Toon posts:

Burnaware Free produceert dure "onderzetters"

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-03 10:16
Dit zijn mijn systeem specificaties:
Besturingssysteem
Windows 10 Pro 64-bit

Processor
Intel Core i7 3770 @ 3.40GHz 30 °C
Ivy Bridge 22nm Technologie

RAM
8,00GB Dual-Kanaal DDR3 @ 672MHz (9-9-9-24)
Moederbord
Gigabyte Technology Co. Ltd. Z68X-UD4-B3 (Intel Core i7-3770 CPU @ 3.40GHz) 31 °C

Grafisch
SyncMaster (1280x1024@75Hz)
SyncMaster (1280x1024@60Hz)
2047MBNVIDIA GeForce GTX 660 Ti (ASUStek Computer Inc) 31 °C
2047MBNVIDIA GeForce GTX 660 Ti (ASUStek Computer Inc) 31 °C
SLI ingeschakeld

Opslag
238GB PLEXTOR PX-256M2S ATA Device (SATA (SSD))
238GB PLEXTOR PX-256M2S ATA Device (SATA (SSD))

Optische schijven
HL-DT-ST BD-RE BP55EB40 USB Device

Geluid
High Definition Audio-apparaat

Dit kreeg ik aangeraden
Iemand op dit forum had mij Burnaware Free aangeraden zodat ik met mijn gloednieuwe externe LG BP55EB40 bluray brander mijn eveneens gloednieuwe Verbatim BD-R DL 50GB schijfjes van dik 4 euro per stuk kon gaan branden.

Dit zijn mijn ervaringen tot nu toe:

Ik heb nu voor 8 euro aan "onderzetters" geproduceerd, telkens omdat Burnaware Free op het allerlaatste moment faalt in het sluiten van de schijf. Het maakt niet uit hoe lang ik wacht. De screenshot hierboven komt van een sessie die de hele nacht op 'Track sluiten...' heeft gestaan :'(

Het branden zelf duurt nog net geen half uur. Daarna loopt het programma vast op het afsluiten van de schijf. Het is echter geen freeze, want de tijd in het venster van Burnaware linksonderin tikt wel door.

Als ik op 'Annuleren' klik word ik nog gewaarschuwd dat de schijf onbruikbaar wordt en als ik dan doorzet ziet het er de hele tijd zo uit:

Dit is mijn vraag:
Wie hier kan mij een beter brandprogramma aanraden of mij vertellen wat er fout gaat?

[Voor 7% gewijzigd door Uruk-Hai op 24-02-2021 05:46]

Beste antwoord (via F_J_K op 24-02-2021 14:59)

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-03 12:32
Vroeger altijd Nero Burning ROM gebruikt, maar inmiddels al zo lang geen schijfje meer gebrand dat ik geen idee heb wat de huidige status quo is op dit gebied.

Alle reacties

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Meestal incompatabiliteit tussen de brander en de schijfjes.

Je kan beginnen met een random ander programma te proberen, als die ook faalt ander merk schijfjes proberen. Als ook dat faalt heb je wellicht een defecte BR brander

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:27
Ik heb vroeger 100derde dvd’s etc met IMGBurn gedaan probeer die eens.

👩‍🚀 -> Astronauts use Linux because you cant open Windows in space <- 🚀

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-03 12:32
Vroeger altijd Nero Burning ROM gebruikt, maar inmiddels al zo lang geen schijfje meer gebrand dat ik geen idee heb wat de huidige status quo is op dit gebied.

• Uruk-Hai
Ik had geen geduld en ik zat te denken in de trant van: "alle waar is naar zijn geld, goedkoop is duurkoop" enz.

En toen bedacht ik me dat als ik dik 90 euro voor de brander betaald heb en dik 40 euro voor de schijfjes, het eigenlijk vreemd is dat ik geen geld over heb voor fatsoenlijke software.

Met Nero had ik vroeger nooit problemen, het werd alleen een beetje te bloated en toen ben ik voor data CD's en data DVD's overgestapt naar IMGburn. Maar ik weet niet of IMGburn zich goed kan redden met 50GB schijfjes. Ik wilde het risico niet nemen om wéér voor 4 euro een waardeloos schijfje te produceren.

Ongeduldig als ik was heb ik jullie antwoorden niet afgewacht en heb ik vanochtend voor 40 euro Nero Burning Rom 2021 gekocht. Dan koop je zogezegd een lifetime license.

Nero is nóg meer bloated geworden dan het al was, want de installer van 126MB was nog maar het begin. Het lijkt er veel op dat dit een webbased installer is. Ik werd in eerste instantie omgeleid naar een website waar ik mijn e-mail adres en een code in moest vullen. Daarna moest ik aanklikken welk pakket ik wilde: Nero Burning Rom natuurlijk. Vervolgens werden er nog diverse andere apps waar ik niet om gevraagd had geïnstalleerd:

Maar dan... de applicatie Nero Burning Rom ziet er op het eerste gezicht nog net zo rechttoe-rechtaan als vroeger. Dat is gelukkig niet veranderd. Instellingen zijn ook makkelijk te vinden en aan te passen. Ik kies altijd voor 'schijf sluiten', want daar gaat het mij primair om. Ik wil niet dat eventuele ransomware er nog iets mee kan uithalen:

En vervolgens het derde schijfje in de brander gestopt, deze keer voor het eerst met Nero.
Guess what: Nero deed het in één keer goed! _/-\o_

Ik heb nu eindelijk wat ik wil: een leesbaar, write-protected BD schijfje:

Dus voor het geval er nog iemand hetzelfde wil gaan doen als ik: je bent bij deze gewaarschuwd.
Nero is nog steeds goed in wat het moet doen. Het stelt niet teleur.

Update:
Verificatie van het eerste schijfje leverde geen problemen op, maar bij de tweede wel :(
Beide schijfjes zijn gebrand met een snelheid van 6x.

Ik vermoed dat de usb2.0 verbinding de brandsnelheid van 6x niet goed trekt en dat er daarom voor een goed resultaat langzamer gebrand moet gaan worden.

Ik ben nu met FreeFileSync een restore test van een van de fotomappen op het eerste schijfje aan het uitvoeren. FFS geeft een kopieersnelheid van circa 7,25MB/sec aan.

Dat andere schijfje heb ik voor de zekerheid weggegooid. Het blijft voorlopig een kwestie van leergeld via trial & error betalen :'( Nu 12 euro om precies te zijn.

[Voor 20% gewijzigd door Uruk-Hai op 24-02-2021 09:22]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Heb je al eens CDBurnerXP geprobeerd? Die is tenminste gratis.

• radium6969
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:47
Admiral Freebee schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:44:
Heb je al eens CDBurnerXP geprobeerd? Die is tenminste gratis.
+1 voor cdburnerxp, gebruik dit al jaren sinds de Nero 8 tijd. Werkt perfect.

• Uruk-Hai
Leuk dat je zo te spreken bent over CDBurnerXP, maar brand je er ook double layer bluray schijfjes mee?
Want dat is iets heel anders dan cd's en dvd's.

Tweede update:
Ik heb met Nero op 2x speed gebrand en dat moet de usb kabel aan kunnen, maar de verificatie van Nero geeft opnieuw fouten aan. Tot en met 86% ging alles goed en bij 87% gaf hij leesfouten aan vanaf sector 12219456. Ik neem aan dat dit een van de buitenste sectoren is. Nero maakt zijn controle ook niet af. Na 87% controle gooit hij gewoon de schijf uit de lade.

De paar bestanden waarvan Nero nog wel aangaf dat ze niet goed zijn zijn precies dezelfde als van de eerste schijf.

Maar ik kan deze bestanden vanaf mijn interne SSD gewoon openen, dus die bestanden zijn goed.

Nu zit ik kom ik er niet meer uit. Ik snap niet waarom de eerste keer bijna 50GB aan data branden vanochtend wel goed ging en vervolgens tot twee keer toe nog geen 30GB aan data niet.

Het enige dat ik als verklaring kan verzinnen is dat heel veel schijfjes op de spindel gewoon niet goed zijn en die ene waarbij het branden wel goed ging wel een goed schijfje is.

De brander kan het probleem niet zijn. Dan waren ze namelijk allemaal mislukt.

[Voor 24% gewijzigd door Uruk-Hai op 24-02-2021 11:38]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 11:35:
Leuk dat je zo te spreken bent over CDBurnerXP, maar brand je er ook double layer bluray schijfjes mee?
Want dat is iets heel anders dan cd's en dvd's.

Tweede update:
Ik heb met Nero op 2x speed gebrand en dat moet de usb kabel aan kunnen, maar de verificatie van Nero geeft opnieuw fouten aan. Tot en met 86% ging alles goed en bij 87% gaf hij leesfouten aan vanaf sector 12219456. Ik neem aan dat dit een van de buitenste sectoren is. Nero maakt zijn controle ook niet af. Na 87% controle gooit hij gewoon de schijf uit de lade.

De paar bestanden waarvan Nero nog wel aangaf dat ze niet goed zijn zijn precies dezelfde als van de eerste schijf.

Maar ik kan deze bestanden vanaf mijn interne SSD gewoon openen, dus die bestanden zijn goed.

Nu zit ik kom ik er niet meer uit. Ik snap niet waarom de eerste keer bijna 50GB aan data branden vanochtend wel goed ging en vervolgens tot twee keer toe nog geen 30GB aan data niet.

Het enige dat ik als verklaring kan verzinnen is dat heel veel schijfjes op de spindel gewoon niet goed zijn en die ene waarbij het branden wel goed ging wel een goed schijfje is.

De brander kan het probleem niet zijn. Dan waren ze namelijk allemaal mislukt.
Voor zo ver ik weet kan CDBurnerXP ook DL blurays branden ja.

• Uruk-Hai
Ik heb het logboek van de laatste mislukte brandopdracht opgeslagen als PDF.
Dit geeft Nero aan:
11:20:36 #31 SPTI -1128 File SCSIPassThrough.cpp, Line 225
CdRom0: SCSIStatus(x02) WinError(0) NeroError(-1128: Unrecoverable read error)
CDB Data: 0x28 00 00 BA 74 40 00 00 10 00
Sense Key: 0x03 (KEY_MEDIUM_ERROR: The disc/medium used for burning is damaged)
Het ligt inderdaad aan de (gloednieuwe) schijfjes :(
En daar heb ik dan dik 40 euro voor neergeteld...

Optisch valt er trouwens helemaal niets aan af te zien.

Van welk merk 50GB bluray schijfjes kan ik wel op aan?
Op tweakers.net zag ik Verbatim met twee goede recensies, daarom had ik die gekocht.

Ik zie ook Platinum schijfjes staan, maar zonder prijsvermelding. Die worden blijkbaar niet meer verkocht.

Dus ik zit nu met hardware waar ik niet van op aan kan. Leuk is anders :(

Het enige dat nog verkocht wordt volgens tweakers.net zijn 50GB schijfjes van Sony die bijna 10 euro per stuk kosten :(

Jemig, wat balen zeg!

[Voor 43% gewijzigd door Uruk-Hai op 24-02-2021 11:58]

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-03 09:39
Uruk-Hai schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 11:43:
Ik heb het logboek van de laatste mislukte brandopdracht opgeslagen als PDF.
Dit geeft Nero aan:

[...]

Dus het ligt inderdaad aan de schijfjes :(
En daar heb ik dan dik 40 euro voor neergeteld...

Optisch valt er trouwens helemaal niets aan af te zien.

Van welk merk 50GB bluray schijfjes kan ik wel op aan?
Op tweakers.net zag ik Verbatim met twee goede recensies, daarom had ik die gekocht.

Ik zie ook Platinum schijfjes staan, maar zonder prijsvermelding. Die worden blijkbaar niet meer verkocht.

Dus ik zit nu met hardware waar ik niet van op aan kan. Leuk is anders :(
Aangezien je betaald hebt voor de software - ik zou gewoon Nero ff contacten, aangeven welke schijfjes je hebt gekocht en welke problemen je ervaart. Misschien zijn zij er mee bekend. En anders zou ik niet schromen om de leverancier van de schijfjes met je ervaringen aan te schrijven. Voor dat geld verwacht ik wel het nodige niveau support namelijk.

• Uruk-Hai
Ja, goed idee.

Ik heb Azerty net een mail gestuurd. Daar komen de schijfjes vandaan.

Derde update:
Ik heb net mijn tweede schijfje min of meer succesvol gebrand.

Wat heb ik gedaan:
  1. Firmware van de brander geupgrade van versie 1.02 naar 1.03;
  2. Diavoorstelling Windows 10 desktop-achtergrond uitgeschakeld;
  3. Anitivirus langdurig uitgeschakeld;
  4. Minder dan 25GB aan data geselecteerd (21,8GB om precies te zijn).
En dat ging helemaal goed.

Mijn theorie hier achter:
  • Waarom minder dan 25GB data op een schijfje dat theoretisch tot 50GB gevuld kan worden?
  • Ik zat me iets af te vragen over die eerste 86% waarvan Nero aangaf dat die probleemloos gebrand was. Dat ging om circa 30GB data. 25GB van 30GB is 83,3%
  • Zodoende kwam ik tot de conclusie dat die magische grens van 25GB er mee te maken kan hebben. Bluray schijfes worden geleverd in 25, 50 en 100GB varianten, dus die brander moet minimaal 25GB aan kunnen.
  • Ik dacht: "stel dat door incompatibiliteit tussen brander en schijfjes het passeren van de 25GB grens meestal een probleem is?" Dan zou alle data minder dan 25GB geen enkel probleem moeten opleveren.
Intelligo heeft van mij een plusje gekregen ;)

Voortaan dus maar 25GB schijfjes gaan bestellen i.p.v. 50GB. Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

De titel van dit topic zou nu eigenlijk gewijzigd moeten worden van:
Burnaware Free produceert dure "onderzetters"
in:
LG bluray brander produceert dure "onderzetters"

Ik heb voor de zekerheid een review over de brander geschreven om andere consumenten te waarschuwen.

[Voor 171% gewijzigd door Uruk-Hai op 24-02-2021 14:49. Reden: Nieuw geslaagd experiment]

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15-03 21:41
Andere oplossing : haal die writer uit de externe case en hang hem in je pc op een sata aansluiting.

Ik durf met zekerheid zeggen dat het dan wel probleemloos werkt..

• Uruk-Hai
Dat gaat niet, want mijn pc is een casemod zonder interne drivebays.

Ik heb wel aan iets anders gedacht en dat is dit: als ik in de toekomst een nieuwe pc bouw gaat daar een interne bluray brander in.

Ik vind het voorlopig wel goed zo. Verbatim heeft spindels van 50 stuks 25GB schijfjes voor 30 euro.
Daar kan ik wel mee leven. Dan maar iets vaker branden.

Ik zie die 16 euro aan mislukte schijfjes als onderzoekskosten om de voor -en nadelen van mijn brander te leren kennen. Ik kan hem natuurlijk omruilen, maar dan weet ik niet wat ik er voor terug krijg.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Mag ik vragen wat voor data je brandt en waarom je dat graag op een Blu-Ray wil? Ik zie een screenshot met fotoalbums staan, Blu-Rays als backupmedium is toch niet bijzonder praktisch?

• Uruk-Hai
Ik maak drie soorten backups van mijn privé data:
1. Op een externe 500GB schijf die via usb 2.0 onder mijn pc hangt. Deze heeft een aparte voeding en aan/uit schakelaar, zodat hij niet altijd aan staan als de pc aan staat.
2. In de cloud. Ik upload altijd handmatig via SFTP met FreeFileSync.
3. Optisch op bluray schijfjes.

Het nadeel van de eerste twee methoden is dat een met ransomware of anderssoortig virus besmet bestandje kan mee liften en mijn data op mijn externe schijf en/of in de cloud kan verpesten.

Als ik in nieuwsberichten lees over wat malware zoals ransomware allemaal voor elkaar krijgt als het eenmaal een systeem is binnengedrongen denk ik altijd: "wauw, wat knap zeg!" Ik vind het tegelijkertijd enorm zorgwekkend hoeveel malware tegenwoordig kan.

Dat lukt malware met write-protected optische schijfjes hoe dan ook niet.

Better safe than sorry.

Ik heb ook nog een alternatief overwogen in de vorm van een usb stick met write-protect schuifje, maar dat ding is zo duur en de levensduur er van zo onzeker dat ik daar vanaf gezien heb.

Ik ga voor de bluray schijfjes uit van een maximale levensduur van 3-5 jaar. Waarschijnlijk vervang ik ze al eerder, op jaarbasis, omdat ik nogal eens de mappenstructuur van mijn privé data perfectioneer.

[Voor 13% gewijzigd door Uruk-Hai op 24-02-2021 15:24]

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 15:21:
Ik maak drie soorten backups van mijn privé data:
1. Op een externe 500GB schijf die via usb 2.0 onder mijn pc hangt. Deze heeft een aparte voeding en aan/uit schakelaar, zodat hij niet altijd aan staan als de pc aan staat.
2. In de cloud. Ik upload altijd handmatig via SFTP met FreeFileSync.
3. Optisch op bluray schijfjes.

Het nadeel van de eerste twee methoden is dat een met ransomware of anderssoortig virus besmet bestandje kan mee liften en mijn data op mijn externe schijf en/of in de cloud kan verpesten.

Als ik in nieuwsberichten lees over wat malware zoals ransomware allemaal voor elkaar krijgt als het eenmaal een systeem is binnengedrongen denk ik altijd: "wauw, wat knap zeg!" Ik vind het tegelijkertijd enorm zorgwekkend hoeveel malware tegenwoordig kan.

Dat lukt malware met write-protected optische schijfjes hoe dan ook niet.

Better safe than sorry.

Ik heb ook nog een alternatief overwogen in de vorm van een usb stick met write-protect schuifje, maar dat ding is zo duur en de levensduur er van zo onzeker dat ik daar vanaf gezien heb.

Ik ga voor de bluray schijfjes uit van een maximale levensduur van 3-5 jaar. Waarschijnlijk vervang ik ze al eerder, op jaarbasis, omdat ik nogal eens de mappenstructuur van mijn privé data perfectioneer.
Ik gebruik daar voor een naast de opslag in mijn PC, mijn NAS lokaal, die synchroniseert naar twee verschillende cloudproviders. Zowel de NAS als de cloudproviders ondersteunen bestandsversies tot ver in het verleden waardoor ransomware eigenlijk geen kans heeft aangezien het overgrote gedeelte van de backupbestanden nagenoeg statisch is. Het grote voordeel is, alles gaat automatisch.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee