Toon posts:

Laptop voor software ontwikkeling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Daan_Banaan470
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-02 10:48
Hallo Allemaal,

Mijn zoon gaat komend schooljaar starten met een opleiding software development, daarvoor is een laptop vereist. Ik ben benieuwd waar jullie de focus op zouden leggen aangezien je wel de hele dag achter dat apparaat moet zitten. Kijk je dan meer naar performance, ergonomie of stevigheid ?

Vanuit de opleiding zijn de (minimale) specs :

- i5 (of vergelijkbaar)
- 15,6 inch scherm
- 8 GB memory
- 128 GB opslag (SSD)

Ik ben benieuwd of je met software ontwikkeling nou juist meer hebt aan bijvoorbeeld een 17 inch scherm (thuis zal er wel een externe monitor aangesloten worden) of heb je misschien juist meer aan veel (snelle) opslag of juist de meest recente CPU ?

Wat ga je met je laptop doen?
Software ontwikkeling / programmeren

Wat is je budget?
budget is +/- 1000 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, de laptop zal iedere dag mee naar school moeten (na corona dan)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Voorkeur gaat wel uit naar een A merk (b.v. HP, Lenovo, Dell)

Alvast bedankt voor het meedenken !

Alle reacties

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:47
Ik wil toch even iets anders suggereren dan je minimale eisen: Apple MacBook Air 2020 M1, 8GB ram, 256GB ssd

Een kleinere en lichte laptop is fijn om mee te nemen. Thuis sluit je het aan op een grote monitor.

Misschien een optie, tenzij het geen Mac mag zijn.

[Voor 10% gewijzigd door honey op 23-02-2021 13:47]

Specs van pc

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:41
honey schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:45:
Ik wil toch even iets anders suggereren dan je minimale eisen: Apple MacBook Air 2020 M1, 8GB ram, 256GB ssd

Een kleinere en lichte laptop is fijn om mee te nemen. Thuis sluit je het aan op een grote monitor.

Misschien een optie, tenzij het geen Mac mag zijn.
Ik zou dit niet doen
Ik weet helemaal niets van de opleiding software development die je zoon gaat volgen (al weet ik wel iets over ontwikkelen zelf)
Maar 8gb en 256gb ssd vind ik alsnog te weinig.

Ik zou echt kijken naar 16gb RAM en 512gb ssd

Ik zelf vind met developen het scherm minder interessant omdat ik altijd een externe monitor gebruik.
Toetsenbord is wel belangrijk
Draagbaarheid : niet te groot, niet te zwaar. (dus ik wil zelf geen 17inch)

Over de CPU: het ligt er aan wat je zelf moet doen op je laptop. Als je zelf builds gaat maken (dus software omzetten van platte code naar een werkend pakketje) ja meer cores.

Veel (ex) collega's van mij gebruiken graag een Macbook PRO maar die ligt ver buiten je budget.
Een instap Air vind ik een Apple fan boy standaard antwoord.

• honey
frankyfn126 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:26:
[...]

Ik zou dit niet doen
Ik weet helemaal niets van de opleiding software development die je zoon gaat volgen (al weet ik wel iets over ontwikkelen zelf)
Maar 8gb en 256gb ssd vind ik alsnog te weinig.

Ik zou echt kijken naar 16gb RAM en 512gb ssd

Ik zelf vind met developen het scherm minder interessant omdat ik altijd een externe monitor gebruik.
Toetsenbord is wel belangrijk
Draagbaarheid : niet te groot, niet te zwaar. (dus ik wil zelf geen 17inch)

Over de CPU: het ligt er aan wat je zelf moet doen op je laptop. Als je zelf builds gaat maken (dus software omzetten van platte code naar een werkend pakketje) ja meer cores.

Veel (ex) collega's van mij gebruiken graag een Macbook PRO maar die ligt ver buiten je budget.
Ik zou dan de reviews gaan lezen. Je zult er achter komen dat deze Macbook zeer capabel is en vaak (altijd?) veel sneller dan andere laptops in deze prijsklasse. 8GB is wel genoeg en 256GB is krap, maar met een externe SSD kom je al ver. 16GB en 512GB kan ook, maar dan betaal je al veel meer.

Argumenten om voor een MacBook te gaan is gewicht, schermkwaliteit, accuduur, snelheid. Vergeet ook niet dat een laptop het liefst een hele studie moet meegaan.
Dit is nu weer jammer. Als je een andere mening hebt, is dat prima, maar niet iedereen is meteen een 'fanboy'.

Specs van pc

• frankyfn126
Ik heb zeker gelezen dat de M1 chip erg goed zijn. Zo niet fenomenaal.
Maar ook dat dit vooral komt door de koeling van de Macbook pro.
De air variant schijnt beduidend minder te zijn.

En dat is precies mijn punt: op alle punten is de air een goede instapper.
Voor software development (waar ik lokaal jenkins oid draai om iets te builden) wil ik meer.
Ik wil niet 30min wachten op een build terwijl mn laptop warm staat te kloppen.
Ik weet niet of dit met school projecten van die jongen nodig is (build servers?) Maar mijn eigen ervaringen van toen waren niet prettig.

De belangrijkste vraag voor school: staat er een OS als voorwaarde? Scholen bedenken soms de gekste dingen.

Ps ik heb zelfs meerde Apple producten. En juist daarom ben ik huiverig voor het blindelings toepassen van Apple als antwoord op elke vraag.

• frankyfn126
Om met meer concrete alternatieven te komen voor rond de 1000e
Lenovo yoga slim 7 of thinkpad.
Met of een Ryzen 7 4800U of Intel i7-1165G7
16 gb ram en 512gb ssd
Te vinden via lenovo.com

Ik dacht zelf eerst ook aan een dell (bijv latitude) omdat ze stevig zijn (ivm meenemen) maar die lijken in die specs buiten budget

• Daan_Banaan470
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-02 10:48
School geeft inderdaad aan dat een Apple wel mogelijk is, maar bij aanschaf van een nieuwe laptop wordt dit niet aangeraden i.v.m. de gebruikte software tijdens de opleiding. Mogelijk moet je dan Windows als VM gaan draaien o.i.d. wat natuurlijk niet bevorderlijk is voor de performance.

Ik zal eens naar de genoemde alternatieven kijken, alvast bedankt.

• BSOD baby
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:58
Ik ben zelf aan mijn software opleiding begonnen met een Windows machine (Dell XPS 15). Denk niet dat je te moeilijk na moet denken over een machine. Hetgeen je gaat gebruiken op een software opleiding is nou niet bepaald denderend. Het zwaarste wat ik moest doen is een paar docker containers draaien. Dan heb je liever wel wat extra ram.

Er waren veel mensen met Windows, minder met een Linux machine (meestal gewoon zelf geïnstalleerd) en nog minder met Macs. Meestal moesten de mensen met een Mac in sommige gevallen een vm draaien. Reden hiervoor was toen der tijd dat we het eerste semester met net c# aan de slag gingen. Zelf zou ik voor een Linux machine of mac gaan. Dat maakt het leven van een dev op sommige vlakken veel makkelijker en je leert werken met een unix besturingssysteem. Gebruik nu na mijn opleiding een Mac en zou absoluut een windows machine willen.

Nog belangrijker is wat je zoon wilt. Uiteindelijk gaat hij er mee werken de komende tijd. Raad aan om voor iets te gaan met minimaal een quad core, 8+ gb ram en 512 opslag. Ik vond een lichte laptop wel fijn maar er waren ook mensen met dikke game pc's omdat ze thuis geen desktop hebben.

[Voor 6% gewijzigd door BSOD baby op 23-02-2021 19:42]

• honey
frankyfn126 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:55:
Ik heb zeker gelezen dat de M1 chip erg goed zijn. Zo niet fenomenaal.
Maar ook dat dit vooral komt door de koeling van de Macbook pro.
De air variant schijnt beduidend minder te zijn.
Ook dit klopt niet. De verschillen met een Pro zijn minimaal en alleen een beetje relevant als je een video gaat renderen o.i.d. De M1 chips zijn niet te vergelijken met Intel chips.

Ik zou de reviews gewoon eens bekijken.

@Daan_Banaan470
Als de school het afraadt om een MacBook te nemen, dan moet je het natuurlijk niet doen. De Yoga serie is dan een prima optie. Het is afhankelijk van de opleiding welke systemen het meest populair zijn. De mensen die ik ken gebruiken voor 80% een MacBook. De overige 20% zouden ook een MacBook willen hebben maar konden het niet betalen. Met de MacBook Air M1 is de prijs wel bereikbaar voor veel mensen. Apple wil zoveel mogelijk mensen verleiden met hun M1 chip en de prijs is nu wel erg interessant.

Ik heb twee Windows laptops hier liggen (en nog in gebruik) en hebben beiden rond de 1000 euro gekost. Het is altijd een concessie geweest wat betreft specs. Apple vonden we te duur. We hebben in December ook een MacBook Air M1 gekocht en deze laptop is niet te vergelijken. Totaal andere klasse. Accu, gewicht, scherm, toetsenbord ... bijna alles is beter.

Ik zeg niet dat je een MacBook moet kopen, maar ik zou wel de tijd nemen om alles op een rij te zetten en ook je zoon betrekken bij de keuze.
Als gamen ook belangrijk is, dan zou ik gaan voor een losse game pc. Een laptop is nooit echt geschikt, ook de snelste zien.

Specs van pc

• Peer74
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 05-02 17:54
Daan_Banaan470 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:32:
School geeft inderdaad aan dat een Apple wel mogelijk is, maar bij aanschaf van een nieuwe laptop wordt dit niet aangeraden i.v.m. de gebruikte software tijdens de opleiding. Mogelijk moet je dan Windows als VM gaan draaien o.i.d. wat natuurlijk niet bevorderlijk is voor de performance.

Ik zal eens naar de genoemde alternatieven kijken, alvast bedankt.
Hoeft niet VM te draaien. Je kan Windows 10 op een aparte partitie draaien op een Intel Mac. Dan start je op in Windows of in OSX. Hier zelf mee gewerkt en de performance gaat niet achteruit.

Ben toevallig zelf ook bezig met vooronderzoek voor een laptop voor mijn zoon die dezelfde opleiding gaat doen. ;)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee