• reclamedoos
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:19
Ik zou graag enig advies krijgen van de ervaringsdeskundigen hier.

Op bijgevoegde foto is de achterzijde van mijn woning te zien. Deze ligt bijna (op 1 graad na) perfect op het zuiden. Op de foto zijn nog net de 5 panelen te zien die er vanuit de bouw op zijn gelegd. Deze installatie werkt perfect en presteert heel prima. Maar omdat dit ons verbruik niet dekt, en er afgelopen zomer een airco bij is gekomen wil ik graag wat meer panelen toevoegen. Mijn idee was om op de uitbouw van de woonkamer 3 panelen te leggen in de landscape (zuid georienteerd). Omdat er dan nog ruimte over is op de garage dacht ik daar 2 panelen oost-west neer te leggen (de ruimte is te smal voor twee stuks zuid in landscape).

Mijn gedachtengang voor dit alles was:
- ik voeg twee panelen oost-west toe omdat dit er voor zorgt dat ik 's ochtends en 's avonds eerder/later wat opwek heb (spreiding over de dag, mocht ooit de saldering helemaal weg zijn).
- Het is ook een beetje hobby, en ik ben dol op grafiekjes. Dus ik wil graag per paneel de opbrengst kunnen zien. Daarom dacht ik aan micro-inverters zodat ik per paneel kan zien wat de opbrengst is.

Uitgangspunten:
- Bij de airco-buiten-unit ligt een YMVK-kabel (met nog 10 meter overlengte) die binnen afgemonteerd kan worden op een ongebruikte groep (16A).
- Om het voor vrouwlief acceptabel te maken wil ze niet nog een inverter binnen hebben.
- De airco staat waarschijnlijk veelal 's middags en 's avonds te draaien, dit verbruik wil ik het liefst zelf opwekken (er van uit gaande dat de saldering ooit zal verdwijnen).
- Gezien het feit dat het huis aan de oostkant van een twee-onder-1-kapper zit, komt er vanaf 17:00/18:00 uur schaduw van de achtergevel over de panelen.

Alternatief zou zijn om de 2 panelen oost-west te vervangen door 2 stuks zuid in portrait-mode.

Graag zou ik eens horen of jullie denken dat het rendement van de eerste opstelling (3 zuid, 2 oost-west) veel minder zal zijn tov alles zuid? Klopt mijn aanname dat ik met een oost-west paneel er bij mijn verbruik wat beter kan afvangen? Krijgt het west-georiënteerde paneel last van de schaduw van het naastliggende zuidpaneel?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Leg gewoon alles op zuid.
Die 2 panelen oost/west boeit eigenlijk niet, enkel bij hogere zonstand.
Maar dan heb je al overschot door je zuidpanelen.

Al aan dual betonvoeten gedacht?

https://www.sun-solar.nl/.../montage-systemen/page/2/

9 mtr = 2x 4x https://www.sun-solar.nl/...9-euro-incl-btw-sunsolar/ op dual betonvoeten
(zijn wel breder dan 2 mtr)

[Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-02-2021 21:18]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• reclamedoos
AUijtdehaag schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:14:
Leg gewoon alles op zuid.
Die 2 panelen oost/west boeit eigenlijk niet, enkel bij hogere zonstand.
Maar dan heb je al overschot door je zuidpanelen.

Al aan dual betonvoeten gedacht?
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

https://www.sun-solar.nl/.../montage-systemen/page/2/

9 mtr = 2x 4x https://www.sun-solar.nl/...9-euro-incl-btw-sunsolar/ op dual betonvoeten
(zijn wel breder dan 2 mtr)
Ziet er uit als een mooie optie. 9 meter breed gaat niet lukken, er zit helaas 10cm hoogteverschil in het dak van de uitbouw naar de garage. Dus dan zou het 6 + 3 moeten worden.

• AUijtdehaag
  • Niet online
2x stoeptegel (2x 5cm) onder betonvoet?
Grind eronder moet je toch weghalen

[Voor 50% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-02-2021 21:31]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:08
Of alles zuid portrait, dan passen er 8 panelen en mag je zelf kiezen welke paneel lengte je wil.

https://www.solar-bouwmar...t-portrait-8-panelen.html

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• AUijtdehaag
  • Niet online
518 euro vs 270 euro voor 4 voeten...

• busscherski
AUijtdehaag schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:40:
518 euro vs 270 euro voor 4 voeten...
Ja wel duur.
Maar 2 panelen landscape lijkt me te krap.
Voor een rij portrait zou je 9 betonvoeten nodig hebben.

edit:
ik heb mijn portrait montagesysteem zelf gemaakt op basis van schuindakrails en klemmen.

[Voor 15% gewijzigd door busscherski op 22-02-2021 21:49]

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• AUijtdehaag
  • Niet online
Phonosolar is 1 mtr breed en 2 mtr lang (geen zin om link op te zoeken)
Die kan in landscape

Edit: 5 voeten benodigd voor 8 panelen in landscape (sorry)

[Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-02-2021 21:51]

• busscherski
AUijtdehaag schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:49:
Phonosolar is 1 mtr breed en 2 mtr lang (geen zin om link op te zoeken)
Die kan in landscape

Edit: 5 voeten benodigd voor 8 panelen in landscape (sorry)
Ja als dat past is het goedkoper

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-03 01:54

Gerco-M

mijn tornado res.

Je kan ook nog wat panelen leggen op het dak van de dakkapel of zelfs op het dak net onder het dakkapel, als dat net past. Die krijgen allemaal meer licht (=opbrengst) dan de platte dak opstellingen denk ik. En dit zou voor mij optie A zijn, en jouw plan optie B. Of als de mogelijkheden en het budget het toelaten, beide ;)

Oost / West is leuk, maar meer panelen is altijd beter, als ik het hier goed begrepen heb.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• reclamedoos
Op het dak van de dakkapel zou ik inderdaad kunnen overwegen. Vlak er onder op de pannen is niet echt handig (ik denk overigens ook niet dat het past), dat stukje dat gebruik ik ook om uit het raam te kunnen stappen en makkelijk op het dak/dakkapel te komen.

Op de uitbouw moet ik ook rekening houden met 'diegene die de ramen wast' (zelfde als die geen tweede omvormer binnen wil hebben :) ), dat daar een strook vrij blijft om te kunnen lopen met een emmertje sop. Had ik er misschien even bij moeten zetten, want daarom was ik gekomen op een opstelling in landscape oriëntatie op de uitbouw.

• reclamedoos
Ik ga uiteindelijk voor 3 panelen landscape op de uitbouw en 2 portrait op de garage. Ik weet dat het niet de goedkoopste oplossing is, maar heb ik zo overal aan gedacht om in het winkelmandje te stoppen? Er ligt al een YMVK kabel op het dak. Om de PV-verdeler aan de te sluiten op een ongebruikte 16A groep heb ik al een bevriende installateur geregeld.

Of zijn er nog andere toffe tips om deze installatie wat beter/goedkoper/effectiever te maken?

Enphase IQ7A Micro Omvormer 5x €745,00
Longi Solar LR4 450 WP Perc 5x €745,00
Enphase Q-Cable 1 fase Landscape | Micro-afstand max 210cm 3x €78,00
Enphase Q-Cable 1 fase Portrait | Micro-afstand max 110cm 1x €16,00
Enphase Q-Cable Einddop voor 1-fase kabel 1x €14,50
Enphase Q-Cable Ontkoppel Gereedschap 1x €3,25
Enphase Q-Relay 1 fase 1x €69,00
Enphase IQ Envoy / Envoy S Metered 1x €199,00
Enphase Gietmofpakket 1x €19,95
Complete Montageset Zuid - 3 panelen 72 Cells (Panelen vanaf 175,1 cm.) (SSC-3Z-72) 1x €172,59
Complete Montageset Portrait - 2 panelen 1x €181,91
Green Line PV Verdeler 2 x Stopcontact 1x €149,00

Totaal incl. btw:€2.393,20

• busscherski
Welk legplan?
Je weet dat die panelen 2.1 meter lang zijn?

• reclamedoos
busscherski schreef op maandag 1 maart 2021 @ 21:39:
Welk legplan?
Je weet dat die panelen 2.1 meter lang zijn?
Ik wil ze allemaal op zuid leggen zoals hier geadviseerd. Zoals op de foto in de eerste post te zien is, is de uitbouw 6 meter breed (volgens mij het dak net iets breder tot aan het hoogteverschil boven de garage en kom ik met 6.3 meter wel weg, ga ik morgen nameten). Op die uitbouw wil ik er 3 in landscape. Op de garage leg ik dan ipv de oost-west die ik eerst had ingetekend op de foto ook twee panelen op zuid naar, maar dan vanwege de ruimte die er in de breedte is in portrait.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• reclamedoos
Advies vragen is natuurlijk altijd fijn en handig, maar is het ook wel zo aardig om het uiteindelijke resultaat te showen. Dus bij deze. Uiteindelijk gegaan voor 5 * 375 Wp First Choice Solar (2 * portrait + 3 * landscape). Ze liggen al enkele weken heerlijk te zonnebaden, en inmiddels houden we netto stroom over (teruggerekend op jaarbasis ook) dus we kunnen er weer even tegenaan.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee