Toon posts:

Offerte zonnepanelen Trina Solar pal op zuid

Pagina: 1
Acties:

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-03 22:24

Trebbors

Failure is no option!

Topicstarter
Ik ben benieuwd hoe jullie denken over de volgende offerte van J&M.

Het betreft een woning met het dak pal op zuid zonder schaduw. Er is enkel een klein dakraampje dat mag verdwijnen. Helaas ook een dakkapel.

Merk panelen: Trina Solar TSM-DE08M.08(11)
5 in portrait, totaal dus 1875Wp
Goodwe GW1500-XS
Clickfit montagemateriaal

Installatie inclusief bekabeling en meterkast aanpassing €2180,- inclusief BTW.
(zonder schouw op locatie, dus lossere pols)

Volgens mij past er net geen 6e paneel rechtsboven in verband met de schoorsteen :|

Met deze omvormer gaat er best veel vermogen "airspace" in door aftoppen of zie ik dat verkeerd?

[Voor 6% gewijzigd door Trebbors op 23-02-2021 13:45]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heb je geen fototje van het dak, waar we pannen kunnen tellen?

De 1500 in het typenr geeft al aan dat de output 1500 watt is
Nominal Output Power (W) 1500 watt volgens de datasheet

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:49:
Heb je geen fototje van het dak, waar we pannen kunnen tellen?

De 1500 in het typenr geeft al aan dat de output 1500 watt is
Nominal Output Power (W) 1500 watt volgens de datasheet

12 hoog onder de schoorsteen.
15 hoog tot nok.
25 breed denk ik te zien.

[Voor 5% gewijzigd door Trebbors op 23-02-2021 14:18]

• AUijtdehaag
  • Niet online
12 * 33 = 396 cm hoog
25 / 2 = 12,5 * 30 = 375 cm breed

Ik zou gewoon 6 panelen in portrait plaatsen en onder je schoorsteen blijven
https://www.jenm-zonnepan...5wp-tsm-335dd06m05ii.html
6 panelen van 1690 x 996 = 3380 hoog en +/- 3 mtr breed

Als het wat meer mag kosten:
https://www.jenm-zonnepan...hitr-all-black-335-w.html
https://www.jenm-zonnepan...b-20-1vl-40-omvormer.html

[Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-02-2021 14:39]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 31-03 14:21

fxs81

Julianadorp

Die omvormer kan wel hoor, maximaal vermogen 1950 watt volgens de datasheet, dat aftoppen zal dus wel meevallen denk ik. Na een tip van @AUijtdehaag ben ik gaan kijken voor iets kleinere panelen en die in landscape leggen, kon ik er 1 meer kwijt, wel iets minder Wp per paneel maar in totaal wel meer.

Edit, te traag, zoals hierboven gezegd word kan ook 8)7 dan moet je wel een zwaardere omvormer dan die 1500-xs

[Voor 16% gewijzigd door fxs81 op 23-02-2021 14:39]

PV Output 3450 Wp | WGA | Weber MT 57 GBS SE | KamadoJoe Classic II | Amstel Mini Kamado | WlanThermo Mini V2 | JoeFyr | JoyStove Large

• AUijtdehaag
  • Niet online
@fxs81
Een 2000-xs bestaat ook.

Maar die goodwe's zijn zo slecht zelf uit te lezen.

[Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-02-2021 14:40]

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:35:
12 * 33 = 396 cm hoog
25 / 2 = 12,5 * 30 = 375 cm breed

Ik zou gewoon 6 panelen in portrait plaatsen en onder je schoorsteen blijven
6 panelen van 1690 x 996 = 3380 hoog en +/- 3 mtr breed

Als het wat meer mag kosten:
https://www.jenm-zonnepan...hitr-all-black-335-w.html
[Afbeelding]
Ik stel dan inderdaad de trina-335 voor. Zijn de Panasonics daadwerkelijk van zoveel hogere kwaliteit dat ze de dubbele prijs verantwoorden?

En beter een Sunny boy in plaats van een Goodwee 2000?

• AUijtdehaag
  • Niet online
sunnydesignweb is te traag op het moment.
Zal vanavond eens invullen

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:56:
sunnydesignweb is te traag op het moment.
Zal vanavond eens invullen
Je bent een zeer hulpvaardige Tweaker!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

AUijtdehaag schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:40:
@fxs81
Maar die goodwe's zijn zo slecht zelf uit te lezen.
Da's inderdaad wel een dingetje, ben daar naar aanleiding van mijn post over nieuwe panelen flink ingedoken maar dat is niet simpel, van wat ik ervan gelezen heb gaat dat me met mijn huidige kennis de pet behoorlijk te boven. Ben al zover dat ik dat via een youless en losse kWh meter ga doen, dan is het weer simpel.

PV Output 3450 Wp | WGA | Weber MT 57 GBS SE | KamadoJoe Classic II | Amstel Mini Kamado | WlanThermo Mini V2 | JoeFyr | JoyStove Large

• AUijtdehaag
  • Niet online
@fxs81 Nadeel van een goedkope omvormer. Je moet er alsnog 100 euro extra tegenaan gooien. ;)

• AUijtdehaag
  • Niet online
De verschillen zijn klein. Maar kosten waarschijnlijk groter.

Maar de hogere spanning van de Panasonic zal een iets beter schaduwmanagement geven van de dakkapel.
Ik heb bewust geen SMA 1.5 met de panasonics gedaan, want die panelen zou ik niet willen beperken (zonde van het geld)

Kan je via je dakraampje nog de hoogte en breedte van pan tot pan meten voor de zekerheid?
En heb je ergens nog een dakvlak voor panelen?

Uiteraard is de goodwe ook een optie.
Maar de nadelen heb ik hierboven al proberen uit te leggen.
Boeit je de eigen logging niet (pvoutput, influxdb, grafana, home assistant enzo) dan is het een goedkopere keuze.

[Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-02-2021 17:33]

• fxs81

fxs81

Julianadorp

AUijtdehaag schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 17:09:
@fxs81 Nadeel van een goedkope omvormer. Je moet er alsnog 100 euro extra tegenaan gooien. ;)
Da's waar, dan ben ik wel nog evengoed een kleine 500 euro goedkoper uit dan met een sma 3.6

• AUijtdehaag
  • Niet online

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Zo dat scheelt behoorlijk tov solar bouwmarkt, die heb ik als prijsvoorbeeld genomen, die vraagt 1139 voor de sma 3.6 en 449 voor een Goodwe GW3000-XS (die komt er bij mij) Als ik dan jenm aanhoud (wel zo eerlijk in dit geval dan scheelt het idd wat minder. Daar is de 3000-xs 435 euro.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@fxs81 Solar bouwmarkt houdt de prijs van de SMA's kunstmatig hoog, zo lijkt het.
Kijk ook maar eens bij winkelman hengelo.

En appels met appels is vergelijken tussen even grote omvormers met evenveel (2x mppt) ingangen

[Voor 54% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-02-2021 08:14]

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 17:31:
De verschillen zijn klein. Maar kosten waarschijnlijk groter.

Maar de hogere spanning van de Panasonic zal een iets beter schaduwmanagement geven van de dakkapel.
Ik heb bewust geen SMA 1.5 met de panasonics gedaan, want die panelen zou ik niet willen beperken (zonde van het geld)

Kan je via je dakraampje nog de hoogte en breedte van pan tot pan meten voor de zekerheid?
En heb je ergens nog een dakvlak voor panelen?

Uiteraard is de goodwe ook een optie.
Maar de nadelen heb ik hierboven al proberen uit te leggen.
Boeit je de eigen logging niet (pvoutput, influxdb, grafana, home assistant enzo) dan is het een goedkopere keuze.
De pan is 30cm breed en van onderkant tot overlapping volgende pan 32cm hoog. Volgens mij komt dat aardig overeen met jou berekening.

Ik kijk nog even hoeveel schaduw de dakkapel geeft om te bepalen of er schaduw management nodig is.

Ik denk dan aan de 6 panelen van 335Wp uit jou eerdere post.

Twijfel alleen aan de omvormer, het is voor 1e lijns familie. Uitlezen is niet nodig, buiten zien wat het doet en of het dat goed doet.

[Voor 21% gewijzigd door Trebbors op 24-02-2021 13:02]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nou dan kan het wel met 6 stuks denk ik.

Deze kunnen wellicht ook nog wel, als je net onder de schoorsteen blijft

[Voor 91% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-02-2021 13:04]

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Topicstarter
Gaat de Sunny Boy in vergelijk met de Goodwe beter om met dakkapel schaduw in voor en najaar? Ik kijk vandaag hoeveel schaduw het nu geeft.

[Voor 3% gewijzigd door Trebbors op 24-02-2021 13:05]

• AUijtdehaag
  • Niet online
https://snapshot.raintank...kqOcj9rTZIjYGvwk8?orgId=2
Groene lijn zonder schaduw, gele lijn met schaduw

Werkt voor mij prima
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"
Maar ik heb iets hoger voltage met 7x panasonic (59 Vmpp per stuk vs 33 Vmpp per stuk)

Heb geen ervaring met de goodwe, maar die scant 1x per uur (dacht ik) vs 1x 6 minuten

[Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-02-2021 13:11]

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Topicstarter
Heftig, gaat heel goed. Misschien ook eens de Hosola vervangen van de panelen bij mij die vrijwel plat liggen op 8 gradenhoek. Geen idee hoe vaak die scannen doet.

[Voor 20% gewijzigd door Trebbors op 24-02-2021 13:16]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Trebbors Volgens mij doet die niet zo vaak scannen. (of helemaal niet)
De buren met de dakkapel hebben er ook een hangen.
https://pvoutput.org/comp...78&sid1=31559&dt=20210224
In de avond vallen er dan langzaam 5 panelen in de schaduw van de eigen dakkapel
Nu nog niet zo merkbaar in pvoutput, omdat de zon nog korte banen maakt.
Dit is een beter voorbeeld (pvoutput account nodig)

Andere buren hebben ook hosola, maar geen logging en geen schaduw

Kun je ze dan niet allemaal op een (wat grotere) SMA aansluiten met 2x mppt ingang?

[Voor 55% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-02-2021 13:33]

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Topicstarter
Het zijn er 8, 310 Wp EC Solar. Is één string, dus gewoon omprikken op de SMA een slecht idee?
Ze ondervinden geen schaduw uit de omgeving maar liggen gewoon erg plat.

Heb al eens een poging gedaan een andere omvormer ergens te lenen. Gewoon in het verschil te zien. Maar ik ken niemand in zuid Nederland die me daarbij wilt helpen.

[Voor 25% gewijzigd door Trebbors op 24-02-2021 13:34]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dat kan wel uiteraard, maar het zou ook allemaal op 1 omvormer met 2x mppt kunnen. (mits de dc bekabeling niet al te lastig moet lopen). Het moet dus apart op een ingang.

Maar hou markplaats in de gaten, zo kom ik ook redelijk goedkoop aan mijn omvormers.

De 310 Wp ecsolar al eens geinspecteerd op snail trails?
Dat zijn die 2x1 mtr panelen. (heeft mijn zwager ook)

Edit: Ik heb er nog 1 in doos.
Maar dat is zuid - zuid nederland denk ik (niet in de buurt van Rsd)

[Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-02-2021 13:42]

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Topicstarter
Ja, en die zitten er. Kwaliteitje.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ja ik zie het nu ook
Trebbors in "Het grote "jouw productie" topic - Deel 5"
Was even op zoek.

Nou zolang ze het nog doen....wel een beetje zonde

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Topicstarter
Inderdaad. Onverkoopbaar en nul garantie op te verhalen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee