Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• EwaJurjen01
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 14-06 14:46
Beste Tweakers,

Ik zou graag wat advies van jullie ontvangen.
Binnenkort ben ik jarig en ik krijg een nieuw Z390 moederbord. (Nee helaas de Z490 was geen optie).
Nu wil ik tegelijkertijd mijn CPU ook upgraden. (Ik ben al in het bezit van een RTX 3070 gaming x trio _/-\o_ )
Op het moment gebruik ik mijn PC met name voor gaming, maar ik ben wel van plan om er meer studiegerelateerde zaken mee te doen. Denk aan Software als NX siemens, Matlab en andere simulatie software.
Mijn oog was in eerste instantie gevallen op een i9-9900KF, op moment van schrijven kost deze 330 bij azerty. De redenering hier achter was, het is een topmodel cpu en kost nu nog maar de helft van de ooit zo hoge prijs.
Na wat op userbenchmark te kijken kwam ik ook op de i7-9700KF, die op moment van schrijven 220 kost.
Een wezenlijk verschil, mijn budget is namelijk rond de 340-350 hiervoor.
Ik ben wel van plan om met de cpu zeker een jaar of 5 te settelen. Hoe erg ik ook van hardware hou, kan ik niet iedere 2-3 jaar upgraden. :P

De verschillen tussen de i7 en i9 lijken niet heel erg groot in single Thread performance, maar omdat de i9 HyperThreading heeft is deze wel sneller in multi-thread tasks. Maar om terug te komen op future proofing, lijkt het mij dat de i9 beter is?

Tl;dr Is het beter om, ietsje dieper in de buidel te tasten en een i9 te nemen met HT zodat ik beter future proof ben. Of is het beter om dan een i7 te kopen, zonder hyper threading maar wel 110 euro minder kwijft zijn. Die ik bijvoorbeeld uit zou kunnen geven aan een NVMe Drive van 1TB?

Elk advies is welkom :)

EDIT: Het is de 9700KF geworden, ik heb namelijk bij Mediamarkt een Samsung 970 NVMe voor 120 euro gevonden. Dus voor hetzelfde geld waar ik normaal een 9900KF voor zou hebben, heb ik nu een 9700KF voor en een 1TB NVMe Drive. :P

Groet,

Jurjen

[Voor 6% gewijzigd door EwaJurjen01 op 23-02-2021 13:44]

Beste antwoord (via EwaJurjen01 op 23-02-2021 13:42)

• martyw
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 11:50
Als ik de test op deze site bekijk zul je vooral in zwaar multi-threaded taken voordeel hebben van de i9, in gaming scheelt het een paar fps.

Alle reacties

• stin00
  • Registratie: mei 2013
  • Niet online
Hoe ziet de rest van het systeem eruit? Welke componenten heb je al en wat verwacht je nog te (moeten) kopen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• martyw
Als ik de test op deze site bekijk zul je vooral in zwaar multi-threaded taken voordeel hebben van de i9, in gaming scheelt het een paar fps.

• EwaJurjen01
stin00 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:17:
Hoe ziet de rest van het systeem eruit? Welke componenten heb je al en wat verwacht je nog te (moeten) kopen?
Oh sorry Dit was misschien wel handig.

De componenten die ik (bijna) heb zijn:
  1. Het Z390 bord dat komt is een MSI MPG Gaming Pro Carbon.
  2. Cooler master ML240L Cpu cooler
  3. Een Western digital 2TB HDD (ik denk 5400RPM)
  4. Samsung 860 evo 250GB, boot drive
  5. 16 GB Gskill Trident Z 3000MHz, CL16
Naar deze lijst kijkende, verwacht ik ergens nog een keer 16GB Ram bij te willen kopen. Maar ik verwacht niet dat dit grote prioriteit heeft.
En ik verwacht ooit nog eens een m2 SSD nodig te hebben, aangezien de HDD die ik heb al aardig aan de leeftijd is. De aankopen die ik voor de rest moet doen zullen mss estetisch zijn en dus niet noodzakelijk.

• stin00
  • Registratie: mei 2013
  • Niet online
En welke voeding heb je of ga je kopen? Ook niet geheel onbelangrijk met een dikke RTX 3070. Daarnaast ben ik toch wel benieuwd waarom je in een 'oud' end-of-life socket 1151 wil investeren.. tweedehands oke, maar nieuw niet de meest voordehandliggende keuze :+

• EwaJurjen01
stin00 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:34:
En welke voeding heb je of ga je kopen? Ook niet geheel onbelangrijk met een dikke RTX 3070. Daarnaast ben ik toch wel benieuwd waarom je in een 'oud' end-of-life socket 1151 wil investeren.. tweedehands oke, maar nieuw niet de meest voordehandliggende keuze :+
Ik heb nu een 650W Bequiet Voeding Bronze Rating. Zou volgens PSU calculators meer dan voldoende moeten zijn. Heb wel gekeken naar een voeding met meer Wattage, 750W of 850W, maar op advies van een vriend het bij de 650W gelaten.

Daarbij was mijn reasoning een beetje als volgt: Het verschil tussen een socket 1200 I7, zeg de 10700K, en de 9900KF of 9700KF was minimaal. (Voor zover ik kon zien). Dus eigenlijk zag ik niet veel meerwaarde in, zeg 75 euro meer, investeren in een Z490 tov een Z390. No more, no Less I guess.
Ik snap inderdaad waar je vandaan komt, maar ik had niet verder gekeken dan waarom investeren in 1200 als het 'topmodel' van een 1151 vrijwel gelijk presteert maar minder kost.
Plus ik verwacht, dat tegen de tijd ik weer een upgrade overweeg, de 1200 ook weer EoL zal zijn.

[Voor 5% gewijzigd door EwaJurjen01 op 23-02-2021 10:47]

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Nu online
Be quiet heeft geen geschikte Bronze voedingen voor nVidia Ampere. Zijn allemaal voedingen met double forward design met hoge transient response time en grote kans op coilwine.

Bord omruilen voor Z590. Voor €150 - €200 heb je een prima bord. Daarna een 11e gen Intel erin die over een week of 4 verkrijgbaar gaan zijn.

• EwaJurjen01
Uszka schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:33:
Be quiet heeft geen geschikte Bronze voedingen voor nVidia Ampere. Zijn allemaal voedingen met double forward design met hoge transient response time en grote kans op coilwine.

Bord omruilen voor Z590. Voor €150 - €200 heb je een prima bord. Daarna een 11e gen Intel erin die over een week of 4 verkrijgbaar gaan zijn.
Bequiet voeding zit at the moment gewoon in mijn systeem met de RTX3070, nergens last van en werkt als een tierelier.
Daarbij kan ik niet zo 1,2,3 in de prijscategorie die jij indiceert een Z590 moederbord vinden, de meesten beginnen bij 200+. Daarbij ga ik niet voor een 11e gen Intel of 5e Gen ryzen aangezien de markt niet echt optimaal is, gezien schaarste. Maar goed misbruik maken van een verjaardagscadeau kan altijd.... :+ 8)7

• martyw
De MSI Z590-A PRO lijkt de enige die vooralsnog onder de 200 euro komt. De 11e generatie Intels wordt half maart verwacht, meestal dalen de prijzen na verloop van tijd wel. Naar verwachting zijn ze wel wat sneller dan de tiende generartie

[Voor 17% gewijzigd door martyw op 23-02-2021 13:40]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True