• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:20
Aangezien er de afgelopen maanden in verschillende topics de vragen over werken, verdienen (en zelfs wonen) in een EU-land (-en) voorbij kwamen, wil ik dat een centraal topic geven.

Doel van het topic is:
>> Het kunnen delen van ervaringen met het werken in een EU-land (remote vanuit NL of in het land zelf)
>> Vragen kunnen stellen zoals "wat schuift het?", "Hoe kwam je daar terecht", "Ik spreek/beheers alleen NL & EN, kan ik in land X aan de slag?", "Wat zijn de kosten om rond te komen in verhouding met het inkomen?"
>> Discussiëren over het wel of niet in een EU-land aan de slag te gaan/zijn

Wat hier niet welkom is:
>> Het is GEEN werving en selectie topic -- Zulk soort (re-)acties passen beter in het IT-banen deel

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• D_Jeff
Gereserveerd voor TS
-- Later aan te vullen met nuttige Info --

EU-Landen (van West naar Oost):
* Ierland
* Portugal

* Nederland
* België
* Luxemburg
* Frankrijk
* Spanje

* Zweden
* Denemarken
* Duitsland
* Tsjechië
* Oostenrijk
* Italië
* Malta

* Finland
* Estland
* Letland
* Litouwen
* Polen
* Slowakije
* Slovenië
* Hongarije
* Kroatië
* Roemenië
* Bulgarije
* Griekenland
* Cyprus (Zuidelijk deel alleen)

EER-Landen:
* IJsland
* Noorwegen
* Liechtenstein

Status Aparte / De Facto EER-Land:
* Zwitserland (heeft het verdrag van Schengen ondertekend)
---
Lijstje met Tweakers en hun "landen":

* Guitarhero87 - Zweden
* TMDC - Denemarken
* Gervinho - Ierland
* Supermario16 - Duitsland (Deelstaat Beieren)
* justanotherone - Luxembourg (Luxemburg)
* YoghurtSociety - Zwitserland

[Voor 118% gewijzigd door D_Jeff op 18-04-2021 16:21]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:33
Voor vragen over wonen en werken in Zweden kan ik ze deels beantwoorden. Woon en werk sinds enkele maanden in Zweden. Daarnaast zal ik binnenkort nog deels als zzp'er werken voor mijn oud werkgever in Nederland.

• D_Jeff
@Orangelights23 Ik doe even de aanname dat de voertaal Engels is?
Of spreek je al een paar woorden Zweeds?

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Voor Denemarken kan ik (deels) vragen beantwoorden, heb daar 4 jaar gewoond en gewerkt (inmiddels terug in Nederland).

• D_Jeff
@TMDC Om "even een open deur" in te schoppen: Hoe kwam je daar nou weer terecht? :P

• TMDC
  • Niet online
D_Jeff schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:03:
@TMDC Om "even een open deur" in te schoppen: Hoe kwam je daar nou weer terecht? :P
Met de auto! ;)

Ik werd uitgenodigd om te solliciteren aan een universiteit. Aangezien mijn contract in NL zo goed als afgelopen was (en geen verlenging mogelijk), leek het me een mooie uitdaging en aanvulling op mijn CV. Zeker niet het meest voor de hand liggende land.

Tag me gerust voor vragen!

[Voor 3% gewijzigd door TMDC op 06-04-2021 16:30]

• Downloads
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:52
Lijkt mij een erg leuk topic om in de gaten te houden! Momenteel bijna klaar met m'n master geoinformatics (nu vooral focus op ML en DL) en het lijkt mij ook erg leuk om toch een aantal jaar (of misschien wel permanent) in het buitenland te werken. Ik zit dan zelf wel aan NL-like landen te denken, maar daar vallen veel EU wel onder!

Ben altijd erg benieuwd hoe anderen ergens zijn terecht gekomen!

[Voor 4% gewijzigd door Downloads op 06-04-2021 16:20]

• D_Jeff
@Downloads Wat heeft je voorkeur: Werken aan behoud of werken aan "vooruitgang" ?

Qua landen zit ik dan aan het volgende te denken:
Werken aan behoud: Duitsland, Oostenrijk (deels Zwitserland)
Werken aan vooruitgang: Polen, Baltische Staten, Balkan

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gervinho
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-02 08:38
Voor Ierland (Dublin) , kan ik wat vragen beantwoorden en helpen :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:55
Ik heb tussen Oktober 2016 en Oktober 2020 in München (Duitsland) gewerkt op uitnodiging van mijn toenmalige werkgever. Het was zowel persoonlijk als professioneel een geweldige ervaring en kan het alleen maar aanraden als je de kans krijgt.

Persoonlijk omdat München als stad hoog aangeschreven staat om zijn leefbaarheid en de (zuid)Duitse cultuur gewoon erg leuk is (biergartens, de Alpen, het toch wel vreemde Duitse dialect, dirndls O+ en lederhosen 8) ).

Professioneel omdat het qua regio vergelijkbaar is met Brainport (Eindhoven) in Nederland: veel technische mensen, start-ups, interessante meet-ups, en een internationale / diverse mindset.

De cost-of-living is wel belachelijk hoog, maar dat wordt (als je het goed voor elkaar hebt) ook wel gecompenseerd in salaris :) .

Ik probeer het topic wel in de gaten te houden maar je mag me altijd taggen voor specifieke vragen.

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:32
Ik heb ~2 jaar in Ierland gewoond/gewerkt (2014 - 2016) en woon sinds 2019 in de US. Voel je vrij om specifieke vragen te stellen maar idd: Mocht je ooit de kans hebben/krijgen voor het buitenland zeker doen!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:42

Wok

Dakloos...

Orangelights23 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:58:
Voor vragen over wonen en werken in Zweden kan ik ze deels beantwoorden. Woon en werk sinds enkele maanden in Zweden. Daarnaast zal ik binnenkort nog deels als zzp'er werken voor mijn oud werkgever in Nederland.
Bij mij begint de gedachte ook steeds sterker te spelen om naar Zweden te verkassen. Ben dus wel benieuwd hoe het bij jou is verlopen :)

1) Hoe zag jouw 'voortraject' eruit? Wat heeft jou naar Zweden doen verhuizen en hoe heb je je werk gevonden?
2) Je woont en werkt nu in Zweden. Ben je ook genaturaliseerd tot Zweed of heb je nog steeds een Nederlands paspoort en een 'verblijfsvergunning' voor Zweden?
3) Je geeft aan straks ook nog als zzp-er te blijven werken voor je oude werkgever in NL. Doe je dat op basis van een inschrijving in NL of kan dat niet en ben je zowel in loondienst in Zweden en actief als ZZP-er in/vanuit Zweden?

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• D_Jeff
@Wok Voor een EU-land hoef je geen verblijfsvergunning te hebben om er te werken of te wonen. Wel zit je met inschrijfplicht (indien daar je hoofdverblijf is) + moeten voldoende aan lokale regelgeving (lokale belastingen betalen, enz).

• justanotherone
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-09-2022
Ik werk momenteel vanuit Luxemburg voor een multinational, woon er al iets meer dan twee jaar inmiddels. Hoor graag of er toevallig ook nog andere Tweakers hier in de buurt werken.

Beantwoord verder ook graag vragen van anderen uiteraard :-)

• D_Jeff
@justanotherone Luxembourg-stad heeft de naam voor de enorme woon-werkverkeer files (Pre-COVID)
1) Ben je direct naar LUX vertrokken zodra je de baan had?
2) Is het bedrijf origineel in LUX of is het een vestiging met de hoofdvestiging buiten Europa?

• justanotherone
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-09-2022
D_Jeff schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 17:20:
@justanotherone Luxembourg-stad heeft de naam voor de enorme woon-werkverkeer files (Pre-COVID)
1) Ben je direct naar LUX vertrokken zodra je de baan had?
2) Is het bedrijf origineel in LUX of is het een vestiging met de hoofdvestiging buiten Europa?
Klopt ja, ken genoeg collega's die in omgeving Arlon (BE) of Trier (DE) wonen. Gelukkig heb ik weinig last van de files, woon in de stad zelf en heb geen auto _/-\o_ .

1) Jep, heb verder heel mijn leven in Nederland gewoond.
2) Dat laatste, het Europese hoofdkantoor staat wel in LUX though :P.

Voornamelijkste reden om naar LUX te verhuizen had te maken met salaris en voor de ervaring. Dat eerste valt nog altijd lastig te evenaren voor iemand met mijn ervaring in NL.

Ben tot op heden erg blij met mijn keuze, nog geen concreet plan om terug te komen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
D_Jeff schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 17:09:
@Wok Voor een EU-land hoef je geen verblijfsvergunning te hebben om er te werken of te wonen. Wel zit je met inschrijfplicht (indien daar je hoofdverblijf is) + moeten voldoende aan lokale regelgeving (lokale belastingen betalen, enz).
Niet altijd correct. In Denemarken heb je na 3 (soms 6) maanden een EU-verblijfsvergunning nodig.

• Downloads
D_Jeff schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:24:
@Downloads Wat heeft je voorkeur: Werken aan behoud of werken aan "vooruitgang" ?

Qua landen zit ik dan aan het volgende te denken:
Werken aan behoud: Duitsland, Oostenrijk (deels Zwitserland)
Werken aan vooruitgang: Polen, Baltische Staten, Balkan
Moet je bekennen dat ik er nog niet tegenaan heb gekeken. Ik ben momenteel aan het kijken of het mogelijk is m’n thesis in Zwitserland te doen, ik ben alleen bang dat het erg prijzig is om daar een half jaartje te zitten. Maar ik moet er natuurlijk wel wat voor overhebben.

• YoghurtSociety
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-03 22:19
Zwitserland hier :w, of mag ik niet in dit topic mee doen? ;(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D_Jeff
@Downloads Dat ligt geheel aan welke stad je wil gaan zitten.
Bijv: Basel: De meeste wonen net over de grens (DE / FR) en gebruiken de Regiobahn en/of tram voor woon-uni verkeer.

In of rondom Zürich gaan zitten is wel vrij prijzig, ja.
Ik heb in 2015 een weekje in Zug en Zürich gewerkt, maar toen alles op de grote hoop geveegd werd zaten we (2 personen) tegen de 1100 frank aan (0,90 euro voor 1 frank) :X

@YoghurtSociety CH heeft een status aparte, maar doet wel mee in het verdrag van Schengen. CH is de facto lid van de EER (en mag prima meedoen in dit topic) ;)

Aanvulling: Zouden jullie nog kunnen vermelden wat het hoogst behaalde diploma is?
|MBO - x | HBO B | HBO Master | Uni B | Uni Master

[Voor 28% gewijzigd door D_Jeff op 06-04-2021 18:38]

• YoghurtSociety
Downloads schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:16:
[...]

Moet je bekennen dat ik er nog niet tegenaan heb gekeken. Ik ben momenteel aan het kijken of het mogelijk is m’n thesis in Zwitserland te doen, ik ben alleen bang dat het erg prijzig is om daar een half jaartje te zitten. Maar ik moet er natuurlijk wel wat voor overhebben.
Het hoeft niet al te duur te zijn, als je beetje goed zoekt kun je hier (Zürich) voordelig huren (of een appartement delen, is nog gezellig ook!) en boodschappen bij Aldi/Lidl doen. Dan zal het niet veel meer kosten dan Amsterdam.

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@Supermario16 ik zou graag ooit ook eens in München willen wonen/werken. Kun je wat meer vertellen over de CoL? Ik woon nu al heel wat jaren in Amsterdam, dus ben benieuwd hoe het zich verhoudt tot mijn huidige situatie.

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:55
JDFS schreef op woensdag 7 april 2021 @ 07:07:
@Supermario16 ik zou graag ooit ook eens in München willen wonen/werken. Kun je wat meer vertellen over de CoL? Ik woon nu al heel wat jaren in Amsterdam, dus ben benieuwd hoe het zich verhoudt tot mijn huidige situatie.
Uiteraard. Ik heb twee ervaringen gehad, beide in Berg am Laim (net buiten de oostelijke binnenring):
Appartement 1: https://goo.gl/maps/uK5km9E6FrTgMZMU8
~62m^2, 1400 euro huur inclusief service kosten (verwarming), exclusief stroom/internet.
Appartement 2: https://goo.gl/maps/SZGCMYirK7eVJhnW8 (je ziet onze gele parasol en hangmat standaard nog staan in de tuin van het achterhuis O+ )
~92m^2, ruime eigen tuin, 2000 euro huur inclusief service kosten (verwarming), exclusief stroom/internet.
Beide waren moderne appartementen met veel licht en recent nieuw gebouwd of gerenoveerd.

Hoe dichter je bij het centrum komt, hoe hoger de prijzen worden. Vooral Haidhausen en en Aldstadt zijn erg populair. Een collega van mij had een WG (gedeeld appartement met gemeenschappelijke woonkamer, badkamer) in de buurt van Fraunhoferstrasse en betaalde rond de 1000 euro voor een kamer (dat is dan wel weer inclusief stroom en internet, volgens mij).

Je kunt ook op https://www.immobilienscout24.de/ rondkijken om een idee te krijgen van prijzen. Door Corona is de markt wat afgekoeld, maar houd er rekening mee dat je wat moeite gaat krijgen iets moois voor een passende prijs te vinden.

In Duitsland is het normaal dat de keuken van een huurappartement onderdeel is van de inboedel. Met andere woorden, je kunt kiezen of je deze (over het algemeen voor een goede prijs) overneemt van de vorige bewoners of er zelf een nieuwe inzet. Wij hebben hem overgenomen en hier 75% op afgeschreven over 4 jaar :( . Dit staat over het algemeen aangegeven in de advertentie.

Laatste tip: zorg voor een rechtsbijstand verzekering. Je wordt geacht, bij het verlaten van je appartement, het gerenoveerd op te leveren (op zijn minst vers geschilderd). Ik heb ook nog wel wat moeite gehad om dit netjes afgehandeld te krijgen, Duitse huurbazen zijn op dat gebied erg precies naar mijn ervaring.

Als je meer wilt weten mag je me ook best een PM sturen en kunnen we eventueel een (virtuele) koffie-sessie opzetten.

• Downloads
YoghurtSociety schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:40:
[...]

Het hoeft niet al te duur te zijn, als je beetje goed zoekt kun je hier (Zürich) voordelig huren (of een appartement delen, is nog gezellig ook!) en boodschappen bij Aldi/Lidl doen. Dan zal het niet veel meer kosten dan Amsterdam.
Dat valt mij dan zeker mee! Thesis locatie waar het hier om gaat is in Sion. Is dat in Zwitserland ook gebruikelijk met studenten/werkende in een huis wonen? Echt een studentenhuis ben ik niet meer naar op zoek (ben dat al wel weer ontgroeid ;) ).

• YoghurtSociety
Downloads schreef op woensdag 7 april 2021 @ 08:30:
[...]

Dat valt mij dan zeker mee! Thesis locatie waar het hier om gaat is in Sion. Is dat in Zwitserland ook gebruikelijk met studenten/werkende in een huis wonen? Echt een studentenhuis ben ik niet meer naar op zoek (ben dat al wel weer ontgroeid ;) ).
In Sion kan ik je niet zeggen, maar in Zürich komt het best veel voor dat jonge werkende mensen een appartement delen. Dit zie je ook in andere grote steden, als London bijvoorbeeld.
Je kunt eens kijken op comparis.ch of wgzimmer.ch, om een beetje een gevoel van prijs te krijgen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:33
Wok schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 17:03:
[...]

Bij mij begint de gedachte ook steeds sterker te spelen om naar Zweden te verkassen. Ben dus wel benieuwd hoe het bij jou is verlopen :)

1) Hoe zag jouw 'voortraject' eruit? Wat heeft jou naar Zweden doen verhuizen en hoe heb je je werk gevonden?
2) Je woont en werkt nu in Zweden. Ben je ook genaturaliseerd tot Zweed of heb je nog steeds een Nederlands paspoort en een 'verblijfsvergunning' voor Zweden?
3) Je geeft aan straks ook nog als zzp-er te blijven werken voor je oude werkgever in NL. Doe je dat op basis van een inschrijving in NL of kan dat niet en ben je zowel in loondienst in Zweden en actief als ZZP-er in/vanuit Zweden?
Hey, in het kort: doen! Zweden is een mooi en rustig land, hoewel het hier best bureaucratisch is en niemand zo snel schakelt als in Nederland.

1) Mijn vrouw kon hier beginnen op een universiteit, dus ik ben gaan kijken of ik daar werk kon vinden en heb simpelweg gesolliciteerd bij Spotify en ben aangenomen. Dit traject plus huis kopen heeft volgens mij 3 of 4 weken geduurd.

2) Zoals al in een andere comment aangegeven is er sprake van vrij verkeer binnen de EER. Enige wat nu anders is, is dat ik belastingplichtig ben in Zweden.

3) Ik kan, voor zover de adviseurs hebben gezegd hier, niet als zzp 'er in Nederland geregistreerd staan. Ik zal dus een Zweedse variant aannemen en vanuit die constructie werkzaamheden voor o.a. Nederlandse klanten uitvoeren

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-03 17:37
D_Jeff schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:06:
Gereserveerd voor TS
-- Later aan te vullen met nuttige Info --

EU-Landen (van West naar Oost):
* Ierland
* Portugal

* Nederland
* België
* Luxemburg
* Frankrijk
* Spanje

* Zweden
* Denemarken
* Duitsland
* Tsjechië
* Oostenrijk
* Italië

*Malta

* Finland
* Estland
* Letland
* Litouwen
* Polen
* Slowakije
* Slovenië
* Hongarije
* Kroatië
* Roemenië
* Bulgarije
* Griekenland

EER-Landen:
* IJsland
* Noorwegen
* Liechtenstein

Status Aparte / De Facto EER-Land:
* Zwitserland (heeft het verdrag van Schengen ondertekend)
---
Lijstje met Tweakers en hun "landen":

* Guitarhero87 - Zweden
* TMDC - Denemarken
* Gervinho - Ierland
* Supermario16 - Duitsland (Deelstaat Beieren)
* justanotherone - Luxembourg (Luxemburg)
Fixed it, je mistte een landje.

Zelf woon ik nu trouwens bijna 2 jaar in Griekenland, mochten er nog vragen over zijn :)

Edit: Cyprus mist ook nog.

• YoghurtSociety
Momenteel woon ik in Zwitserland en heb het hier naar mijn zin, maar zit er aan te denken om naar Engeland te verhuizen. Voor mijn vriendin zijn daar meer carrière kansen, helaas! Hoe is het daar nu in London, post-brexit?

[Voor 12% gewijzigd door YoghurtSociety op 18-04-2021 15:18]

• D_Jeff
@YoghurtSociety Had jij nog bepaalde vergunningen nodig om in CH aan de slag te kunnen?

• YoghurtSociety
D_Jeff schreef op zondag 18 april 2021 @ 16:27:
@YoghurtSociety Had jij nog bepaalde vergunningen nodig om in CH aan de slag te kunnen?
Vast contract en een minimum inkomenseis geloof ik, maar dit heeft mijn werkgever allemaal voor mij geregeld destijds. Als EU burger met een Nederlands paspoort is het niet zo ingewikkeld.

[Voor 10% gewijzigd door YoghurtSociety op 18-04-2021 16:30]

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:52
@YoghurtSociety: heb je specifiekere vragen? Het is in Londen prima, of verschrikkelijk, volledig afhankelijk van je wensen en budget. Ik ben er afgelopen zomer weggevlucht, tijdens een pandemie is het niet de beste plek om te zijn. Op dit moment lijkt het de goede kant weer op te gaan, maar dat kan uiteraard snel weer omslaan als blijkt dat de huidige vaccins niet (goed) beschermen tegen nieuwe varianten.

• D_Jeff
@YoghurtSociety Diezelfde eisen zijn nu ook gaan gelden voor EU-burgers in de UK.
Verder deel ik de mening van @Anakha wel, maar dan op een ander vlak: Housing.

Housing is echt erg duur in London, terwijl je (bijv) met 20 min in Reading bent.
Een dorpse stad met een redelijk voorzieningenniveau. Milton Keynes is dat voor de Noordelijke kant (maar zit met flink wat mislukte projecten)

• Gervinho
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-02 08:38
Sinds deze topic wat momentum heb, hoop ik op iemand die wat meer informatie over Singapore heeft. Ik weet dat dit een EU topic is maar hoop dat dit nog door de beugel kan :)

Dank!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-03 05:09
Gervinho schreef op maandag 19 april 2021 @ 01:13:
Sinds deze topic wat momentum heb, hoop ik op iemand die wat meer informatie over Singapore heeft. Ik weet dat dit een EU topic is maar hoop dat dit nog door de beugel kan :)

Dank!
woon/werk al 8 jaar in Sg .

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D_Jeff
Gervinho schreef op maandag 19 april 2021 @ 01:13:

Dank!
" I will see it through the fingers " :p ;)

Even een foute quote op een 'foute vraag', gelukkig heb je iemand die je wellicht verder kan helpen.

• YoghurtSociety
Anakha schreef op zondag 18 april 2021 @ 16:30:
@YoghurtSociety: heb je specifiekere vragen? Het is in Londen prima, of verschrikkelijk, volledig afhankelijk van je wensen en budget. Ik ben er afgelopen zomer weggevlucht, tijdens een pandemie is het niet de beste plek om te zijn. Op dit moment lijkt het de goede kant weer op te gaan, maar dat kan uiteraard snel weer omslaan als blijkt dat de huidige vaccins niet (goed) beschermen tegen nieuwe varianten.
D_Jeff schreef op zondag 18 april 2021 @ 16:43:
@YoghurtSociety Diezelfde eisen zijn nu ook gaan gelden voor EU-burgers in de UK.
Verder deel ik de mening van @Anakha wel, maar dan op een ander vlak: Housing.

Housing is echt erg duur in London, terwijl je (bijv) met 20 min in Reading bent.
Een dorpse stad met een redelijk voorzieningenniveau. Milton Keynes is dat voor de Noordelijke kant (maar zit met flink wat mislukte projecten)
Ben eigenlijk benieuwd hoe mensen nu na brexit het ervaren om in de UK te wonen, of maakt het niet veel verschil? Misschien nu nog lastig te zeggen ivm corona, alle is nu natuurlijk niet te vergelijken met voor brexit/corona. Huren is door in London, maar ben dit inmiddels gewend hier in Zurich waar het ook niet goedkoop is. Wat is een gemiddeld degelijk netto inkomen om mooi te kunnen wonen en geld over te hebben voor sparen en leuke dingen?

[Voor 4% gewijzigd door YoghurtSociety op 19-04-2021 11:34]

• D_Jeff
@YoghurtSociety Kan je aangeven wat je huidige situatie is?
Bijv: Zurich - Stadscentrum, 3 kamer appartement, 2 auto's, geen huisdieren, 15% van mijn netto inkomen kan gebruiken om te sparen/vrij uit te geven (na aftrek vaste lasten, supermarkt/brandstof uitgaves, enz)

Voor jezelf: dit is een openbaar topic, dus antwoord ajb in bovenstaand antwoord. (Je buren hoeven niet te weten van hoe en wat ;) )

• Anakha
YoghurtSociety schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:33:
[...]

Ben eigenlijk benieuwd hoe mensen nu na brexit het ervaren om in de UK te wonen, of maakt het niet veel verschil? Misschien nu nog lastig te zeggen ivm corona, alle is nu natuurlijk niet te vergelijken met voor brexit/corona. Huren is door in London, maar ben dit inmiddels gewend hier in Zurich waar het ook niet goedkoop is. Wat is een gemiddeld degelijk netto inkomen om mooi te kunnen wonen en geld over te hebben voor sparen en leuke dingen?
De 'echte' Brexit is pas per 1 januari van dit jaar, en de situatie is zo anders vanwege Corona dat het moeilijk te zeggen is wat nou de impact is.

Qua inkomen: ik kan niet voor jou bepalen wat jij 'mooi wonen' vindt, en wat voor jou 'leuke dingen' zijn. Ik woonde in een geprivatiseerd 2-kamer-appartementje van 70m2 op een council estate op 20 minuten fietsen van het centrum. Dat was best een aardig flatje, maar wel in een wijk waar de ME af en toe doorheen rende terwijl de politiehelikopters boven ons huis cirkelden. Voor ons prima, en voor Londense begrippen was het niet eens echt een slechte wijk, maar ik weet niet of jij het zou bestempelen als 'mooi wonen'. Daar betaalden we 1800 euro in de maand voor, exclusief GWL. Heel veel goedkoper dan dat gaat het niet worden voor zelfstandige woonruimte, tenzij je heel ver van het centrum gaat wonen, of een studio van 35m2 ook acceptabel is. Heel veel duurder kan wel, als je op zoek bent naar meer ruimte, een betere wijk en/of dichter bij het centrum.

Ik zie wel dat de huren op dit moment even wat lager liggen omdat er heel veel expats net als ik vertrokken zijn (vrienden betalen nu 1600 voor een vergelijkbaar appartement in een vergelijkbare wijk dichter bij het centrum, maar wel zonder enige buitenruimte - geen balkon of tuin), maar je hebt kans dat dat wel weer bijgetrokken is tegen de tijd dat jij actief gaat zoeken. Hoed je in ieder geval voor die mooie Victoriaanse woningen die verbouwd zijn tot appartementen. Daarin kun je je buren vaak zelfs horen wanneer ze fluisteren.

Ik noem overigens bewust fietsafstand, want reiskostenvergoeding is niet standaard in de UK, en OV-kosten nemen snel toe naarmate je verder van het centrum zit (tenzij je met de bus gaat, maar dan ben je relatief lang onderweg). En ik kende in Londen niemand met een auto, veel te duur om het ding te kunnen parkeren, laat staan er mee te rijden binnen de ULEZ.

Voor leuke dingen kun je op de fiets naar talloze gratis evenementjes of elke avond met een Uber naar de Royal Albert Hall - ook daarvan kan ik dus niet inschatten wat voor budget jij daar voor nodig hebt. Houd er in ieder geval rekening mee dat de trein in de UK erg duur kan zijn als je spontaan ergens naartoe wilt, ik heb een keer ruim 80 euro betaald voor één retourtje Oxford (uurtje met de trein) omdat ik het last-minute kocht. En toen moest ik ook nog een deel van de reis staan omdat er geen zitplaatsen waren. Als je langer van tevoren kaartjes koopt kan dat veel goedkoper zijn, maar dan is de spontaniteit er wel vanaf.

• D_Jeff
@Anakha Sinds 2018 valt Reading* onder Zone 8 van Transport for London, waardoor je voor 25 GBP ( ~30 euro) een dagretour hebt, waarvoor je trein en metro mag gebruiken.

25 x 30 (750 GBP) is alsnog een hoop geld, maar de besparing op woonruimte kan wel eens groter zijn.

* Het Crossrail project moet tussen 2020 en 2024 worden opgeleverd en Reading is 1 van de eindpunten.

[Voor 16% gewijzigd door D_Jeff op 19-04-2021 12:32]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Anakha
D_Jeff schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:31:
@Anakha Sinds 2018 valt Reading onder Zone 8 van Transport for London, waardoor je voor 25 GBP ( ~30 euro) een dagretour hebt, waarvoor je trein en metro mag gebruiken.

25 x 30 (750 GBP) is alsnog een hoop geld, maar de besparing op woonruimte kan wel eens groter zijn.
Mijn ervaring was dat de daling van de huurprijs ongeveer evenredig liep aan de stijging van de reiskosten. Onder de streep maakte het vaak niet heel veel uit, behalve een hoop extra reistijd. Maar ik heb niet elke locatie onderzocht, dus misschien bestaan daar uitzonderingen op. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D_Jeff
@jhvanweerd Graag wil ik je hier uitnodigen om je ervaring over Polen te vertellen/schrijven

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Wij plannen zodra de lockdowns en reisbeperkingen voorbij zijn ook meteen weer naar het buitenland te vertrekken. Misschien is Duitsland vlak over de grens ook een optie. Zijn er hier ervaringen met huren van een woning in Duitsland? Ik kijk vooral naar immobilienscout24.de en immowelt.de, zijn er nog andere/betere opties?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Panzer Dean
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:54
D_Jeff schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:52:
@jhvanweerd Graag wil ik je hier uitnodigen om je ervaring over Polen te vertellen/schrijven
Ik ben dan wel niet jhvanweerd, maar ik heb een tijd voor Samsung Research in Warschau gewerkt op een veredelde klantenservice-van-de-klantenservice soort positie.

- verhoudingen tussen manager en medewerker zijn een stuk formeler!!
- Tech sector is booming, als je niet die kant op wilt, aan Nederlandssprekende mensen is altijd een tekort. Op een (klanten)service medewerker positie, wat voor Poolse begrippen bovengemiddeld betaald kan je prima je dagen slijten. Ik kreeg 8000 zloty bruto. Daarnaast was er bij Samsung budget om eens per maand een uitgebreide lunch te bestellen bij een restaurant naar keuze. Elk kwartaal was er een budget van +/- 150 euro pp voor een uitje buiten de deuren met je team. Daarnaast krijg je bij alle bedrijven het standaard pakket aan extra's, een gratis sportkaart (bij meeste fitness, zaalsport en, zwembaden etc gratis te gebruiken) en gratis fruit.
- Warschau is top, geweldige horeca sector, restaurants lopen ver op de trends vooruit te opzichte van Nederland
- Grote internationale gemeenschap, met name Indiërs maar ook veel Europeanen
- Huizenmarkt (om te kopen) is zwaar oververhit, vrienden hebben onlangs een appartement gekocht. Zwaar moeten overbieden én geplande oplevering pas in 2024.
- Huurhuizen genoeg, in alle prijsklassen, gemeubileerd is vaak wel de standaard.
- veel en prachtige natuur vlak buiten de stad
- groot en uitgebreid OV netwerk, wonen rondom de metro is populair. Tijdens de spits staat het hele centrum muur en muur vast.

Ok, als iemand specifieke vragen heeft ;-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D_Jeff
@Panzer Dean 8k PLN/maand bruto is niet gek.
Ik had een poosje contact met een Poolse (regio Lublin) die Nederlandse taallessen volgde en had bij Shell een bod gehad van 4.5k PLN/maand bruto. Zij zat in het laatste jaar van de Uni.

Qua huizenmarkt heb je 2 regio's die echt booming zijn:
Warszawa & Silezisch stedengebied (Zuid-Poolse variant van de Nederlandse Randstad).

Wat ook helpt: Infrastructuurbouw in Polen gaat knetterhard; totaan prestigeprojecten aan toe.
1 van deze prestigeprojecten is de bouw van een regionale autosnelweg rondom de hoofdstad.

• JanA63
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 02-03-2022
TMDC schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 15:59:
Voor Denemarken kan ik (deels) vragen beantwoorden, heb daar 4 jaar gewoond en gewerkt (inmiddels terug in Nederland).
Hoi TMDC, ben je nog beschikbaar voor vragen over Denemakren?

• TMDC
  • Niet online
JanA63 schreef op zondag 19 december 2021 @ 14:35:
[...]

Hoi TMDC, ben je nog beschikbaar voor vragen over Denemakren?
Zeker!

• JanA63
Hoi TMDC,
Sorry dat ik je reactie gemist heb. Ik had eigenlijk een notificatie mailtje verwacht.

Ik heb aardig wat mooi en vrij gelegen onroerend ontdekt in Denemarken voor aantrekkelijke prijzen. Waarvan de meeste wel opknappertjes zijn, maar dat wil ik juist.

Het plan is om zo’n project te kopen, en dat ik deze op m’n gemak verbouw tot fijn huis met kleinschalige toeristische accommodatie.

Ik heb contact gehad met een van de gemeentes waar ik mijn oog op het laten vallen, en die gaf aan dat een vergunning voor zoiets met gebruik making van de bestaande bebouwing niet al te ingewikkeld is. Helaas is een minicamping niet toegestaan in Denemarken, dat had ik namelijk het liefst gewild.

Die verbouwing heeft geen haast, ik heb meer tijd dan geld. De enige deadline is dat mijn vrouw met pensioen gaat en we samen daar definitief gaan rentenieren en een beetje bijbeunen. Zij blijft dan ook in ons huis in NL wonen, en ik het grootste deel van het jaar in DK.

Dat is het plan, maar ik begrijp dat je om een huis te kunnen kopen in DK je een verblijfsvergunning nodig hebt. En de eis dat je huis in DK je hoofdverblijf is en je daar ook je geld verdient. Ik denk wel dat ik in de categorie ‘financieel onafhankelijk’ val. En ik wil ook absoluut het grootste deel van het jaar in DK zijn, maar hoe zit dat met ‘hoofdverblijf’ als we het huis in NL behouden? En hoe begin je aan zoiets?

• TMDC
  • Niet online
JanA63 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 15:38:
[...]

Hoi TMDC,
Sorry dat ik je reactie gemist heb. Ik had eigenlijk een notificatie mailtje verwacht.

Ik heb aardig wat mooi en vrij gelegen onroerend ontdekt in Denemarken voor aantrekkelijke prijzen. Waarvan de meeste wel opknappertjes zijn, maar dat wil ik juist.

Het plan is om zo’n project te kopen, en dat ik deze op m’n gemak verbouw tot fijn huis met kleinschalige toeristische accommodatie.

Ik heb contact gehad met een van de gemeentes waar ik mijn oog op het laten vallen, en die gaf aan dat een vergunning voor zoiets met gebruik making van de bestaande bebouwing niet al te ingewikkeld is. Helaas is een minicamping niet toegestaan in Denemarken, dat had ik namelijk het liefst gewild.

Die verbouwing heeft geen haast, ik heb meer tijd dan geld. De enige deadline is dat mijn vrouw met pensioen gaat en we samen daar definitief gaan rentenieren en een beetje bijbeunen. Zij blijft dan ook in ons huis in NL wonen, en ik het grootste deel van het jaar in DK.

Dat is het plan, maar ik begrijp dat je om een huis te kunnen kopen in DK je een verblijfsvergunning nodig hebt. En de eis dat je huis in DK je hoofdverblijf is en je daar ook je geld verdient. Ik denk wel dat ik in de categorie ‘financieel onafhankelijk’ val. En ik wil ook absoluut het grootste deel van het jaar in DK zijn, maar hoe zit dat met ‘hoofdverblijf’ als we het huis in NL behouden? En hoe begin je aan zoiets?
Klopt, de regels voor bezit van onroerend goed zijn vrij streng. Dit o.a. om te voorkomen dat Duitsers en Noren de complete kustlijn opkopen en daar alleen in de zomer zijn, waardoor 's winters een soort spookregio zou ontstaan.

De regels omtrent financiële onafhankelijkheid zijn niet heel ingewikkeld (zie bedragen hier), maar hou er rekening mee dat als je een 'speciaal geval' bent (met andere woorden, omstandigheden die niet zo vaak voorkomen) je her en der moet doorvragen en misschien een paar keer van het kastje naar de muur gestuurd wordt.

Mijn ervaring met vooral de kleinere kommunes is dat ze graag willen helpen, maar ook niet heel vaardig zijn in het helpen van niet-Denen die niet direct in de standaardhokjes vallen qua administratie. Idem voor documentatie van de belastingdienst, die voor de meest voorkomende gevallen in het Engels vertaald is (maar voor een hoop specifieke informatie dan weer niet). Ik heb er alleen in loondienst gezeten, dus kan je helaas niet zo veel over financiële zelfverzorging.

Het huis in NL behouden is geen probleem, maar hou er rekening mee dat de belastingdienst hier ook het nodige over wil weten, en dat het dus ook invloed kan hebben op de beoordeling of je wel of niet financieel onafhankelijk ben. Anekdotisch en wellicht ter geruststelling: een Nederlandse collega van mij daar had tijdens zijn verblijf in Denemarken ook zijn Nederlandse huis aangehouden, ook zijn partner woonde nog in NL. Dat was allemaal prima te regelen. Het belastingsysteem is anders dan in Nederland veel meer geïntegreerd.

Deens is een must. Begin er z.s.m. mee. Ja, vrijwel iedereen praat Engels, maar vooral in de dunner bevolkte gebieden blijf je een outsider als je de taal niet spreekt.

• JanA63
Dank je TMDC,

Ik heb al wat Deens 'bestudeerd', maar het valt me wat tegen. Ik had meer overeenkomsten verwacht.

Waarom ben je teruggekeerd, als ik vragen mag?

• D_Jeff
DragonChaser schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:03:
[...]

Loondienst, spreek klein beetje Pools. Geen Pools nodig hier nergens alleen bij sommige gemeente instanties.
Voor de geintereseerde, lonen/jobs kan je hier vinden: https://justjoin.it/all/all/all/35k?tab=with-salary

Je kan ook op totaljobs.com kijken voor remote offerted uit Londen dan zit je als scrum master al zelfs op 600 pond per dag B2B. Alle grote corpo's zitten in Polen zo een beetje, PwC, State street, Lufthansa, Intel, Google, demand is hoog en dat is te zien in salarissen.

Vind dat men in Nederland te goedkoop is, tot op het punt dat ik Nederlandse recruiters gewoon ronduit negeer. Dit is ook de rede waarom ik heb besloten hier te posten en de thread te checken, hopelijk worden zich meer mensen bewust dat het salaris voor een IT'er in NL echt laag is.
Ik weet dat dit topic minder bezoekers krijgt dan waar deze post vandaan komt, echter heb ik dit draadje speciaal voor dit soort dingen gestart.

Daarnaast vind ik het ook bijzonder om een salaris te zien van ~16 a 17.5k PLN (ook om even te bedenken dat een doorsnee salaris ongeveer 6k PLN/maand is)

Aan de andere kant is Polen momenteel wel de economische motor van de EU, alles gaat echt hard daar (en dat zal wss ook de reden zijn dat het zoveel bedrijven aantrekt: iedereen wil iets meepakken van dat succes)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee