Toon posts:

Zonnepanelen Zuid West. Hoeveel passen er op dit dak?

Pagina: 1
Acties:

• bosaap22
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-03 09:25

bosaap22

Doing things I'm good at.

Topicstarter
Wij zijn ons aan het oriënteren om zonnepanelen te plaatsen.
We zijn volledig afhankelijk van een warmtepomp en verbruiken dus aardig wat energie (8000 kWh op jaarbasis)
Nu heb ik een aantal offertes aangevraagd en wat opvalt is dat de ene aanbieder zegt dat er 10 panelen op het schuine dak passen en de andere geeft aan dat er 13 op passen. Nu zit je met een pijpje, twee dakramen en een dakkapel, dus wellicht is het ongunstig om daar panelen naast te plaatsen.

De panelen die we in gedachten hebben, hebben een redelijk standaard maat van 1776mm x 1052mm.

Hoeveel panelen zouden jullie op dit dak plaatsen?
En is het slim om daarnaast nog drie extra panelen op de uitbouw in landscape modus te plaatsen, of levert dat in deze situatie niet voldoende op i.c.m. een Enphase omvormer?
Het dak is zuid-west georiënteerd.

[Voor 28% gewijzigd door bosaap22 op 23-02-2021 21:52. Reden: Enkele foto's toegevoegd]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:24
Heb je er een nette luchtfoto bij?
Kun je je dak meten en daar je favoriete legplan in tekenen?

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• bosaap22

bosaap22

Topicstarter
busscherski schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 20:42:
Heb je er een nette luchtfoto bij?
Kun je je dak meten en daar je favoriete legplan in tekenen?
Ik heb enkele foto's toegevoegd. Daar zie je al verschil in legplan tussen de aanbieders.
Past zo'n rijtje van 5 wel?
En de twee panelen links onder naast het dakkapel, heeft dat zin?

• busscherski
bosaap22 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:54:
Ik heb enkele foto's toegevoegd. Daar zie je al verschil in legplan tussen de aanbieders.
Past zo'n rijtje van 5 wel?
Hoe breed is het dak?
Wat voor type/maat panelen is aangeboden?
En de twee panelen links onder naast het dakkapel, heeft dat zin?
Dat heeft wel zin maar ik vind het legplan optisch niet mooi.
Dan liever 2 rijen van 5 panelen richting west en nog eens 2 rijen van 5 panelen richting oost.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• bosaap22

bosaap22

Topicstarter
Het dak is 545cm breed.
Wat voor type/maat panelen is aangeboden?
Longi Solar LR4-60HPB- 360M 360WP Full Black
Afmetingen: 1776mm x 1052mm
Dat heeft wel zin maar ik vind het legplan optisch niet mooi.
Dan liever 2 rijen van 5 panelen richting west en nog eens 2 rijen van 5 panelen richting oost.
Je bedoelt dus twee rijen van 5 panelen, zonder het paneel tussen de dakramen in en zonder twee panelen links van de dakkapel?
Wel de drie panelen op de uitbouw plaatsen in landscape? Dan kom ik uiteindelijk dus alsnog op 13 panelen uit.

• busscherski
De onderste rij van 5 past wel maar die bovenste rij niet want daar heb je een schoorsteen in de weg zitten.
Je bedoelt dus twee rijen van 5 panelen, zonder het paneel tussen de dakramen in en zonder twee panelen links van de dakkapel?
Wel de drie panelen op de uitbouw plaatsen in landscape? Dan kom ik uiteindelijk dus alsnog op 13 panelen uit.
Het mooiste legplan vind ik denk ik:
4+5 op het schuine oost dak
4+5 op het schuine west dak
Dus samen 18 panelen en gewoon kiezen voor een enkelfase string omvormer van +/- 4 kW. Die 3 op het platte dak voorlopig weglaten, dan kan altijd nog. Dan heb je geen 'dure' fratsen zoals Enphase micros nodig. Als je toch al graag Enphase wilt dan heb je nog wat meer opties qua legplan.

Heb je trouwens een enkelfase 1x35A of 1x40A aansluiting of 3x25A krachtstroom aansluiting?

• bosaap22

bosaap22

Topicstarter
busscherski schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 18:23:
De onderste rij van 5 past wel maar die bovenste rij niet want daar heb je een schoorsteen in de weg zitten.

[...]

Het mooiste legplan vind ik denk ik:
4+5 op het schuine oost dak
4+5 op het schuine west dak
De kant van het dak dat je nu ziet is zuid-west georiënteerd. De andere kant van het dak is dus noord- oost georiënteerd. Aan de noord kant leg je toch geen panelen neer? Dat lijkt me zonde van de investering. Daar heb ik enkel in de zomer in de ochtend profijt van.
Heb je trouwens een enkelfase 1x35A of 1x40A aansluiting of 3x25A krachtstroom aansluiting?
3x 25A aanwezig. Dus dat is geen probleem verder.

Dus toch maar die drie extra op de uitbouw erbij leggen. Slim om deze op een aparte string te plaatsen, gezien ze dus horizontaal en lager geplaatst zullen worden? (Dat was de reden om het Enphase systeem te overwegen, omdat niet alles tegelijk evenveel zon krijgt.)

• busscherski
Zuidwest - noordoost? Dat zou betekenen dat het 45 graden van oost-west zit.
Op de foto lijkt het ongeveer 25 graden. ZWW-NOO beschrijft de situatie veel beter.

https://tweakers.net/g/fo...RGEX601F18EaSx%2Ffull.jpg

ZWW 45 graden helling haalt zo'n 86% van de ideale jaaropbrengst. NOO 45 graden zo'n 67%. Dat lijkt veel verschil maar met dit simpele legplan kun je kiezen voor een string omvormer (simpelste en goedkoopste oplossing)
Een enkelfase string omvormer is geschikt voor minstens 5 en maximaal 13 standaard panelen per richting/helling.

Om 3 panelen op het platte dak aan te sluiten heb je al snel dure en ingewikkelde technologie nodig, zoals SolarEdge of micro omvormers.

Ik probeer dus te zeggen dat je voor een Enphase systeem op het ZWW dak + platte dak mogelijk meer geld kwijt bent dan ZWW+NOO met een string omvormer en een paar panelen meer.
Voor wat je bespaart aan micro's kun je een paar panelen extra leggen om te compenseren voor de mindere opbrengst per paneel, en zo mogelijk een betere bang/buck.

Ik heb nu geen tijd om het in detail uit te werken.

• busscherski
Ik begin me een klein beetje zorgen te maken over @migjes, hopelijk gaat alles goed met hem.

Je zou bijvoorbeeld zoiets kunnen doen:
Even met een Duits merk omvormer erbij (want daar mag je 200% van het aantal Wp per W omvormervermogen aansluiten, bij een Chinees merk kan dat ook wel maar veel installateurs willen het niet ivm garantie).

En de opbrengstberekening die bewijst dat een 3.68 kW omvormer prima is in deze situatie:

Op deze manier heb je met 18 panelen verdeeld over 2 richtingen de opbrengst van 15 panelen richting ZWW + plat dak. Maar dan zonder micro omvormers. En de opbrengst is beter verdeeld over de dag. En ik vermoed dat het goedkoper is.
Als het uiterlijk van het dak geen top prioriteit is kunnen er uiteraard ook prima 3 extra panelen op het schuine ZWW dak,

• bosaap22

bosaap22

Topicstarter
Op deze manier heb je met 18 panelen verdeeld over 2 richtingen de opbrengst van 15 panelen richting ZWW + plat dak. Maar dan zonder micro omvormers. En de opbrengst is beter verdeeld over de dag. En ik vermoed dat het goedkoper is.
Als het uiterlijk van het dak geen top prioriteit is kunnen er uiteraard ook prima 3 extra panelen op het schuine ZWW dak,
Dank voor je uitgebreide reactie! Fijn dat je meedenkt. Ik ga helemaal mee in je beredenering, echter ben ik niet duidelijk geweest over de andere kant van het dak. De gevel staat hier namelijk haaks op. Daar is dus nauwelijks plek voor zonnepanelen.

Dat is ook de reden waarom ik zoek naar een zo'n hoog mogelijke opbrengst. Ik heb simpelweg niet zo veel panelen te plaatsen. Enkel aan de zuid-west kant van het dak en drie op de uitbouw.
Gezien ons hoge energie verbruik (Warmtepomp, geen gas en in de loop van dit jaar een elektrische auto), zoek ik naar een legplan waarbij ik relatief veel opbrengst heb en dacht daarom juist dat het slim was om voor Enphase met optimizers te kiezen.Of staat dat kleine beetje extra opbrengst niet in verhouding tot de extra kosten?

• busscherski
O op dat andere dak heb je niet veel mogelijkheden nee.
Dan is Enphase of SolarEdge logisch ja.
Of staat dat kleine beetje extra opbrengst niet in verhouding tot de extra kosten?
Dan zou ik het inderdaad aanleggen op de manier die je voorstelde. Wel relatief wat duurder maar altijd nog goedkoper dat de energie kopen bij je energieleverancier.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee