Toon posts:

SSD: status goed, prestaties beroerd. Overleden of niet?

Pagina: 1
Acties:

• Stephanoff
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 18-09 19:46
Wat denken jullie, is deze SSD overleden?

Ik heb een oude SSD (ADATA S511 120GB) aangesloten via USB3.0 verloopkabel op een mac pro 2019 i7 die toegankelijk is maar (schijnbaar) willekeurig erg lange toegangstijd/gegevensoverdracht heeft. Onwerkbaar, maar ook onverklaarbaar. Ik zeg overleden. Of zie ik iets over het hoofd?

Via dezelfde kabel heb ik namelijk nieuwe ongebruikte Crucial BX500 120GB aangesloten en die presteert prima.

Adata s511 120GB

Crucial BX500 120GB

Gasloos sinds 2018.

• CuBras
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 17-09 23:12
Een snelle zoektocht geeft aan dat het een Sandforce controller betreft. Ik dacht ooit eens gelezen te hebben dat dit brakke controllers zijn. Het volgende draadje geeft een korte toelichting (laatste post)

https://linustechtips.com...force-ssd-controller-bad/

• Renault
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 18-09 22:00
Ik denk dus niet dat de SSD defect is, maar dat dit gewoon product-inherente prestaties zijn behorend bij die tijd / SSD-technische stand van zaken.
Als de write-prestaties zo goed zijn moet de SSD wel in orde zijn. Dat de Read-prestaties zo beroerd zijn kan ik niet verklaren of als "defect" beoordelen.

• CuBras
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 17-09 23:12
Renault schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 23:14:
Ik denk dus niet dat de SSD defect is, maar dat dit gewoon product-inherente prestaties zijn behorend bij die tijd / SSD-technische stand van zaken.
Als de write-prestaties zo goed zijn moet de SSD wel in orde zijn. Dat de Read-prestaties zo beroerd zijn kan ik niet verklaren of als "defect" beoordelen.
^ precies dit :+

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 09:01

nelizmastr

Goed wies kapot

Los van het feit dat een Mac Pro 2019 i7 niet bestaat (die hebben alleen Xeons) ziet de SSD er heel redelijk uit voor de leeftijd.

Je kunt deze beter aan de kant leggen en voor een ander doel inzetten, zoals een oudere computer opleuken o.i.d.

I reject your reality and substitute my own

• Stephanoff
nelizmastr schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 06:49:
Los van het feit dat een Mac Pro 2019 i7 niet bestaat (die hebben alleen Xeons) ziet de SSD er heel redelijk uit voor de leeftijd.
MacBook Pro*
Je kunt deze beter aan de kant leggen en voor een ander doel inzetten, zoals een oudere computer opleuken o.i.d.
Doel was als externe opslag te gebruiken maar door de lage read snelheid en soms erg lange accestime is dat niet echt werkbaar.
Renault schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 23:14:
Had ik echt totaal verkeerde verwachting van deze SSD 8)7

Gasloos sinds 2018.

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 09:01

nelizmastr

Goed wies kapot

Stephanoff schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 07:32:

Had ik echt totaal verkeerde verwachting van deze SSD 8)7
Wat verwachtte je van een 10 jaar oude SSD? Ding is antiek voor SSD maatstaven.
Die Sandforce controllers kon je geluk of pech mee hebben, de combinatie met jouw
USB adapter, je Mac en deze SSD is in ieder geval niet best.

Je kan beter wat nieuwers eraan hangen :)

I reject your reality and substitute my own

• White Feather
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 18-09 22:22
Je kunt altijd nog eens proberen de SSD helemaal leeg te maken en te resetten.

De software van de fabrikant staat hier: https://www.adata.com/nl/ss/software-6/

• analogworm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 11-09 14:58
White Feather schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:44:

De software van de fabrikant staat hier: https://www.adata.com/nl/ss/software-6/
In alle reviews van die dingen destijds was inderdaad het gebruikelijk om een 0-write format te doen om de performance te herstellen. Kan op meerdere manieren. Ik meen dat garbage collection nog ondermaats was, en wellicht dat Trim support ook nauwelijks aanwezig was. Anyhow, voor een prikkie heb je tegenwoordig een nieuwe veel beter presterende SSD.

• Stephanoff
White Feather schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:44:

Had ik inderdaad ook al gezien maar is alleen beschikbaar voor Windows... zal ik eerst een Windows installatie moeten doen of een machine lenen. Ga ik proberen.
analogworm schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:50:
[...]
In alle reviews van die dingen destijds was inderdaad het gebruikelijk om een 0-write format te doen om de performance te herstellen. Kan op meerdere manieren. Ik meen dat garbage collection nog ondermaats was, en wellicht dat Trim support ook nauwelijks aanwezig was. Anyhow, voor een prikkie heb je tegenwoordig een nieuwe veel beter presterende SSD.
Ga ik eens testen. Ik snap inderdaad dat je tegenwoordig voor weinig een nieuwe (betere) kan krijgen maar ben groot voorstander van hergebruik zolang het nog prima werkt. Helaas is deze SSD in deze toestand niet (meer) werkbaar en ging er vanuit dat ik misschien iets over het hoofd zag. Dus probeer er graag iets werkbaars van te maken voordat ik hem afdank :) . Alle tips zijn dus welkom!

[Voor 49% gewijzigd door Stephanoff op 24-02-2021 11:09]

Gasloos sinds 2018.

• analogworm
Stephanoff schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 11:03:
[...]

Had ik inderdaad ook al gezien maar is alleen beschikbaar voor Windows... zal ik eerst een Windows installatie moeten doen of een machine lenen. Ga ik proberen.

[...]

Ga ik eens testen. Ik snap inderdaad dat je tegenwoordig voor weinig een nieuwe (betere) kan krijgen maar ben groot voorstander van hergebruik zolang het nog prima werkt. Helaas is deze SSD in deze toestand niet (meer) werkbaar en ging er vanuit dat ik misschien iets over het hoofd zag. Dus probeer er graag iets werkbaars van te maken voordat ik hem afdank :) . Alle tips zijn dus welkom!
Ik gebruik geen Mac, maar een vlugge Google search leert dat je via disk utility wel een 0 write format uit moet kunnen voeren. Is hetzelfde als wat die app dan uiteindelijk doet denk ik zo.

[Voor 21% gewijzigd door analogworm op 24-02-2021 12:17]

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Een firmware update helpt misschien ook, als ik zoek op "ADATA S511 firmware" dan zie ik wel e.e.a. genoemd worden.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Renault
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 18-09 22:00
Stephanoff schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 07:32:
...
Doel was als externe opslag te gebruiken maar door de lage read snelheid en soms erg lange accestime is dat niet echt werkbaar.
...
Een 10 jaar oude SSD met een beroerde reputatie en slechte prestaties gebruiken voor externe opslag?

Héél slecht idee ... :X

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Nu online
Renault schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 17:05:
[...]

Een 10 jaar oude SSD met een beroerde reputatie en slechte prestaties gebruiken voor externe opslag?

Héél slecht idee ... :X
Inderdaad. Voor 20-40 euro heb je een nieuwe USB stick die sneller, maar vooral vele malen betrouwbaarder is

But if I offended you | Good | 'Cause I still don't give a f*ck
Hou eens op met die auto-analogieen mensen
AMD Ryzen 2700x - Asus 3090 TUF OC - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - Aoc 27" 1440p 144hz - Samsung g9 49" 32:9

• Stephanoff
Eens, dat is mij inmiddels wel duidelijk geworden! Ik heb nog een 0-write format gedaan en de laatste firmware’s staat er op. Maar helaas geen verbetering. Dus deze ga ik netjes afvoeren. Dank voor de suggesties/meedenken!

Gasloos sinds 2018.

• Thralas
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 10:28
Stephanoff schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 19:37:
Ik heb nog een 0-write format gedaan en de laatste firmware’s staat er op. Maar helaas geen verbetering.
Dat doe je verkeerd.

Je moet een secure erase uitvoeren; als je hem helemaal volschrijft met nullen dan wordt hij juist traag omdat hij denkt dat alles 'vol' is.

• analogworm
Thralas schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 19:40:
[...]

Dat doe je verkeerd.

Je moet een secure erase uitvoeren; als je hem helemaal volschrijft met nullen dan wordt hij juist traag omdat hij denkt dat alles 'vol' is.
Woops, is dat niet hetzelfde dan?

• Thralas
Nee.

SSDs moet je expliciet vertellen dat je ruimte niet meer gebruikt (discard/unmap/trim), want anders kunnen ze flash niet efficiënt meer beschrijven en worden ze traag. Dat merk je als je een SSD helemaal vult. Je file system regelt dat normaliter voor je als je iets verwijdert.

Als je de disk vult met nullen met een low level tool dan gebeurt dat niet (dan heb je gewoon een SSD 'vol' met nullen). Was bij een harddisk geen enkel probleem, bij een SSD heb je 'm dan meteen op z'n aller-aller traagst.

Als je een secure erase doet dan weet de disk zeker dat hij alles weer kan gebruiken, en is hij meestal weer zo snel als 'ie uit de fabriek kwam rollen.

• Stephanoff
Thralas schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 19:40:
[...]

Dat doe je verkeerd.

Ik heb deze secure erase gedaan, en daar staat het volgende bij:

Dus hij wordt alsnog met nullen overschreven. Dit heb ik ook met de bovenstaande Crucial BX500 gedaan en die presteert ondanks dit gewoon goed.

Gasloos sinds 2018.

• dcm360
  • Registratie: december 2006
  • Niet online

dcm360

HD7566 powered

Stephanoff schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:50:
[...]

Ik heb deze secure erase gedaan, en daar staat het volgende bij:

[Afbeelding]

Dus hij wordt alsnog met nullen overschreven. Dit heb ik ook met de bovenstaande Crucial BX500 gedaan en die presteert ondanks dit gewoon goed.
Dat is niet wat er bedoeld wordt met 'secure erase'. Secure erase is een enkel commando dat naar de schijf gestuurd wordt, waarna deze zichzelf zal wissen. Tooltjes die willekeurige data schrijven doen dus wat anders (en kosten een hapje levensduur van de SSD).

• Thralas
Stephanoff schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:50:
Dus hij wordt alsnog met nullen overschreven.
Ja, dat is dus niet handig bij een SSD. Helemaal niet als het probleem is dat hij traag is.

Je moet iets gebruiken dat ATA Security Erase uitvoert. Zie bijvoorbeeld deze handleiding van Micron:

TN-FD-29: Running Secure Erase on Micron SSDs Introduction

De wisopties in managementsoftware van de SSD-fabrikanten gebruikt meestal ook wel ATA Security Erase (want die willen het ook goed doen), dus dat zou je ook kunnen proberen.

Één probleem met bovenstaande: ik zie nu dat je USB to SATA gebruikt. Het komt regelmatig voor dat trim/unmap dan niet werkt (niet meteen een probleem, dan wordt de SSD alleen steeds trager naar mate je hem meer gebruik); maar ook commando's als ATA Security Erase kun je dan mogelijk niet uitvoeren.
Dit heb ik ook met de bovenstaande Crucial BX500 gedaan en die presteert ondanks dit gewoon goed.
Tja. Het is geen gegeven dat een SSD onwerkbaar traag wordt na een volledige zero pass, maar het is wel de allerslechtste uitgangspositie (dat had ik beter kunnen verwoorden). Het is in ieder geval geen oplossing voor een trage SSD.

SSDs hebben altijd meer flash aan boord dan er op het label staat; het kan goed dat de Crucial inherent slimmer met z'n flash omgaat.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee