Toon posts:

Media controls & bluetooth in auto

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Ik heb een Toyota Yaris uit 2009 (NSP90L-CHFGKW(3D)). Hierin zit dit dashboard (maar dan stuur aan de juiste kant):

Nou kan mijn auto wel bellen via bluetooth, maar geen muziek afspelen. Als ik muziek verbind via een aux kabel dan kan ik wel het volume van de autoradio aanpassen via het stuur, maar niet bijv. volgende/vorige track. Dit zorgt ook voor rare situaties tijdens het rijden waar bijv. ineens het geluid van een telefoongesprek wegvalt omdat de aux kabel voor een miliseconde verbinding verliest, weer verbindt, en mijn telefoon het telefoongesprek automatisch omzet van bluetooth (auto) naar aux, terwijl de auto nog even nodig heeft om door te hebben dat het bluetooth-gesprek beëindigd is.

De controls op het stuur zien er als volgt uit (maar dan zonder hoes over het stuur):

Nou zijn er dure aftermarket media systemen om de radio mee te vervangen, maar ik zie het niet zo zitten om de sierrand die om de ingebouwde radio zit open te moeten snijden/zagen/slijpen om er een schermpje in te passen. Die systemen zijn ook vrij duur en vrijwel allemaal Chinees met onduidelijke informatie over of ze wel of niet met de besturing op het stuur zouden werken.

Heeft iemand ervaring met dit soort systemen in een vergelijkbaar dashboard? Is het de moeite waard om deze een aan te schaffen?
Ik zou deze waarschijnlijk laten inbouwen, dat zal me een goede 100 euro extra kosten maar dat vind ik het wel waard t.o.v. het risico dat ik zelf de boel sloop. Is er iets waar ik op moet letten bij het laten inbouwen?

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:06
Radio vervangen kan gewoon hoor, ziet er nog netjes uit ook.

Vraag is alleen of stuurwielbediening nog werkt, ik weet dat voor mijn Citroën daar adapter kabeltjes voor zijn waardoor je die kunt behouden maar Toyota weet ik het niet.

• Oon
  • Niet online
FastFred schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 08:10:
Radio vervangen kan gewoon hoor, ziet er nog netjes uit ook.

[YouTube: Toyota Yaris 2005 to 2015 how to remove factory radio & fit double din radio]

Vraag is alleen of stuurwielbediening nog werkt, ik weet dat voor mijn Citroën daar adapter kabeltjes voor zijn waardoor je die kunt behouden maar Toyota weet ik het niet.
Oh dat ziet er inderdaad helemaal niet zo verkeerd uit! Ik kan het filmpje nu even niet met geluid bekijken, maar ziet eruit alsof hij het hele framepje eromheen vervangt?

En de knoppen op het stuur zijn wel een must, het liefst zelfs uitgebreider dan ze nu zijn. Ik kan bijvoorbeeld wel in radiostand van zender wisselen, maar niet volgende/vorige track (ook niet bij CD spelen). Ik heb een aantal vervangende systemen gezien die zeggen dat ze het voor dit model Toyota zouden kunnen. De stemherkenning via Google Assistant laten lopen (en volledige Android Auto op het schermpje met Maps en Spotify e.d.) zou helemaal super zijn, maar dat is waar veel systemen die ik gezien heb dan weer op goedkope Chinese Android tablets lijken, dus dan hou ik het liever bij iets simpelers.

Enig idee over betrouwbare sites waar ik dit soort apparatuur kan vinden? Als het inderdaad netjes (en zelf) kan zonder dingen kapot te maken dan heb ik er best wat geld voor over, maar ik zie het al helemaal gebeuren dat ik dadelijk 300-400 euro uitgeef en een of ander Chinees systeem opgestuurd krijg waar je helemaal niks aan hebt..

• Oon
  • Niet online
Ik zie nu dat ook Pioneer gewoon in Nederland beschikbaar is:
https://www.bol.com/nl/s/...ltSearchContext=media_all

Als ik het goed begrijp is 2-DIN de maat die ik nodig heb en zou verder dus alles moeten passen, alleen kan ik niet echt informatie vinden over de stuurknoppen en zie ik dat er een extra microfoon meegeleverd wordt (en dus niet die van de auto zelf gebruikt wordt), wat ook wel jammer is

Edit: Ik heb de verkoper van die tweede unit (van €399) een berichtje gestuurd op bol.com met de vraag of mijn stuur knopjes blijven werken, ben benieuwd wat ze zeggen. Mocht iemand hier meer info hebben dan hoor ik het graag natuurlijk

[Voor 17% gewijzigd door Oon op 23-02-2021 09:16]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee