Toon posts:

Gaming syteem (iRacing, Cities Skylines en meer)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:21
Belangrijk: doordat ik voor een fijne prijs een AMD Ryzen 5 3600 kan overnemen is mijn oorspronkelijke idee (Intel) van de baan. Ik wil graag voor een B550 moederbord gaan. Op dit alles (en het overige dat ik al in mij bezit heb) is het onderstaande nu gebaseerd :)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De nadruk ligt op gaming. In het specifieke geval iRacing, maar ik zou ook andere (zwaardere) games graag (op termijn, door de huidige GPU tekorten) willen kunnen spelen. Waarbij Cities Skylines een belangrijke is. Verder het random office werk en wellicht ook wat relatief eenvoudig video-editten (knippen/plakken). Dit alles op mijn LG 1440p 21:9 monitor die maximaal 60fps kan weergeven.
Wat betreft iRacing dient het systeem de game in iedere omstandigheid deze 60fps te halen, uiteraard bij zo hoog mogelijk settings, maar de framerate is belangrijker. Wat betreft andere games is 60fps uiteraard ook de benchmark, maar hierbij zal de RTX 2060 waar ik voor nu over ga beschikken bijna zeker de bottleneck zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Aangezien ik het gros van de componenten al heb, is dit niet echt een issue meer,

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik ben momenteel al in het bezit van:
Monitor: LG 34UB88-B Zwart
CPU: pricewatch: AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed
Intern geheugen: 2x (32GB) Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B
SSD: Kingston A2000 1TB
GPU: Gigabyte RTX 2060 pricewatch: Gigabyte GeForce RTX 2060 WindForce 6G (rev. 2.0)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alle overige onderdelen dienen nog aangekocht te worden, wat zal bestaan uit:
Moederbord
Voeding
Behuizing

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Op zich maakt het merk van dit alles weinig uit. Het moet het vooral goed doen. Al ben ik wel erg gecharmeerd van de kasten van Fractal Design

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik geef in ieder geval totaal niet om alle RGB lampjes die tegenwoordig zo hot zijn. Verder het liefst een stil systeem als ik gewoon aan het werk ben, maar wel een beetje airflow voor tijdens het gamen.

Ga je overklokken?
Ik verwacht eerlijk gezegd van niet. Ik heb dat zelf ook nog nooit gedaan. Het is tegenwoordig wel een stuk makkelijker dan vroeger, maar ik geef meer om een stabiel systeem waar ik geen omkijken naar heb dan dat ik zo nodig die laatste paar extra procent performance eruit trek. Heb ik die performance nodig dan geef ik daar liever wat extra geld aan uit zodat ik een stabiel systeem behoud.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb nog wat hulp nodig bij het kiezen van het moederbord, met name bij het bepalen of het ram-geheugen (welke ik dus al heb) wel lekker samen gaat met alles.
Laat ik beginnen met het geheugen. Dat zijn 4 reepjes van 8GB pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B
. Als ik op de webside kijk van Crucial dan lijkt het erop dit geheugen volledig compatibel is met twee moederbords die ik op het oog heb, de pricewatch: ASUS ROG Strix B550-F Gaming en de pricewatch: ASRock B550 Extreme4. Maar als ik op de QVL van Asus kijk dan zie ik dit geheugen in z'n geheel niet terug komen. Op de QVL van Asrock wordt het geheugen wèl benoemd, maar dan enkel de 16GB variant (één reepje van 16GB neem ik aan, bij mij gaat het om 2x8GB). Hoe moet ik dit lezen? Asus wordt een gok? En Asrock, zou het uitmaken dat enkel de 16GB variant enkel als compatibel gezien wordt?

Nu komen we direct op het moederbord. Ik wil graag een bord met de B550 chipset en dan het liefst eentje die a) een heatsink voor minimaal één M.2-slot b) een dergelijk audiochip (ik heb geen audiofiel headset, maar aan slechte audio kan ik mij wel flink storen) c) veel USB poorten aangezien het sim-racen om veel USB aansluitingen vraagt.
Uit een eerdere 'round-up' van een flink aantal B550 borden op Tweakers kwam bij mij dus de pricewatch: ASUS ROG Strix B550-F Gaming en de pricewatch: ASRock B550 Extreme4 naar boven, maar het mag wat mij betreft ook prima een ander bord zijn dat voldoet. En zoals in het bovenstaande gesteld betreffende het geheugen moet ik misschien wat flexibel zijn in het toe te passen moederbord.

Om er toch zeker van de zijn dat mijn ram-geheugen echt goed functioneert, neig ik naar de pricewatch: MSI MPG B550 Gaming Edge Wifi. Een behoorlijk compleet en goed getest bordje van MSI. Enige waar ik nog aan twijfel is de audiochip. Dit is 'maar' een Realtek ALC1200. Dat terwijl bijvoorbeeld Asrock en Gigabyte B550 borden aanbieden met een Realtek ALC1220 chip. Ik wil wel graag een goede headset gaan gebruiken (geen audiofiel spul hoor, prijsrange rond de maximaal 200 euro. Ga ik dat verschil dan merken, vraag ik me af?

De voeding boeit me weinig, al wil ik wel graag dat 'ie a) stabiel en goed z'n werk doet b) futureproof is c) een beetje modulair, al is het laatste niet ontzettend van belang aangezien ik toch voor een dichte kast ga. Ik denk daarbij nu aan dit exemplaar van Corsair pricewatch: Corsair RM750 (2019). Nu dikke overkil, maar ik zou graag in ieder geval mijn GPU willen updaten zodra de kaarten weer een beetje fatsoenlijk beschikbaar komen.

Oké, de voeding is ook duidelijk. Een lekker dikke pricewatch: Corsair RM750 (2019). Voor nu overkill, voor 'later' wellicht toch wel erg handig

Wat betreft de kast ga ik denk ik voor de bekende pricewatch: Fractal Design Meshify C. Doet volgens mij goed z'n werk en ik vind die voorkant ontzettend stijlvol :) Ik weet dat een nieuw exemplaar momenteel beschikbaar is, maar die is momenteel wel heel erg aan de prijs pricewatch: Fractal Design Meshify 2.

Met dank aan de reacties in dit topic ga ik voor een pricewatch: Fractal Design Meshify 2 Compact Black Solid :)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenASRock B550 Extreme4€ 175,05€ 175,05
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2060 WindForce 6G (rev. 2.0)€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Compact Black Solid€ 96,-€ 96,-
1MonitorenLG 34UB88-B Zwart€ 0,-€ 0,-
2Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 78,-€ 156,-
1VoedingenCorsair RM750 (2019)€ 111,53€ 111,53
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 105,90€ 105,90
Totaal€ 843,48

[Voor 40% gewijzigd door Rossi46 op 02-03-2021 16:47]

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:55

[Voor 4% gewijzigd door Djarune op 22-02-2021 20:38]

• Rossi46
Djarune schreef op maandag 22 februari 2021 @ 20:37:
Dank nog voor je reactie! Was destijds zeker nuttig. Ware het niet dat alsnog voor een AMD 3600 ga, waarmee het Intel verhaal dus van de baan is ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jadaia
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-03 19:08
Met die behuizing moet de videokaart korter zijn dan 315mm of je moet de middelste front fan weglaten, daar rekening mee gehouden?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-03 13:29

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Behuizing zou ik omwisselen voor de betere https://tweakers.net/behu...act_p1229748/vergelijken/ lijkt duurder, maar komt met een extra fan, en presteert dus ook beter daar door waardoor het verschil kleiner wordt en je hebt gewoon meer behuizing er voor in de plaats.

[Voor 9% gewijzigd door DarkBlaze op 02-03-2021 09:31]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• Djarune
Rossi46 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:39:
[...]

Dank nog voor je reactie! Was destijds zeker nuttig. Ware het niet dat alsnog voor een AMD 3600 ga, waarmee het Intel verhaal dus van de baan is ;)
Voor simracen kun je beter voor Intel gaan. Zeker met de huidige prijzen van AMD. Een i5 10400F van 135e presteert al beter dan de R5 3600.

• Rossi46
DarkBlaze schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:17:
Behuizing zou ik omwisselen voor de betere https://tweakers.net/behu...act_p1229748/vergelijken/ lijkt duurder, maar komt met een extra fan, en presteert dus ook beter daar door waardoor het verschil kleiner wordt en je hebt gewoon meer behuizing er voor in de plaats.
Oké, goeie, zo had ik er nog niet naar gekeken. Ga ik checken!

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Rossi46
Djarune schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:41:
[...]

Voor simracen kun je beter voor Intel gaan. Zeker met de huidige prijzen van AMD. Een i5 10400F van 135e presteert al beter dan de R5 3600.
Ik snap wat je bedoelt, maar ik blijf denk ik toch bij de 3600 (die ik voor ongeveer die prijs over neem van een bekende). Ik zal later toch gaan upgraden denk ik en dan lijkt mij een goed B550 moederbord meer future proof dan een huidig Intel moederbord.

• Djarune
Rossi46 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:13:
[...]
Ik zal later toch gaan upgraden denk ik en dan lijkt mij een goed B550 moederbord meer future proof dan een huidig Intel moederbord.
Is ook niet echt het geval. In het najaar komt AM4 en LGA 1700 uit met DDR5 geheugen. Technologie gaat razendsnel. Bovendien is future proof ook niet echt een goede reden om tot aanschaf te gaan. Prijs / kwaliteit wel.

• Rossi46
jadaia schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 08:03:
Met die behuizing moet de videokaart korter zijn dan 315mm of je moet de middelste front fan weglaten, daar rekening mee gehouden?
DarkBlaze schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:17:
Allebei goede punten. Meer dan genoeg reden om voor de nieuwere pricewatch: Fractal Design Meshify 2 Compact Black Solid te gaan! Dank :)

• Rossi46
Djarune schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:41:
[...]

Ik heb nog even gepoogd om wat informatie op te snorren. Directe iRacing benchmarks kan ik niet achterhalen, maar zelfs bij de meer op de CPU leunende games lijkt het erop dat de verschillen op 1440p resolutie zeer gering zijn. Gegeven het feit dat ik dan ook nog een 21:9 1440 monitor gebruik (en dus nog meer zal leunen op de GPU dan bij een 'reguliere' 1440p monitor) trek ik de conclusie dat een i5 10400F of Ryzen 5 3600 qua performance weinig voor elkaar zullen onderdoen.

Normaliter valt (bij de huidige prijzen) een i5 zeker te prefereren boven de 3600, maar aangezien ik een weinig gebruikte en zeker niet overclockte 3600 gunstig kan overnemen vanuit een groep die mij in deze tijden aan een heel net geprijsde Nvidia 2060 hebben geholpen, blijf ik toch bij de 3600.

Had ik de CPU nieuw moeten aanschaffen, dan was ik inderdaad zeker voor de i5 gegaan. Dus alsnog dank voor je oplettendheid! d:)b

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:23
Het systeem ziet er prima uit. Het enigste wat ik nog aan zou raden is om voor de RM750x te gaan, voor modulaire kabels.
Verder kan ik nog aanraden voor Cities Skylines de Dynamic Resolutie mod te downloaden zodat je de render resolutie kan afstemmen op jouw systeem en de gewenste framerate.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• Rossi46
zzzzz schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 14:10:
Het systeem ziet er prima uit. Het enigste wat ik nog aan zou raden is om voor de RM750x te gaan, voor modulaire kabels.
Verder kan ik nog aanraden voor Cities Skylines de Dynamic Resolutie mod te downloaden zodat je de render resolutie kan afstemmen op jouw systeem en de gewenste framerate.
De door mij genoemde pricewatch: Corsair RM750 (2019) is als het goed is volledig modulair. Zou het kunnen zijn dat het de opvolger is van de door jou genoemde RM750x?

En tnx voor de tip betreffende Cities Skylines, ga ik zeker naar kijken! :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zzzzz
Rossi46 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 14:22:
[...]

De door mij genoemde pricewatch: Corsair RM750 (2019) is als het goed is volledig modulair. Zou het kunnen zijn dat het de opvolger is van de door jou genoemde RM750x?

En tnx voor de tip betreffende Cities Skylines, ga ik zeker naar kijken! :)
Zo... opa wist dus niet dat men dat inderdaad in de refresh van de RM750 heeft verwerkt. Het lijkt inderdaad bijna dezelfde voeding! Dan is er niks aan de hand.
Veel plezier er mee! Ik speel Cities Skylines op 8k render resolutie en het is echt een genot om te zien.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rossi46
Nu blijft enkel nog het moederbord over om te bepalen.

Om er toch zeker van de zijn dat mijn ram-geheugen echt goed functioneert, neig ik naar de pricewatch: MSI MPG B550 Gaming Edge Wifi. Een behoorlijk compleet en goed getest bordje van MSI. Enige waar ik nog aan twijfel is de audiochip. Dit is 'maar' een Realtek ALC1200. Dat terwijl bijvoorbeeld Asrock en Gigabyte B550 borden aanbieden met een Realtek ALC1220 chip. Ik wil wel graag een goede headset gaan gebruiken (geen audiofiel spul hoor, prijsrange rond de maximaal 200 euro). Ga ik dat verschil dan merken, vraag ik me af?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-03 13:29

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Rossi46 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 16:46:
Nu blijft enkel nog het moederbord over om te bepalen.

Om er toch zeker van de zijn dat mijn ram-geheugen echt goed functioneert, neig ik naar de pricewatch: MSI MPG B550 Gaming Edge Wifi. Een behoorlijk compleet en goed getest bordje van MSI. Enige waar ik nog aan twijfel is de audiochip. Dit is 'maar' een Realtek ALC1200. Dat terwijl bijvoorbeeld Asrock en Gigabyte B550 borden aanbieden met een Realtek ALC1220 chip. Ik wil wel graag een goede headset gaan gebruiken (geen audiofiel spul hoor, prijsrange rond de maximaal 200 euro). Ga ik dat verschil dan merken, vraag ik me af?
Dat hangt ook weer af van de headset die je koopt, sommigen ook al <200 euro hebben baat bij een externe versterker anderen weer niet. Dit is de reden geweest dat ik zelf een Philips Fidelio X2HR heb gekocht die vrij makkelijk aan te sturen is.

Wat betreft de 1200 en 1220 zo ver ik weet is het verschil miniem en zou ik me daar niet zo druk over maken.

Als je overigens geen wifi nodig hebt pricewatch: MSI MAG B550 Tomahawk

Maar ook de Elite V2 is een prima bord (vooral nu ze een USB-C connector hebben toegevoegd op de V2) alleen zijn mijn ervaringen met Gigabyte wat minder dan met MSI. Ik heb namelijk een GB X370 gaming 5 gehad, die overigens nog steeds werkt en door mijn vader gebruikt wordt, een MSI X470 gaming M7 als vervanging van de GB en nu een MSI X570 ACE en had minder gedoe met de MSI borden. Dus ik heb zelf een voorkeur voor MSI maar dat zal ook wel omgekeerd zijn :P

[Voor 14% gewijzigd door DarkBlaze op 02-03-2021 17:27]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• zzzzz
Rossi46 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 16:46:
Nu blijft enkel nog het moederbord over om te bepalen. Gigabyte B550?
Ik ben op zich best blij met het model wat ik heb, maar deze heeft bijvoorbeeld geen WiFi. Nu had ik zelf al een stickje daar voor dus wat dat betreft maakte het voor mij niet uit, maar het is wel een aandachtspunt.
Over audio durf ik geen uitspraak te doen omdat ik zelf gebruik maar van een ouderwetse geluidskaart. De meeste audiochips op moederborden zijn gewoon prima lijkt mij. De verkoop van dedicated kaarten daalt immers al jaren.

• Rossi46
zzzzz schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 18:32:
[...]

Ik ben op zich best blij met het model wat ik heb, maar deze heeft bijvoorbeeld geen WiFi. Nu had ik zelf al een stickje daar voor dus wat dat betreft maakte het voor mij niet uit, maar het is wel een aandachtspunt.
Over audio durf ik geen uitspraak te doen omdat ik zelf gebruik maar van een ouderwetse geluidskaart. De meeste audiochips op moederborden zijn gewoon prima lijkt mij. De verkoop van dedicated kaarten daalt immers al jaren.
Toch even benieuwd; welke geluidskaart gebruik je? :)

• zzzzz
Rossi46 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:08:
[...]

Toch even benieuwd; welke geluidskaart gebruik je? :)
Een hele oude Creative Soundblaster X-Fi Fatal1ty.

• Rossi46
Nog een bedankje aan @Djarune ,@jadaia , @DarkBlaze en @zzzzz voor jullie bijdragen aan dit topic d:)b

Vanochtend de definitieve bestelling de deur uit gedaan. Nog een last minute change doorgevoerd m.b.t. de SSD. Ik kreeg toch een beetje koudwatervrees bij de Kingston A2000, daar mij net iets te veel mensen betrouwbaarheidsproblemen hebben gerapporteerd. Dus vandaar alsnog de switch naar een Samsung 970 EVO. Kost wel wat meer (heb de Kingston A2000 voor 95 euro kunnen kopen), maar goed, liever dat dan dataverlies.

Al met al kom het dan uit op onderstaande build :9 (waarbij veel natuurlijk al in mijn bezit is)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenMSI MPG B550 Gaming Edge Wifi€ 174,85€ 174,85
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2060 WindForce 6G (rev. 2.0)€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Compact Black Solid€ 96,-€ 96,-
1MonitorenLG 34UB88-B Zwart€ 0,-€ 0,-
2Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 78,-€ 156,-
1VoedingenCorsair RM750 (2019)€ 111,32€ 111,32
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 119,90€ 119,90
Totaal€ 857,07

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee