Toon posts:

Ventilator Intergas Xtreme36 erg rumoerig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Harmk8
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-03-2021
Sinds een paar maanden heb ik een Intergas Xtreme36 in mijn woning hangen. Ondanks dat deze op een zeer laag vermogen kan branden gaat de ketel regelmatig aan en uit. De anti-pendeltijd is op het maximum gezet van 15 minuten, maar desondanks gaat de ketel toch binnen deze 15 minuten soms toch weer aan- en uit. Vermogen is op 50% gezet en cv-temperatuur is op 75 graden gezet.
Op zich vind ik dat pendelen nog niet zo erg, maar bij iedere start blaast de ventilator op vol vermogen de laatste restjes rookgassen even weg om daarna zachter te gaan draaien. Nu mijn vraag: kan bij deze ketel het toerental worden aangepast waarmee de rookgassen worden weggeblazen? Dit maakt namelijk enorm veel herrie en vanwege het pendelen gebeurd dat regelmatig. De monteur die hier geweest is zegt dat het niet kan, maar daar heb ik niet zoveel vertrouwen in, want hij had nog niet vaak aan een Xtreme36 gewerkt.

Alle reacties

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-04 22:40
Het wegblazen bij zowel start als stop van de brander (RPM en duratie) is deel van de veiligheidsstrategie en ik dacht zelfs van de certificering (er zit in iedergeval een minimum aan volgens de norm). Daarom kan/mag dit niet zomaar aangepast worden.

[Voor 51% gewijzigd door WeetIkHetNou op 23-02-2021 22:26]

• Fkey
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-05-2021
Mijn ketel xtreme 36) staat ook steeds te pendelen.
En het is niet alleen de ventilator die aanjaagt. Ook de pompsnelheid piekt dan even wat je hoort in de leidingen.
Bovendien denk ik dat het niet goed is voor de ketel om steeds maar te pendelen.

Het gekke is dat mijn xtreme 36 op het display nooit onder de 7kw komt. Terwijl de specificatie een minimaal vermogen van 3.6kW aangeeft. Dus dat zeer lage vermogen waar ik hem voor gekocht heb wordt niet gehaald

Dus dat pendelen kanveel minder als hij inderdaad naar 3.6kW teruggaat.

Komt jouw ketel onder de 7kW?

Ps mocht niet bekend zijn sensoren van de xtreme 36 zijn zo uit te lezen:
Open instellingen scherm
1 Tik midden (vlam)
2 2sec steeksleutel
3 nogmaals 2 sec steeksleutel
Loop door de lijst met + en -

A Ionisatiestroom min 2.7uA
b 0.0~4.8L tap/warmwater verbruik L/min (bij 9L/min ingestelde waarde)
C 0~1.6b huidige CV waterdruk
F 0~7~10~18 brandervermogen in Kw
P 0~19~40~41~43 pompsnelheid
t laatste storingscode
= r 1.70 software release
drie streepjes r 1.20 software release pomp
0 67~64~99C warmtewisselaar =Sensor S0
1 48~54~83C. Aanvoer =sensor S1
2 -.-C retoursensor (niet aangesloten)
3 46~33~60C tapwater temp =sensor S3
4 -.-C koudeater zonneboiler
5 28~38~44 rookgas =sensor S5 <56gr =HR
6 -.- C buitenvoeler
7 -.- C boilersensor niet aanwezig

• Fkey
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-05-2021
Harmk8 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:08:. Nu mijn vraag: kan bij deze ketel het toerental worden aangepast waarmee de rookgassen worden weggeblazen? Dit maakt namelijk enorm veel herrie en vanwege het pendelen gebeurd dat regelmatig. De monteur die hier geweest is zegt dat het niet kan, maar daar heb ik niet zoveel vertrouwen in, want hij had nog niet vaak aan een Xtreme36 gewerkt.
Wellicht dat parameter p12 dit kan beinvloeden?
P012 Opstartvermogen bij CV-vraag (default 50%)

Het vermogen wordt bepaald door de ventilator. Misschien is het omgekeerde ook waar?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08:30
Mocht het nog relevant zijn.

Er komt een softwareupdate aan voor de XTreme ketels. Deze kunnen, om een of andere reden, niet voldoende terug moduleren. Intergas is intern nog bezig met wat onderzoek, maar het lijkt er op dat een software update voldoende is.

Op jouw vraag te beantwoorden, ja. Het starttoerental kan aangepast worden (Parameter P012 in menu C020, kan niet lager dan 40%).

Meer info hier: Consumentenbond topic

en hier: Blihi in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-04 20:05
Thanks. Zit hier net hetzelfde probleem. Eens kijken hoe aan die sw update te geraken :)

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02:42

M-ThijZ

Riding on Rails

Zou je afraden deze ketel te kopen? Ik zit te kijken naar een vervanging voor een Intergas Kombi Kompakt HR36/30 uit 2008.

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 31-03 23:46
toen wij onze xtreme36 geinstalleerd hadden maakte de ventilator ook behoorlijk veel herrie.
Hij gaf echter ook 2x een foutmelding...

Heb toen contact gehad met de leverancier en die heeft een intergas monteur langs gestuurd.
Deze heeft ff naar de fan gekeken en gevoeld en deze vervolgens vervangen.

Sindsdien hoor je m wel nog bij opstarten, maar is het een veel gezonder geluid.

Misschien een idee om ff contact met je leverancier op te nemen en hetzelfde traject doorlopen

• RIEKS BOOIJ
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-02 23:04
Het enige wat wij horen is het opstarten (zachte plof) verder werkt toestel zonder problemen een topper
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee