Toon posts:

Digitale Veiligheid op Reis (China)

Pagina: 1
Acties:

• Trodaire98
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-01-2022
Dag Allemaal!

Ik vertrek binnenkort voor een langere periode zakelijk naar China. Nu ben ik me goed bewust van de risico's die dit voor mijn zakelijke gegevens heeft. Indien interessant genoeg zullen ze doen wat ze willen om deze gegevens te bemachtigen. In overleg met werkgever zullen we hier voorzorgsmaatregelen nemen.

Maar nu kan ik nergens een eenduidig antwoord vinden op welke risico's dit heeft voor mijn privé gegevens. Ik heb besloten mijn prive laptop niet mee te nemen en enkel mijn zakelijke laptop met daarop noodzakelijke prive accounts. Maar ik twijfel nog enorm over mijn smartphone.

Erg interessant ben ik niet, ben geen politicus, diplomaat, wetenschapper of ander zeer spannende persoonlijkheid. Is er toch een goede reden om een dump telefoon te gebruiken in China of is dit licht paranoïde?

Wat denken jullie?

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-03 07:42
Als jij met je burner phone en lege laptop binnen komt in China, sta je direct op de radar van allerlei diensten.

Als je net als de rest gewoon met persoonlijke apparaten en gegevens die daarbij horen binnenkomt, zal dat minder zijn.

Zoals je al aangaf, zo interessant ben je niet. Zorg dan ook dat je gewoon niet op de radar verschijnt

10 x Jinko Solar 350Wp Full-Black | 3500Wp | GOODWE 3000D-NS | PVOutput

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Volgens mij is het belangrijker wat je met die apparaten doet bij thuiskomst.

• Trodaire98
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-01-2022
jeroen3 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:05:
Volgens mij is het belangrijker wat je met die apparaten doet bij thuiskomst.
Eigenlijk zeg je, neem je eigen telefoon gewoon mee maar neem een nieuwe zodra je op schiphol uit het vliegtuig stapt?

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Erg interessant ben ik niet, ben geen politicus, diplomaat, wetenschapper of ander zeer spannende persoonlijkheid. Is er toch een goede reden om een dump telefoon te gebruiken in China of is dit licht paranoïde?
Ik denk dat een relevante vraag wel is wat voor baan je doet. Ondanks dat je geen diplomaat, politicus of een andere 'spannende persoonlijkheid' bent, kun je nog wel steeds interessant zijn. Op zich is het al vrij interessant dat een Nederlander (zonder Chinese roots?) in deze tijden helemaal naar de andere kant van de wereld reist voor werk... misschien ben je dan toch belangrijker (en interessanter) dan je denkt. ;)

De vraag is: denk je oprecht dat je een doelwit kunt zijn (wat betreft spionage)? Zo nee: neem je devices lekker mee, maar weet dat er altijd de kans is dat een nieuwsgierige overheid mee gluurt. Zo ja: neem je privé devices ook gewoon mee, maar filter vooraf wel even wat je echt niet wilt weggeven + doe alsof je al wordt bespioneerd. Dus in dat geval ook niet "even toch dat vertrouwelijke document onbeveiligd versturen" of "even een paar minuutjes op die gratis wi-fi".

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:40

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Wat ik begrepen heb van vrienden die er af en toe zijn zijn meeste westerse socials geblokkeerd (incl Google diensten) dus neem ook telefoonnummers mee zodat je kan bellen en sms-en.

Als je zakelijk toestel nodig hebt en die los van je privé telefoon gebruikt zou ik alleen je werktelefoon meenemen met wat privé contacten die je echt zou moeten kunnen bereiken.

Anoniem: 224360

skai21 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:04:
Als jij met je burner phone en lege laptop binnen komt in China, sta je direct op de radar van allerlei diensten.

Als je net als de rest gewoon met persoonlijke apparaten en gegevens die daarbij horen binnenkomt, zal dat minder zijn.

Zoals je al aangaf, zo interessant ben je niet. Zorg dan ook dat je gewoon niet op de radar verschijnt
Want een telefoon is herkenbaar als burner phone? En een lege laptop wordt bij binnenkomst herkend?

Apparatuur meenemen waar niks op staat wat niet mag lekken is mijn advies. En bij terugkomst alles volledig wipen. In China werkt niet iedere VPN, maar sommigen schijnen prima te werken. Meen dat overheidsmedewerkers soortgelijk advies meekrijgen.

Als je naar China gaat geef je een stukje privacy op, dat is algemeen bekend. Of je nu interessant ben of niet.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Anoniem: 224360 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:57:
[...]

Apparatuur meenemen waar niks op staat wat niet mag lekken is mijn advies. En bij terugkomst alles volledig wipen. In China werkt niet iedere VPN, maar sommigen schijnen prima te werken. Meen dat overheidsmedewerkers soortgelijk advies meekrijgen.

Als je naar China gaat geef je een stukje privacy op, dat is algemeen bekend. Of je nu interessant ben of niet.
Dit is bij ons ook de norm (multinational). Je krijgt letterlijk een schone set mee, met wat extra beperkingen en beveiliging. Bij terugkomst mag je die weer inleveren en wordt eea gewist.

Privé spul zou ik eigenlijk ook gewoon lekker thuis laten.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:45
Sta je sowieso.

Ik zal er wel een bron bij noemen (zijn er wel meer te vinden).

https://www.theguardian.c...lance-app-tourists-phones

Ik zou er ook met schone burners heen gaan in elk geval.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09-2022
Je kan wel gewoon een honeypot laptop meenemen, als in een schone installatie, installeer wat browsers, gimp, sla wat foto's van een random gezin op. Lijkt in elk geval of het legit is.

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:33
Dit is nieuws van niet al te lang geleden, en het is met de digitale techniek alleen maar beter (erger) geworden

https://www.agconnect.nl/...op-en-telefoon-na-je-reis
https://www.volkskrant.nl...iran-en-turkije~bdae6b8e/
nieuws: Ministerie: laat smartphone en werklaptop thuis bij zakenreis naar China

Zelf denk je dat je niet interessant bent, maar bedenk dat bedrijfsspionage dagelijkse sport is, en dat ze via jouw bedrijf gemakkelijke in andere bedrijven kunnen binnendringen, en van daar uit weer verder.

Bij ons gingen we ook nauwe zaken doen met China, maar zelfs de directeur was even vergeten dat wij ook contacten hebben met het koningshuis (ik zal niet zeggen wat).
Maar er werd goed opgelet welke apparatuur werd meegenomen en gebruikt, en die werd na terugkomst ingeleverd bij een instantie :)

Mijn advies, koop een goedkope laptop en telefoon, waar minimale informatie staat om noodzakelijk te kunnen gebruiken, ook geen prive mail enzo.
maak even een nieuw gmail oid aan, en gebruik die, daarna nooit meer :)

en gooi de laptop en telefoon na terugkomst weg, en verbind deze nooit met je huis of werk netwerk.

[Voor 13% gewijzigd door absrnd op 23-02-2021 22:52]

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:46
Ik zou me meer drukmaken om wat ik op het internet plaats bij zo’n reis dan wat er op mijn devices staat. De kans dat je device voor inspectie eruit wordt gelicht is aanzienlijk lager dan de kans dat ze het internet afstruinen naar jou bij je visa aanvraag. Ik zou dat zeker mee overwegen.

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:33
Hoiz schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 23:41:
Ik zou me meer drukmaken om wat ik op het internet plaats bij zo’n reis dan wat er op mijn devices staat. De kans dat je device voor inspectie eruit wordt gelicht is aanzienlijk lager dan de kans dat ze het internet afstruinen naar jou bij je visa aanvraag. Ik zou dat zeker mee overwegen.
Niet helemaal,
Wat ik gelezen heb, is dat de kans bestaat dat je bij de douane even je laptop en telefoon uit het oog verliest, omdat ze door de scanner gaan e.d.
dat is het moment dar er een USB stick in je laptop gestoken wordt, die in enkele seconden malware oid installeert, en dat doen ze ook met je telefoon.
het gaat razendsnel, en je zal het niet zien gebeuren.

• BreiTech
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14:21
Zelf afgelopen 7 jaar veelvuldig daar geweest (behalve coronajaar). Op zich is alles prima te doen, zoals al eerder genoemd veel westerse sites werken niet. Dit kan je via VPN oplossen (maar ook daar zijn er al veel van geblokkeerd). Verder kom je overal open wifi netwerken tegen ook in hotels (of bedraad in de betere hotels) maar bij terugkomst in NL kwam daar 9 vd 10 keer wel spyware/malware achtige troep uit zodra de laptop in het bedrijfsnetwerk weer werd gescand. Kortom, let daar op.

Ik heb elke keer bij terugkomst alle wachtwoorden van gebruikte accounts gewijzigd. Verder eigenlijk nooit problemen gehad (zowel prive als zakelijk).

Verder gewoon genieten van het land en van de cultuur. Het was de afgelopen jaren geweldig, het is wel ontzettend veranderd in die jaren. Uiteraard afhankelijk waar je zit.

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:38

lasharor

7 december 2004

Heeft je werkgever geen VPN? Dat publiek beschikbare VPN's niet werken begrijp ik wel maar de Chinese overheid zal toch niet de VPN van je werkgever geblokkeerd hebben?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

De werkgever zou dat wel mogen hebben ja. En zo niet kan je altijd nog zelf thuis een VPN opzetten.
Uniciteit schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:21:
[...]
Dus in dat geval ook niet "even toch dat vertrouwelijke document onbeveiligd versturen" of "even een paar minuutjes op die gratis wi-fi".
offtopic:
Die wil je nooit doen, ook niet in Nederland ;)

Overigens zullen vpn, https, etc. weinig helpen als men voldoende toegang heeft gehad tot het device om een nieuw certificaat te installeren. Ik zou uit nieuwsgierigheid die lijst nu vergelijken met bij terugkomst :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:07
Barrycade schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:43:
Wat ik begrepen heb van vrienden die er af en toe zijn zijn meeste westerse socials geblokkeerd (incl Google diensten) dus neem ook telefoonnummers mee zodat je kan bellen en sms-en.

Als je zakelijk toestel nodig hebt en die los van je privé telefoon gebruikt zou ik alleen je werktelefoon meenemen met wat privé contacten die je echt zou moeten kunnen bereiken.
dit kan je ook makkelijk oplossen (2019 toen ik in china was) door op Amazon een Hongkong simkaart te kopen) met die simkaart heb ik in mainland china gewoon mijn google diensten kunnen gebruiken.

https://www.amazon.de/-/e...154890&s=telephone&sr=1-2

[Voor 10% gewijzigd door RenaldoN op 24-02-2021 09:22]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:19
PFSL->PB

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:24
Ga er in ieder geval maar vanuit dat je paspoort bij het hotel gekopieerd wordt (is verplicht) en dat je niet weet wat er met het kopietje gebeurt. Voor de rest ben je waarschijnlijk niet interessant genoeg.

1x gehad dat ze mij uit de bus geplukt hebben voor paspoort controle (kreeg nog wat thee aangeboden van ze terwijl ze alles opzochten, alles was in orde). Bij de rest van de controles had ik meer het idee dat het was om mensen aan het werk te houden dan daadwerkelijk controle... controles waarbij alleen Chinezen hun id kaart moesten tonen, maar buitenlanders gewoon door mogen lopen, tassen controles tegen messen/wapens bij drukke toeristische plekken maar waarbij je ook gewoon langs de controle kan lopen, een explosieven controle op het vliegveld waarbij ik nog steeds niet weet wat ze nu precies doen, behalve mensen ~30 seconden laten wachten in een afzetlintje, etc.

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:04

sh4d0wman

Long live the King!

Het zal er inderdaad van af hangen wie je werkgever is en wat voor functie je hebt. Persoonlijk zou ik zonder apparatuur binnen komen of met een dummy smartphone (aangezien bijna iedereen met een mobieltje loopt). Daarna lokaal een laptop kopen en data die je nodig hebt binnen hengelen via VPN/cloud.

Ik doe o.a. security-research / exploit development dus als men het web afgezocht heeft zal mijn naam wel ergens op een lijst staan. Overigens zou ik op dezelfde manier handelen voor UK of USA.

Being a hacker does not say what side you are on. Being a hacker means you know how things actually work and can manipulate the way things actually work for good or for harm.
Come to the dark side. We've got cookies.

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Nou, ik sta liever 'op de radar' dan dat ik mijn prive gegevens uit handen geef aan zo'n land eigenlijk. Als Europeaan kunnen ze je toch niet veel maken. Ik denk dat ik sowieso wel op een lijst sta daar ivm mijn openlijke kritiek op China :)

Maar ik zou zelf sowieso weigeren om daarheen te gaan. Tenzij ze echt mijn baan op het spel zetten.

[Voor 6% gewijzigd door GekkePrutser op 24-02-2021 12:02]

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

F_J_K schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:18:
De werkgever zou dat wel mogen hebben ja. En zo niet kan je altijd nog zelf thuis een VPN opzetten.

[...]

offtopic:
Die wil je nooit doen, ook niet in Nederland ;)
Zeker waar!

• Blauwschaap
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-03 15:36
Zoals eerder gezegd, houd er rekening mee dat geen enkele Google dienst werkt en Westerse social media werkt ook niet. Whatsapp is ook geblokkeerd. Dus zorg dat je een backup mogelijkheid hebt om met het thuisfront te kunnen blijven communiceren.

Daarnaast gewoon geen enkel netwerk vertrouwen en er altijd vanuit gaan dat de overheid mee leest / kijkt. VPN is een optie maar de laatste keer dat ik dat daar heb gebruikt stond er politie op de stoep dus daar kijk ik de volgende keer ook wel mee uit.

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:46
absrnd schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 08:29:
[...]

Niet helemaal,
Wat ik gelezen heb, is dat de kans bestaat dat je bij de douane even je laptop en telefoon uit het oog verliest, omdat ze door de scanner gaan e.d.
dat is het moment dar er een USB stick in je laptop gestoken wordt, die in enkele seconden malware oid installeert, en dat doen ze ook met je telefoon.
Ik ben er zelf geweest en ben het proces doorlopen.

Ze zijn gerechtigd om je spullen te doorzoeken en je telefoon te ontgrendelen. De kans dat dit echter gebeurt is heel erg klein gezien dat je een van de velen bent.

Wat echter wel stelselmatig zal gebeuren is controle en screening op je internet footprint, dat is algemeen bekend aangezien dit een veel schaalbaarder proces is..

Bovenstaande is trouwens niet altijd waar, WA is niet overal geblokkeerd. Maar ik zou zeker aanraden om een van je contacten wechat te laten downloaden voor gemakkelijk contact.

[Voor 9% gewijzigd door Hoiz op 25-02-2021 20:04]

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:25

Kabouterplop01

chown -R me base:all

absrnd schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 08:29:
[...]

Niet helemaal,
Dus moet het uit staan? Dan hebben ze meer tijd nodig.

• ToBe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
De AIVD heeft deze folder voor overheidsfunctionarissen. Misschien staan daar tips voor je in waar je wat mee kan?

https://www.aivd.nl/binar...s+naar+het+buitenland.pdf

Het geeft tips voor vóór de reis, tijdens de reis en na de reis
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee