Toon posts:

Proximus of Telenet?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• markchester
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 27-05 20:31
Vraag i.v.m. internetsnelheden

We zijn al jaren klant van Telenet, opzich tevreden. Nu kwam Proximus langs om een aanbod te doen.
Ze vertegenwoordiger zei dat ze het snelste internet van Belgie hebben. Volgens mij beschikt Proximus enkel over een DSL verbinding max 100mb/s en Telenet een coax verbinding tot 400mb/s. Nu vertelde de beste man dat Proximus een sneller en stabieler internet heeft omdat ze deze verbinding gebruiken. Nu lees ik wel dat met DSL als je met 4 man zit te downloaden dat de snelheden omlaag gaan terwijl bij Telenet dit ook gebeurd maar dan ook door andere gebruiker buiten mijn eigen woonst om.

Nu was ook nog het verhaal dat Proximus al een groot netwerk van glasvezel heeft, pas beschikbaar bij ons rond 2024 en dat Telenet hier nog maar pas mee begonnen is om glasvezel aan te leggen.

Daarnaast ook het mobiel internet dat de dekking van het 4G-netwerk groter is bij Telenet, dit kan ik online ook terugvinden.

Nu is mijn vraag dus is Proximus inderdaad sneller of is dit gewoon een leuk verkoopspraatje? (proximus wel een stukje goedkoper)

Alvast bedankt!
...

Beste antwoord (via markchester op 24-02-2021 10:39)

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:04

Ravefiend

Carpe diem!

markchester schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:13:
@Ravefiend dus Fiber buiten beschouwing gelaten, zeg je eigenlijk dat Telenet nu het snelste is?
Dat klopt inderdaad. ;) .. en zonder het geneuzel bij Proximus zoals Werkelijke snelheid veel lager dan de gegarandeerde snelheid, om maar één voorbeeld aan te halen.

Alle reacties

• Ravefiend

Ravefiend

Carpe diem!

Telenet: https://www2.telenet.be/nl/producten/internet/abonnementen/
Proximus: https://www.proximus.be/n...menten-voor-iedereen.html

Telenet weet met DOCSIS 3.1 nog steeds behoorlijk veel uit de coax kabel te krijgen waardoor Fiber-to-the-home (FTTH) denk ik iets minder hoog op hun verlanglijst staat. Voor snelheden >100 MBps ga je bij Proximus wel fiber nodig hebben, dus het is maar net wat je wilt.

[Voor 15% gewijzigd door Ravefiend op 24-02-2021 09:55]

• markchester
@Ravefiend dus Fiber buiten beschouwing gelaten, zeg je eigenlijk dat Telenet nu het snelste is?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Ravefiend

Ravefiend

Carpe diem!

markchester schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:13:
Dat klopt inderdaad. ;) .. en zonder het geneuzel bij Proximus zoals Werkelijke snelheid veel lager dan de gegarandeerde snelheid, om maar één voorbeeld aan te halen.

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:03
Als Proximus je glasvezel tot in je huis kan geven: Proximus.
Anders Telenet. Ik had Telenet, nu Orange, die geven me voor een schappelijke prijs 400 MBit via coax

• markchester
@Bob

Jammer genoeg duurt het tot 2024-2025 voordat Glasvezel komt vanuit Promixus, geen idee of Telenet hier al plannen toe heeft. Dus dan ga ik toch bij Telenet blijven.

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:28
mijn mening is natuurlijk erg partijdig ... maar bij proximus kijk je ook tv via internet, hun bitrate is lager en je verliest ook internet snelheid door tv te kijken

ga gewoon is tv kijken bij iemand die proximus tv heeft...

qua rauwe snelheid wint coax altijd over DSL ... tot glasvezel komt is coax de beste optie voor maximale snelheid

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-06 20:18
Als op je adres enkel xDSL mogelijk is, dan zal dat maximum 100Mbits/sec zijn, in functie van hoe dicht je tegen een straatkabinet (ROP) woont. Ik haal hier vb 90Mbits/sec op elke moment van de dag, en ook continue aan een stuk als dat nodig is. Mijn "upload" zit consistent zo rond 25Mbits/sec
De xDSL is inderdaad geen "gedeeld" medium maar echt van belang lijkt me dat ook niet meer anno 2021 met de huidige DOCSIS standaarden.

Aangezien ik lees dat er nog geen GPON (fiber) mogelijk is op je adres zal Telenet wel "sneller" zijn, maar da's allemaal wat relatief.

Mijn Internet is Proximus, mijn TV van Telenet ;-)
De afgelopen jaren heb ik 0,0 uitval gehad met Proximus waar ik woon, daar kan ik allesinds niet over klagen.

...en prijs hé... als Proximus maar 5% of 10% goedkoper is zou ik mischien zelfs de moeite niet doen voor een overstap, als het echt substantieel is mischien wel, dat moet je zelf bepalen.

• Pihkal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 31-05 10:08
Ik zou voor geen van beiden gaan, bij Proximus kan de snelheid verschrikkelijk zijn, afhankelijk van waar je geografisch zit.
En Telenet zou de laatste tijd ook serieuze stappen achteruit gegaan zijn ten op zichte van vroeger, vooral op gebied van stabiliteit van geleverde hardware en klantenservice.

Na 20+ jaar klant te zijn geweest bij Telenet ben ik 3 jaar geleden overgestapt naar Orange (=Telenet netwerk) en daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad.
Tevens heb je bij Orange veel meer vrijheid om je modem naar wens te configureren (wel jammer dat bridge mode niet meer beschikbaar is).

Nu moet ik wel toegeven dat de klantendienst van Orange ook niet schitterend is maar wanneer hebben wij, Tweakers, die nodig?
Zelden tot nooit.

• tennis-boy
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-03 09:52
Binnenkort gaan we verhuizen naar een bestaande huis van jaren 80.
Boven in de slaapkamers hebben ze jammer genoeg geen COAX-kabel.
We zijn al jaren tevreden klant van Telenet (ondanks de dure prijs).
En met het doortrekken van de coax-kabel naar boven vrees ik dat ze de in de muren moeten snijden en dat willen we niet.

Kan het kloppen dat je met Proximus geen COAX-kabel nodig hebt?
Zo ja, dan zouden we moeten overstappen naar Proximus om boven TV te kunnen kijken zonder COAX-kabel?
Momenteel is er nog geen glasvezel (Fiber) in mijn toekomstige nieuwe adres.

[Voor 9% gewijzigd door tennis-boy op 13-07-2021 15:46]

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-06 20:18
tennis-boy schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 15:39:
Kan het kloppen dat je met Proximus geen COAX-kabel nodig hebt?
Zo ja, dan zouden we moeten overstappen naar Proximus om boven TV te kunnen kijken zonder COAX-kabel?
Momenteel is er nog geen glasvezel (Fiber) in mijn toekomstige nieuwe adres.
Proximus is een IPTV oplossing, dus inderdaad geen "COAX"
De vraag is , heb je boven UTP-kabel liggen ? WAT heb je boven liggen ?

In theorie kan je ook draadloos TV gaan kijken maar die straat zou ik niet ingaan tenzij het echt niet anders kan.
Alternatieven kunnen ook zijn TV-kijken waarbij het netwerk-verkeer over de electriciteitsdraden loopt, again, zeker niet de voorkeur.

Nu, tegenwoordig moet je ook es checken of het niet mogelijk is met de Telenet TV-app op (smart) TV gewoon te kijken. Dan zal je ongetwijfeld een recent TV-toestel moeten hebben. Het bestaat voor AppleTV en en AndroidTV maar ik denk dat het eerder is voor een 2e scherm ergens aan te sturen. Je moet hoe dan ook een primaire decoder hebben staan in huis. (maar daarom hoef je hem nog niet te gebruiken).

[Voor 21% gewijzigd door jvanhambelgium op 14-07-2021 09:26]

• dextrome
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 26-11-2022
markchester schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:39:
@Bob

Jammer genoeg duurt het tot 2024-2025 voordat Glasvezel komt vanuit Promixus, geen idee of Telenet hier al plannen toe heeft. Dus dan ga ik toch bij Telenet blijven.
Fiber komt binnekort in mijn stad maar het kost dan ook wel een pak meer
Proximus Fiber = €80/maand voor 1Gpbs download & 50Mpbs upload
Telenet All-Internet = €55/maand voor 300Mbs & 20Mpbs upload

Als proximus dan ook echt stabieler is, is het misschien wel waard van over te stappen (heb regelmatig snelheidsproblemen met telenet)

• dextrome
tennis-boy schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 15:39:
We zijn al jaren tevreden klant van Telenet (ondanks de dure prijs).
Huh? Proximus is toch altijd al veel duurder geweest?

Telenet = €30/maand voor 100Mpbs download & 20 Mpbs upload
Proximus = €52/maand voor 100Mpbs download & 20Mpbs upload

• dextrome
Pihkal schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:48:
Ik zou voor geen van beiden gaan, bij Proximus kan de snelheid verschrikkelijk zijn, afhankelijk van waar je geografisch zit.
En Telenet zou de laatste tijd ook serieuze stappen achteruit gegaan zijn ten op zichte van vroeger, vooral op gebied van stabiliteit van geleverde hardware en klantenservice.

Na 20+ jaar klant te zijn geweest bij Telenet ben ik 3 jaar geleden overgestapt naar Orange (=Telenet netwerk) en daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad.
Tevens heb je bij Orange veel meer vrijheid om je modem naar wens te configureren (wel jammer dat bridge mode niet meer beschikbaar is).

Nu moet ik wel toegeven dat de klantendienst van Orange ook niet schitterend is maar wanneer hebben wij, Tweakers, die nodig?
Zelden tot nooit.
Wel raar dat Orange stabieler is, want die gebruikt toch gewoon de internet infrastructuur van Telenet?
Kwa prijs/snelheid is het ook niet bepaald voordelig
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee