Toon posts:

Tip soldeerbout.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.760 views

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06:59
Ik heb een parkside USB soldeerbout, met de onderstaande soldeertip:

Nou is mijn huidige tip vrijwel helemaal weg gebrand. Ik vroeg me af hoe ik dat kan voorkomen?

En heeft iemand een idee waar je deze tips goedkoop kan vinden? De soldeerbout zelf was maar €10, dus vind het eigenlijk zonde om hetzelfde te betalen voor alleen de tip.

"At vindicta bonum vita jucundius ipsa nempe hoc indocti." | Intel I5-3570K @3.9 Ghz | Samsung EVO 120GB | Strix GTX1070 8GB | 20GB DDR3 | Windows 10.1 |

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-05 17:45

AlexanderB

7800 rpm

Voorkomen:
-Temperatuur lager zetten. Zal in dit geval niet gaan.
-Niet onnodig lang aan laten staan
-De belangrijkste: niet wrikken of krassen met de punt, dan beschadigt de vernikkende laag, en begint de koperen punt op te lossen in het soldeer.

Soldeerpunt met de fitting van een lampje? Die heb ik nog niet eerder gezien. Ben je heel erg gehecht aan de USB functionaliteit? Anders misschien handig om een regelbare soldeerbout te kopen met beter verkrijgbare punten.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:14
Tja, je krijgt wat je betaald.

Een soldeerbout van een tientje kan natuurlijk nooit.

En een E10 schroefdraad aan een soldeerboutpunt is ook op z'n minst bijzonder.

Repareren doe je zo.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:01

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb het idee dat je de ring boven de fitting er af kunt schroeven en er dan een tip in kunt zetten die wat meer gangbaar is.
Verder zou ik op ali kijken, zat te krijgen en kost niks.
Vorig jaar daar voor weinig een Ts100 gekocht. Was die paar tientjes meer dn waard :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Parkside is ook wel echt een budget merk , maar kan niet zien aan de foto dat deze verbrand is ? (Of is het referentie foto ?)

Een soldeer(stift) van een tientje, daar kan je niet veel van verwachten en is ook afhankelijk van wat je probeert te solderen; met wat flux, smd soldeerpasta, een smd componentje vastzetten moet lukken, maar een dikkere trough hole component zoals een goede triac loshalen of vastzetten is te hoog gegrepen.

Daarnaast is inderdaad de Chinese TS 100 (70-80 euro) een beter investering voor een USB soldeerpen, maar verwacht geen wonderen voor het (de)solderen van erg grote componenten, daar heb je gewoon meer hitte (wattage) voor nodig.

Voor een paar tientjes heb je wel diverse bedrade soldeerbouten bij bouwmarkten etc met een beitel punt die voldoende hitte produceren maar erg grof zullen zijn voor fijne electronica.

Het hangt dus even af van wat je nu wilt solderen en welk resultaat je zoekt. In de prijsrange van 10 euro is het bij voorbaat al redelijk kansloos

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• Sine
Stift:
https://www.amazon.co.uk/...ron-289142/dp/B07DVJTCVZ/

Dus ze zijn er wel ... ze zijn alleen niet interessant.

Repareren doe je zo.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@NoFearCreations voor een tientje heb je bij de aldi een nieuwe soldeerbout

@Sine https://www.aldi.nl/onze-...set-3248-1-0.article.html

[Voor 41% gewijzigd door Hackus op 22-02-2021 21:34]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Sine
Nog eentje
https://grizzlytools.shop/navi.php?a=32091&lang=eng

@Hackus
Ja, en dan heb je weer de zelfde ellende.

Als het dan goed en niet te duur moet kijk dan voor een T12 boutje van ali
https://www.aliexpress.com/item/33012700701.html

Kosten geen drol, was er prettig verrast over. Ik gebruik hem vrolijk naast mijn weller WSD81
En je hebt een ruime keuze aan (ook al goedkope) punten.

Een oude laptop voeding (19V) werkt prima als stroomvoorziening.

[Voor 7% gewijzigd door Sine op 22-02-2021 21:28]

Repareren doe je zo.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Of je neemt deze Weller kopie van Velleman
https://www.soldeerbout-s...0w2wXTEAQYAiABEgI8JvD_BwE

Dan heb je betaalbaar iets knaps

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Sine
Eeeh, het lijkt op een weller .. daar houdt ook alle vergelijk op.

Repareren doe je zo.

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06:59
Wat een boel reacties. Wil graag de huidige bout blijven gebruiken, omdat hij prima voldoet voor waar ik hem voor gebruik. Af en toe wat aan de auto en vrachtwagen solderen. Daarom heb ik ook een draadloze bout. Voor het zwaardere werk heb ik een goede weller bout met draad.

Ik vind het zonde om een nieuwe bout te kopen als deze nog prima voldoet. Misschien toch maar is kijken of ik de huidige tip uit elkaar kan krijgen, en kan modificeren voor een normale tip.

"At vindicta bonum vita jucundius ipsa nempe hoc indocti." | Intel I5-3570K @3.9 Ghz | Samsung EVO 120GB | Strix GTX1070 8GB | 20GB DDR3 | Windows 10.1 |

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06:19
ik heb ooit een soldeerbout van ali gekocht voor een euro of 2 met een set extra punten. Inmiddels ben ik hem zo vaak gaan gebruiken dat ik van plan ben een Weller aan te schaffen als hij defect is. Hij raakt alleen maar niet defect en de punt blijft ook perfect. De reserve punten ben ik inmiddels kwijt want ik heb ze nooit hoeven gebruiken. Ik heb geen verstand van solderen (heuj het metaal smelt en het eindresultaat glimt oid) en veeg de punt altijd af aan een stuk papier. Goedkoop is niet altijd duurkoop zo blijkt.

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-05-2021
Dit gaat niet over type bout maar over een trucje die ik niet eerder heb gezien.
Dus ik dacht, ik deel het even.
o.a. op minuut 39:40
YouTube: How to make a Z80 Playground from a kit
Blu-Tack is de naam

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-05 01:12
leecher schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 20:24:
ik heb ooit een soldeerbout van ali gekocht voor een euro of 2 met een set extra punten. Inmiddels ben ik hem zo vaak gaan gebruiken dat ik van plan ben een Weller aan te schaffen als hij defect is. Hij raakt alleen maar niet defect en de punt blijft ook perfect. De reserve punten ben ik inmiddels kwijt want ik heb ze nooit hoeven gebruiken. Ik heb geen verstand van solderen (heuj het metaal smelt en het eindresultaat glimt oid) en veeg de punt altijd af aan een stuk papier. Goedkoop is niet altijd duurkoop zo blijkt.
Dat is als zeggen dat dat grindpad best lekker rijdt omdat je nog nooit asfalt hebt gehad. :+

Inventaris - Koop mijn meuk!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06:19
chaoscontrol schreef op zondag 28 februari 2021 @ 20:52:
[...]

Dat is als zeggen dat dat grindpad best lekker rijdt omdat je nog nooit asfalt hebt gehad. :+
Als je wielen groot genoeg zijn gaat dat prima toch :+

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:11
chaoscontrol schreef op zondag 28 februari 2021 @ 20:52:
[...]
Want jij weet exact welk type/merk hij bedoelt en hebt daar ook ervaring mee?

20€ op eBay geeft overigens veel betere kwaliteit dan 20€ bij een bouwmarkt.
Wellicht niet het beste vergelijk, maar bij de bouwmarkt koop je de echte meuk. Heet handvat, traag opwarmen, punt snel kapot en ook duur om te vervangen.

Daarnaast, mijn soldeerstation van eBay werkt veel fijner dan de duurdere unit bij ons op het werk.

---

Anyways, wat betreft de punt, bij eerste gebruik moet je zorgen dat er een goede laag soldeer over de hele punt komt.
Dit laagje beschermt de punt van oxideren en zorgt dat je veel beter contact kunt maken met soldeersel en het dus makkelijker smelt zonder 'm heel heet te stoken.
(Zorg dus ook voor een regelbare bout of soldeer station)
Bij aankoop van een soldeerbout kun je daarnaast alvast kijken hoe duur een nieuwe punt is.

Daarnaast, niet je punt in plastic duwen e.d., en gebruik zo'n koperen sponsje om 'm schoon te vegen (maar laat een minimaal laagje over).

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-05 01:12
FuaZe schreef op maandag 1 maart 2021 @ 08:18:
[...]

Want jij weet exact welk type/merk hij bedoelt en hebt daar ook ervaring mee?

20€ op eBay geeft overigens veel betere kwaliteit dan 20€ bij een bouwmarkt.
Wellicht niet het beste vergelijk, maar bij de bouwmarkt koop je de echte meuk. Heet handvat, traag opwarmen, punt snel kapot en ook duur om te vervangen.

Daarnaast, mijn soldeerstation van eBay werkt veel fijner dan de duurdere unit bij ons op het werk.
Ik zeg alleen dat er geen Suzuki Alto is die zo rijd als een Ferrari. Ik zeg niet dat TS zijn bout een Lada is. ;)

Inventaris - Koop mijn meuk!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-05-2021
Informatieve video over smd puntbout solderen

YouTube: Commodore Amiga A3660 Build (From Stephen Leary) 68040 / 68060

Ben zelf al een paar jaartjes gestopt met dip-solderen maar zie inmiddels daar bovenop steeds vaker berichten dat dips een soort van voltooid verleden tijd aan het worden zijn die niet eens meer gefrabiceerd worden. Als dit soort zelfkastijdende smd priegelwerk dan de toekomst wordt, of zelfs de tegenwoordige tijd is geworden, dan vrees ik dat het aantal elektronica-hobbyisten drastisch wordt uitgedund.

Hier wordt een adapter getoond van smd naar bread board, minuut 00:30 tot 01:30
YouTube: Arithmetic Logic Unit (ALU) for 8-bit Computer - Thoughts

[Voor 16% gewijzigd door kitao op 15-03-2021 15:17]

• Jaap123
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-08-2022
NoFearCreations schreef op maandag 22 februari 2021 @ 19:20:
En heeft iemand een idee waar je deze tips goedkoop kan vinden? De soldeerbout zelf was maar €10, dus vind het eigenlijk zonde om hetzelfde te betalen voor alleen de tip.
Zoek op AliExpress naar 'E10 Interface Solder tip'
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee