Toon posts:

Aankoopadvies Uitbreiding bestaande PV-installatie

Pagina: 1
Acties:

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-03 14:27
Beste Tweakers,

Sinds enkele weken zijn we verhuisd naar een woning waar door de vorige eigenaren een PV-installatie is geplaatst. Deze willen we uitbreiden met het oog op de toekomst.

Het gaat om een SolarEdge systeem met een vermogen van 3500 Wp (10 panelen, 6x 370, 4x 320) op een 3000 W omvormer die volgens de SE monitoring portal tot 3200 W gaat. De set ligt op het zuiden georiënteerd (Azimuth 177 graden) en ligt op een plat dak. De hellingshoek is niet ingevuld door de installateur, ik vermoed dat dit 10 of 15 graden is. In deze timelapse van enkele weken geleden kun je een indruk krijgen hoe het er nu bij ligt, maar dan zonder sneeuw inmiddels :)

https://youtu.be/9BMCuntLifE

De hoofdaansluiting is 1x 35A en de groepenkastzekering waar de PV installatie op aan is gesloten is 16A en is aangesloten op een eigen groep. Door middel van dit topic ben ik benieuwd naar tips en adviezen voor wat betreft de (on)mogelijkheden cq. beperkingen op ons huis.

De ideeën die mijn gedachten zelf al gepasseerd zijn:

- Bestaande omvormer vervangen voor een 5000W omvormer (6000 is niet mogelijk ivm de hoofdaansluiting als ik me niet vergis en de panelen aanvullen tot 7750 Wp (volgens de specificatie van deze omvormer).
- Of een tweede omvormer op een extra groep plaatsen als dit meer ruimte geeft om extra Wp aan panelen te leggen.
- Panelen op het schuine dak bijplaatsen, zo hoog mogelijk om schaduwwerking te voorkomen
- Panelen bijplaatsen op de nog te plaatsen carport in het verlengde van de garage.

Vragen:
- Heeft het zin om de panelen op het garagedak (en later ook op de carport) te oriënteren op het westen zodat ze niet in elkaars schaduw liggen aan het begin van de dag? Zorgt dit ook voor betere spreiding van het beschikbare opgewerkte vermogen gedurende de dag? Heeft dit zin of heeft dit grote gevolgen voor de totale opbrengst?
- Heb ik zelf de keuze om bepaalde panelen te kiezen als ik niet zelf installeer? Of werkt het bij de PV-boeren zo dat ze alleen de bij hen gekochte spullen installeren?

Ter info:
- Zoals hierboven gezegd doe ik niets zelf, ik heb er te weinig verstand van dus ik besteed dit uit. Het eventueel plaatsen van een extra groep of het leggen van kabels kan ik wel zelf met hulp van mijn schoonvader die verstand van zaken heeft vwb elektra.
- Het dak van de garage wordt vervangen ivm lekkage en slijtage. De lichtkoepel laten we weghalen en schept wellicht meer opties.

Tips adviezen zijn meer dan welkom! Ik heb nog geen offertes opgevraagd dus ik kan nog alle kanten op qua installateurs, uiteraard houd ik jullie op de hoogte :)

Dank!

Tot slot nog een foto van het beschikbare dak, de afmetingen heb ik niet:

PVOutput | 10320 Wp op Zuid en West

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Niet veel schaduw denk ik.
- Bestaande omvormer vervangen voor een 5000W omvormer (6000 is niet mogelijk ivm de hoofdaansluiting als ik me niet vergis en de panelen aanvullen tot 7750 Wp (volgens de specificatie van deze omvormer).
Als de panelen over meerdere richtingen/hellingen verdeeld zijn mag er meer dan 7750 Wp op een 5000 W omvormer. Eventueel kan ik het wel voor je simuleren met SolarEdge designer.
- Of een tweede omvormer op een extra groep plaatsen als dit meer ruimte geeft om extra Wp aan panelen te leggen.
De oude werkt nog, misschien maar gewoon laten hangen. Hangt ook een beetje van je legplan af.
- Heeft het zin om de panelen op het garagedak (en later ook op de carport) te oriënteren op het westen zodat ze niet in elkaars schaduw liggen aan het begin van de dag? Zorgt dit ook voor betere spreiding van het beschikbare opgewerkte vermogen gedurende de dag? Heeft dit zin of heeft dit grote gevolgen voor de totale opbrengst?
Je kunt van alles doen en het is allemaal goed. Kun je je favoriete legplan eens netjes tekenen in een bovenaanzicht met het noorden boven?
- Heb ik zelf de keuze om bepaalde panelen te kiezen als ik niet zelf installeer? Of werkt het bij de PV-boeren zo dat ze alleen de bij hen gekochte spullen installeren?
De webshops bieden je de vrijheid om zelf de panelen te kiezen (van de betreffende webshop). Veel andere aanbieders geven vaak de keuze uit 2 types paneel.
Als je nog meer zelf wilt kiezen zul je de losse onderdelen moeten laten komen en een ZZP`er moeten zoeken die het op uur tarief wil doen, zonder garantie meestal.
Tot slot nog een foto van het beschikbare dak, de afmetingen heb ik niet:
Als je de maten niet wilt meten komen we natuurlijk niet zover qua advies over het legplan...

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Peutpeut
Dank voor je reactie, @busscherski! Ik heb vandaag het eea opgemeten. Geen kwestie willen :) Morgen (bij daglicht) krijg ik een foto van de kleine schuine kant van het dak, gemaakt door de buren, ook dat wil ik mogelijk benutten. Dan ga ik aan de slag met een plan, to be continued!

De hele set is pas 1,5 jaar oud dus wellicht dat de omvormer nog iets oplevert, vandaar de optie om eventueel te wisselen.

• Peutpeut
busscherski schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:57:
Als je de maten niet wilt meten komen we natuurlijk niet zover qua advies over het legplan...
Inmiddels het eea opgemeten en zo goed als mogelijk weergegeven in een aantal afbeeldingen.

Garagedak:

Nu gevuld met 4 panelen. De lichtkoepel verdwijnt als binnen nu en enkele maanden het dak wordt vervangen. Mijn gedachte was om daar panelen op west te oriënteren in portrait zodat ook later op de dag er meer opgewekt vermogen beschikbaar is.

Bijvoorbeeld: JAM72S-20-460-MR, deze hebben een afmeting in de lengte van 212 cm, is 260 cm dan voldoende om deze te plaatsen inclusief montage? Zo niet, dan is het 10 cm kortere broertje wellicht een optie: JAM72S-10-410-MR-MC4 Er passen dan 4 van deze panelen naast elkaar, zonder dat ze elkaar in de weg liggen met schaduw etc. Er volgt overigens nog een carport in het verlengde van de garage, daar kunnen later dezelfde panelen dan extra bijgeplaatst worden. De afmetingen hiervan zijn ongeveer 3,5 meter breed en 5 meter lang

De panelen die nu op het garagedak liggen weghalen en later terugplaatsen op de nog te bouwen overkapping in de tuin. Met wellicht een eigen kleine omvormer, mag dat op een groep waar ook wordt afgenomen? Het gaat hier om 4 stuks Axitec 320 Wp, als ik me niet vergis. Ik heb geen gegevens van de vorige bewoners helaas.

Dak woonhuis op het zuiden:

Een aantal mogelijkheden voor plaatsing hier is denk ik:
- boven de dakramen
- onder de dakramen
- links van de dakkapel
- eventueel op de dakkapel?

Welke panelen zouden hier een optie zijn? Of de panelen van het garagedak hier plaatsen in combinatie met andere nieuwe panelen? Twijfel alleen of dit enigszins oogt :)

Dak woonhuis op het westen:

Er is nog een klein dakvlak op het westen, weinig schaduwwerking hier maar mijn vraag of het een levensvatbare optie is qua afmetingen om hier één of meerdere panelen op te plaatsen?

Mijn dank is op voorhand al groot! _/-\o_

• busscherski
  • Nu online
Wat voor optimisers heb je nu?

Op de plek van de dakkoepel kun je 1 paneel dwars plaatsen toch? Lijkt me niet de moeite als je er installatiekosten voor moet betalen. Installateurs lopen ook hard weg als je zoiets 'complex' vraagt.

Een rijtje van 4 portrait panelen van +/- 1.68 m lang boven de dakramen en 5 onder de dakramen kan denk ik sowieso. Daar kan er vast nog wel eentje tussen in landscape maar je moet zelf weten of je dat te veel 'Tetris' vindt. 2 naast de dakkapel kan natuurlijk ook.
Panelen van 1.68 m lang worden overigens steeds zeldzamer, 1.78 m is de nieuwe standaard.

Dat dak op het westen is lastig icm met SolarEdge omdat je dan aan het eind van de dag alleen die 2 of 3 panelen in de zon hebt. West is meer een micro omvormer dakje.

Als je SolarEdge wilt zou ik het dus bij 4+5 boven en onder de dakramen houden en eventueel dat landscape paneel en die 2 naast de dakkapel toevoegen.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Peutpeut
Geen idee. Ik kan dat bij SolarEdge niet inzien (of is niet ingevoerd), ook heb ik geen gegevens van de vorige bewoners. Is er een andere manier hoe ik daar achter kan komen?
Op de plek van de dakkoepel kun je 1 paneel dwars plaatsen toch? Lijkt me niet de moeite als je er installatiekosten voor moet betalen. Installateurs lopen ook hard weg als je zoiets 'complex' vraagt.
Dat volg ik niet helemaal. Bedoel je om er daar eentje bij te plaatsen ipv hier andere panelen te plaatsen en deze op west te orienteren?
Een rijtje van 4 portrait panelen van +/- 1.68 m lang boven de dakramen en 5 onder de dakramen kan denk ik sowieso. Daar kan er vast nog wel eentje tussen in landscape maar je moet zelf weten of je dat te veel 'Tetris' vindt. 2 naast de dakkapel kan natuurlijk ook.
Panelen van 1.68 m lang worden overigens steeds zeldzamer, 1.78 m is de nieuwe standaard.

Dat dak op het westen is lastig icm met SolarEdge omdat je dan aan het eind van de dag alleen die 2 of 3 panelen in de zon hebt. West is meer een micro omvormer dakje.

Als je SolarEdge wilt zou ik het dus bij 4+5 boven en onder de dakramen houden en eventueel dat landscape paneel en die 2 naast de dakkapel toevoegen.
Die 9 sowieso, andere even bekijken of er nog ruimte is vwb de omvormer, nu momenteel (nog) op 1 fase.

• busscherski
  • Nu online
Dat platte dak is 490 cm diep toch? En er liggen al 2 panelen van 170 cm lang met wat tussenruimte en randafstand. Past er dan meer dan 1 paneel bij?

Officieel mag je max 5 kW onbalans tussen de fasen invoeden ja. Ik heb eigenhandig uitgebreid naar 7 kW omvormer vermogen op enkelfase aansluiting. Niemand doet me wat.
Wel kun je in theorie dan veel meer stroom gebruiken en dat zou dan over de 40A limiet van een aardlek / de bekabeling kunnen gaan.

Overstappen naar 3 fase en 2 enkelfase omvormers hangen is wel veel netter. Of een 5 kW enkelfase omvormer hangen.

Staat er niet ergens zoiets?

• Peutpeut
busscherski schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 20:08:
Dat platte dak is 490 cm diep toch? En er liggen al 2 panelen van 170 cm lang met wat tussenruimte en randafstand. Past er dan meer dan 1 paneel bij?
Dat denk ik niet, maar ik dacht dat het misschien iets is om ze naar het westen te draaien. Zodat ze geen schaduw van elkaar hebben (in het voorjaar, in de ochtend) en zodoende ook later op de dag nog meer opgewerkt vermogen beschikbaar voor direct eigen gebruik.
Overstappen naar 3 fase en 2 enkelfase omvormers hangen is wel veel netter. Of een 5 kW enkelfase omvormer hangen.
Dat is het overwegen waard. Ligt er een beetje aan op welk totaal vermogen aan Wp we uitkomen. Zijn er nog nadelen aan 3-fasen vwb verrekening opwek/afname?
Staat er niet ergens zoiets?
[Afbeelding]
Nope, zoiets kan ik niet vinden, dan zal ik dat ergens op de panelen zelf moeten gaan zoeken. Waarvoor is dat van belang om te weten?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
O dat hele dak naar het westen.
Je mag het allemaal zelf weten maar de opstelling aanpassen kost manuren.
Zijn er nog nadelen aan 3-fasen vwb verrekening opwek/afname?
Nee.
Wel is de grootste enkelfase omvormer die je selectief op een 3 fase aansluiting kunt aansluiten 3680 W.
En 3 fase SolarEdge werkt niet goed als je maar enkele panelen per richting hebt.
Nope, zoiets kan ik niet vinden, dan zal ik dat ergens op de panelen zelf moeten gaan zoeken. Waarvoor is dat van belang om te weten?
Indien je die oude string wilt uitbreiden moet je compatible optimisers hebben.
Bijvoorbeeld P370 of P404 zijn veel gebruikt.

• Peutpeut
busscherski schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 21:19:
O dat hele dak naar het westen.
Je mag het allemaal zelf weten maar de opstelling aanpassen kost manuren.
En de vraag is of je dat dan terugverdiend, helder.

Dank voor de info zover, ik ga her en der wat offertes opvragen, ik laat het hier weten. Daar zal wel wat tijd overheen gaan.

De optimizers ga ik nog eens bekijken.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee