Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Hulp gezocht! RGB verlichting werkt gedeeltelijk niet meer.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Jorrz
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 25-03 08:53
Hallo. Mijn excuus als ik dit op de verkeerde plek heb geplaatst.

Ik heb 2 weken terug mijn nieuwe game PC ontvangen. Ik ben nieuw in PC gaming en heb er dus niet veel verstand van. Ik heb deze dus laten assembleren bij een bekende webshop.

Mijn PC deed het goed, tot afgelopen zondag. Hieronder wat er is gebeurd;

Zondagochtend deed alles het nog naar behoren. Ik heb de PC uitgezet en later die dag weer aangezet.
Toen viel mij op dat de RGB verlichting van mijn 2 bovenste case fans niet meer werkt en dat de RGB verlichting op mijn MasterCooler ML360R waterkoeler het niet meer doet. (op de pomp zelf niet, en in de fans niet) Ze functioneren verder wel nog, alleen de verlichting die er ineens (na 2 weken al) mee ophoudt.

Maandag (gister) deed ik mijn PC aan, verlichting doet het nog steeds niet. De betreffende webshop gebeld en met hun hulp wat kabeltjes nagelopen, deze zaten er allemaal gewoon nog goed in. Dat is het probleem dus niet. Ook in de AURA software wat dingen geprobeerd, daarmee kreeg ik het ook niet aan de praat.
Maandagmiddag gingen in mijn 2 bovenste fans ineens op elke fan 1 lampje aan in de kleur oranje(was niet zo ingesteld) en dus ook niet de hele fan, maar 1 lampje.
Een paar uurtjes daarna, terwijl ik op mijn PC gewoon andere dingen aan het doen was, ging ineens de hele boel weer aan (de casefans boven in en ook de verlichting op de MasterCooler waterkoeler fans en pomp) en stond alles weer aan en op de kleur rood (zoals ik het wil en had ingesteld) Ik kon de kleur van de fans en koeler die eerst geen RGB hadden echter niet aanpassen via AURA. Raar dus.
Een paar uur later ging 1 led van de fans op de waterkoeler ineens naar blauw. De gehele fans stonden dus op de kleur rood, behalve 1 lampje op elke fan dat ineens blauw werd. Ik snapte er werkelijk geen bal van.

Vandaag PC aangezet, de RGB verlichting van de 2 casefans bovenin en van de MasterCooler ML360R werken weer niet en staan nu al de gehele dag uit en ik krijg ze met geen mogelijkheid aan de praat.
Ik heb de gehele AURA software om de RGB te beheren verwijderd en opnieuw gedownload.
Ik blijf hetzelfde probleem houden. Ik kan alle verlichtingen aanpassen en bedienen behalve dus de 2 casefans bovenin mijn PC en de MasterCooler.

Ik snap er werkelijk waar niks meer van. Ik heb nogmaals met de webshop gesproken en gedaan wat zij me konden adviseren. Het enige wat nu nog rest is mijn PC terugbrengen zodat zij ernaar kunnen kijken. Dat kan echter 2 weken duren en dat vind ik best lang om mijn PC te moeten missen op dit moment.

Ik vestig mijn hoop nu dus even op de tweakers van dit forum. In de hoop dat iemand mij hier aan de hand van toegevoegde foto's verder kan helpen? Wellicht zelfs iemand met ervaring die mij tegen vergoeding thuis kan komen helpen?

Onderstaand mijn setup en foto's ter verduidelijking:
ASUS ROG STRIX X570-E GAMING - Moederbord
Cooler Master ML360R RGB - Vloeistof-koelsysteem
CoolerMaster SickleFlow 140 ARGB - Ventilatorhuis (x4 - 2 bovenin + 2 onderin)
Ryzen 5900X - CPU
Gigabyte Radeon 6800XT - GPU

Zo heeft het er 2 weken bijgestaan: (wat ik wil)

Binnenkant terwijl alles uitstaat: 2 fans boven, 2 fans onder, MasterCooler ML360R 3 fans aan de zijkant

Nu staat het er dus zo bij; zoals je ziet geen verlichting meer in bovenste 2 fans en rechter 3 fans

zelfde verhaal; maar je kan zien dat ze dus op het moederbord zijn aangesloten, niet met afstandsbediening.

• loki504
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 16:02
Je waterkoeling zit verkeert(slangen moeten naar beneden). Maar dan eigenlijk ook weer boven je pomp.

En in welke headers zitten welken fans?
Klinkt als een kapote header. Waardoor je alleen je mobo hoeft op te sturen. En dan kan je eventueel een 2de hands mobo kopen en die later weer verkopen. Zodat de schade minimaal is.

Loki Gaming Mmo pvp channel

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Nu online
Aangezien je het systeem geassembleerd hebt gekocht het hele systeem terug sturen want de airflow klopt geen hout van. Veel meer outtake dan intake, rad zit gemonteerd met de slangen naar boven ipv naar beneden (en zou het persoonlijk bovenin monteren ipv aan de zijkant) en de videokaart is met een daisychained kabel aangesloten ipv 2 aparte kabels. Kunnen ze meteen de RGB nakijken als ze bovenstaande punten aan het herstellen zijn.

• Jorrz
Uszka schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 08:16:
Aangezien je het systeem geassembleerd hebt gekocht het hele systeem terug sturen want de airflow klopt geen hout van. Veel meer outtake dan intake, rad zit gemonteerd met de slangen naar boven ipv naar beneden (en zou het persoonlijk bovenin monteren ipv aan de zijkant) en de videokaart is met een daisychained kabel aangesloten ipv 2 aparte kabels. Kunnen ze meteen de RGB nakijken als ze bovenstaande punten aan het herstellen zijn.
Bedankt voor je reactie. Waarom klopt de airflow niet? Zoals gezegd, ik heb er geen verstand van.
En zit de radiator verkeerd gemonteerd? De slangen lopen toch juist naar beneden nu of zie ik dat verkeerd?
Wat bedoel je precies met de videokaart? Zit die ook niet goed aangesloten? Die heeft me een klein vermogen gekost dus ik wil dat alles gewoon goed zit.

Hoe zou jij het laten monteren? Radiator bovenin en de case fans op de plek van de radiator?

• Jorrz
loki504 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 07:51:
Je waterkoeling zit verkeert(slangen moeten naar beneden). Maar dan eigenlijk ook weer boven je pomp.

Klinkt als een kapote header. Waardoor je alleen je mobo hoeft op te sturen. En dan kan je eventueel een 2de hands mobo kopen en die later weer verkopen. Zodat de schade minimaal is.
De slangen lopen nu toch vanaf de radiator naar beneden? Of zie ik dat verkeerd?
Het lijkt indd op een kapotte header. Na het opnieuw installeren van de aura software herkent de software het moederbord, geheugen kaarten, en 1 rgb header, terwijl de software vóór het opnieuw installeren 2 rgb headers herkende.

• TommieW
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 14:29

TommieW

Numa numa.

loki504 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 07:51:

Hoezo zouden die slangen verkeerd zitten? Er is niets mis met hoe het nu zit. De radiator zit iets boven de pomp. Los daarvan staat dat compleet los van de RGB verlichting.

Daarnaast lijkt het mij niet een strak plan om bij een geassembleerd systeem 'm uit elkaar te gaan halen. Meestal verlies je dan een deel van je garantie.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
Xiaomi Mi 9T Pro

• Kheos
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 15:49
TommieW schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:28:
[...]

Hoezo zouden die slangen verkeerd zitten? Er is niets mis met hoe het nu zit. De radiator zit iets boven de pomp. Los daarvan staat dat compleet los van de RGB verlichting.

Daarnaast lijkt het mij niet een strak plan om bij een geassembleerd systeem 'm uit elkaar te gaan halen. Meestal verlies je dan een deel van je garantie.
verkeerd is misschien wat sterk uitgedrukt, maar als de slangen van de pomp naar de radiator gaan en bovenin de radiator binnenkomen (waar de lucht die in het circuit zit zich verzameld) kan het zijn dat er wat gegorgel ontstaat. Kan op zich niet veel kwaad, maar kan vervelend zijn.

• Jorrz
Kheos schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:35:
[...]

verkeerd is misschien wat sterk uitgedrukt, maar als de slangen van de pomp naar de radiator gaan en bovenin de radiator binnenkomen (waar de lucht die in het circuit zit zich verzameld) kan het zijn dat er wat gegorgel ontstaat. Kan op zich niet veel kwaad, maar kan vervelend zijn.
Dit kan kloppen, heb wel wat gegorgel gehoord waarvan ik mij al afvroeg of dat wel normaal is. Niet heel hard of luid, maar toch..

• loki504
TommieW schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:28:
[...]

YouTube: Stop Doing It Wrong: How to Kill Your CPU Cooler (AIO Mounting Orien...

En dit ziet er uit als een losse onderdelen met assemblage als dienst. Daar kan je prima wat dingen aan veranderen hoor. Je behoud het recht op een conform product

• Jorrz
Stel dat ik de PC binnenkort zou terugbrengen, wat is dan wel de “juiste manier” om deze pc te assembleren? Waar de radiator en waar de casefans etc? Deze pc heeft flink wat gekost dus ik wil wel dat alles goed zit en ik er het “maximale” uit kan halen. En niet alles heel snel te warm word met alle gevolgen van dien.

• loki504
Een juiste/beste manier zou zijn rad boven(exhaust). En eventueel 2 x 140mm onderin als intake. Wil je meer fans dan zou je eventueel ook nog 1 x 140mm als intake en 1x 140mm als exhaust achter in je kast bij de IO.

En een losse kabel van PSU naar GPU is altijd beter als van die verleng optie die je nu hebt.

/Edit. Ik blijk het mis te hebben(kan wel eens gebeuren🙄). Zolang je rad boven je pomp komt is er weinig aan de hand.(wat hier het geval is). Bij 120/240mm gaat het nog wel eens mis. Excusses voor de verwaring.

[Voor 25% gewijzigd door loki504 op 24-02-2021 20:03]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True