Toon posts:

Advies zonnepanelen op plat dak in beboste omgeving.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:44
Mijn ouders willen op hun platte dak een aantal zonnepanelen leggen. Het jaar verbruik qua Electra is zo’n ~3500kwh, en ze zijn bijna altijd thuis.
Oriëntatie: zuid-oost; 132 graden.

Zelf hebben ze al een offerte opgevraagd, maar ons gevoel zei dat €6.400 ex btw voor 4100wp/10 panelen op een plat dak wat hoog is.
Doel van de zonnepanelen is om naast het verlagen van de energie rekening, ook waardevermeerdering van de woning.
Leg plan van de huidige offerte:

Werk;
10 Complete montage van de zonnepanelen en omvormer(s), inclusief advies en transport.
Aansluiting conform NEN1010, gecertificeerde monteurs en exclusief hak-, breek- en graafwerkzaamheden.
1 Montage materiaal schuin / plat dak
Fabrieksgarantie 20 jaar - Gecertificeerd.
Standaard 40 meter DC Solar kabel 6m2 - Standaard 15 meter AC Solar kabel.
10 Sunpower Maxeon5 AC 410Wp Datasheet: https://tinyurl.com/SPRmax5
10 Enphase 1 fase kabel landscape per paneel
1 Enphase 1 fase Relais
Mechanische relais wordt bijgeplaatst in de meterkast en voldoet aan de wettelijke VDE norm
1 Enphase Envoy-S Standard

Wat vinden jullie hier van? Online zie ik dat deze panelen €549 per stuk kosten, zijn er niet goedkopere/rendabeler panelen of opstelling.

Het platte dak is niet helemaal benutbaar.
Het rechthoekige rode deel is verlaagd dak.
De ronde delen zijn een licht koepel en 2 pijpen.

Voor de volledigheid nog wat situatie foto’s toegevoegd.

[Voor 42% gewijzigd door Stinger_Ventura op 24-02-2021 09:58]

American Express vraagbaak

Alle reacties

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-03 01:54

Gerco-M

mijn tornado res.

Dat is inderdaad zeker aan de dure kant. Zou moeten kunnen voor bijna de helft denk ik zelfs. Afhankelijk van of de wat duurdere panelen en Enphase nodig is. Als er nog ruimte is voor meer panelen is dat altijd goedkoper en meer opbrengst.
Volgens mij zie ik nog genoeg dak over ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Stinger_Ventura
Gerco-M schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 20:52:
Dat is inderdaad zeker aan de dure kant. Zou moeten kunnen voor bijna de helft denk ik zelfs. Afhankelijk van of de wat duurdere panelen en Enphase nodig is. Als er nog ruimte is voor meer panelen is dat altijd goedkoper en meer opbrengst.
Volgens mij zie ik nog genoeg dak over ;)
Rest van de het dak mag niet van de gemeente, beschermt stadsgezicht.
Ze kunnen alleen het platte dak aan de achterkant benutten.

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Okee dat beperkt het iets inderdaad, maar dan nog kunnen er op dat platte dak meer panelen bij denk ik. Die krijgen misschien heel iets schaduw van het huis maar nog steeds meer opbrengst winst per jaar dan duurdere panelen / Enphase en voor een lagere netto prijs denk ik.

Dan kan je denk ik een redelijk recht toe recht aan systeem met string omvormer nemen die een stukje goedkoper zijn meestal.
En inderdaad gewoon standaard panelen nemen. Misschien dat deze beter passen kwa legplan, maar dan nog kan je met een iets groter aantal van standaard panelen nog steeds hetzelfde aantal Wp leggen. Voor veel minder geld!
Ik zou nog wat meer offertes opvragen, of kijken bij de hier vaker genoemde leveranciers.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Stinger_Ventura
@Gerco-M heb in de topic start nog een situatie foto geplaats

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Okee wat verlaagd dak is ook niet erg toch? Volgens je legplan zou daar al een paneel komen, en er kunnen dus nog meer bij denk ik. Zo snel te zien minimaal 3. Als je een foto hebt van de NW kant helpt dat misschien iets. Als in je leg plan foto boven N is.

In het legplan van het platte dak passen rechtsonderin ipv dat ene paneel er wel 2 denk ik. Als je dat ene paneel draaid past er een naast, lijkt het.
Dus dan zou je al op 4 panelen meer uit komen. Voor dezelfde maat paneel. Maar met andere maat (goedkopere) panelen kan je ook puzzelen om minimaal zelfde totaal Wp te krijgen denk ik.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Voor een zonnepaneel installatie is het duur.
Maar voor Sunpower Maxeons en Enphase vind ik het goedkoop. Dit zijn de beste merken die er bestaan, mogelijk wel goed voor de waarde van het huis. Maar of je de meerprijs terug ziet in de waarde van het huis weet ik niet.

Het kan prima 2000 euro goedkoper maar dan krijg je geen Sunpower Maxeons. Gewoon nog wat offertes aanvragen denk ik dan. Of iets bij elkaar klikken in een van de bekende webshops.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Stinger_Ventura
Gerco-M schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:39:
Okee wat verlaagd dak is ook niet erg toch? Volgens je legplan zou daar al een paneel komen, en er kunnen dus nog meer bij denk ik. Zo snel te zien minimaal 3. Als je een foto hebt van de NW kant helpt dat misschien iets. Als in je leg plan foto boven N is.

In het legplan van het platte dak passen rechtsonderin ipv dat ene paneel er wel 2 denk ik. Als je dat ene paneel draaid past er een naast, lijkt het.
Dus dan zou je al op 4 panelen meer uit komen. Voor dezelfde maat paneel. Maar met andere maat (goedkopere) panelen kan je ook puzzelen om minimaal zelfde totaal Wp te krijgen denk ik.
Legplan is inderdaad Noord, heb net nog een aantal situatie foto’s toegevoegd.
Lage dak wil mijn pa eigenlijk niet benutten door schaduw slag van de kap van het huis. Om de zelfde reden wil hij de achterkant van het woonhuis ook niet gebruiken door schaduwslag van het huis.
Zeker die laatste lijkt mij nog wel wat rendement van 2 a 3 panelen in de ochtend te kunnen brengen. Maar hij kijkt naar totaal rendement per paneel....

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Ja dat is dan een hele andere visie.
Hoger rendement per paneel of mooiere / betere panelen gebruiken is soms gebruikelijk als ze echt in het zicht liggen en de ruimte beperkt is, maar als hier beide niet van toepassing is dan is het een beetje zonde. Zoals genoemd als het meerwaarde heeft voor de woning is het mooi natuurlijk, maar puur vanuit economisch rendement is het niet heel zinvol. Meer en goedkopere panelen leggen levert vrijwel altijd meer kwh / euro op. Zelfs panelen die in de schaduw liggen, liggen niet de hele dag in de schaduw, en op dagen zonder directe zon doen ze vrijwel netzoveel opbrengst als andere panelen. Dus op jaarbasis is dat nog steeds zeg 80% opbrengst.

Doen waar je je goed bij voelt, op basis van de juiste feiten en argumenten en prioriteiten. Dan is het goed ;)

Ps, dank voor de foto's van het dak, ik zou daar zelf denk ik niet snel heel dure panelen neerleggen, als die er over paar jaar zo uit zien als de AC dan is de meerwaarde als snel verdampt 8)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee