Toon posts:

[NEO/QLED/UHD TV] Samsung 2021 line-up

Pagina: 1 ... 5 6 7 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:32
nepkenny schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 18:19:
Wat is volgens jullie de beste mode om films en series te kijken: filmmaker mode of aanpasbaar beeld?

In de filmmaker mode past de tv de helderheid helaas niet aan aan het omgevingslicht wat de zichtbaarheid in verschillende omgevingen niet ten goede komt. Wat is jullie mening hierover?
Wat is aanpasbaar beeld ?

• nepkenny
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-09 22:24
Dit is de modus waarbij de samsung tv automatisch dimt of helderder wordt naar aanleiding van het omgeving licht.

• mar88vdv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-09 17:18
nepkenny schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 18:19:
Wat is volgens jullie de beste mode om films en series te kijken: filmmaker mode of aanpasbaar beeld?

In de filmmaker mode past de tv de helderheid helaas niet aan aan het omgevingslicht wat de zichtbaarheid in verschillende omgevingen niet ten goede komt. Wat is jullie mening hierover?
Volgens mij is dat eigenlijk op basis van persoonlijke voorkeuren. Met Filmmaker mode zijn de instellingen inderdaad zo dat het meest aansluit op de originele intentie van de makers.

Ikzelf gebruik gewoon 'Movie' en 'Warm2' en heb alle auto en Eco-instellingen uitgezet. Helderheid pas ik meestal gewoon zelf aan. 'Movie' heeft sowieso meer opties om aan te passen, dat heeft mijn voorkeur. Soms switch ik ook tussen Local Dimming 'Standard' en 'High'. 'High' is in principe het beste voor een hogere piekhelderheid en contrast, maar die stand maakt sommige HDR-scenes ook erg donker.

• nepkenny
mar88vdv schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:58:
[...]

Volgens mij is dat eigenlijk op basis van persoonlijke voorkeuren. Met Filmmaker mode zijn de instellingen inderdaad zo dat het meest aansluit op de originele intentie van de makers.

Ikzelf gebruik gewoon 'Movie' en 'Warm2' en heb alle auto en Eco-instellingen uitgezet. Helderheid pas ik meestal gewoon zelf aan. 'Movie' heeft sowieso meer opties om aan te passen, dat heeft mijn voorkeur. Soms switch ik ook tussen Local Dimming 'Standard' en 'High'. 'High' is in principe het beste voor een hogere piekhelderheid en contrast, maar die stand maakt sommige HDR-scenes ook erg donker.
Maar pas jij dan regelmatig de instellingen aan? Mijn idee was eigenlijk dat ik dit 1x naar wens zou instellen en dat de tv dit ivm lichtsensor voor de omgeving zou bijstellen.

• mar88vdv
nepkenny schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:10:
[...]

Maar pas jij dan regelmatig de instellingen aan? Mijn idee was eigenlijk dat ik dit 1x naar wens zou instellen en dat de tv dit ivm lichtsensor voor de omgeving zou bijstellen.
Dat kan ook, ja. Ik heb zelf wat minder vertrouwen in dat soort sensoren en automatische aanpassingen en ik wil ook niet dat de helderheid frequent veranderd als ik iets aan het kijken ben. Ik pas het liever zelf aan, maar dat is mijn persoonlijke voorkeur.

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-09 18:34
Ik kan dat goed begrijpen, ik vind zelf ook irritant als hij opeens minder/meer helder wordt. Ik heb hem nu altijd op 15 gezet.

• jayesh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:38
Nou ik heb een probleempje. Ik heb de qn95a in combinatie met de denon x1600h receiver. Alleen wanneer ik earc inschakel krijg ik geen surround via Netflix en andere streamingdiensten. Maar wanneer ik earc uitschakel en gebruik maak van de normale arc verbinding krijg ik wel dolby digital en dolby digital + als geluidsbron. Hebben meerdere mensen hier last van en is hier een oplossing voor?

• H-J
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-09 13:04
jayesh schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:30:
Nou ik heb een probleempje. Ik heb de qn95a in combinatie met de denon x1600h receiver. Alleen wanneer ik earc inschakel krijg ik geen surround via Netflix en andere streamingdiensten. Maar wanneer ik earc uitschakel en gebruik maak van de normale arc verbinding krijg ik wel dolby digital en dolby digital + als geluidsbron. Hebben meerdere mensen hier last van en is hier een oplossing voor?
Dit zou gewoon moeten werken.
Krijg je wel Atmos bij Netflix?

• jayesh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:38
Ja als ik atmos inschakel op de tv zelf dan krijg ik wel gewoon een atmos signaal naar me denon. Gebruik zelf een 5.1 setup dus daar heb ik niet zoveel aan. Wilde graag een receiver met earc voor me ps5 zodat ik onvertraagde lcpm geluid heb. Maar nu moet ik constant switchen van arc naar earc. Als ik earc aanzet komt dit ook gewoon te staan in de tekst bij geluidsuitvoer.

• nepkenny
Ik heb nu een aantal keer gehad dat het geluid voor enkele seconden wegvalt. Als ik dan terugspoel en opnieuw kijk speelt het geluid wel af.

Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

• Bassbounce
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-09 13:53
We hebben sinds 2 weken een Samsung qn93a gekocht, prima beeld en geluid.

Echter is het beeld heel erg donker tijdens het afspelen van hdr content op Netflix via Kpn.
Bij normale hd films hebben we geen problemen.

Is dit op te lossen met een instelling?

Huidige Pc

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-09 18:34
Bassbounce schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:14:
We hebben sinds 2 weken een Samsung qn93a gekocht, prima beeld en geluid.

Echter is het beeld heel erg donker tijdens het afspelen van hdr content op Netflix via Kpn.
Bij normale hd films hebben we geen problemen.

Is dit op te lossen met een instelling?
Volgens mij kan je dan spelen met de instelling "Contrastverbetering". Of misschien met "Lokaal dimmen". Deze instellingen kan je als het goed is voor non-HDR en HDR instellen. Dat onthoudt de TV dan voor je.

• mar88vdv
Het zou ook kunnen dat er voor die beeldmodus een aantal ECO-opties weer aan staan. Ik heb gemerkt dat als je een 'nieuw' source/bron-kanaal hebt of beeldmodus (HDR/SDR/Game Mode) je de eerste keer steeds de ECO-opties uit moet zetten (brightness optimization, brightness reduction). Best irritant in het begin, maar het is per bron/beeldmodus een eenmalige actie.

• Bassbounce
@mar88vdv
@Treveo

Bedankt! Zal er eens na kijken!

Huidige Pc

• Bassbounce
Bassbounce schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:46:
@mar88vdv
@Treveo

Bedankt!

Heb er even gekeken, heb hdr via Kpn instellingen maar uitgezet.
Hdr blijft erg donker tijdens Netflix films.

Huidige Pc

• mar88vdv
Welke instellingen gebruik je voor HDR?

Bij mij is het:
Helderheid 50
Contrast 45
Kleur 25
Scherpte 0
Lokaal dimmen Hoog
Contrastverbetering Uit

Het klopt dat sommige HDR-films en series erg donker zijn op de QN9xA. Meestal is het op te lossen met Lokaal dimmen op Standaard te zetten. Als het dan nog echt de donker is moet je inderdaad met Contrastverbetering aan de slag of kun je de ST.2084-waarde verhogen.

Samsung is met de QN9xA-serie wat agressief met het 'donker maken' van het beeld om maar diepe zwartwaardes en beter contrast te krijgen. Schijnbaar doet de QN9xB-serie dat beter. In bijvoorbeeld het nieuwe seizoen van Peaky Blinders merk ik dat dat sommige scenes gewoon moeilijk te zien zijn met de basis-instellingen van hierboven en moest ik wat bijstellen.

[Voor 8% gewijzigd door mar88vdv op 21-08-2022 21:08]

• H-J
mar88vdv schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 16:45:
Welke instellingen gebruik je voor HDR?

Bij mij is het:
Helderheid 50
Contrast 45
Kleur 25
Scherpte 0
Lokaal dimmen Hoog
Contrastverbetering Uit

Het klopt dat sommige HDR-films en series erg donker zijn op de QN9xA. Meestal is het op te lossen met Lokaal dimmen op Standaard te zetten. Als het dan nog echt de donker is moet je inderdaad met Contrastverbetering aan de slag of kun je de ST.2084-waarde verhogen.

Samsung is met de QN9xA-serie wat agressief met het 'donker maken' van het beeld om maar diepe zwartwaardes en beter contrast te krijgen. Schijnbaar doet de QN9xB-serie dat beter. In bijvoorbeeld het nieuwe seizoen van Peaky Blinders merk ik dat dat sommige scenes gewoon moeilijk te zien zijn met de basis-instellingen van hierboven en moest ik wat bijstellen.
Ik gebruik vrijwel dezelfde instellingen, alleen contrast staat met HDR bij mij op 50.
Als het wat te donker is kun Je ook de brightness een tikje lichter zetten. (Niet te verwarren met de backlight setting die bovenaan staat)
Ook heb ik de tv op filmmaker modus, kijkt wel lekker vind ik.

• Wouter06
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-09 18:53
Voor zij die er mss ook interesse in hebben, ben ik op zoek gegaan naar een USB Gigabit LAN-adapter dat compatibel is met mijn 65QN95a (One Connect Box) (Firmware v2001.4).

Lang verhaal, kort: Because I can / want to :+
(Geen stabiele draadloze verbinding, opstarten van apps zoals netflix en youtube hebben er baat bij)

Alsnog handige info:
  • De One-Connect-Box heeft 'maar' een 100Mbps-NIC
  • De One-Connect-Box heeft 'maar' USB 2.0-poorten (~=480Mbps)
  • = Een USB3.0 Gigabit LAN adapter zal nooit de volle 1Gbps halen op een USB2.0-poort
  • == Maar omdat mijn internet abo toch maar 300Mbps geeft, heb ik geen reden tot klagen :>
Maar dus, de zoektocht.. voorlopig geen succes maar hieronder alvast een overzicht:

Werkt wel:

• Voorlopig geen

Werkt niet:

In bestelling:

• Geen :')

[Voor 12% gewijzigd door Wouter06 op 28-08-2022 11:18]

• joey82
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-09 15:41
heeft iemand al een manier gevonden om het scherm schoon te maken van de qn95a zonder dat je gelijk vlekken etc etc krijgt?

[Voor 5% gewijzigd door joey82 op 01-09-2022 17:13]

• remco2706
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-09 21:25
Ik heb speciaal spul voor schermen met een pluisvrijedoek.
Ik kreeg ook altijd vlekken maar deed het altijd verkeerd.
Als ik een vlek kreeg leek het alsmaar groter te worden,maar ik ging gewoon door met voorzichtig wrijven(droog stukje van doek gepakt)en toen verdween het.Lijkt of het eerst beetje moet opdrogen.

• remco2706
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-09 21:25
Heb meteen een vraagje,ik heb sinds vandaag de samsung qn93q 75 inch,ik gebruik filmmaker modus voor normale tv en netflix(nog geen 4k hdr abbo).
Scherpte staat op 0,en dit is goed voor netflix.
Echter als ik normaal tv kijk is het een beetje wazig,met name de tekst van de blauwe balk als je van zender switcht(kpn)waarin je kan lezen welk programma wordt vertroont.
Heeft meer mensen dit,scherpte heb ik voor kpn op 10 staan,zet ik het hoger dan wordt het lelijker.

Ook heb ik de instelling warm 2,maar ik zie dan steeds een gelige gloed,youtube en wat forums leert mij dat het correct is,maar vind het maar niks.

• rauwst
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 24-09 17:06
Ik heb een Samsung Serif uit 2021 en gebruik al tijden de streaming apps (Netflix, prime, HBO) die op de tv staan geïnstalleerd.

Sijds kort heb ik ook een ps5. Kennelijk kan ik daar ook deze streaming apps opzetten (en dus vanaf de ps5 afspelen). Heeft dat voor of nadelen voor wat betreft beeldkwaliteit, stabiliteit etc?

• rauwst
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 24-09 17:06
rauwst schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:22:
Ik heb een Samsung Serif uit 2021 en gebruik al tijden de streaming apps (Netflix, prime, HBO) die op de tv staan geïnstalleerd.

Sijds kort heb ik ook een ps5. Kennelijk kan ik daar ook deze streaming apps opzetten (en dus vanaf de ps5 afspelen). Heeft dat voor of nadelen voor wat betreft beeldkwaliteit, stabiliteit etc?
Om er zelf maar even op terug te komen; merk met het blote oog geen verschil in beeldkwaliteit. Enig theoretisch voordeel is dat de ps5 met een ethernet label is aangesloten en de tv enkel WiFi heeft. In de praktijk werkt mijn wifi prima voor streaming.

• mar88vdv
In theorie zou op een Samsung tv de beeldkwaliteit hetzelfde moeten zijn met de PS5 in vergelijking met de Tizen OS-apps. De streaming-apps van de PS5 ondersteunen ook gewoon UHD/4K/HDR. De PS5 ondersteunt geen Dolby Vision, maar dat doen Samsung tv's ook niet, dus waarschijnlijk heeft dat geen gevolgen voor de beeldkwaliteit.

Een andere reden om niet te streaming via je PS5 zou het stroomverbruik kunnen zijn. De PS5 gebruikt schijnbaar zo'n 70 á 80 W tijdens het streaming, dat is best wel wat.

• H-J
mar88vdv schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:55:
In theorie zou op een Samsung tv de beeldkwaliteit hetzelfde moeten zijn met de PS5 in vergelijking met de Tizen OS-apps. De streaming-apps van de PS5 ondersteunen ook gewoon UHD/4K/HDR. De PS5 ondersteunt geen Dolby Vision, maar dat doen Samsung tv's ook niet, dus waarschijnlijk heeft dat geen gevolgen voor de beeldkwaliteit.

Een andere reden om niet te streaming via je PS5 zou het stroomverbruik kunnen zijn. De PS5 gebruikt schijnbaar zo'n 70 á 80 W tijdens het streaming, dat is best wel wat.
Dat hoeft niet perse zo te zijn.
Mijn vorige samsung had duidelijk minder goed beeld via de interne apps dan met de Atv4. Ik gebruikt daarom eigelijk altijd de Atv4.
Met deze tv zie ik geen verschil, ik gebruik nu dus alle interne apps. Werkt super.
Het is een kwestie van proberen maar sowieso geven alle apps compressed beeld.
Pagina: 1 ... 5 6 7 Laatste

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee