Toon posts:

2x16MB simms worden gezien als 2x8

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb drie oude pc's ge cannibaliseerd naar twee stuk + een Nieuwe (met nieuwe onderdelen dus). Voor zover geen probleem.

Maar uit een van de Pc's (een 486dx4-100) kwamen twee 72-pins 16MB fast page simmetjes. Ik dacht leuk kan ik een van de andere een geheugen upgarde geven. Maar... nu blijken de andere twee (een P75 met onbekend moederbord en een p166mmx met vxpro mobo) maar 16MB te zien als ik de twee simmetjes erin plaats.

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is? En het liefst weet iemand een oplossing hoe ik wel de volledig 32MB kan zien? (dat zou erg fijn zijn)

• ubermaestro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11-2025
Misschien ondersteunt de mobo geen dual-sided simms

Verwijderd

Topicstarter
Bestaan die dan?

Voor zover ik kan zien lopen de contactjes van de simm vootjes namelijk op alle drie de moederborden door van de ene naar de andere kant.

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Op woensdag 15 augustus 2001 12:14 schreef Trias het volgende:
Bestaan die dan?

Voor zover ik kan zien lopen de contactjes van de simm vootjes namelijk op alle drie de moederborden door van de ene naar de andere kant.
Volgens mij wel.. mijn printer ( :D) doet namelijk precies hetzelfde, ziet ook maar de helft terwijl at vroeger in pc's dus wel goed werkte :)

• Thrillseeka
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-08 16:28

Thrillseeka

Let love rule

en je weet zeker dat er niet 1tje stuk is?

[edit]overbodig ietsje.

Lekker zijn is een gave :)

Verwijderd

4 replys en die jongen nog niet geholpen. Ik ben op het moment ook bezig met een moederbord met een vxpro chipset. Ik heb er net een 128 Mb SDRam reepje in gedaan en die werd gezien als 32 Mb. Na veel zoeken schijnt het dat een BIOS update gaat werken. Daar zou ik dus maar eens naar zoeken.
Kijk ook maar eens naar mijn worsteling op: [topic=204355]

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-08 13:31

Tjark

DON'T PANIC

Ik neem aan dat je al geprobeerd hebt de simmen er uit te halen en ze heel nauwkeurig en krachtig (_niet_ lomp) er weer in te zetten?

Hielp mij laatst ook met een 486 :)

*insert signature here

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 15 augustus 2001 15:03 schreef Michiel_H het volgende:
4 replys en die jongen nog niet geholpen. Ik ben op het moment ook bezig met een moederbord met een vxpro chipset. Ik heb er net een 128 Mb SDRam reepje in gedaan en die werd gezien als 32 Mb. Na veel zoeken schijnt het dat een BIOS update gaat werken. Daar zou ik dus maar eens naar zoeken.
Kijk ook maar eens naar mijn worsteling op: [topic=204355]
iK had eerder ook inderdaad een 64MB dimmetje geprobeerd wat hij zag als 16MB en had dat op gegeven omdat ik alleen een bios updat voor een vxpro+ kon vinden. (de chipset schijn geen 64Mb chips te ondersteunen) Maar het kan nu niet het zelfde probleem zijn aangezien het moederbord tot 256MB aan simmetje kan hebben. (volgens boekje... sorry voddje). Dus lijkt het me dat hij 2x16MB moet kunnen hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 15 augustus 2001 15:56 schreef TjarkVerhoeven het volgende:
Ik neem aan dat je al geprobeerd hebt de simmen er uit te halen en ze heel nauwkeurig en krachtig (_niet_ lomp) er weer in te zetten?

Hielp mij laatst ook met een 486 :)
Dat heb ik geprobeerd. En ik heb zelfs de simmetjes op twee verschillende mainboards geprobeert.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 15 augustus 2001 12:21 schreef lordspacie het volgende:
en je weet zeker dat er niet 1tje stuk is?

[edit]overbodig ietsje.
Weet ik inderdaad niet zeker. (de computer waar ze uit komen is in zeer gedemonteerde staat dus testen in de oude config gaat niet lukken)
Maar volgens mijn moet simmetjes altijd in (werkende) paren geplaatst worden. En dus als er een kapot is zou dan de andere het ook niet doen.

Verwijderd

Op woensdag 15 augustus 2001 18:20 schreef Trias het volgende:

[..]

Weet ik inderdaad niet zeker. (de computer waar ze uit komen is in zeer gedemonteerde staat dus testen in de oude config gaat niet lukken)
Maar volgens mijn moet simmetjes altijd in (werkende) paren geplaatst worden. En dus als er een kapot is zou dan de andere het ook niet doen.
Klopt, tuurlijk, logisch. Maar ik zou toch maar eens op zoek gaan naar een BIOS voor je bord. Zoek maar eens op www.wimsbios.com

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 15 augustus 2001 00:45 schreef ubermaestro het volgende:
Misschien ondersteunt de mobo geen dual-sided simms
Zou verder op zich gek zijn. Namelijk:
- dan zouden beide moederborden geen dualsided simms ondersteunen.
- beide moederborden zijn nieuwer dan het orginele bord dus lijkt het onwaarschijnlijk dat ze iets niet ondersteunen wat een ouder bord wel ondersteunde.

Dit lijkt me nog steeds wel de waarschijnlijkst oorzaak. Vooral aangezien er erg veel chipjes op die simmetjes zaten. (volgens mij iets 16 of 20 per stuk)

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Zijn het misschien moederborden waar de volgorde (qua grootte) van de simms uitmaakt?
Heb dat ook wel eens ergens gezien maar of dat deze verschijnselen geeft :?

Een cliche is ooit origineel begonnen

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 15 augustus 2001 20:34 schreef koekum het volgende:
Zijn het misschien moederborden waar de volgorde (qua grootte) van de simms uitmaakt?
Heb dat ook wel eens ergens gezien maar of dat deze verschijnselen geeft :?
Dat zou in ieder geval niet uit moeten maken met alleen twee 16MB simms in bank 1 en 2
Pagina: 1