• Jahe1990
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 09-08 15:35
EDIT: De resultaten zijn bekend, zie deze post hieronder!

---

Hoi allemaal!

Gebruik jij de nieuwste Microsoft Flight Simulator? Lees dan even verder! Draag bij aan wetenschappelijk onderzoek door een korte (10 minuten) enquête in te vullen en je ervaringen te delen op dit forum.

Ik ben (in ‘normale’ tijden) gek op reizen en een MSFS-gebruiker. Mijn vriendin en ik genieten er allebei van om in deze sim bekende en nieuwe regio’s te zien over de hele wereld…. Wat mij tot deze master scriptie leidde.

MSFS2020 kan beschouwd worden als een nieuwe vorm van virtueel toerisme: reizen zonder ‘echt’ te reizen. Maar kan dit ook echt een vakantiegevoel (deels) nabootsen? En hoe/waarom? Mijn scriptie over Virtueel Toerisme en Reizen tracht deze vragen te beantwoorden.

Hiervoor heb ik uiteraard wel inzicht nodig van de mensen die ook deze sim gebruiken. Jouw meningen en ervaringen kunnen heel veel bijdragen aan dit onderzoek.

De enquête is nu gesloten, bedankt aan iedereen die 'm heeft ingevuld!

Enquête afgerond? Tijd om dit onderwerp te bespreken! Deel je ervaringen, meningen, en commentaar over hoe MSFS2020 je reislust lest of juist opwekt. En uiteraard is hierover discussiëren met elkaar hartstikke welkom!

Nogmaals bedankt en ik kijk er naar uit om jullie ervaringen te horen!

Jochem Lips
MSc Tourism, Society, and Environment
Wageningen University & Research, The Netherlands

---

PS: Weet je niet helemaal zeker waar je over zou kunnen schrijven? Je kunt de onderstaande vragen gebruiken ter inspiratie:

1. Heb je ooit momenten wanneer je je tijdens een MSFS-sessie voelt alsof je ‘echt’ bent waar je op dat moment vliegt? Wat was je aan het doen? Wat zorgde ervoor dat je dit gevoel kreeg?
2. Heb je plekken bezocht in MSFS waar je graag eens in het echt naartoe zou willen reizen?
3. … Of zijn er plekken die je in MSFS gezien hebt waar je nu minder graag naartoe wilt/hoeft te reizen?
4. Waarom gebruik je MSFS? Is dit de eerste keer dat je een flight sim gebruikt?
5. Wie ben jij? Denk je dat MSFS-gebruikers een specifieke groep mensen zijn, of denk je dat iedereen van deze sim zou kunnen genieten?

---

Let op: door deel te nemen in deze discussie ga je ermee akkoord dat je antwoorden voor onderzoek gebruikt kunnen worden. Dit betekent dat je antwoorden wellicht gepubliceerd kunnen worden of bijv. in presentaties kunnen voorkomen. Anonimiteit kan niet gegarandeerd worden, maar je mag wel verzoeken om je (gebruikers)naam weg te laten: vernoem dit alsjeblieft expliciet in je antwoord(en).

NB: Toestemming voor het plaatsen van dit topic is verleend door @Ircghost

[Voor 9% gewijzigd door Jahe1990 op 24-06-2021 12:18]

• Ircghost
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 09:38

Ircghost

Moderator Spielerij

Honeybadger doesn't care!

Toestemming is inderdaad verleend. Succes met je onderzoek!

• Ircghost

Ircghost

Moderator Spielerij

vraag 9.1 Bedoel je of ik liever niet wil reizen doordat Covid overal is, en het dus lastiger/onveiliger is. Of dat ik mijn zin om te reizen heb verloren? Want if anything, heb ik meer zin om te reizen dan ooit te voren.

• Jahe1990
Ircghost schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 08:33:
vraag 9.1 Bedoel je of ik liever niet wil reizen doordat Covid overal is, en het dus lastiger/onveiliger is. Of dat ik mijn zin om te reizen heb verloren? Want if anything, heb ik meer zin om te reizen dan ooit te voren.
Goeie vraag - dit mag je zelf interpreteren.

Dus als jij het gevoel hebt dat het onveilig is door covid, dan will je misschien minder graag reizen (dus zou je wellicht voor 'agree' kiezen). Aan de andere kant (en ik kan me dit inderdaad heel goed voorstellen) zou je wellicht door alle maatregelen juist heel graag (weer) willen reizen - omdat het nauwelijks kán op dit moment. Dan kies je misschien voor iets richting 'disagree'. En als je tussen die twee in zit, zou je misschien eerder kiezen voor 'neither'.

• strider1007
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 13:12
Leuk initiatief. Wat ik mis is de optie om de eigen ervaring wat meer te beschrijven.

MFS is mooi, maar niet echt realistisch ten opzichte van de werkelijkheid, en dan bedoel ik dat gebouwen, huizen e.d. er toch vaak heel anders uit zien.
Wat ik dus vaak doe om het gevoel te hebben / versterken dat ik er 'geweest' ben, is MFS combineren met Google-streetview. Als ik ergens geland ben ga ik met Streetview op die plek rondkijken. Dan zie je hoe het er echt uit ziet ( of in ieder geval recentelijk..).

Pas dan heb ik het vakantie-gevoel, voor zover dat via mijn monitor kan..

• Ircghost

Ircghost

Moderator Spielerij

Al hoewel de huizen er niet per se overal helemaal hetzelfde eruitzien, heb je met photogrammy in de steden die dit ondersteunen nagenoeg volledig realistische huizen, tot op de airco op het dak aan toe.

Ik ben relatief veel in Florida geweest in het echt, en vloog daar laatst in MSFS en elk huis en appartement complex zag er uit zoals in het echt, ik herkende de restaurants waar ik was geweest etc. Dus wat mij betreft ziet de wereld er op veel plekken realistisch genoeg uit. Dit gevoel is nog vele malen sterker indien gebruik gemaakt wordt van VR, dan waan je jezelf al helemaal op die locatie.

• strider1007
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 13:12
Ben ik helemaal met je eens, maar dan hou ik het gevoel dat ik over die steden heen vlieg. In werkelijkheid zou je er ook rondwandelen..

Afgelopen week vanuit Drachten naar het vernieuwde Londen gevlogen. En daarna in streetview een half uurtje door de stad gewandeld.. Voelde als een leuk dagtripje..

Uiteraard speelt ieder op zijn/haar manier.

VR blijft voor mij nog een toekomstdroom..

[Voor 6% gewijzigd door strider1007 op 24-02-2021 09:25]

• gekkemarc
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 24-09 22:21
bij een aantal vragen kreeg ik de gedachte dat het misschien een meerwaarde kan zijn als mensen toelichtingen kunnen geven.

• pretpik
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 12:44
Normaliter zonder de COVID situatie zou ik naar de familie van m'n vriendin vliegen in Mexico. Toevallig heb ik gisteren met de CJ700 de tweede leg 'nagevlogen', dus van MMMX naar MMSD.

Opzich zie ik het vliegen an sich niet als vervanging van vakantie, wél als een invulling van m'n vrije tijd.

Wel zou ik graag nu een keer mee willen vliegen in een klein GA vliegtuig, die behoefte heb ik voor Flight Simulator nooit eerder gehad.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

• cracking cloud
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 24-09 20:41
strider1007 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 08:57:
Leuk initiatief. Wat ik mis is de optie om de eigen ervaring wat meer te beschrijven.

MFS is mooi, maar niet echt realistisch ten opzichte van de werkelijkheid, en dan bedoel ik dat gebouwen, huizen e.d. er toch vaak heel anders uit zien.
Wat ik dus vaak doe om het gevoel te hebben / versterken dat ik er 'geweest' ben, is MFS combineren met Google-streetview. Als ik ergens geland ben ga ik met Streetview op die plek rondkijken. Dan zie je hoe het er echt uit ziet ( of in ieder geval recentelijk..).

Dit doe ik ook! En dan meer info opzoeken over specifieke plekken, bv over een meer of een plaats in de buurt.

• Jahe1990
strider1007 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 08:57:

strider1007 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:23:
Afgelopen week vanuit Drachten naar het vernieuwde Londen gevlogen. En daarna in streetview een half uurtje door de stad gewandeld.. Voelde als een leuk dagtripje..
Over eigen ervaring beschrijven: dat begrijp ik, doe dat vooral in dit topic! Ik heb geprobeerd om de survey kort/toegankelijk te houden, vandaar dat er geen open vragen of comment-secties in staan :-)

Google street view gebruiken vind ik trouwens echt een leuk idee! Doe je dat altijd na een MFS-sessie, of alleen wanneer je echt doelbewust vliegt om nieuwe plekken te zien (of is dat waar je MFS vooral voor gebruikt)?

En dat gevoel van een dagtripje vind ik ook een hele mooie. Zijn er, naast dus Google street view ernaast gebruiken, nog andere dingen die dit gevoel geven? Maakt het bijv. uit welke instellingen je gebruikt? Of dat het weer/tijd 'live' is? M.a.w. wat is hier het belangrijke dat het als uitje laat voelen?
Ircghost schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:16:
Al hoewel de huizen er niet per se overal helemaal hetzelfde eruitzien, heb je met photogrammy in de steden die dit ondersteunen nagenoeg volledig realistische huizen, tot op de airco op het dak aan toe.

Ik ben relatief veel in Florida geweest in het echt, en vloog daar laatst in MSFS en elk huis en appartement complex zag er uit zoals in het echt, ik herkende de restaurants waar ik was geweest etc. Dus wat mij betreft ziet de wereld er op veel plekken realistisch genoeg uit. Dit gevoel is nog vele malen sterker indien gebruik gemaakt wordt van VR, dan waan je jezelf al helemaal op die locatie.
Voegt VR hier zoveel meer aan toe (dit gebruik je zelf dus neem ik aan)? En zoek je bewust veel photogrammetry-plekken op of is dat dan vooral toeval?
gekkemarc schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:04:
bij een aantal vragen kreeg ik de gedachte dat het misschien een meerwaarde kan zijn als mensen toelichtingen kunnen geven.
Goeie, zie antwoord hierboven op strider1007's feedback. Mocht ik dit echter nog vaker horen dan zal ik evt. overwegen toch iets hiervoor toe te voegen hoor :)
pretpik schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:25:
Normaliter zonder de COVID situatie zou ik naar de familie van m'n vriendin vliegen in Mexico. Toevallig heb ik gisteren met de CJ700 de tweede leg 'nagevlogen', dus van MMMX naar MMSD.

Opzich zie ik het vliegen an sich niet als vervanging van vakantie, wél als een invulling van m'n vrije tijd.

Wel zou ik graag nu een keer mee willen vliegen in een klein GA vliegtuig, die behoefte heb ik voor Flight Simulator nooit eerder gehad.
Leuk antwoord, zeer interessant! Want dit is precies wat ik me dus afvraag: je zegt dat het geen vervanging voor je vakantie is, maar dus wel leuk voor de vrije tijd (om toch even dat 'ik ben op weg naar Mexico'-gevoel te krijgen?) en misschien zelfs inspireert om een keer echt in een GA vliegtuig te vliegen (herkenbaar gevoel overigens!).

Mag ik je vragen wat je voornaamste reden is/was om MFS te gaan gebruiken? Was die interesse in GA er al een beetje, of is dat juist gekomen door MFS? En voelt het een (hee, heell klein beetje) als pleister op de wond nu een echte reis naar Mexico even niet kan, of was het min of meer toevallig dat je dat stuk vloog?
cracking cloud schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 15:27:
[...]
Dit doe ik ook! En dan meer info opzoeken over specifieke plekken, bv over een meer of een plaats in de buurt.
Geinig om te zien dat er al een beetje overeenstemming is daarin. Toevallig zoeken vriendin en ik ook wat informatie over de bestemming voor het vliegen, om te weten wat we gaan zien. Vlieg je vooral naar plekken waar je eerder bent geweest, of verken je ook veel nieuwe plekken?

• Ircghost

Ircghost

Moderator Spielerij

@Jahe1990 ik heb toevallig net mijn VR set verkocht om binnenkort een andere te kopen. Maar vliegen met VR is echt niet te vergelijken met een plat scherm. Is onmogelijk uit te leggen als je niet eerder VR hebt gebruikt.

• cracking cloud
Jahe1990 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 19:36:

Geinig om te zien dat er al een beetje overeenstemming is daarin. Toevallig zoeken vriendin en ik ook wat informatie over de bestemming voor het vliegen, om te weten wat we gaan zien. Vlieg je vooral naar plekken waar je eerder bent geweest, of verken je ook veel nieuwe plekken?
Was begonnen aan een trip rond de wereld in de TBM, vooral om nieuwe plekken te ontdekken. Ben vanuit Europa via Kazachstan, Oezbekistan naar Kashgar (in Xinjiang) gegaan. Behalve dat het gebied om andere redenenen nu actueel is (thuisland van de Oeigoeren), ziet het er ook compleet anders uit dan wat ik gewend ben (hoge bergen, hele mooie woestijnen en vlaktes).
En bv Kazachstan, je weet dat het bestaat maar als je er in real time overheen vliegt (in VR) krijg je pas besef hoe groot het is. Dan realiseer je je ineens: daar wonen ook mensen en dan vraag je je af hoe ze daar leven. Dan is YouTube ook wel een hele goede bron want daar staan prachtige video's van die landen.

Helaas kunnen we er nu niet zelf heen, maar de combinatie MSFS en andere bronnen zoals YT, streetview en wikipedia geeft wel een hele mooie indruk.
Met VR vind ik dat je wel meer de indruk krijgt dat je er middenin zit omdat je zo vrij om je heen kan kijken zonder daar over na te denken - hoewel je natuurlijk altijd wel ergens bewust bent dat je gewoon op een stoel in een kamer in Nederland zit.

• pretpik
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 12:44
Jahe1990 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 19:36:

[...]

Leuk antwoord, zeer interessant! Want dit is precies wat ik me dus afvraag: je zegt dat het geen vervanging voor je vakantie is, maar dus wel leuk voor de vrije tijd (om toch even dat 'ik ben op weg naar Mexico'-gevoel te krijgen?) en misschien zelfs inspireert om een keer echt in een GA vliegtuig te vliegen (herkenbaar gevoel overigens!).

Mag ik je vragen wat je voornaamste reden is/was om MFS te gaan gebruiken? Was die interesse in GA er al een beetje, of is dat juist gekomen door MFS? En voelt het een (hee, heell klein beetje) als pleister op de wond nu een echte reis naar Mexico even niet kan, of was het min of meer toevallig dat je dat stuk vloog?
Ik houd me voornamelijk bezig met simulators, eerst Euro Truck Simulator en daarna Farming Simulator :+ .
Vroeger had ik al een paar keer Flight Simulator X geprobeerd, maar haakte af vanwege de moeilijkheid. Ik was 14-15 en had geen idee hoe ik uberhaupt een kist de lucht in kreeg. Toen ik afgelopen zomer hoorde dat er een nieuwe versie uit zou komen van Flight Simulator met bijbehorende screenshots dacht ik 'wow' en heb ik uiteindelijk een pre-order gedaan.

Nadat ik er achter kwam dat via de Xbox controller geen vliegtuig kon besturen een joystick+hotas besteld.

Omdat ik 0 kennis heb van vliegtuigen heb ik die trainingen gevolgd van de Cessna 152 om vervolgens via allerlei Youtube filmpjes te leren hoe het navigeren werkt. Nog steeds ben ik hier mee bezig en haal ik mijn voldoening er uit. Echter start ik FS niet op voor een half uurtje vliegen, maar speel ik vooral als ik verder geen 'verplichtingen' meer heb die dag. Dus ja, mijn interesse in vliegtuigen is zeker gewekt door Flight Simulator.

De vlucht die ik gedaan had was gewoon per toeval gekozen, het was 19.00 en ik wist dat die vlucht hooguit 2 uur zou gaan duren. Dus vandaar die vlucht gepakt, en ik wilde gaan oefenen met ILS landings. Tot ik er achter kwam dat er geen localizer langs de baan stond :+ .

Het is natuurlijk leuk om te vliegen IRL, en Microsoft Flight Simulator is wel een klein beetje een pleister op de wond. Maar ik vlieg natuurlijk wel om een reden daar heen, en dat kan een computer niet veranderen.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

• Jahe1990
Ircghost schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 19:39:
@Jahe1990 ik heb toevallig net mijn VR set verkocht om binnenkort een andere te kopen. Maar vliegen met VR is echt niet te vergelijken met een plat scherm. Is onmogelijk uit te leggen als je niet eerder VR hebt gebruikt.
Helaas alleen nog maar een keer Google Cardboard geprobeerd, maar ik hoor wel vaker dat dat niet echt te vergelijken is :-) welke set had je, welke ga je nu naar upgraden, en waarom? En, om weer even terug te gaan naar mijn grotere vraagstuk, denk je zelf dat dit een impact heeft op hoe je MSFS ervaart en, derhalve, dat het iets 'echter' wordt?
cracking cloud schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:54:
[...]

Was begonnen aan een trip rond de wereld in de TBM, vooral om nieuwe plekken te ontdekken. Ben vanuit Europa via Kazachstan, Oezbekistan naar Kashgar (in Xinjiang) gegaan. Behalve dat het gebied om andere redenenen nu actueel is (thuisland van de Oeigoeren), ziet het er ook compleet anders uit dan wat ik gewend ben (hoge bergen, hele mooie woestijnen en vlaktes).
En bv Kazachstan, je weet dat het bestaat maar als je er in real time overheen vliegt (in VR) krijg je pas besef hoe groot het is. Dan realiseer je je ineens: daar wonen ook mensen en dan vraag je je af hoe ze daar leven. Dan is YouTube ook wel een hele goede bron want daar staan prachtige video's van die landen.

Helaas kunnen we er nu niet zelf heen, maar de combinatie MSFS en andere bronnen zoals YT, streetview en wikipedia geeft wel een hele mooie indruk.
Met VR vind ik dat je wel meer de indruk krijgt dat je er middenin zit omdat je zo vrij om je heen kan kijken zonder daar over na te denken - hoewel je natuurlijk altijd wel ergens bewust bent dat je gewoon op een stoel in een kamer in Nederland zit.
Dat is een aardige afstand om af te leggen in de TBM! Ik ben heel benieuwd hoe je denkt dat je dit straks na corona (hopelijk vroeger dan later) gebruikt. Denk je dat je zo'n wereldreis door blijft zetten? Denk je dat je het ter inspiratie kunt gebruiken? Om reiskeuzes te maken bijvoorbeeld? Om het concreter te maken: denk je dat je nu misschien een keer echt naar Kazachstan/west China bijvoorbeeld zou willen reizen?

En ik stel jou hee graag dezelfde vraag als aan Ircghost: hoe denk je dat specifiek VR gebruiken een impact heeft op hoe je MSFS ervaart en dat het iets 'echter' wordt?
pretpik schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:18:
[...]

Ik houd me voornamelijk bezig met simulators, eerst Euro Truck Simulator en daarna Farming Simulator :+ .
Vroeger had ik al een paar keer Flight Simulator X geprobeerd, maar haakte af vanwege de moeilijkheid. Ik was 14-15 en had geen idee hoe ik uberhaupt een kist de lucht in kreeg. Toen ik afgelopen zomer hoorde dat er een nieuwe versie uit zou komen van Flight Simulator met bijbehorende screenshots dacht ik 'wow' en heb ik uiteindelijk een pre-order gedaan.

Nadat ik er achter kwam dat via de Xbox controller geen vliegtuig kon besturen een joystick+hotas besteld.

Omdat ik 0 kennis heb van vliegtuigen heb ik die trainingen gevolgd van de Cessna 152 om vervolgens via allerlei Youtube filmpjes te leren hoe het navigeren werkt. Nog steeds ben ik hier mee bezig en haal ik mijn voldoening er uit. Echter start ik FS niet op voor een half uurtje vliegen, maar speel ik vooral als ik verder geen 'verplichtingen' meer heb die dag. Dus ja, mijn interesse in vliegtuigen is zeker gewekt door Flight Simulator.

De vlucht die ik gedaan had was gewoon per toeval gekozen, het was 19.00 en ik wist dat die vlucht hooguit 2 uur zou gaan duren. Dus vandaar die vlucht gepakt, en ik wilde gaan oefenen met ILS landings. Tot ik er achter kwam dat er geen localizer langs de baan stond :+ .

Het is natuurlijk leuk om te vliegen IRL, en Microsoft Flight Simulator is wel een klein beetje een pleister op de wond. Maar ik vlieg natuurlijk wel om een reden daar heen, en dat kan een computer niet veranderen.
Leuk om wat meer details te horen! Ik kan me voorstellen dat de leercurve inderdaad best hoog kan zijn als je je er niet in kunt/wilt verdiepen. Zelf had ik er bij het starten van MSFS geen moeite mee, maar je moet wel even wat leren over luchtvaart als je alles op 100% realistisch zet. Gaat voor mijn gevoel vanzelf - je wilt immers weten wanneer je wat moet doen, of hoe je bepaalde instrumenten gebruikt.

En ik denk dat je inderdaad een familiebezoekje moeilijk kunt vervangen met virtueel vliegen ;) maar heb je in andere regio's gevlogen die je minder spectaculair vond dan je had verwacht, bijvoorbeeld? Of denk je dat je post-corona misschien MSFS ter inspiratie voor reizen kunt gebruiken?

• JohnnieWbl
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 09:04
Hier ook ingevuld.

Ik vind MFS vooral erg tof om het gevoel van schaal (tijd en ruimte) te krijgen. Ben daarom eerst begonnen met 1 vliegtuig (cessnatje) in de buurt van mijn eigen woonomgeving te vliegen om zo een goed idee te krijgen hoe lang het duurt om in een bepaald gebied te vliegen, om bepaalde afstanden af te leggen. Als je daarna in een onbekend gebied vliegt krijg je een goede indruk van hoe groot of juist hoe klein het gebied is dat je aan het verkennen bent. Ik geloof dat de eerste vergelijking die ik maakte was tussen mijn plattelandsdorpje in Noord Nederland en Denver in de VS (nog nooit geweest irl), je kunt je voorstellen wat voor indruk zo'n verschil maakt, met zo'n gigantische bergketen vlakbij.

Hier wordt MFS ook in VR opgestart als ik het speel, je perspectief van piloot wordt daarmee imo enorm versterkt waardoor de immersie zeer groot is. Ik kan niet zeggen dat ik het als alternatief voor, of vergelijkbaar met, echt reizen zie, daarvoor vind ik Google Earth VR een stuk meer in de buurt komen, in ieder geval voor de grote steden die voldoende 3D gemapt zijn. Gisteren toevallig nog een uurtje boven Berlijn "gevlogen" ("Google Earthen" bekt niet zo lekker) om een plaats op te zoeken waar we enkele jaren geleden zijn geweest, het 360 graden pannen, snel even iets bekijken, inzoomen op een specifieke plaats of gebouw, het is allemaal net wat vrijer dan in MFS waar je gebonden bent aan je machine. Ik zie beide meer als het verkennen van een gebied dat je mogelijk in het echt wilt bezoeken, zoals je vroeger minuten (uren?) lang boven een landkaart hing om de schaal en mogelijk leuke plekken te ontdekken.

• Ircghost

Ircghost

Moderator Spielerij

Jahe1990 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:15:
[...]

Helaas alleen nog maar een keer Google Cardboard geprobeerd, maar ik hoor wel vaker dat dat niet echt te vergelijken is :-) welke set had je, welke ga je nu naar upgraden, en waarom? En, om weer even terug te gaan naar mijn grotere vraagstuk, denk je zelf dat dit een impact heeft op hoe je MSFS ervaart en, derhalve, dat het iets 'echter' wordt?

[...]

Dat is een aardige afstand om af te leggen in de TBM! Ik ben heel benieuwd hoe je denkt dat je dit straks na corona (hopelijk vroeger dan later) gebruikt. Denk je dat je zo'n wereldreis door blijft zetten? Denk je dat je het ter inspiratie kunt gebruiken? Om reiskeuzes te maken bijvoorbeeld? Om het concreter te maken: denk je dat je nu misschien een keer echt naar Kazachstan/west China bijvoorbeeld zou willen reizen?

En ik stel jou hee graag dezelfde vraag als aan Ircghost: hoe denk je dat specifiek VR gebruiken een impact heeft op hoe je MSFS ervaart en dat het iets 'echter' wordt?

[...]

Leuk om wat meer details te horen! Ik kan me voorstellen dat de leercurve inderdaad best hoog kan zijn als je je er niet in kunt/wilt verdiepen. Zelf had ik er bij het starten van MSFS geen moeite mee, maar je moet wel even wat leren over luchtvaart als je alles op 100% realistisch zet. Gaat voor mijn gevoel vanzelf - je wilt immers weten wanneer je wat moet doen, of hoe je bepaalde instrumenten gebruikt.

En ik denk dat je inderdaad een familiebezoekje moeilijk kunt vervangen met virtueel vliegen ;) maar heb je in andere regio's gevlogen die je minder spectaculair vond dan je had verwacht, bijvoorbeeld? Of denk je dat je post-corona misschien MSFS ter inspiratie voor reizen kunt gebruiken?
Waarschijnlijk de HP Reverb 2. De uitdaging met mijn oude Rift is dat de resolutie dermate laag is dat in MSFS je onvoldoende de gauges goed kon lezen en het vliegen dus wat lastiger wordt. Daarnaast was het bekende screendoor effect (de overlappende lensen) te duidelijk. Dus ja, ik verwacht zeker dat de ervaring veel beter wordt omdat het gewoon realistischer lijkt.

• cracking cloud
Jahe1990 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:15:

Ik heb specifiek voor de TBM gekozen zodat ik niet in marathonsnelheid overal langs zou gaan, maar ook weer niet te traag zodat het te te saai wordt. Onderweg kijk ik naar buiten, of ik zoek op internet iets op over de omgeving. Als ik met de airbus lijnvluchten zou doen zou ik dat niet doen en zou ik de tijd tussendoor gebruiken voor bv netflix.
Voor nu is het vooral de ervaring van een andere omgeving beleven (in beperkte mate dan). Sommige plekken waar ik met MSFS ben geweest zou ik wel echt willen bezoeken (bv Oregon/Pacific NorthWest) maar dan vooral in combinatie met bezoeken van vrienden die daar wonen. Andere plekken zijn denk ik minder haalbaar omdat ik niet zoveel zin heb in heel veel organiseerwerk :) En dan heb je het met MSFS toch op bepaalde manier gezien, alhoewel dat natuurlijk nooit de belevenis is die je krijgt als je daar ter plekke bent - de geuren, het klimaat, de mensen.

Wat VR betreft: Als je zo'n bril opzet krijg je naar mijn mening wel de indruk dat je in een krappe cockpit zit. Helemaal in de Cessna 152. En je hebt de vrijheid om om je heen te kijken, bv tijdens het aanvliegen zodat je veel beter kan inschatten hoe hoog je zit. En als laatste 'voel' je het vliegtuig beter reageren.

[Voor 9% gewijzigd door cracking cloud op 27-02-2021 12:09]

• Jahe1990
JohnnieWbl schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:47:
Hier ook ingevuld.

Ik vind MFS vooral erg tof om het gevoel van schaal (tijd en ruimte) te krijgen. Ben daarom eerst begonnen met 1 vliegtuig (cessnatje) in de buurt van mijn eigen woonomgeving te vliegen om zo een goed idee te krijgen hoe lang het duurt om in een bepaald gebied te vliegen, om bepaalde afstanden af te leggen. Als je daarna in een onbekend gebied vliegt krijg je een goede indruk van hoe groot of juist hoe klein het gebied is dat je aan het verkennen bent. Ik geloof dat de eerste vergelijking die ik maakte was tussen mijn plattelandsdorpje in Noord Nederland en Denver in de VS (nog nooit geweest irl), je kunt je voorstellen wat voor indruk zo'n verschil maakt, met zo'n gigantische bergketen vlakbij.

Hier wordt MFS ook in VR opgestart als ik het speel, je perspectief van piloot wordt daarmee imo enorm versterkt waardoor de immersie zeer groot is. Ik kan niet zeggen dat ik het als alternatief voor, of vergelijkbaar met, echt reizen zie, daarvoor vind ik Google Earth VR een stuk meer in de buurt komen, in ieder geval voor de grote steden die voldoende 3D gemapt zijn. Gisteren toevallig nog een uurtje boven Berlijn "gevlogen" ("Google Earthen" bekt niet zo lekker) om een plaats op te zoeken waar we enkele jaren geleden zijn geweest, het 360 graden pannen, snel even iets bekijken, inzoomen op een specifieke plaats of gebouw, het is allemaal net wat vrijer dan in MFS waar je gebonden bent aan je machine. Ik zie beide meer als het verkennen van een gebied dat je mogelijk in het echt wilt bezoeken, zoals je vroeger minuten (uren?) lang boven een landkaart hing om de schaal en mogelijk leuke plekken te ontdekken.
Bedankt voor het invullen van de enquête! Je maakt een erg goed punt over hoe het wellicht inderdaad meer een moderne versie is van kaarten bestuderen en fantaseren/plannen waar je naartoe reist. Denk je dan ook wellicht dat het kan helpen om keuzes te maken (voor MSFS bedoel ik dan)? Wat voegt VR hieraan toe? En zijn er misschien bepaalde voorwaarden (bijv. beeldkwaliteit, meebewegende stoel, of whatever) waaraan MSFS zou moeten voldoen waardoor je het wél een beetje meer als virtueel reizen zou kunnen zien? Of juist andersom; wat zorgt er misschien voor dat je juist wat meer zou willen reizen naar een bepaalde plek die je in MSFS ziet?
Ircghost schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:18:
[...]

Waarschijnlijk de HP Reverb 2. De uitdaging met mijn oude Rift is dat de resolutie dermate laag is dat in MSFS je onvoldoende de gauges goed kon lezen en het vliegen dus wat lastiger wordt. Daarnaast was het bekende screendoor effect (de overlappende lensen) te duidelijk. Dus ja, ik verwacht zeker dat de ervaring veel beter wordt omdat het gewoon realistischer lijkt.
Goed om te weten voor als ik me nog eens aan VR wil wagen, ben benieuwd of je straks echt een groot verschil merkt! Om weer even lekker op mijn grote vragen terug te komen; denk je dat zo'n betere ervaring ook iets zou kunnen doen met je reislust (bijvoorbeeld omdat je je meer 'in' de sim voelt, of omdat de landschappen er net wat beter uitzien)? En waarom wel/niet?
cracking cloud schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 12:07:
[...]

Ik heb specifiek voor de TBM gekozen zodat ik niet in marathonsnelheid overal langs zou gaan, maar ook weer niet te traag zodat het te te saai wordt. Onderweg kijk ik naar buiten, of ik zoek op internet iets op over de omgeving. Als ik met de airbus lijnvluchten zou doen zou ik dat niet doen en zou ik de tijd tussendoor gebruiken voor bv netflix.
Voor nu is het vooral de ervaring van een andere omgeving beleven (in beperkte mate dan). Sommige plekken waar ik met MSFS ben geweest zou ik wel echt willen bezoeken (bv Oregon/Pacific NorthWest) maar dan vooral in combinatie met bezoeken van vrienden die daar wonen. Andere plekken zijn denk ik minder haalbaar omdat ik niet zoveel zin heb in heel veel organiseerwerk :) En dan heb je het met MSFS toch op bepaalde manier gezien, alhoewel dat natuurlijk nooit de belevenis is die je krijgt als je daar ter plekke bent - de geuren, het klimaat, de mensen.

Wat VR betreft: Als je zo'n bril opzet krijg je naar mijn mening wel de indruk dat je in een krappe cockpit zit. Helemaal in de Cessna 152. En je hebt de vrijheid om om je heen te kijken, bv tijdens het aanvliegen zodat je veel beter kan inschatten hoe hoog je zit. En als laatste 'voel' je het vliegtuig beter reageren.
Leuke toevoeging, bedankt! Ik denk dat je hiermee ook een leuk vraagstuk aansnijdt: je zegt terecht dat sommige plekken in het echt bezoeken teveel moeite (of geregel/tijd/geld) zou kosten en dat MSFS dan wellicht een manier is om daar toch even te kijken, ondanks de beperkingen.

Ik denk zelf dat dit heel erg persoonsgebonden is: wat is teveel organiseerwerk, tijd, of geld voor jou? Waar hangt dit van af? En, betekent dat als jij MSFS maar gebruikt om deze plekken te zien, dat je dan ook echt het gevoel hebt dat je die plekken dan echt maar niet meer hoeft te zien vanwege de MSFS ervaring?

Oh en over VR: wat bedoel je met dat je het vliegtuig beter voelt reageren?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JohnnieWbl
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 09:04
Jahe1990 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 08:38:
[...]
Bedankt voor het invullen van de enquête! Je maakt een erg goed punt over hoe het wellicht inderdaad meer een moderne versie is van kaarten bestuderen en fantaseren/plannen waar je naartoe reist. Denk je dan ook wellicht dat het kan helpen om keuzes te maken (voor MSFS bedoel ik dan)? Wat voegt VR hieraan toe? En zijn er misschien bepaalde voorwaarden (bijv. beeldkwaliteit, meebewegende stoel, of whatever) waaraan MSFS zou moeten voldoen waardoor je het wél een beetje meer als virtueel reizen zou kunnen zien? Of juist andersom; wat zorgt er misschien voor dat je juist wat meer zou willen reizen naar een bepaalde plek die je in MSFS ziet?
Het verschil tussen "pancake" gaming en VR is imo de mate van immersie, maar dan specifiek in de rol van piloot. Je kunt je nog beter verplaatsen in de verantwoordelijke voor het besturen van een vliegtuig, iets wat je in het echt jaren aan training, ervaring en geld kost. Dit heeft echter volgens mij niet zozeer met jouw onderzoeksvraag te maken; vanwege de manier waarop MFS werkt is het niet zo dat in VR het "reisgevoel" ineens enorm wordt. De zaken die je verder noemt m.b.t. immersie (beeldkwaliteit, stoel, etc) hebben dezelfde rol, namelijk het vergroten van de immersie voor jou als piloot.

Reizen is veel zaken in één term, waaronder volgens mij: nieuwe dingen zien, nieuwe mensen ontmoeten, jezelf leren kennen, ontspannen, andere gebruiken en voedsel leren kennen, tijd doden. MFS kan maar een beperkt deel hiervan in beperkte mate benaderen, namelijk een nieuw gebied "bekijken" (en een andere manier van ontspannen). Hierdoor lijkt het me erg lastig, hoe groot de immersie nu of in de toekomst ook is, om echte reislust op te wekken. Ik denk dat het ophoud bij: "het vervult een bepaalde mate van nieuwsgierigheid naar de fysieke omgeving in een specifiek gebied." Daarbij kun je op een ander niveau een gebied verkennen dan wanneer je er fysiek naartoe reist. Inderdaad zoals je een landkaart / Google Earth / Streetview bestudeert. Wanneer deze fysieke eigenschappen van een gebied / landschap / stad zo aantrekkelijk zijn zou je kunnen zeggen dat het een bepaalde manier van reislust opwekt, helaas heb ik dat tot nu toe niet echt meegemaakt (mijn zin om de Rocky's eens te bezoeken was al aanwezig voor de aanschaf van MFS en een VR-bril :P).

• Jahe1990
Hoi allemaal!

Het heeft even geduurd, maar ik heb eindelijk de scriptie af. Ik wil jullie nog graag allemaal bedanken voor jullie inzet; zonder jullie had ik dit niet kunnen schrijven. Ook bedankt aan Tweakers (@Ircghost ) voor het feit dat ik deze enquête mocht posten!

Bij deze de samenvatting van de scriptie:
The concept of virtual tourism, which can be defined as a digital approximation of a tourism experience, has gained renewed attention due to the travel restrictions put in place to prevent the spread of Covid-19. Several studies describe the relation between people’s travel intention and their virtual tourism experiences. However, much is still unknown about how this relationship works. This thesis therefore combines Ajzen’s Theory of Planned Behaviour and Guttentag’s Substitution Acceptance Model to provide insight into the current and future potential of virtual tourism to inspire or substitute real tourism.

In pursuance of empirical evidence to support any assertions on this subject, the latest iteration of Microsoft Flight Simulator was used as a surrogate for a virtual tourism experience to investigate the potential of VT from home to complement or substitute real tourism. Its users filled out a survey regarding their experiences with the simulator, attitudes, (social) environment, individual characteristics, and travel intention. In addition, many joined online discussions which yielded qualitative information to complement the survey’s quantitative data. Lastly, three industry experts were interviewed to gain a wider perspective on the issue.

The results show that an individual’s experience with the specific destination, attitude towards VT, subjective norms, and barriers to real travel are all important in relation to travel intention based on the VT experience. Similarly, the quality of the experience is related to personal context and, in turn, related to the extent to which VT can replace or inspire real tourism. However, the findings also indicate that these two possibilities are not mutually exclusive, and that VT can serve both functions, i.e. replacing and inspiring travel. Lastly, consideration of VT as a travel replacement does not have a significant relation with travel intention, which implies that VT from home can currently serve as travel inspiration and a way to virtually travel while not reducing the desire for real tourism.
En mocht iemand het interessant vinden, de volledige scriptie kan hier bekeken/gedownload worden. Ik presenteer de resultaten ook via live video a.s. maandag 28 juni om 15:30 Dit is de link naar de MS Teams meeting.

Vragen en opmerkingen n.a.v. de resultaten worden overigens op prijs gesteld! :*)

[Voor 6% gewijzigd door Jahe1990 op 24-06-2021 10:04]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee