• dentitten
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-03 15:13
Alvast een dank je om dit te willen lezen.

Waar ik naar op zoek ben en hoop in te vullen met een Raspberry Pi
  1. Plex streamen vanop het netwerk met een kabel en ook vanaf een gekoppelde harde schijf
  2. Steam Link gebruiken om enkele games streamend te spelen die draaien op mijn desktop
  3. RetroPie om andere old school games te spelen
De vragen die daar bij opkomen - door gebrek aan kennis zijn
  1. Koop ik een Raspberry Pi 3 B+ (1 GB ram) of versie 4 met (bv) 4 GB ram en USB 3.0 poorten ?
  2. Ben ik dan verplicht om een case te kopen met als doel betere koeling ?
  3. Kan één RPI die drie taken aan ? Niet gelijktijdig, maar zonder herconfigureren ? Na wat gegoogle lijkt het alsof je verschillende keuzes hebt in operating systemen. Is er één oppermachtig ?
  4. Hoe start je een RPI ? Dat lijkt me geen power on/off knop te hebben ?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

1. Voor het minimieme prijsverschil zou ik gewoon voor de flinke variant gaan. Plex transcoderen kan best veeleisend zijn, dus dan is een Pi 3 met 1GB misschien al snel te weinig
2. Niet verplicht, maar zou het wel doen. Of zelf printen natuurlijk
3. Je zou een OS kunnen pakken waarin je alles onder brengt. Je kunt er docker containers op draaien bijv met daarin iedere config (kan wel weer vrij zwaar zijnv oor je systeem
4. Stroom erop en gaan, meer is het niet.

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21-03 07:19
Je kan ook de argon one met m.2 kopen, zeer fijne behuizing voor het geld. Ikzelf heb gewoon de 8gb versie rp4 zodat ik echt zware loads erop kan draaien met docker. Maar ik heb zo wel meerdere pi 3s teruggebracht naar 1 pi.
Twister OS is een leuk Platform om te draaien :)
Plex draait dan wel niet maar denk dat die er ook nog wel bij kan zonder al teveel problemen. Leuk project een pi :-) wel zorgen voor een backup ;-) als je verder in je config gaat rommelen, dan is troubleshooten gewoon een paar stapjes terug ipv opnieuw beginnen.

• dentitten
Bedankt voor de reacties. Hier kan ik al wat mee. Zonder de hardware kan ik uiteraard nog niet veel testen en dus reageren op jullie input maar een bedankje is altijd op zijn plaats.

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07:49

g0tanks

Moderator CSA
dentitten schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 22:24:
Ben ik dan verplicht om een case te kopen met als doel betere koeling ?
Een case is sowieso handig en eentje met extra koeling is niet veel duurder. Ik heb zelf een RPi 4 met deze case: https://www.amazon.nl/gp/product/B07XCKNM8J/

Wordt geleverd met ventilator en heatsinks.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• dentitten
Allen, een update:

Ik heb geluisterd en niet geluisterd. Ik kocht me een Rpi 4 met 4 GB en ook de case die in dit topic werd aangeraden. Die laatste zit nog niet rond de Pi.

Ik begon eerst met RetroPie te installeren maar vond dan niet meteen de guidelines om daar Plex naast te installeren.
Dus gooide ik het over een nieuwe boeg en vertrok vanuit Raspbian.

Miserie, miserie en miserie. Mijn halve zaterdag ging er naar toe maar momenteel heb ik:

- SteamLink werkt. Dat werkend krijgen ging zeer vlot. Tot ik mijn Xbox Series Controllers draadloos aan de praat wou krijgen. Dat lukte uiteindelijk wel.

- Plex Server staat geinstalleerd en ik kon al content afspelen vanop mijn Desktop. Zelf media sharen vanop een USB drive gekoppeld aan de Pi zelf, lukte nog niet. Hier heb ik ondertussen wel enkele ideeen om dat op te lossen. (Mounten onder een betere naam, rechten aan iedereen geven)

Graag had ik nog geweten

- Hoe jullie een backup nemen van de gehele inhoud. Ik wou de content van het SD kaartje gewoon op mijn desktop zetten, maar zo eenvoudig leek het niet.

- Wat is een mooie manier om de RPI af te sluiten en terug op te starten ? Liefst vanuit de zetel / netwerk / ...

Wat ik nog ga proberen

- RetroPie bekijken en als ik enkele leuke titels vind uit mijn jeugd, probeer ik dat er bij. (Ik dacht aan Mario Kart SNES, Mortal Kombat 3, Zelda Orcina of Time (N64), Pang, en wat 'kermis-arcade-games, ...)

- Kijken hoe mijn speakers reageren op de 3.5 mm uitput. En zien of ik de Pi kan gebruiken om naar Spotify te connecteren.

[Voor 3% gewijzigd door dentitten op 15-03-2021 10:17]

• Hoiboy19
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 27-11-2022

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

1. Aangezien de rpi (meestal) linux draait (weet niet welk os jij nu draait), en linux ext4 gebruikt klopt het dat je dat niet kan uitlezen op je desktop, tenminste, als die windows draait. Daarvoor zal je een linux distro moeten gebruiken.

Ik zelf gebruik daar ubuntu voor in een vm, maar je kan ook live booten.

2. Je bedoelt dus een reboot? Je kan ssh aanzetten (raspi-config in de terminal) en dan in cmd typen: ssh pi@[het ip van je rpi]. In mijn geval is dat: ssh pi@192.168.2.15. Als je jouw gebruiker anders hebt genoemd, bijvoorbeeld admin, is het ssh admin@[het ip van je rpi] bij mij dus: ssh admin@192.168.2.15. Dan moet je inloggen met je wachtwoorden van de pi. En dan heb je eigenlijk de terminal van de rpi, maar dan op je pc. Type dan sudo reboot, en je pi zal rebooten. Je kan ook sudo shutdown intypen en je pi zal afsluiten. Om het daarna weer op te starten zal je het stroomkabeltje er weer uit in in moeten stoppen.

dit bovenste (dus alles bij 2), werkt trouwens alleen in de linux command line (terminal).

Specs

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07:49

g0tanks

Moderator CSA
Hoiboy19 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 22:00:
1. Aangezien de rpi (meestal) linux draait (weet niet welk os jij nu draait), en linux ext4 gebruikt klopt het dat je dat niet kan uitlezen op je desktop, tenminste, als die windows draait.
Ik dacht dat Windows 10 gewoon ext4 ondersteunt? Ik kon in ieder geval het SD-kaartje (64 GB, geformatteerd als ext4) van mijn Raspberry Pi nog gewoon benaderen zonder iets speciaals te doen.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Hoiboy19
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 27-11-2022

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

Oh oke, misschien ondersteund windows het wel, maar toen ik een keer kali linux op m’n rpi wilde zetten, gebruikte de iso maar 8gb van het 32gb kaartje. Dus toen had ik de partitie groter gemaakt met ubuntu in een vm, omdat dat niet in windows lukte via disk manager (ook niet met mini tool). Volgens mij kon ik inderdaad wel de bestanden uitlezen, en was ik net met de partities in de war.

Specs

• dentitten
Net Plex kunnen streamen op mijn phone met content van op de Pi. Ik moest nog rechten toekennen op de USB drive die Raspbian wel reeds automatisch gemount had.

Na wat prullen merkte ik dat de Raspberry een beetje boven de 60°C loopt. Benieuwd wat de case gaat doen. De USB stick die er in zit is wel heel warm, by the way.

Mijn desktop is inderdaad een Windows (10) machine. Ik zal toch nog eens goed kijken of ik geen copy paste kan doen. Ik meen me te herinneren dat ik de SD kon benaderen maar het leek alsof ik enkel de geflashte files zag.

SSH werkt perfect. Thanks. Ik was ook al VNC Viewer aan het gebruiken. Nu kan ik combineren.

Next on the list: RetroPie er naast plaatsen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21-03 07:19
dentitten schreef op maandag 15 maart 2021 @ 22:55:
Net Plex kunnen streamen op mijn phone met content van op de Pi. Ik moest nog rechten toekennen op de USB drive die Raspbian wel reeds automatisch gemount had.

Na wat prullen merkte ik dat de Raspberry een beetje boven de 60°C loopt. Benieuwd wat de case gaat doen. De USB stick die er in zit is wel heel warm, by the way.

Mijn desktop is inderdaad een Windows (10) machine. Ik zal toch nog eens goed kijken of ik geen copy paste kan doen. Ik meen me te herinneren dat ik de SD kon benaderen maar het leek alsof ik enkel de geflashte files zag.

SSH werkt perfect. Thanks. Ik was ook al VNC Viewer aan het gebruiken. Nu kan ik combineren.

Next on the list: RetroPie er naast plaatsen.
Als je de argon met m.2 gekocht hebt dan zou je hier precies nul last van mogen hebben ;-)

• dentitten
Gisteren RetroPie geinstalleerd op mijn Raspbian installatie. Leek nog te werken ook ! Heb een SNES en N64 rom kunnen laden.

Nu zoek ik nog leuke arcade titels zoals:

Pang
Cadillacs and dinosaurs
Toki
Sunset Riders

Hints zijn altijd welkom. Zeker die dat je met 2 kan spelen. Het was me wel nog niet voor elke emulator duidelijk waar de bestanden moesten geplaatst worden.

De volgende test is op mijn TV en met een draadloze controller. Fingers crossed.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee