Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sayni
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16-10-2022
Ik ga morgen bellen met het Juridische Loket, maar ben benieuwd wat jullie van deze situatie vinden. En wat jullie zouden doen. Is dit brutaal van het uitzendbureu of is het mijn schuld, had ik meer salaris moeten eisen? Voor de duidelijkheid: dat heb ik ook geprobeerd in de eerste contacten met het uitzendbureau.

Ik werk sinds een paar weken bij een Utrechts bedrijf, in een ongeschoolde functie, in een vriezer. Geen koudetoeslagen, met een uurloon van net boven het minimumloon: euro 10.60 per uur. Enorm zwaar werk, met een kou die door merg en been gaat. Voornamelijk Poolse collega's. Hoewel ik zeer ontevreden was over de beloning, ben ik er toch gaan werken vanwege de fijne sfeer op de vloer: leuke, ontspannen collega's en teamleiders.

Deze week kregen we er een nieuwe collega bij, een man van rond mijn leeftijd. Vandaag vertelt hij me dat hij zichzelf dit werk niet lang ziet doen, maar dat het wel erg goed betaald. Blijkt dan dat hij, inclusief koudetoeslag, ruim drie euro meer betaald krijgt per uur dan ik. Dat komt neer op zo'n 400 euro meer per maand. Precies dezelfde functie, hetzelfde uitzendbureau. Hij komt uit de horeca en heeft geen ervaring in de logistiek, ik wel. Daar ligt het dus niet aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Sayni op 23-02-2021 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:56
In een koelcel klinkt alsof het een CAO heeft, dan ligt het redelijk vast vaak

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-05 09:36

Bejit

Svenska Faderland

Sayni schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 22:08:
Ik ga morgen bellen met het Juridische Loket, maar ben benieuwd wat jullie van deze situatie vinden. En wat jullie zouden doen. Is dit brutaal van het uitzendbureu of is het mijn schuld, had ik meer salaris moeten eisen? Voor de duidelijkheid: dat heb ik ook geprobeerd in de eerste contacten met het uitzendbureau.

Ik werk sinds een paar weken bij een Utrechts bedrijf, in een ongeschoolde functie, in een vriezer. Geen koudetoeslagen, met een uurloon van net boven het minimumloon: euro 10.60 per uur. Enorm zwaar werk, met een kou die door merg en been gaat. Voornamelijk Poolse collega's. Hoewel ik zeer ontevreden was over de beloning, ben ik er toch gaan werken vanwege de fijne sfeer op de vloer: leuke, ontspannen collega's en teamleiders.

Deze week kregen we er een nieuwe collega bij, een man van rond mijn leeftijd. Vandaag vertelt hij me dat hij zichzelf dit werk niet lang ziet doen, maar dat het wel erg goed betaald. Blijkt dan dat hij, inclusief koudetoeslag, ruim drie euro meer betaald krijgt per uur dan ik. Dat komt neer op zo'n 400 euro meer per maand. Precies dezelfde functie, hetzelfde uitzendbureau. Hij komt uit de horeca en heeft geen ervaring in de logistiek, ik wel. Daar ligt het dus niet aan.
Heeft allemaal te maken met vraag en aanbod op dat moment en hoe sterk je kan onderhandelen. Waarschijnlijk springen ze om personeel en kunnen ze niemand vinden met het salaris wat jij krijgt.

Je iig geen poot om op te staan en dit is een les voor de volgende keer om beter te onderhandelen.

Systeempje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sayni
Bejit schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 22:47:
[...]

Heeft allemaal te maken met vraag en aanbod op dat moment en hoe sterk je kan onderhandelen. Waarschijnlijk springen ze om personeel en kunnen ze niemand vinden met het salaris wat jij krijgt.

Je iig geen poot om op te staan en dit is een les voor de volgende keer om beter te onderhandelen.
Ja, ik denk hetzelfde namelijk. Ik ga dit bij ze aankaarten, dat ik dit oneerlijk vindt, en een loonsverhoging eisen. Werkt dat niet dan neem ik per direct ontslag. Vraag en aanbod is het trouwens niet: ze zaten net zo hard te springen om personeel toen ik erbij kwam, twee weken geleden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
De wet schrijft een minimum salaris voor. En soms is er een CAO die daar verplicht een schepje bovenop doet. Maar alles wat daar boven zit is gewoon wat jij zelf onderhandelt met je baas.

Ik snap ook niet zo goed waarom je hier boos over zou worden. Het is juist een goed teken: mensen die jouw werk doen zijn kennelijk recent meer waard geworden.

Nu is het zaak om met je baas in onderhandeling te gaan. Doe dat ook vooral op een rustige manier. Mensen aanvallen met woorden als "juridisch loket" en "ik eis of ik vertrek" werkt vaak alleen maar averechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sayni
NielsFL schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 23:15:
De wet schrijft een minimum salaris voor. En soms is er een CAO die daar verplicht een schepje bovenop doet. Maar alles wat daar boven zit is gewoon wat jij zelf onderhandelt met je baas.

Ik snap ook niet zo goed waarom je hier boos over zou worden. Het is juist een goed teken: mensen die jouw werk doen zijn kennelijk recent meer waard geworden.

Nu is het zaak om met je baas in onderhandeling te gaan. Doe dat ook vooral op een rustige manier. Mensen aanvallen met woorden als "juridisch loket" en "ik eis of ik vertrek" werkt vaak alleen maar averechts.
Dude, we zijn allebei net gestart daar. Mij geven ze nog geen 11 euro, hem bijna 14. Dat is niks om blij om te zijn. Dat betekent dat ze meer waarde hechten aan hem, en zijn inspanning, dan aan mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-05 21:57
Sayni schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 23:27:
[...]

Dude, we zijn allebei net gestart daar. Mij geven ze nog geen 11 euro, hem bijna 14. Dat is niks om blij om te zijn. Dat betekent dat ze meer waarde hechten aan hem, en zijn inspanning, dan aan mij.
Maar dan de vraag; hoe heb jij onderhandelt? En weet je zeker dat hij dat salaris ook krijgt of dat hij je niet loopt op te naaien?
Zo hebben oud-collega's eens iemand wijs gemaakt dat ze 12,5% bonus kregen t.o.v. 8%. Die van 8% stond briesend verhaal te halen bij de manager terwijl die andere collega's bij het koffie apparaat stonden te lachen, puur omdat ze wisten dat hij dit zou gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Twee dingen.
1. Weet je 100% zeker dat je collega de waarheid spreekt
2. Heeft het uitzendburo misschien een fout gemaakt met het salaris van je collega en wordt die gecorrigeerd als jij je meldt.

Vooral #2 is iets om goed over na te denken voor je aan de bel gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:04

CyBeRSPiN

sinds 2001

[...]

Nee jij nam genoegen met 11 euro, jij bent het contract aangegaan. Ik vind je erg offensief overkomen met meteen juridisch loket erbij.
Ga het gesprek met ze aan, nee heb je ja kan je krijgen.
En als je elders meer kan verdienen dan ga je toch daar werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sayni
CuBras schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 23:30:
[...]

Maar dan de vraag; hoe heb jij onderhandelt? En weet je zeker dat hij dat salaris ook krijgt of dat hij je niet loopt op te naaien?
Zo hebben oud-collega's eens iemand wijs gemaakt dat ze 12,5% bonus kregen t.o.v. 8%. Die van 8% stond te verhaal te halen bij de manager terwijl die andere collega's bij het koffie apparaat stonden te lachen, puur omdat ze wisten dat hij dit zou gaan doen.
De hele context duidt erop dat dit gewoon serieus was. Ik vroeg hem om zijn loon nadat hij de opmerking maakte dat hij zichzelf niet lang bij dit bedrijf zag werken, dat hij weer naar school wilde gaan, maar dat hij niet eerder zoveel verdiend heeft als dat hij nu doet. We hebben totaal niet een relatie die zo'n grap logisch maakt. We kennen ekaar net twee dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 18:08

Barrycade

Through the...

Wellicht is het wel goed betaald voor ongeschoold werk in een vriezer.

Maar was hij niet sarcastisch? 14 euro per uur goed betaald noemen zou ik namelijk alleen doen als het sarcasme er duidelijk afdruipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-05 21:57
Sayni schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 23:36:
[...]

De hele context duidt erop dat dit gewoon serieus was. Ik vroeg hem om zijn loon nadat hij de opmerking maakte dat hij zichzelf niet lang bij dit bedrijf zag werken, dat hij weer naar school wilde gaan, maar dat hij niet eerder zoveel verdiend heeft als dat hij nu doet. We hebben totaal niet een relatie die zo'n grap logisch maakt. We kennen ekaar net twee dagen.
Er zit een verschil tussen een grap en iemand opnaaien. Misschien doet hij zich beter voor dan dat het daadwerkelijk is. Ik zou adviseren en voorzichtig mee om te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sayni
Wolly schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 23:31:
[...]

Twee dingen.
1. Weet je 100% zeker dat je collega de waarheid spreekt
2. Heeft het uitzendburo misschien een fout gemaakt met het salaris van je collega en wordt die gecorrigeerd als jij je meldt.

Vooral #2 is iets om goed over na te denken voor je aan de bel gaat.
Niks is 100%, maar het is wel aannemelijk, ja.

Ik zit nu eigenlijk te twijfelen.

1) Ontslag nemen: ik verdien echt te weinig, ik stop ermee. Twee weken is een korte tijd, maar heb me er wel in laten blijken als een harde werker.

2) Ziek melden ivm een burn-out. Ik voel het serieus aankomen. Ben het helemaal zat.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:07
Burnout van de koelcel >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-05 22:02

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Edit: Je wil duidelijk geen andere mening horen. Ik bedank.

[ Voor 87% gewijzigd door Point.Flare op 23-02-2021 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sayni
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 23:31:
[...]

Nee jij nam genoegen met 11 euro, jij bent het contract aangegaan. Ik vind je erg offensief overkomen met meteen juridisch loket erbij.
Ga het gesprek met ze aan, nee heb je ja kan je krijgen.
En als je elders meer kan verdienen dan ga je toch daar werken?
Het is meer dan dat. Ja, het gaat om het feit dat je niet gelijk beloond wordt. Dat vind ik kwalijk. Vooral in de wereld van de logistiek. We lopen ons allemaal kapot te werken, echt fysiek zwaar werk. Ik knal de hele dag door om het werk af te krijgen. Goed bezig, je gaat lekker, roepen ze dan. Maar je directe collega betalen ze bijna 25% meer. Nogmaals, het gaat niet om chump change. Dit is een verschrikkelijk verschil.

Het gaat er mij nu even niet om wat ik ergens anders kan verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Edit: Je wil duidelijk geen andere mening horen. Ik bedank.

[ Voor 91% gewijzigd door Point.Flare op 23-02-2021 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Je vind het oneerlijk, maar dit is volkomen normaal. Wen er maar aan, want je gaat dit overal opnieuw tegenkomen. Als je meer wilt verdienen moet je dat echt zelf regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sayni
Point.Flare schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 23:45:
Wat dacht je er van als je nu eens het gesprek aan gaat? Je loopt jezelf onnoemelijk op te naaien. Hij heeft waarschijnlijk harder onderhandeld. Misschien nog op ervaring of leeftijd, maar al dan niet gebluft, op wat hij eerder verdiende.

En als je een burn-out omschrijft als iets wat je serieus aan voelt komen na twee weken ergens gewerkt te hebben. Dan kan ik dat niet serieus nemen. Sorry.
Neoliberaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
NielsFL schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 23:50:
Je vind het oneerlijk, maar dit is volkomen normaal. Wen er maar aan, want je gaat dit overal opnieuw tegenkomen. Als je meer wilt verdienen moet je dat echt zelf regelen.
En dus prima om ook voor jezelf op te komen.
Ts gaat er wel iets te gestrekt been in. Dat gaat niet helpen.
Maar hier het gesprek over aangaan en je vooral op die toeslag richten kan best werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sayni
Point.Flare schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 23:50:
[...]

Het uitzendbureau wil zoveel mogelijk verdienen. Dat doen ze door zoveel mogelijk mensen weg te zetten tegen zo laag mogelijke kosten. Als ze snel iemand wilden/moesten plaatsen zijn ze allicht toegeeflijker geweest in de verloning. Dan weegt een beetje verdienen zwaarder dan niets verdienen.
Dat snap ik, Milton Friedman. Ik weet wat het uitzenb drijft. Ik vind het niet kunnen dat de ene collega 25% meer of minder verdient dan de ander, voor precies hetzelfde werk(niveau).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

[...]

Dude, we zijn allebei net gestart daar.
Sayni schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 23:40:
[...]

2) Ziek melden ivm een burn-out. Ik voel het serieus aankomen. Ben het helemaal zat.
8)7

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TaZTeD
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-12-2024
Op de manier hoe je dit topic behandelt en naar mede-tweakers reageert verwacht ik niet veel soeps als je ook op deze manier naar het uitzendbureau stapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11851

Ziek melden om die reden na 2 weken? dan heb je echt een te grote bek, success ermee dat je nog een andere baan krijgt bij dat uitzendbureau 8)7

Trouwens dat vindt ik een zware belediging voor mensen die een echte burn-out hebben gehad, ik vindt je daarom nu al gelijk een *censuur* :(

De wereld is oneerlijk, ga netjes vragen om een loonsverhoging, of anders deal with it.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 11851 op 24-02-2021 00:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Sayni schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 22:08:
maar ben benieuwd wat jullie van deze situatie vinden. En wat jullie zouden doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2jWpBvoDJaQXWSXS10_Iu4al_Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/vdWMdzfZSnG4qnp3M1n7y6vi.gif?f=user_large

[ Voor 68% gewijzigd door Farabi op 24-02-2021 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:12
3 euro verschil x 40 uur x 2 weken = 240 euro (bruto neem ik aan). Dat is eigenlijk een hele goedkope les om te leren hoe de wereld werkt.

Maar ik begrijp het wel, dude. Ik ben er ook helemaal klaar mee 7(8)7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Sayni schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 23:57:
[...]

Dat snap ik, Milton Friedman. Ik weet wat het uitzenb drijft. Ik vind het niet kunnen dat de ene collega 25% meer of minder verdient dan de ander, voor precies hetzelfde werk(niveau).
Afbeeldingslocatie: https://i.imgflip.com/4z7lyl.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:55
Dit gaat nergens heen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.