Vraag

• Uniciteit
  • Registratie: maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Topicstarter
Hallo iedereen!

Hopelijk zijn jullie bereid even met mij mee te denken. :)

In het kort
- Wat ik wil
Een HBO studie volgen

- Wat heb ik nodig
Geld om studie en (een deel van) mijn lasten te bekostigen

- Het probleem
Ik val tussen wal en schip als het aankomt op financiering: recht op studiefinanciering verloopt, terwijl ik voor andere regelingen (Leven Lang Leren Krediet) te jong ben.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik hoor graag jullie tips, suggesties en overige gedachten! :)

[Voor 3% gewijzigd door Uniciteit op 23-02-2021 21:09. Reden: Optie 5 toegevoegd]

Alle reacties

• migchiell
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 09:19
Andere baan zoeken, waarnaast je wel in deeltijd kunt studeren? Dat scheelt sowieso al in inkomen natuurlijk, omdat je blijft werken, en dan kom je dus wel in aanmerking voor dat krediet. Of deeltijd werken in je huidige baan?

Mogelijk kan de HBO-instelling je nog informeren over mogelijkheden?

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Topicstarter
migchiell schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:17:
Andere baan zoeken, waarnaast je wel in deeltijd kunt studeren? Dat scheelt sowieso al in inkomen natuurlijk, omdat je blijft werken, en dan kom je dus wel in aanmerking voor dat krediet. Of deeltijd werken in je huidige baan?

Mogelijk kan de HBO-instelling je nog informeren over mogelijkheden?
In mijn huidige baan is dat niet mogelijk. In een andere baan misschien wel, maar dan wordt mijn vooropleiding al snel veel lastiger. Je hebt natuurlijk ook 'reguliere' bijbanen, maar dat zijn nou net de banen die dankzij corona niet meer voor het oprapen liggen.

HBO-instelling kan misschien nog wat meer betekenen, inderdaad. Vooralsnog heb ik wat betreft financiering alleen met DUO contact gehad.

• DVX73
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 23-09 22:07
Is het een mogelijkheid om de gewenste opleiding in Duale vorm te volgen?
Mogelijk kan je dan een werkgever vinden die deze (deels) voor je wil betalen.

• hostname
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 24-09 20:31
Uniciteit schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:11:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Je hoeft de eerste 2 kalenderjaar nadat je geen studiefinanciering meer krijgt, nog niks terug te betalen. Dit betekent dat als je voor studiejaar 2022-2023 studiefinanciering zou krijgen, je in 2024 en 2025 nog niks terug hoeft te betalen, pas in 2026 moet je daarmee beginnen. Sowieso hoef je zolang je geen inkomen hebt nauwelijks wat terug te betalen.

(Dit is voor het nieuwe stelsel, maar volgens mij gelden dezelfde regels voor het oude stelstel. Controleer het even.)

• Flapperbol
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 09:34
Heb je in België gekeken?
Ik ben zelf een tweede studie daar gaan volgen omdat het in Nederland zo'n €20.000 per jaar zou kosten

In België betaal je ongeveer €500 per jaar :+

• defusion
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
Ik ben ook later opnieuw begonnen met studeren.
Ik had nog 1 jaar recht op stufi, maar kon niet meer op tijd afstuderen om het gratis te krijgen.
Dus dat ene jaar nog studie gevolgd met lening, en de overige 3 jaren ca. 24 uur per week werken om net rond te komen. Soms iets meer.
En hoefde tijdens studie nog niks terug te betalen.

Leven lang leren krediet is overigens ook niet heel veel. Is alleen voor het collegegeld, 150-170 per maand ofzo?

[Voor 14% gewijzigd door defusion op 23-02-2021 19:14]

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

GlowMouse

wees solidair

Ik dacht aan mogelijke toepassing van de hardheidsclausule, wat zou betekenen dat je verzoekt om de termijn van 10 jaar op te rekken omdat die in jouw geval onredelijk uitpakt. Dat lijkt echter kansloos als je deze uitspraak ziet van iemand die na kort studeren ook een lange pauze nam, en waarbij een beroep op de hardheidsclausule werd afgewezen.

Belachelijk dat er een gat tussen deze twee regelingen zit. Misschien kan familie bijspringen of kun je je hypotheek verhogen als je overwaarde hebt.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Topicstarter
DVX73 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 18:52:
Is het een mogelijkheid om de gewenste opleiding in Duale vorm te volgen?
Mogelijk kan je dan een werkgever vinden die deze (deels) voor je wil betalen.
Er zijn wel enkele hoge scholen die een duale vorm aanbieden. Ik zal inderdaad nog eens extra kijken of ik een werkgever kan vinden die hier wel wat in ziet. Bedankt voor de tip! :)
hostname schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:01:
[...]

Je hoeft de eerste 2 kalenderjaar nadat je geen studiefinanciering meer krijgt, nog niks terug te betalen. Dit betekent dat als je voor studiejaar 2022-2023 studiefinanciering zou krijgen, je in 2024 en 2025 nog niks terug hoeft te betalen, pas in 2026 moet je daarmee beginnen. Sowieso hoef je zolang je geen inkomen hebt nauwelijks wat terug te betalen.

(Dit is voor het nieuwe stelsel, maar volgens mij gelden dezelfde regels voor het oude stelstel. Controleer het even.)
Dat zou al wat schelen. Ik heb echter meerdere DUO medewerkers gesproken die zeggen dat het terugbetalen direct in gaat, omdat er niet voldaan is aan de diploma-eis (namelijk binnen 10 jaar een diploma halen). De enige meevaller zou zijn dat er naar inkomen wordt gekeken en die zal tijdens een studie een stuk lager liggen dan nu, fulltime werkend, het geval is.
Flapperbol schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:02:
Heb je in België gekeken?
Ik ben zelf een tweede studie daar gaan volgen omdat het in Nederland zo'n €20.000 per jaar zou kosten

In België betaal je ongeveer €500 per jaar :+
Nog niet serieus over nagedacht. Maar het is misschien wel een idee! Ik ga eens kijken wat de dichtstbijzijnde hoge scholen zijn over de grens!
defusion schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:10:
Ik ben ook later opnieuw begonnen met studeren.
Ik had nog 1 jaar recht op stufi, maar kon niet meer op tijd afstuderen om het gratis te krijgen.
Dus dat ene jaar nog studie gevolgd met lening, en de overige 3 jaren ca. 24 uur per week werken om net rond te komen. Soms iets meer.
En hoefde tijdens studie nog niks terug te betalen.
Helaas is een lening vanaf het derde studiejaar ook niet meer mogelijk. Er wordt gekeken naar het eerste jaar waarin je ooit studiefinanciering hebt ontvangen (voor mij dus 2013). Vervolgens heb je een periode van 10 jaar waarop je recht hebt op studiefinanciering (en alle bijbehorende varianten, extra bijlenen, aanvullende beurs, etc.).

Er wordt dus níet gekeken naar hoe lang, hoe vaak en hoe veel studiefinanciering je hebt gehad. Er wordt gekeken naar in welke periode je studiefinanciering had kúnnen krijgen. Voor mij geldt dus: tot en met 2023 (dus nog twee studiejaren) recht op studiefinanciering (en extra lenen, etc.). Vanaf het derde jaar: nérgens recht meer op (dus ook niet lenen) én direct de voorgaande twee jaar beginnen met terugbetalen.
Leven lang leren krediet is overigens ook niet heel veel. Is alleen voor het collegegeld, 150-170 per maand ofzo?
Dat is inderdaad ook niet veel, maar dat zorgt over een periode van 4 jaar alsnog voor een 'verlichting' van ruim €8500.
GlowMouse schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:37:
Ik dacht aan mogelijke toepassing van de hardheidsclausule, wat zou betekenen dat je verzoekt om de termijn van 10 jaar op te rekken omdat die in jouw geval onredelijk uitpakt. Dat lijkt echter kansloos als je deze uitspraak ziet van iemand die na kort studeren ook een lange pauze nam, en waarbij een beroep op de hardheidsclausule werd afgewezen.
Ik hoopte dit in eerste instantie ook, maar alle informatie die ik vond wees er al op dat dit niet mogelijk was. Helaas helpt die uitspraak waar jij naar verwijst niet... :/
Belachelijk dat er een gat tussen deze twee regelingen zit. Misschien kan familie bijspringen of kun je je hypotheek verhogen als je overwaarde hebt.
Die twee genoemde mogelijkheden zijn helaas geen optie. Ik vind het zelf ook... vrij vervelend... dat op mijn leeftijd blijkbaar grotendeels de financiële toegankelijkheid tot onderwijs volledig wegvalt.

Het zal ongetwijfeld zo ingevoerd zijn om misbruik te voorkomen en dat mensen niet eeuwigdurend gaan leven van een studielening. Dan zal mijn situatie wel een ongewenst extra effect zijn.

• defusion
  • Niet online
Uniciteit schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:50:
Helaas is een lening vanaf het derde studiejaar ook niet meer mogelijk. Er wordt gekeken naar het eerste jaar waarin je ooit studiefinanciering hebt ontvangen (voor mij dus 2013). Vervolgens heb je een periode van 10 jaar waarop je recht hebt op studiefinanciering (en alle bijbehorende varianten, extra bijlenen, aanvullende beurs, etc.).

Er wordt dus níet gekeken naar hoe lang, hoe vaak en hoe veel studiefinanciering je hebt gehad. Er wordt gekeken naar in welke periode je studiefinanciering had kúnnen krijgen. Voor mij geldt dus: tot en met 2023 (dus nog twee studiejaren) recht op studiefinanciering (en extra lenen, etc.). Vanaf het derde jaar: nérgens recht meer op (dus ook niet lenen) én direct de voorgaande twee jaar beginnen met terugbetalen.
Nu weet ik niet of het dan inderdaad met de nieuwe regels anders is, maar in mijn geval was het zo:
Ik was in 2005 begonnen met een studie, maar niet afgerond. Vervolgens moet je binnen 10 jaar afgestuurd zijn wil het een gift worden.
In 2014 ben ik opnieuw begonnen, en zou binnen 1 jaar de termijn van 10 jaar voorbij zijn.
Dat ene jaar heb ik nog stufi kunnen aanvragen, maar het was onmogelijk om binnen de 10 jaar (geteld vanaf 2005) af te studeren, dus het werd sowieso een lening.

Maar goed, dat betekende wel dat ik meer tijd kon studeren, en minder hoefde te werken. Ofwel kon werken en een spaarpotje opbouwen voor de jaren erna.

Dat is voor jou toch ook nog een optie? Die 2 jaren wel stufi krijgen (wetende dat je het moet terugbetalen)?

En direct erna beginnen met terugbetalen: dat is neem ik aan nog altijd afhankelijk van je inkomen? En in mijn geval was het geloof ik zelfs zo dat ik niet hoefde terug te betalen zo lang ik nog studeerde (ondanks dat de afstudeerdtermijn voorbij was, en ongeacht mijn inkomen). Maar wellicht zijn die regels nu inderdaad anders, dat durf ik niet te zeggen.
En verder: volgens mij kun je ook nog altijd het terugbetalen uitstellen zonder opgaaf van reden voor in totaal/maximaal 60 maanden? Of hebben ze dat ook al afgeschaft?

In elk geval zou mijn keus zijn om gewoon de studie te volgen die je wilt, en de financiële gevolgen erbij accepteren. Op de lange termijn zou het rendabel moeten zijn.
Jouw 'optie 1' dus.

edit: dit gaat er natuurlijk wel van uit dat je het die laatste 2 jaar ook financieel weet uit te zingen. Laten we even uit gaan dat corona dan voorbij is, en dat je weer een regulier bijbaantje kunt doen.
Uniciteit schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 18:48:
[...]

In mijn huidige baan is dat niet mogelijk.
Hier ook nog een opmerking over: een werkgever moet een verzoek om werktijden in de korten serieus overwegen, en kunnen motiveren om dat af te wijzen. Lees je daar ook even goed over in, voordat je zomaar ontslag neemt oid.
bijv https://www.awvn.nl/blog/...werk-onderbouwd-afwijzen/

[Voor 12% gewijzigd door defusion op 23-02-2021 20:21]

• Qwerty-273
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Dit is inderdaad één van de rand scenario's dat net over randen van de regelgeving valt. Maar wat ik mis, je bent eerder begonnen en gestopt. Nu heb je werkervaring met een vaste baan en daarnaast nog een hypotheek. Je hebt op dit moment zin om er vol voor te gaan, maar verwacht je dat je een voltijd opleiding van 3 of 4 jaar (voor de meeste HBO bachelors) vol zal houden? De peer groep is hoogst waarschijnlijk een stuk jonger, waar je jezelf wellicht de "oude man" tussen gaat voelen. En je dan sociaal niet lekker aansluit bij de groep, en die 3-4 jaar toch echt lang gaan aanvoelen.

Veel hoge scholen bieden flexibele deeltijdopleidingen aan, al dan niet bij alle opleiding keuzes. Je hoeft dan niet perse voor een 2 jarige associate degree te gaan, en kan je gewoon inplannen voor de volledige opleiding. Al is een associate degree ook een optie, die kan je daarna gewoon verder afmaken naar het complete ding als je daar genoeg drive voor hebt (over het algemeen doe je er dan net zo lang over als de volledige opleiding).

Voordeel van deeltijd is dat je zowel werkervaring blijft opbouwen, gewoon salaris verdient om in je levensonderhoud te voorzien, en een opleiding kan volgen. Wel is het natuurlijk een zwaardere belasting op je eigen tijd. Dat het college geld wellicht wat hoog is als je geen enkele regeling kan gebruiken is lastig. Maar het is wel een investering voor je eigen toekomst ;) En je kan dit veel beter op dit moment doen als je daar drive voor hebt.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• skai21
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 23:50
Uniciteit schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:50:
[...]

Er zijn wel enkele hoge scholen die een duale vorm aanbieden. Ik zal inderdaad nog eens extra kijken of ik een werkgever kan vinden die hier wel wat in ziet. Bedankt voor de tip! :)

[...]

Dat zou al wat schelen. Ik heb echter meerdere DUO medewerkers gesproken die zeggen dat het terugbetalen direct in gaat, omdat er niet voldaan is aan de diploma-eis (namelijk binnen 10 jaar een diploma halen). De enige meevaller zou zijn dat er naar inkomen wordt gekeken en die zal tijdens een studie een stuk lager liggen dan nu, fulltime werkend, het geval is.

[...]

Nog niet serieus over nagedacht. Maar het is misschien wel een idee! Ik ga eens kijken wat de dichtstbijzijnde hoge scholen zijn over de grens!

[...]

[...]

Dat is inderdaad ook niet veel, maar dat zorgt over een periode van 4 jaar alsnog voor een 'verlichting' van ruim €8500.

[...]

Ik hoopte dit in eerste instantie ook, maar alle informatie die ik vond wees er al op dat dit niet mogelijk was. Helaas helpt die uitspraak waar jij naar verwijst niet... :/

[...]

Die twee genoemde mogelijkheden zijn helaas geen optie. Ik vind het zelf ook... vrij vervelend... dat op mijn leeftijd blijkbaar grotendeels de financiële toegankelijkheid tot onderwijs volledig wegvalt.

Het zal ongetwijfeld zo ingevoerd zijn om misbruik te voorkomen en dat mensen niet eeuwigdurend gaan leven van een studielening. Dan zal mijn situatie wel een ongewenst extra effect zijn.
Ik heb zo zelf en duale studie bij Hogeschool Utrecht gedaan, die doe je de ene week op een vrijdagmiddag. De andere week op de zaterdag.
Dit kun je vrijwel met iedere baan wel combineren, de rest van die studie die je in je vrije tijd.

Op die manier heb je en inkomen, en doe je de studie. Het is wel zwaar want, vrije tijd heb je niet meer O-)
PS. In mijn geval betaalde mijn werkgever de studie ook nog eens, en dat is volgens mij niet eens heel ongewoon. Misschien op zoek naar een werkgever die dat wil doen?

[Voor 3% gewijzigd door skai21 op 23-02-2021 20:50]

10 x Jinko Solar 350Wp Full-Black | 3500Wp | GOODWE 3000D-NS | PVOutput

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Topicstarter
defusion schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 20:08:
[...]

Nu weet ik niet of het dan inderdaad met de nieuwe regels anders is, maar in mijn geval was het zo:
Ik was in 2005 begonnen met een studie, maar niet afgerond. Vervolgens moet je binnen 10 jaar afgestuurd zijn wil het een gift worden.
In 2014 ben ik opnieuw begonnen, en zou binnen 1 jaar de termijn van 10 jaar voorbij zijn.
Dat ene jaar heb ik nog stufi kunnen aanvragen, maar het was onmogelijk om binnen de 10 jaar (geteld vanaf 2005) af te studeren, dus het werd sowieso een lening.

Maar goed, dat betekende wel dat ik meer tijd kon studeren, en minder hoefde te werken. Ofwel kon werken en een spaarpotje opbouwen voor de jaren erna.

Dat is voor jou toch ook nog een optie? Die 2 jaren wel stufi krijgen (wetende dat je het moet terugbetalen)?

En direct erna beginnen met terugbetalen: dat is neem ik aan nog altijd afhankelijk van je inkomen? En in mijn geval was het geloof ik zelfs zo dat ik niet hoefde terug te betalen zo lang ik nog studeerde (ondanks dat de afstudeerdtermijn voorbij was, en ongeacht mijn inkomen). Maar wellicht zijn die regels nu inderdaad anders, dat durf ik niet te zeggen.
En verder: volgens mij kun je ook nog altijd het terugbetalen uitstellen zonder opgaaf van reden voor in totaal/maximaal 60 maanden? Of hebben ze dat ook al afgeschaft?

In elk geval zou mijn keus zijn om gewoon de studie te volgen die je wilt, en de financiële gevolgen erbij accepteren. Op de lange termijn zou het rendabel moeten zijn.
Jouw 'optie 1' dus.

edit: dit gaat er natuurlijk wel van uit dat je het die laatste 2 jaar ook financieel weet uit te zingen. Laten we even uit gaan dat corona dan voorbij is, en dat je weer een regulier bijbaantje kunt doen.
Bedankt voor het meedenken! Voor mij is vooral dat laatste punt belangrijk, want ik zou het extreem zonde vinden als het in die laatste 2 jaar toch fout blijkt te gaan, omdat het financieel niet meer te redden is. Dan heb ik mijn baan opgezegd, spaargeld er doorheen geblazen, extra geleend en alsnog geen diploma.

Ik sluit de optie niet uit, maar ik vind het wel fijn dat ik met anderen gedachten kan uitwisselen (zoals nu met jou! :)).
Hier ook nog een opmerking over: een werkgever moet een verzoek om werktijden in de korten serieus overwegen, en kunnen motiveren om dat af te wijzen. Lees je daar ook even goed over in, voordat je zomaar ontslag neemt oid.
bijv https://www.awvn.nl/blog/...werk-onderbouwd-afwijzen/
Ik ben hier ook zeker nog serieus naar aan het kijken. Ik ben me nu ook echt aan het voorbereiden op alle mogelijke opties (o.a. die ik in mijn topic start heb genoemd).

Er zijn wel regelingen bij mijn werkgever om zulke dingen mogelijk te maken (in het kader van je leven lang kunnen leren en jezelf ontwikkelen). Mijn werkgever, notabene een overheidsorganisatie, staat er helaas wel om bekend dat ze het niet zo nauw nemen met de belangen van de werknemer - ik wil dus, voordat ik met een verzoek of voorstel kom, eerst echt alles goed hebben doordacht en ook al mijn opties goed op een rijtje hebben.
Qwerty-273 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 20:45:
Dit is inderdaad één van de rand scenario's dat net over randen van de regelgeving valt. Maar wat ik mis, je bent eerder begonnen en gestopt. Nu heb je werkervaring met een vaste baan en daarnaast nog een hypotheek. Je hebt op dit moment zin om er vol voor te gaan, maar verwacht je dat je een voltijd opleiding van 3 of 4 jaar (voor de meeste HBO bachelors) vol zal houden? De peer groep is hoogst waarschijnlijk een stuk jonger, waar je jezelf wellicht de "oude man" tussen gaat voelen. En je dan sociaal niet lekker aansluit bij de groep, en die 3-4 jaar toch echt lang gaan aanvoelen.
Goede vraag en goede punten. Maar: ja, ik verwacht wel dat ik het kan volhouden.
Veel hoge scholen bieden flexibele deeltijdopleidingen aan, al dan niet bij alle opleiding keuzes. Je hoeft dan niet perse voor een 2 jarige associate degree te gaan, en kan je gewoon inplannen voor de volledige opleiding. Al is een associate degree ook een optie, die kan je daarna gewoon verder afmaken naar het complete ding als je daar genoeg drive voor hebt (over het algemeen doe je er dan net zo lang over als de volledige opleiding).

Voordeel van deeltijd is dat je zowel werkervaring blijft opbouwen, gewoon salaris verdient om in je levensonderhoud te voorzien, en een opleiding kan volgen. Wel is het natuurlijk een zwaardere belasting op je eigen tijd.
Met mijn werkgever wil ik inderdaad binnenkort in gesprek gaan, maar als ik er realistisch naar kijk, dan is de kans zeer klein dat mijn werkgever hierin gaat meebewegen. Áls dat wel zo is, dan is deeltijd inderdaad weldegelijk een optie, des te meer omdat ik dan ook (een deel) van mijn salaris behoud. In dat geval is er helemaal geen noodzaak voor een studielening of studiefinanciering.

Daarnaast is de opleiding die ik wil doen in een compleet andere sector dan mijn huidige baan. De werkervaring die ik nu dan nog op doe zal minder relevant zijn.
Dat het college geld wellicht wat hoog is als je geen enkele regeling kan gebruiken is lastig. Maar het is wel een investering voor je eigen toekomst ;) En je kan dit veel beter op dit moment doen als je daar drive voor hebt.
Ik ben het met je eens dat het een investering in mijn eigen toekomst is. :) Maar ik vrees wel dat als het niet in combinatie met studiefinanciering of een baan kan, dat ik dan in de loop van het derde of vierde jaar móet afhaken.
skai21 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 20:48:
[...]

Ik heb zo zelf en duale studie bij Hogeschool Utrecht gedaan, die doe je de ene week op een vrijdagmiddag. De andere week op de zaterdag.
Dit kun je vrijwel met iedere baan wel combineren, de rest van die studie die je in je vrije tijd.

Op die manier heb je en inkomen, en doe je de studie. Het is wel zwaar want, vrije tijd heb je niet meer O-)
PS. In mijn geval betaalde mijn werkgever de studie ook nog eens, en dat is volgens mij niet eens heel ongewoon. Misschien op zoek naar een werkgever die dat wil doen?
Als je werkgever je studie betaalt is het natuurlijk ideaal. En toegegeven: ik ben (nog) niet naar een andere werkgever toegestapt met de vraag of ze ook mijn studie willen betalen... maar hoe welwillend zijn werkgevers om daar nu mee in te stemmen, in tijden van economische onzekerheid, voor iemand die ze verder niet kennen?

• skai21
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 23:50
Uniciteit schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:06:

Als je werkgever je studie betaalt is het natuurlijk ideaal. En toegegeven: ik ben (nog) niet naar een andere werkgever toegestapt met de vraag of ze ook mijn studie willen betalen... maar hoe welwillend zijn werkgevers om daar nu mee in te stemmen, in tijden van economische onzekerheid, voor iemand die ze verder niet kennen?
Ik weet niet in welke sector je zit, ik in de IT. In de IT is goed personeel schaars. Werkgevers zijn vaak best welwillend om je studie te vergoeden, als jij je committeert aan een langdurige samenwerking.
Met andere woorden: hun kopen jou loyaliteit, en je bent nog eens goed geschoold ook.
Je ziet vaak terugbetaal regelingen die bijvoorbeeld na afronding studie in ieder jaar dat je blijft werken 25% afbouwt, dat betekent dat je 4 jaar na je studie pas schuldenvrij weg kunt.
Aan de andere kant wil je nieuwe werkgever waar je daarna weer heen gaat die schulden vaak ook gewoon weer over nemen.

Al met al, zoek eens rond naar de mogelijkheden.
Je zult al studerend vast geen topsalaris krijgen, maar het kan wel op die manier. Ik heb goed onderhandeld en zelfs zonder terugbetaal regeling mijn studie gedaan.

[Voor 3% gewijzigd door skai21 op 23-02-2021 21:18]

10 x Jinko Solar 350Wp Full-Black | 3500Wp | GOODWE 3000D-NS | PVOutput

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Geen idee hoeveel je nodig hebt of denkt te hebben, maar is het geen optie om maximaal te lenen (incl. collegekrediet en watnogmeer) in de twee jaar dat je nog wel stufi krijgt, en dat bedrag zelf uit te smeren over vier jaar? Terugbetalen hoeft sowieso pas na een aanloopfase van twee jaar en die aanloopfase kan nog worden stopgezet wanneer je nog studeert ook, dus over stijgende kosten halverwege je studie zou ik me niet direct zorgen maken... En zodra er weer wat meer mogelijk is, kun je natuurlijk gewoon bijbaantjes scoren om extra inkomen te genereren. Bezorgers zijn zelfs nu in corona-tijd volgens mij nog wel gewild :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• retoohs
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 09:10
Als je een deeltijd/duale opleding kan vinden die ook 4 jaar duurt dan is dat een no brainer in jouw geval. Dan doe je meteen werkervaring op plus het scheelt een enorme berg schulden.
Qua tijd die je kwijt bent aan werk & studie zal het ook niet persee minder zijn. Bij een fulltime studie zal je genoodzaakt zijn om parttime te werken om je schulden te beperken. Studentenbaantjes verdienen slecht en zijn qua werktijden niet ideaal. Bovendien is er nu een stuk minder werk voor studenten.

Het zou je zomaar iets van € 60k schuld kunnen schelen. Ik weet niet wat voor opleiding je wilt gaan doen maar dat moet wel een goede zijn om het financieel interresant te houden. Als HBO afstudeerder verdien je ook niet meteen bergen met geld.

Het gaat niet alleen om het geld natuurlijk maar als je in je

• defusion
  • Niet online
+1 voor @retoohs als het een optie is, is duaal icm. bestaand werk (desnoods fulltime aanhouden) waarschijnlijk beter. Maar als het kan natuurlijk parttime gaan werken, anders ga je vrijwel zeker vertraging oplopen.
Dat was voor mijn opleiding niet echt een optie, vandaar destijds de keuze om fulltime te gaan studeren, en die ~24h/w te werken om het net te kunnen betalen. En ik had al een relatief slecht betaald baantje, dus had ook niet echt een reden om het aan te houden.

[Voor 26% gewijzigd door defusion op 23-02-2021 22:03]

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Topicstarter
skai21 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:17:
[...]

Ik weet niet in welke sector je zit, ik in de IT. In de IT is goed personeel schaars. Werkgevers zijn vaak best welwillend om je studie te vergoeden, als jij je committeert aan een langdurige samenwerking.
Met andere woorden: hun kopen jou loyaliteit, en je bent nog eens goed geschoold ook.
Je ziet vaak terugbetaal regelingen die bijvoorbeeld na afronding studie in ieder jaar dat je blijft werken 25% afbouwt, dat betekent dat je 4 jaar na je studie pas schuldenvrij weg kunt.
Aan de andere kant wil je nieuwe werkgever waar je daarna weer heen gaat die schulden vaak ook gewoon weer over nemen.

Al met al, zoek eens rond naar de mogelijkheden.
Je zult al studerend vast geen topsalaris krijgen, maar het kan wel op die manier. Ik heb goed onderhandeld en zelfs zonder terugbetaal regeling mijn studie gedaan.
Ik ga eens goed rondkijken! Bedankt voor het advies. :)
AGee schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:38:
Geen idee hoeveel je nodig hebt of denkt te hebben, maar is het geen optie om maximaal te lenen (incl. collegekrediet en watnogmeer) in de twee jaar dat je nog wel stufi krijgt, en dat bedrag zelf uit te smeren over vier jaar? Terugbetalen hoeft sowieso pas na een aanloopfase van twee jaar en die aanloopfase kan nog worden stopgezet wanneer je nog studeert ook, dus over stijgende kosten halverwege je studie zou ik me niet direct zorgen maken... En zodra er weer wat meer mogelijk is, kun je natuurlijk gewoon bijbaantjes scoren om extra inkomen te genereren. Bezorgers zijn zelfs nu in corona-tijd volgens mij nog wel gewild :P
Dat is inderdaad ook nog een optie. Echter, volgens de 2 DUO medewerkers die ik gesproken heb, is er geen aanloopfase, omdat de termijn van 10 jaar leidend zou zijn. Dat blijft dus wel een nadeel.
retoohs schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:40:
Als je een deeltijd/duale opleding kan vinden die ook 4 jaar duurt dan is dat een no brainer in jouw geval. Dan doe je meteen werkervaring op plus het scheelt een enorme berg schulden.
Qua tijd die je kwijt bent aan werk & studie zal het ook niet persee minder zijn. Bij een fulltime studie zal je genoodzaakt zijn om parttime te werken om je schulden te beperken. Studentenbaantjes verdienen slecht en zijn qua werktijden niet ideaal. Bovendien is er nu een stuk minder werk voor studenten.

Het zou je zomaar iets van € 60k schuld kunnen schelen. Ik weet niet wat voor opleiding je wilt gaan doen maar dat moet wel een goede zijn om het financieel interresant te houden. Als HBO afstudeerder verdien je ook niet meteen bergen met geld.

Het gaat niet alleen om het geld natuurlijk maar als je in je
Het laatste deel van je reactie is denk ik weggevallen, maar je punt is inderdaad wel duidelijk. :) Het zou ideaal zijn als het kon, maar op dit moment is het nog geen optie. Maar ik ga wel rondkijken om te zien wat toch mogelijk is. :)
defusion schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 22:01:
+1 voor @retoohs als het een optie is, is duaal icm. bestaand werk (desnoods fulltime aanhouden) waarschijnlijk beter. Maar als het kan natuurlijk parttime gaan werken, anders ga je vrijwel zeker vertraging oplopen.
Dat was voor mijn opleiding niet echt een optie, vandaar destijds de keuze om fulltime te gaan studeren, en die ~24h/w te werken om het net te kunnen betalen. En ik had al een relatief slecht betaald baantje, dus had ook niet echt een reden om het aan te houden.
Bij mijn huidige baan lijkt de kans zeer klein dat dit gaat slagen. Ik ga op korte termijn wel het gesprek aan met de werkgever. ;)

• ThunderNet
  • Registratie: juni 2004
  • Nu online
Indien een avondopleiding mogelijk is, hoeven de kosten ook niet altijd een probleem te zijn. Een groot deel van de studiekosten zijn namelijk aftrekbaar.
Dit is in veel gevallen dan ook veel aantrekkelijker dan een situatie waarin de werkgever de studie betaald. Aangezien je dan geen terugbetaal-clausule hebt. (en vervolgens zijn de kosten voor de werkgever vaak ook nog eens grotendeels aftrekbaar).

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee