Toon posts:

Bewaren van gegevens

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Eiland
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:06
Ik heb bij een website gevraagd om mijn gegevens te wissen onder het mom van vergeten mogen worden nu snap ik dat punt 1 waarbij ze wettelijk verplicht zijn bepaalde gegevens te bewaren dit niet anders kan, echter punt 2 hebben ze naar mijn idee geen recht toe klopt dit?
Wij hanteren een bewaarbeleid waarin staat hoe lang wij je gegevens bewaren. Zie voor meer informatie hierover art. 3 van onze privacy verklaring op de website. In de meeste gevallen bewaren we je gegevens minimaal vijf jaar na de laatste actieve handeling op je X account. Eerder kunnen wij je gegevens niet wissen, omdat wij vanwege wettelijke verplichtingen je gegevens moeten bewaren. Op grond van de wet (Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme) zijn wij verplicht je persoonsgegevens langer te bewaren.

Daarnaast zijn er ook andere redenen om klantgegevens langer te bewaren. Bijvoorbeeld voor ons risicomanagement, om veiligheidsredenen of om goed te kunnen omgaan met claims, onderzoeken of rechtszaken. Wij kunnen je verzoek dus niet honoreren.

Alle reacties

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je geeft te weinig concrete info. In het algemeen: ja er kunnen redenen zijn om niet alles te verwijderen. Zoals dat laatste voorbeeld wat ze geven: je kunt niet onder een rechtszaak uitkomen door tegen de tegenstander te zeggen dat ze je moeten vergeten :P

Je mag wel verwachten dat wordt verwijderd waar geen goede redenen zijn om te bewaren. Bijv. je mailadres is niet meer nodig als die er was om nieuwsbrieven te sturen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Eiland
Maar als er nu geen rechtszaken spelen, ze hebben gezegd wij deactiveren je account.

Dan kan ik mij toch verder beroepen op het recht om vergeten te worden, los van wat wettelijk verplicht is voor de wtvvw

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Ik kan mijn post herhalen maar dat is weinig zinvol.

Hangt van de details af.. Een dienstverlener zal de fin administratie moeten bewaren. Misschien heb je er overlast veroorzaakt waar ze nog onderzoek naar doen. Geen idee. Punt is dat recht op vergetelheid geen absoluut recht is. Afhankelijk van de situatie.

Samengevat:
1. De betrokkene heeft het recht van de verwerkingsverantwoordelijke zonder onredelijke vertraging wissing van hem betreffende persoonsgegevens te verkrijgen en de verwerkingsverantwoordelijke is verplicht persoonsgegevens zonder onredelijke vertraging te wissen wanneer een van de volgende gevallen van toepassing is:
a) de persoonsgegevens zijn niet langer nodig voor de doeleinden waarvoor zij zijn verzameld of anderszins verwerkt;
b) de betrokkene trekt de toestemming waarop de verwerking overeenkomstig artikel 6, lid 1, punt a), of artikel 9, lid 2, punt a), berust, in, en er is geen andere rechtsgrond voor de verwerking;
c) de betrokkene maakt overeenkomstig artikel 21, lid 1, bezwaar tegen de verwerking, en er zijn geen prevalerende dwingende gerechtvaardigde gronden voor de verwerking, of de betrokkene maakt bezwaar tegen de verwerking overeenkomstig artikel 21, lid 2;
d) de persoonsgegevens zijn onrechtmatig verwerkt;
e) de persoonsgegevens moeten worden gewist om te voldoen aan een in het Unierecht of het lidstatelijke recht neergelegde wettelijke verplichting die op de verwerkingsverantwoordelijke rust;
f) de persoonsgegevens zijn verzameld in verband met een aanbod van diensten van de informatiemaatschappij als bedoeld in artikel 8, lid 1.

[..]

3. De leden 1 en 2 zijn niet van toepassing voor zover verwerking nodig is:
a) voor het uitoefenen van het recht op vrijheid van meningsuiting en informatie;
b) voor het nakomen van een in een het Unierecht of het lidstatelijke recht neergelegde wettelijke verwerkingsverplichting die op de verwerkingsverantwoordelijke rust, of voor het vervullen van een taak van algemeen belang of het uitoefenen van het openbaar gezag dat aan de verwerkingsverantwoordelijke is verleend;
c) om redenen van algemeen belang op het gebied van volksgezondheid overeenkomstig artikel 9, lid 2, punten h) en i), en artikel 9, lid 3;
d) met het oog op archivering in het algemeen belang, wetenschappelijk of historisch onderzoek of statistische doeleinden overeenkomstig artikel 89, lid 1, voor zover het in lid 1 bedoelde recht de verwezenlijking van de doeleinden van die verwerking onmogelijk dreigt te maken of ernstig in het gedrang dreigt te brengen;
e) voor de instelling, uitoefening of onderbouwing van een rechtsvordering.
Ik begrijp dat je niet meer over de details wilt zeggen, probeer dan regel voor regel te zien in welke mate die hier van toepassing is.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Eiland
Om iets meer in detail te spreken dit is de melding die ik kreeg, het gaat om een broker in crypto
Tijdens een van onze controles van je transacties hebben wij geconstateerd dat er één of meerdere transacties plaats hebben gevonden van je X account naar een externe risicovolle partij. Dit is in strijd met ons handelsbeleid en vormt een te groot risico voor ons. We kunnen deze transacties niet uitvoeren en hebben om die reden besloten je account te sluiten.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Lijkt me inderdaad helaas een schoolvoorbeeld van iets dat voorlopig niet verwijderd wordt.. Vraag het over 5 jaar nog eens als het een principekwestie is.

• Eiland
Het is ook verder gewoon een principe kwestie maak mij voor de rest geen zorgen er over, wou alleen weten in hoever ik in mijn recht sta
Bijvoorbeeld voor ons risicomanagement, om veiligheidsredenen of om goed te kunnen omgaan met claims, onderzoeken of rechtszaken
Dit lijken mij namelijk geen redenen om mijn data te bewaren

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:15

PB-powell

Mr. Laziness

Tijdens een van onze controles van je transacties hebben wij geconstateerd dat er één of meerdere transacties plaats hebben gevonden van je X account naar een externe risicovolle partij.
En
Daarnaast zijn er ook andere redenen om klantgegevens langer te bewaren. Bijvoorbeeld voor ons risicomanagement, om veiligheidsredenen of om goed te kunnen omgaan met claims, onderzoeken of rechtszaken.
Het lijkt mij vrij duidelijk dat er dus wel degelijk gegronde reden is om je gegevens te bewaren, los van punt 1 dat ze een financiële instelling zijn die sowieso verplicht zijn je gegevens langer te bewaren.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:35
Meestal kun je beter eerst met een verzoek tot inzage komen. Dat zou enigszins een beeld moeten geven welke informatie er om welke reden voor welk doeleinde, et cetera bewaard wordt.

Mijn ervaring als data subject is dat de partijen die dit niet fatsoenlijk kunnen aanleveren geen idee hebben welke data er op grond van wettelijke verplichting en/of gerechtvaardigd belang bewaard moet c.q. kan worden en wat de retentie hiervoor moet c.q. mag zijn.

[Voor 3% gewijzigd door The Lord op 23-02-2021 10:12]

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:48
Je mag wel je persoonlijke naam die in beeld staat en dus in Google komt laten verwijderen niet direct de content. Edit: als het om een forum gaat oid.

[Voor 13% gewijzigd door NimRod1337 op 23-02-2021 10:14]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee