Toon posts:

CPU koeler en case fans

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• metal-ace
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-01 21:59
Graag zou ik wat advies willen inwinnen bij de meer ervaren computer bouwers ;)

Ik heb een AMD Ryzen 5 2600X CPU en daar zoek ik een nieuwe koeler voor.
Nu gebruik ik de stock koeler maar ik wil een koeler die minder lawaai maakt en de CPU lekker goed koel houdt.

Tevens zoek ik ook 2 case fans (120mm). Het liefst wil ik case fans welke ik op 1 kleur kan instellen. Nu heb ik gezocht maar ik kan nergens vinden of je RGB koelers op 1 kleur kan instellen, kan iemand hier antwoord op geven? (ik wil namelijk geen disco/kermis in mn kast hebben )

Hier een paar specs van mijn computer die wellicht relevant zijn:

* Corsair Carbide 100R Midi Tower
* MSI X470 Gaming Plus Max moederbord
* AMD Ryzen 5 2600X processor
* G.Skill DDR4 Aegis 2x8GB 3000Mhz Geheugenmodule

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen bij mijn zoek toch.

Alvast bedankt!!! 8)

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:32
Bijna alle rgb fans kan je op 1 kleur instellen - weet je van te voren welke kleur dit is? dan zou je ook "witte "(of welke kleur dan ook) kunnen zoeken, zijn iets goedkoper.

cpu koeler: hoeveel mag het kosten ?

• metal-ace
99ruud99 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:07:
Bijna alle rgb fans kan je op 1 kleur instellen - weet je van te voren welke kleur dit is? dan zou je ook "witte "(of welke kleur dan ook) kunnen zoeken, zijn iets goedkoper.

cpu koeler: hoeveel mag het kosten ?
Qua kleur denk ik nu aan rood (zijkant van de kast is donker glas dus ik denk dat dat wel mooi staat), maar wellicht is een andere kleur mooier. Kan de verlichting ook uitgezet worden?

Voor de CPU koeler zat ik te denken aan een budget van +- 60 euro (liefst minder natuurlijk (ben en blijf een hollander)).

• 99ruud99
Yups, in 99% van de gevallen moet je daar wel even de software bij downloaden

en hoeveel wil je de fans ongeveer laten kosten?

Scythe Mugen 5 PCGH Edition past goed in je plaatje , is vooral gericht op stilte. Wil je liever eentje met maximale koelprestaties? Of wil je RGB in de cpu koeler?

[Voor 40% gewijzigd door 99ruud99 op 23-02-2021 13:24]

• metal-ace
99ruud99 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:16:
Yups, in 99% van de gevallen moet je daar wel even de software bij downloaden

en hoeveel wil je de fans ongeveer laten kosten?
Ok tnx. Dan is dat in ieder geval helder _/-\o_

Euhm, max 20 per stuk denk ik?! Zie dat ze over het algemeen niet zo heel prijzig zijn.

• 99ruud99
Ik zat even te kijken, hoeveel RGB fans wil je,

en wil je rgb op de cpu koeler?

• metal-ace
2x RGB case fan (voor boven in de kast).

Op de cpu koeler hoeft geen rgb te zitten.

• 99ruud99
pricewatch: be quiet! Pure Rock Slim in die kast kan geen SM5 PCHG, want max 150mm

• 99ruud99

• metal-ace
Hoe zie jij zo snel dat er max 150mm fans in kunnen in deze kast?

Is een CPU koeler met 2 fans niet beter dan 1?
Ook heb ik ergens gelezen dat het beter is dat je geen plaat op de CPU hebt maar direct de (koperen) heatpipes (die afgevlakt zijn, klopt dat of is dat een fabel?)

Die fans zien er wel goed uit!

• 99ruud99
ik bedoel voor CPU koeler:

pricewatch: Corsair Carbide 100R Standaard
CPU koeler maximum hoogte 150mm

• metal-ace
Ja sorry, zie het net letterlijk staan inderdaad. Beetje dom van mijn kant :P

• 99ruud99
geen probleem :)
kijk even of je die scythe mooi vindt, corsair is beetje de "standaard", maar wel relatief duur.

• metal-ace
Die 2 case fans zien er prima uit (zie ze toch niet echt zitten).

Deze CPU koeler zou toch ook kunnen?
pricewatch: be quiet! Shadow Rock TF 2

Als ik die jij zei en die ik nu noem door de vergelijker haal zie ik dat die 2e stiller is, grotere fan heeft en emer heatpipes.

Of zie ik iets over het hoofd waardoor deze niet zou kunnen?

• metal-ace
Aangezien er al een standaard (afvoer)koeler achter in de kast zit.......is het dan noodzakelijk om 2 case koelers in de kast te plaatsen of is 1 koeler en een nieuwe CPU koeler al voldoende denk je?

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-03 19:22
metal-ace schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:06:
Die 2 case fans zien er prima uit (zie ze toch niet echt zitten).

Deze CPU koeler zou toch ook kunnen?
pricewatch: be quiet! Shadow Rock TF 2

Als ik die jij zei en die ik nu noem door de vergelijker haal zie ik dat die 2e stiller is, grotere fan heeft en emer heatpipes.

Of zie ik iets over het hoofd waardoor deze niet zou kunnen?
De pricewatch: be quiet! Shadow Rock TF 2 kost twee keer wat de pricewatch: be quiet! Pure Rock Slim kost, het is niet de ene of de andere. Een top flow koeler heeft toch een minder efficiënte luchtstroom dan een tower koeler. Ik zou alleen voor een top flow koeler kiezen als het echt niet anders kan, al presteert de Shadow Rock TF2 wel heel goed voro een top flow koeler (is ook heel hoog voor een top flow koeler).

Het nadeel van zo'n grote top flow koeler is dat die behoorlijk veel ruimte rond je socket in beslag neemt. Ik heb zelf een pricewatch: Noctua NH-L12, die heeft een gelijkaardige voetafdruk, en ik moet die demonteren om aan het geheugen te kunnen of om bepaalde stekkers uit te trekken (zelfs de FAN header). Een moderne tower koeler hindert normaal gezien de toegang tot het geheugen niet. Met mijn Noctua heb ik nog een bijkomend probleem dat geheugen heel laag moet zijn (want die is lager), dat is bij de Shadow Rock TF2 wat minder een probleem.

Maar als ik wat rond lees, is Corsair wel heel conservatief geweest bij het stellen dat de limiet voor CPU koelers 150 mm is in de Carbide 100R. Ik kan een aantal voorbeelden vinden dat koelers die een stukje hoger zijn, toch passen (bv https://www.vortez.net/ar...100r_silent_review,8.html, De gebruikte koeler hier is 158 mm).

Dus eigenlijk kun je met gemak een pricewatch: Scythe Mugen 5 Rev. B of pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition kwijt. Al presteert die Shadow Rock TF2 ook wel behoorlijk goed hoor, het is maar wat je verkiest, zoals ik al eerder zei kan de top flow vorm wat hinderlijker zijn om aan je moederbord te kunnen.

Wat betreft de opgegeven geluidssterkte, elke fabrikant meet dat anders, dus je kunt een Scythe of Be Quiet niet met de opgegeven waardes, je moet echt reviews bekijken.

• metal-ace
MacPoedel schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:03:
[...]

De pricewatch: be quiet! Shadow Rock TF 2 kost twee keer wat de pricewatch: be quiet! Pure Rock Slim kost, het is niet de ene of de andere. Een top flow koeler heeft toch een minder efficiënte luchtstroom dan een tower koeler. Ik zou alleen voor een top flow koeler kiezen als het echt niet anders kan, al presteert de Shadow Rock TF2 wel heel goed voro een top flow koeler (is ook heel hoog voor een top flow koeler).

Het nadeel van zo'n grote top flow koeler is dat die behoorlijk veel ruimte rond je socket in beslag neemt. Ik heb zelf een pricewatch: Noctua NH-L12, die heeft een gelijkaardige voetafdruk, en ik moet die demonteren om aan het geheugen te kunnen of om bepaalde stekkers uit te trekken (zelfs de FAN header). Een moderne tower koeler hindert normaal gezien de toegang tot het geheugen niet. Met mijn Noctua heb ik nog een bijkomend probleem dat geheugen heel laag moet zijn (want die is lager), dat is bij de Shadow Rock TF2 wat minder een probleem.

Maar als ik wat rond lees, is Corsair wel heel conservatief geweest bij het stellen dat de limiet voor CPU koelers 150 mm is in de Carbide 100R. Ik kan een aantal voorbeelden vinden dat koelers die een stukje hoger zijn, toch passen (bv https://www.vortez.net/ar...100r_silent_review,8.html, De gebruikte koeler hier is 158 mm).

Dus eigenlijk kun je met gemak een pricewatch: Scythe Mugen 5 Rev. B of pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition kwijt. Al presteert die Shadow Rock TF2 ook wel behoorlijk goed hoor, het is maar wat je verkiest, zoals ik al eerder zei kan de top flow vorm wat hinderlijker zijn om aan je moederbord te kunnen.

Wat betreft de opgegeven geluidssterkte, elke fabrikant meet dat anders, dus je kunt een Scythe of Be Quiet niet met de opgegeven waardes, je moet echt reviews bekijken.
Tnx voor de uitgebreide informatie. Wordt zeer gewaardeerd! _/-\o_

Ik heb vanmiddag de Shadow Rock TF2 besteld nadat ik wat reviews heb gelezen.
wat betreft de ruimte bij het werkgeheugen, ik heb zelf het standaard rechthoekige model werkgeheugen en niet de types die je tegenwoordig veel ziet waar een soort van half ronde case om heen zit, ik ga er vanuit dat het gewoon moet passen. En als ik mn geheugen wil of moet vervangen dan haal ik hem er wel even af, kan ik het gelijk weer even schoon maken ;). Mocht het binnen komen en ik merk dat het toch niet prettig is dan zal ik hem terug sturen en een andere kopen.

Als case koelers heb ik 2x de Scythe 120mm Fan - Kaze Flex 120 Slim PWM RGB - 1800 RPM besteld.

Aangezien die case koelers ook van boven af de kast in blazen lijkt het mij dat dit voor de koeling van de processor ook zn voordelen heeft toch?

Nogmaals tnx voor de reacties _/-\o_

• NickelB
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-08-2021
Ik ben zelf een grote fan van arctic fans. Ik heb de gewone p12 pwm en p14 pwm deze zijn zeer stil. En kwa performance en geluid vergelijkbaar met noctua. Nu kan je een set van 5 krijgen voor 23 euro. Maar ze hebben de fan inzet ook op de arctic bionic. Deze zijn dan wel weer rgb.

Maar als je slim bent ga je even op zoek op YouTube. Er staan veel verwijzingen op van fans en cpu koelers. Prijs zegt niet altijd iets over performance. Bijvoorbeeld de arctic esports duo doet met de grote dure jongens mee kwa performance.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee