Toon posts:

[HD7970] XFX HD7970 Double Dissipation probleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Eftalou
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Goedenavond allen,

Onlangs heb ik een tweedehands XFX HD 7970 Double Dissipation 3GB link:https://tweakers.net/pric...0-double-dissipation.html (kan deze helaas niet koppelen aan dit topic, geen idee waarom) gekocht om een oude computer nieuw leven in te blazen. Echter geeft de kaart problemen tijdens de benchmark en het spelen van GTA V, ongeacht de settings. Voordat ik contact op neem met de verkoper van de kaart wil ik eerst kijken of ik het zelf kan oplossen, vandaar dat ik jullie hulp nodig heb.

Ik zal een paar screenshots posten om het probleem verder te duiden. De problemen treden pas op bij het laatste deel van de benchmark, dus het deel vanaf dat het vliegtuig in beeld is. Er missen textures tijdens de benchmark zoals te zien is op de screenshots. Ook tijdens het spelen van GTA treden dezelfde fouten op, dit is vooral als ik snel door het beeld beweeg in een auto of motor.

Ik heb tevens een keer gehad tijdens het draaien van de benchmark dat deze van rond de 30 fps in de volgende scene plots naar 4 fps gemiddeld ging, dit blijf tijdens de gehele benchmark zo. Daarna wilde de FPS ook niet bovern de 4 uitkomen tijdens het spelen zelf. Dit heb ik eenmalig gehad.

Wat mogelijk ook relevant is, is dat de kaart veel lawaai maakt bij hoge load en de ventilatoren boven de 2500 rpm komen, ik vermoed dat de ventilatoren versleten zijn. De kaart wordt echter niet te warm, tijdens benchmarks zoals 3dmark of Unique heaven wordt de GPU maximaal 83 graden. De temperatuur van de vram is helaas niet te meten aangezien de kaart niet over temperatuursensoren beschikt.

Ik heb wat research op internet. Op basis hiervan vermoed ik dat het mogelijk met oververhitting van het geheugen te maken kan hebben maar dat weet ik niet zeker. Mocht uit dit topic blijken dat het inderdaad een probleem met de warmte is dan wil ik mogelijk de ventilatoren gaan vervangen.

Relevante software en hardware die ik gebruik

De specs van PC waar de videokaart in zit
- Intel core2quad Q9550 @ 2,83 GHZ
- 8GB (4 x 2GB) OCZ reaper DDR2 geheugen
- Gigabyte x38-ds4 moederbord
- Cooler Master RS 620W voeding
- Windows 10 pro 20H2
- Laatste Adrenalin 21.2.2 driver

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

- Ik heb 3dmark Firestrike, Timespy, Unique Heaven en Furmark zonder problemen of artifacts kunnen draaien. Wat mij wel opviel was dat de demo van firestrike waarbij de maximale 3GB vram werd gebruikt erg schokkerig verliep. De benchmarks zelf verliepen probleemloos.
- Ik heb de videokaart in een andere, moderne pc geprobeerd. Hierbij trad hetzelfde probleem op, het ligt dus niet aan een van de andere onderdelen van de bovengenoemde pc.
- Ik heb een andere videokaart in bovengenoemde pc geprobeerd, toen trad het probleem niet op bij de benchmark van GTA V.
- Spellen zoals Fortnite, AOE II DE en The Sims 4 doen het goed.
- Op basis van deze informatie heb ik het vermoeden dat de GPU niet kapot is aangezien er geen artifacts optreden tijdens de benchmarks of het spelen games.

Wat denken jullie dat het probleem is? Kan het mogelijk helpen de fans te vervangen en om de hele koeler demonteren en de koelpasta vervangen van de gpu? Is het verstandig om de thermal pads en de koelpaste van het geheugen dan ook meteen te vervangen?

"There's no place like 127.0.0.1"

Beste antwoord (via Eftalou op 05-03-2021 20:20)

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-05 00:30
Komen die textures wel weer terug als je stil gaat staan in GTA? Want ik vind dit eerder lijken op het te langzaam inladen van textures door een te langzaam opslagapparaat. Ook omdat je zelf aangeeft dat het vooral gebeurd als je je snel verplaatst met auto of vliegtuig. Op wat voor opslag staat GTA 5, harde schijf of SSD?? En de andere PC waar je op hebt getest, ook een gefragmenteerde HDD??

En als hij op een harde schijf staat dan is het eerste wat je kan doen de schijf defragmenteren als niet aanstaat dat hij dat automatisch op de achtergrond doet en de schijf daardoor wel goed op orde is. Er zit een defragmentatie programma standaard bij windows of je kan een 3rd party app gebruiken zoals Defraggler. Met Defraggler kan je bijvoorbeeld ook kiezen om alleen de gefragmenteerde bestanden te behandelen of alleen de GTA bestanden. Ook laat het na een analyze zien welke bestanden gefragmenteerd zijn en over hoeveel fragmenten ieder bestand verspreid is. Als je de hele schijf doet zal dit de eerste keer lang duren(afhankelijk van de inhoud en mate van fragmentatie een paar uur tot een halve of hele dag.) omdat alles verplaatst word op de schijf om de bestanden zo snel mogelijk toegankelijk te maken. Als de GTA bestanden gefragmenteerd zijn op de schijf dan kan 1 bestand wat GTA nodig heeft verspreid staan over 10 tallen tot 100den of grote bestanden zelfs 1000den sectors van de harde schijf. En voor elke andere sector moet de leeskop weer verplaatst worden.

Ik neem aan de alle color banding en regenboog patronen in de voorbeeldfoto's puur het gevolg zijn van het gebruik maken van een camera om een afbeelding van het scherm te maken. Is een erg omslachtige manier aangezien je dat beter via de computer zelf kan doen. Als je op print screen (PrtSc) knop drukt maakt ie een screenshot wat je dan in bijvoorbeeld paint kan plakken als een plaatje van het beeld op het moment van drukken, zonder kwaliteitsverlies.

AMD Ryzen 5800X3D / Asrock b450 fatality K4 / 32GB 3600mhz / 512GB 970 EVO M2 nvme + HDD's / GTX 1080 Ti

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-05 00:30
Komen die textures wel weer terug als je stil gaat staan in GTA? Want ik vind dit eerder lijken op het te langzaam inladen van textures door een te langzaam opslagapparaat. Ook omdat je zelf aangeeft dat het vooral gebeurd als je je snel verplaatst met auto of vliegtuig. Op wat voor opslag staat GTA 5, harde schijf of SSD?? En de andere PC waar je op hebt getest, ook een gefragmenteerde HDD??

En als hij op een harde schijf staat dan is het eerste wat je kan doen de schijf defragmenteren als niet aanstaat dat hij dat automatisch op de achtergrond doet en de schijf daardoor wel goed op orde is. Er zit een defragmentatie programma standaard bij windows of je kan een 3rd party app gebruiken zoals Defraggler. Met Defraggler kan je bijvoorbeeld ook kiezen om alleen de gefragmenteerde bestanden te behandelen of alleen de GTA bestanden. Ook laat het na een analyze zien welke bestanden gefragmenteerd zijn en over hoeveel fragmenten ieder bestand verspreid is. Als je de hele schijf doet zal dit de eerste keer lang duren(afhankelijk van de inhoud en mate van fragmentatie een paar uur tot een halve of hele dag.) omdat alles verplaatst word op de schijf om de bestanden zo snel mogelijk toegankelijk te maken. Als de GTA bestanden gefragmenteerd zijn op de schijf dan kan 1 bestand wat GTA nodig heeft verspreid staan over 10 tallen tot 100den of grote bestanden zelfs 1000den sectors van de harde schijf. En voor elke andere sector moet de leeskop weer verplaatst worden.

Ik neem aan de alle color banding en regenboog patronen in de voorbeeldfoto's puur het gevolg zijn van het gebruik maken van een camera om een afbeelding van het scherm te maken. Is een erg omslachtige manier aangezien je dat beter via de computer zelf kan doen. Als je op print screen (PrtSc) knop drukt maakt ie een screenshot wat je dan in bijvoorbeeld paint kan plakken als een plaatje van het beeld op het moment van drukken, zonder kwaliteitsverlies.

AMD Ryzen 5800X3D / Asrock b450 fatality K4 / 32GB 3600mhz / 512GB 970 EVO M2 nvme + HDD's / GTX 1080 Ti

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:56

MsG

Forumzwerver

Loopt de kloksnelheid van de GPU niet terug als hij 84 graden wordt? Want het kan namelijk ook zijn dat dit de ingestelde limiet is, en dat hij daar nooit overheen gaat door zich terug te klokken. Meet met bijv. MSI Afterburner eens de GPU load terwijl je hem flink stressed.

Overigens vond ik deze videokaartreeks maar een akelige lawaaikanon. Zelf de HD7950 gehad van dit model.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:25
MsG schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:30:
Loopt de kloksnelheid van de GPU niet terug als hij 84 graden wordt? Want het kan namelijk ook zijn dat dit de ingestelde limiet is, en dat hij daar nooit overheen gaat door zich terug te klokken. Meet met bijv. MSI Afterburner eens de GPU load terwijl je hem flink stressed.

Overigens vond ik deze videokaartreeks maar een akelige lawaaikanon. Zelf de HD7950 gehad van dit model.
Dit dus ik had de XFX DD 7970 GHZ , leek wel op een vliegtuig dat vertrok. Wat een verademing was het om van deze kaar naar een MSI GTX 970 te gaan O+

• Eftalou
  • Niet online
The Reeferman schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 05:25:

En als hij op een harde schijf staat dan is het eerste wat je kan doen de schijf defragmenteren als niet aanstaat dat hij dat automatisch op de achtergrond doet en de schijf daardoor wel goed op orde is. Er zit een defragmentatie programma standaard bij windows of je kan een 3rd party app gebruiken zoals Defraggler.
Ja de textures komen weer terug bij het stilstaan. GTA 5 staat op een ouderwetse 500GB HDD (SMART waardes zijn verder goed). Ik heb Defraggler even gedownload en volgens dit programma is de fragmentatie 93%, dit zou wel eens het probleem kunnen zijn. Mocht dit niet werken dan zal ik GTA op een SSD proberen te installeren. Wordt vervolgd..
Klopt, ik heb de foto's snel gemaakt met mijn telefoon. Volgende keer zal ik het met Printscreen doen, bedankt voor de tip ;)
MsG schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:30:
De kloksnelheid loopt niet terug bij zowel 3dmark als Furmark (wordt in beide programma's bijgehouden). Ik dacht dat de meeste videokaarten maximaal rond de 100 graden mogen worden. Wellicht dat ik de videokaart toch even ga voorzien van nieuwe koelpasta, dat kan sowieso geen kwaad.
MetalSonic schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:50:
[...]

Dit dus ik had de XFX DD 7970 GHZ , leek wel op een vliegtuig dat vertrok. Wat een verademing was het om van deze kaar naar een MSI GTX 970 te gaan O+
Dit herken ik heel goed, heb vroeger ook deze XFX HD7970 gehad, ben daarna naar eveneens naar een GTX 970 gegaan (Asus Strix). Die was een stuk stiller. Nu een Aorus Master RTX 2070 super, die is ook heerlijk stil.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:52

Nemesizz

Untouchable

Kan me vaag iets herinneren dat het mogelijk gebrek aan cache geheugen op de CPU is.

Ik kijk wel eens van die video's van RandomgamingHD, en die draait zulke games dan ook wel eens op oudere hardware, en meende iets te herinneren dat GTA niet zo goed loopt (textures die niet snel genoeg laden als je snel rijdt/vliegt) door gebrek aan cachegeheugen op de processor (L3 cache, oudere processors als de Core2 hebben alleen L1 en L2 cache, en bepaalde budget processors hadden dat ook).

Goed, het is allemaal weer een tijdje geleden maar volgens mij had het daar meer mee te maken ipv de videokaart zelf.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Eftalou
  • Niet online
The Reeferman schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 05:25:
Ik heb vorige week verspreid over meerdere avonden en dagen de harde schijf gedefragmenteerd. Dit heeft het probleem uiteindelijk niet opgelost, alhoewel het probleem van missende textures naar mijn idee wel minder vaak voorkwam.
Ik ben vervolgens hiermee aan de slag gegaan. Ik heb GTA V op een recentere pc (i7-7700K) op een SSD geinstalleerd, de HD7970 in dat systeem geinstalleerd en de benchmark opnieuw gerund. De missing textures kwamen niet meer terug _/-\o_ , ik denk dat het dan toch lag aan het feit dat GTA V op een langzame HDD geïnstalleerd stond. Ik ben nog voornemens om GTA V op een SSD in de q9550 pc te installeren maar ik verwacht daarmee geen problemen. Het probleem lijkt opgelost. :*)

Bedankt iedereen voor het meedenken!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee