Vraag

• michaelbar
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-04 12:50
Beste mede Tweaker,

Ik weet geen raad meer, maar het lijkt er op dat bijna wekelijks er ca. 250 GB weg gesnoept wordt van de File Server data schijf, maar waar gaat het naartoe? Overigens gebruikt de server Data Deduplication, en heeft het (volgens Data Deduplication) voor ca. 60 extra TBs gezorgd. Samen is er dus ca. 48+60=108TB in beslag op de server, maar ik zie nergens folders ook maar groter dan 2TB, hoe kan dat?

Daarnaast gebruik ik de Volume Shadow Copy service om gebruik te maken van 'previous versions' wat naar mijn weten niet erg handig is, daar de ruimte die daarvoor nodig is, veel te groot is. Opvallend is overigens dat ik ooit ingesteld had dat die service 3TB mocht gebruiken, maar dat die nooit meer dan 50GB gebruikt. Ook via fsutil output zie ik dat er inderdaad max 50GB gebruikt is. Misschien tijd om die uit te schakelen, maar hoe schoon ik dat ook op?

Dan is er de befaamde System Volume Information schijf waar ik niet bij kan, maar hoe groot zou die zijn dmv. alle Data Deduplication data (en evt. shadow copies?). Hoe vind ik dat uit?

Ik heb ook al geprobeerd de "File Server Resource Manager" te gebruiken om nuttige info op te doen, maar toen ik dacht om eens te scannen op nieuwe bestanden stond er dat 'last accessed time' niet aan stond, ook vast voor een goede reden, maar wat is die reden? Ik la siets over een 128 GB limiet, dus ben erg ijveri om die maar weer aan te zetten, er staat dat dat via de registry moet, en dan een herstart vergt. Wat denken jullie?

WinDirStat is een leuke tool, maar vanwege het feit dat deze maar 32bit is, loopt deze vast bij het scannen van gemiddelde mappen, (laat staan dat deze slim genoeg is om met de data dedup info om te gaan) dus ik ben nu afhankelijk het windows properties dialoog...

Er moeten betere manieren zijn om dit te troubleshooten en zodoende was ik erg benieuwd naar jullie meningen.

Ik hoor het uiteraard graag.

Alvast hartelijk bedankt.

Met vriendelijke groeten,

Michael Barton

Alle reacties

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Denk een ransomware infectie; al je bestanden worden opnieuw, geëncrypt opgeslagen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Treesize is een handige tool om een beeld te krijgen.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Amens
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 31-05 14:39
Inderdaad, download Treesize Free en je weet precies wat er aan de hand is.

• michaelbar
Hoi,

Treesize Free heeft geen Dedupe mogelijkheden:

Wat bedoelt @boelkloedig met zijn opmerking?

Alvast bedankt allen.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:26

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

michaelbar schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:20:
Beste mede Tweaker,

Ik weet geen raad meer, maar het lijkt er op dat bijna wekelijks er ca. 250 GB weg gesnoept wordt van de File Server data schijf, maar waar gaat het naartoe?
Wat bedoel je met weggesnoept? Hoeveelheid vrije schijfruimte wordt continue minder, komt dat niet gewoon omdat een medewerker(s) data plaatst?

Hoeveel memory zit er overigens in die server? Een volume van 108TB vereist al minimaal 5,7 GB vrij memory voor zijn dedup taken alleen. Optimaal, heeft een server met dedup overigens 1 GB per TB storage vrij.
michaelbar schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:42:
Treesize Free heeft geen Dedupe mogelijkheden:
Jawel hoor, kost alleen twee tientjes. Daarnaast kun je overwegen om de 30 dagen trial versie in te zetten.

Overigens kan deze functie ervoor zorgen dat een duplicate file vervangen wordt door een hardlink, that's all. Ik zou gewoon treesize eens een weekend laten draaien, en het rapport opslaan, en het weekend daarop nog een keer. Dan kun je kijken waar het verschil zit.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:41

Reptile209

- gers -

michaelbar schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:42:
[...]
Wat bedoelt @boelkloedig met zijn opmerking?

Alvast bedankt allen.
Je bedoelt @Brahiewahiewa O-)
Die bedoelt dat je mogelijk een infectie met een ransomware-virus hebt. Als dat bezig is om je bestanden één voor één te encrypten, dan pikt je backup-systeem dat op als een change. En dus worden je shadow-copies e.d. steeds groter en groter. En over een tijdje vreet hij de key op en mag je gaan betalen...

Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen. - Voltaire

• michaelbar
Top here, tot nu toe de data gevonden dankzij TreeSize :)

Ik heb de trial van TreeSize geinstalleer, het lijkt er op dat het meerendeel van de data in de 'System Volume Information' map zit, daar slaat schijnbaar Data Dedupe de primaire versie van bestanden op, kan dat kloppen? Overigens zou ik willen weten of die bestanden in te zien zijn, momenteel chunks van 1 GB met een .ccc extentie ed. Iemand ervaring met het opschonen? Snap dat dat automatisch gebeuren moet aan de hand van garbage collection en scrubbing, maar hoppte dat iemand mij wegwijs kon maken.

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-06 10:23
Uhhhh. Daar staat dus je data in. Ik zou niet echt opschonen daar..

Verder geen locatie waar je verbruik kan zitten?
Wat voor een files staan erop?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

michaelbar schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 00:30:
... chunks van 1 GB met een .ccc extentie ...
Dit duidt op teslacrypt ransomware

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-05 19:13
Brahiewahiewa schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 07:50:
[...]

Dit duidt op teslacrypt ransomware
Hoe kom je daar precies bij? Het hoeft namelijk niet.
The CCC file format is used for so-called cache files that are used by a program called Dev-C++

[Voor 3% gewijzigd door Luchtbakker op 24-02-2021 07:59]

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:00
Eens met @Brahiewahiewa bij .ccc files heb je kans op teslacrypt v5 ik zou de file server eens zeer grondig gaan onderzoeken of die .ccc wel safe is.

https://www.bleepingcompu...ware-information#versions

[Voor 125% gewijzigd door HKLM_ op 24-02-2021 08:02]

👩‍🚀 -> Astronauts use Linux because you cant open Windows in space <- 🚀

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Volgens mij zijn ccc files in de System Volume Information folder nu niet direct een teken van ransomware.

Het handmatig opschonen in die folder kan ik ten zeerste afraden als je niet precies weet wat je aan t doen bent.

Ik zou me verdiepen in hoe Dedup werkt, of het zinvol is en de boel hoort op te schonen etc, als ik ff snel google kom ik de wereld aan info tegen zoals bv deze: https://community.spicewo...dup-chunkstore-is-massive

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• michaelbar
Ok, problemen grotendeels opgelost. Ik heb in het verleden Garbage collection laten uitvoeren, en die had 1 uur voordat die moest stoppen ivm. de volgende klus, namelijk scrubbing. Dus met andere woorden, m'n schedule was screwed up. Ik heb intussen 4TB extra vrij weten te maken, de volle opslag is al een stuk leger. Hartelijk dank allen, dit post kan worden gesloten. Fijne dag.

• DB LucF
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:00
Treesize Free kan wel overweg met Windows deduplicated volumes, echter dan moet je een instelling van de view aanpassen:
"To make TreeSize show the original file and folder sizes again, simply switch the view mode from "Allocated Space" to "Size". The allocated size shown in TreeSize is the disk space you would obtain by deleting the corresponding file"
https://knowledgebase.jam-software.com/6807
Dan zie je nog steeds die gigantische "System Volume Information" maar daar los van ook de losse folders.
Inderdaad, de .ccc files horen bij de chunkstore en zijn geen ransomware.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee