Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

MacOS uitgelegd voor (ex-)Windows admins?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• trayracing
  • Registratie: november 2020
  • Laatst online: 31-05 18:19
Ik ben van oudsher Windows-gebruiker en sinds een paar maanden overgestapt naar MacOS. Bij Windows weet ik hoe het o/s en geïnstalleerde software onder de motorkap functioneert. Executables, met ondersteunende DLL's, registry, services etc. Ik weet hoe installers (en uninstallers) zich gedragen. Ik ken alle relevante directories, zoals Program Files (x86), Windows, System32, Syswow64, drivers/etc, user-data, appdata en noem maar op. Ik ben vrij doorgewinterd, vanaf Windows '95 t/m [heden] en heb een achtergrond als systeem-/netwerkbeheerder.

Ik wil daar graag beeld bij krijgen, maar dan op MacOS. Maar waar begin ik? Wat is een mooi startpunt?

Ik hoef geen Apple system admin te worden, maar ik ben gewoon benieuwd of ergens wat basale info te vinden is hoe MacOS is opgebouwd - en dan bij voorkeur met vergelijkingen vanuit Windows, zodat het voor mij wat tastbaarder wordt.

Dus bijv: Bij Windows werk je met installers, bij MacOS werk je met .dmg-files die je naar je application folder moet slepen. Maar dan met wat meer under-the-hood toelichting erbij hoe dat bij MacOS dan precies werkt. Hoe worden services geregistreerd, scripts afgetrapt etc.

Ik ben al flink wezen ddg'en/googelen, maar ik kan mijn zoekopdracht niet goed vormgeven, waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie.

Wat tips zouden flink gewaardeerd worden!

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 06:51

nelizmastr

Goed wies kapot

De basis van macOS is Unix, dus het is niet zo eenvoudig om met elk component een parallel te trekken met Windows.

Voor een aantal dingen weer wel.

In macOS kan je op 2 manieren een applicatie installeren:
- Via een DMG file en dan slepen - dit is een soort container, zie het als een programma in Program Files, inclusief alle DLL's en registersleutels maar dan netjes op 1 plek. De meeste maken ook een soort AppData achtige map aan in de map ~\Library (of ~\Bibliotheek).
- Via een PKG bestand - dit is een traditionele installer, met een wizard. Je kiest de schijf, locatie, installatieopties etc. net zoals de meeste .exe en .msi installers in Windows
De standaard installatiemap voor alle programma's, dus je "program files" is de map /Applications.

Het configuratiescherm van de meeste zaken van het OS vind je in de vorm van Systeemvoorkeuren.

Drivers installeer je in de praktijk zo goed als niet, maar als dat al nodig is komen ze, Kernel Extensions (Kexts) genaamd, in /System/Library/Kexts terecht. Gooi hem daar weg als je hem niet meer gebruikt.

Scripts draaien in de terminal, vergelijkbaar met powershell/opdrachtprompt. Uitvoeren doe je middels ./ gevolgd door de scriptnaam bijv. ./mijneerstescript een bestandsextensie is optioneel.

I reject your reality and substitute my own

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Een heel belangrijke map, of eigenlijk 2, is de map Bibliotheek. Iedere gebruiker heeft z'n eigen bibliotheek én het systeem heeft een bibliotheek. Deze laatste is vergelijkbaar met je System32. Daar in rommelen kan je duur komen te staan.

De gebruikersbibliotheek houdt zaken per gebruiker bij. De systeembibliotheek voor alle gebruikers.

In de map ~/Bibliotheek (dus die van de gebruiker) staan een paar belangrijke mappen. Eén daarvan is de Preferences. Oftewel de voorkeuren. Daar staan allerlei voorkeursbestanden in. Per programma, hoe het moet worden weergegeven, opties die je instelt en nog wat dingetjes. Die bestandjes kun je meestal ongestraft weggooien wanneer er een probleem is met een programma. Bij de eerstvolgende opstart van het programma wordt het bestand weer opnieuw aangemaakt.

Dan is er nog de map ~/Bibliotheek/Application Support: Daar zitten voor veel programma's extra bestanden in die nodig zijn voor het functioneren van het programma.

Veel programma's zijn "portable". Je kunt ze zo zippen vanuit de Apps-map, overzetten naar een andere Mac, uitpakken en gebruiken.

Verder worden veel startup-items geplaatst in de map ~/Bibiotheek/LaunchAgents.

Zo zijn er nog wel wat dingen verder te ontleden binnen de Bibliotheek-map. Zo lang je zit te rommelen in de Bibliotheek van een gebruiker en niet die van het systeem valt er weinig te vernielen aan je Mac. Een testgebruiker is dan ook snel aangemaakt om mee te rommelen.

• _birdie_
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 08:00
op YouTube kijk ik vaak naar macmostvideo ... heeft altijd korte items over uiteenlopende Mac topics .. zo ook bibliotheek.

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 08:28
Hier nog een leuk Apple dingetje als je bijv. het Foto's programma gebruikt:
Je afbeeldingen staan in een library welke in Finder te vinden is in je Foto's directory. Als je met de rechtermuisknop op die library klikt en dan zegt 'Toon pakketinhoud' dan krijg je de inhoud van die library te zien.

[Voor 3% gewijzigd door JiMiHeNdRiX op 23-02-2021 18:27]

• janwillemCA
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 16-06 20:22
Je zou ook eens kijken naar de directory structuur van Linux en Unix.

In onderstaande link is simpel uitgelegd hoe dergelijke systemen opgebouwd zijn. Wanneer je dit onder de knie hebt weet je ook waar bijvoorbeeld de log files worden weggeschreven, de configuratie bestanden zich bevinden maar ook waar je home directory met je foto's, en documenten staan.

https://www.howtogeek.com...tory-structure-explained/

Unix is simple. It just takes a genius to understand its simplicity

• kaassouffle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:43

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

sypie schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:40:
Een heel belangrijke map, of eigenlijk 2, is de map Bibliotheek. Iedere gebruiker heeft z'n eigen bibliotheek én het systeem heeft een bibliotheek. Deze laatste is vergelijkbaar met je System32. Daar in rommelen kan je duur komen te staan.
In totaal heb je 3 bibliotheken toch? Of is dat na Mojave anders?

Mac HD/Bibliotheek
Mac Hd/Systeem/Bibliotheek
Mac Hd/Gebruikers/<gebruiker>/Bibliotheek

[Voor 58% gewijzigd door kaassouffle op 23-02-2021 19:06]

• kaassouffle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:43

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

nelizmastr schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:37:
De basis van macOS is Unix, dus het is niet zo eenvoudig om met elk component een parallel te trekken met Windows.

Voor een aantal dingen weer wel.

In macOS kan je op 2 manieren een applicatie installeren:
- Via een DMG file en dan slepen - dit is een soort container, zie het als een programma in Program Files, inclusief alle DLL's en registersleutels maar dan netjes op 1 plek. De meeste maken ook een soort AppData achtige map aan in de map ~\Library (of ~\Bibliotheek).
Met meestal een 'properties' file waarin bijv preferences/instellingen worden op geslagen: een .plist bestand.
Als je deze laat staan bij verwijderen van app zelf, zullen na herinstallatie je persoonlijke instellingen er weer gewoon staan in veel gevallen.

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
kaassouffle schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:02:
In totaal heb je 3 bibliotheken toch? Of is dat na Mojave anders?
Klopt, die derde had ik even niet aan gedacht. Ook daarvoor geldt uiteraard: niet in rommelen.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True