Dus dat is voornamelijk wat je Nas en je PC ervan afsnoepen.

Met twee krachtige PC's en geen overhead van data naar een disk (of ssd) schrijven haal ik die 125Mbytes/sec wel op een bekabelt netwerk.

[Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 24-02-2021 13:28]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Eigenlijk is het hierboven al gezegd gezien de waardes die je haalt en wifi beinvloed kan worden door externe factoren. Is er bijzonder weinig aan te doen en een andere router gaat niet helpen.
Natuurlijk kan je er een nemen met meer zendvermogen maar de kans is groot dat de buren het ook gaan doen en dan ben je nog veel verder van huis. Je kan nog experimenteren met kanalen maar dan houdt het op.
Zou blij zijn met deze waardes, en die paar seconde wachten af en toe voor lief nemen.
Of gewoon een kabel leggen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-06 23:03
Vergeet ook niet dat de clients een belangrijke rol spelen. Je kunt je routers / AP's wel upgraden, maar dat is slechts de helft van het verhaal.

Voorbeeld uit de praktijk hier: mijn laptop had eerder een Intel AC9560 wifi-adapter. Als AP heb ik hier een Netgear R7800 AC-router. Met deze combi haalde ik max. snelheden van tussen de 50 en 60 MB/s (dus zeg max. 480 Mbps) op de 5 GHz band. Op 4 meter afstand met een muur ertussen. De ingestelde kanaalbreedte was 80 Mhz. Instellen op 160 MHz had geen effect, ondanks dat de AC9560 dat zou moeten kunnen.

Nu heb ik recentelijk een Intel AX210 in de laptop ingebouwd, als eerste stap richting wifi-6e. De R7800 stond nog op 160 MHz kanaalbreedte. Met deze combi haal ik via wifi nu een constante download snelheid van 113 MB/sec (900 Mbps) van NAS naar laptop. Verrassend genoeg loop ik nu waarschijnlijk tegen de 1 Gbps limiet van het bedrade verbinding tussen NAS en AP aan. Windows geeft een link-rate aan van 1054 Mbps (download).

Lijkt er dus op dat de nieuwere AX clients toch wat beter omgaan met de beschikbare bandbreedte, óók in een AC (wifi-5) omgeving.

https://tweakers.net/i/dryQF6vJA8oIXS2IKSEqg-R41uM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UOF6dWNzccyqZg5ssCzR1QIf.jpg?f=user_large

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee