Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Gesloten markt zonnepanelen belgië?

Pagina: 1
Acties:

• sn33ky
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 14-06 18:38
Dag allen.

Ik heb als Belg de helft van mijn leven gestudeerd, gewoond en gewerkt in NL, en vergelijk zoals de meeste tweakers/Nederlanders voor ik iets koop.

Wegens mijn algemene technische kennis en zin in zelfonderzoek, mijn vader (in NL) geholpen om via solar-bouwmarkt.nl een offerte samen te stellen. en dit te laten installeren door hun.
Een geweldige ervaring! Ook qua prijs/kwaliteit een aanrader. Goedkoper dan alle offertes die je aanvraagt, en je kan zelf kiezen/configureren.

Nu heb ik in België een huis gekocht, en wil hier graag zonnepanel op leggen.

Echter lijkt de zonnepanelen sector in België een gesloten markt te zijn:Zie ik dit nu fout, en zijn er wel degelijk mogelijkheden om zoals in Nederland iets samen te stellen (met duidelijke prijzen) en dit dan te laten instaleren?

Of moet ik nu echt de materialen bestellen in NL, en dan laten installeren door een Belgisch zonnepanelen installatiebedrijf (Erkend bedrijf voor overheidsubsidies).
Ik ben hier geen voorstander van. Want dat zie ik als frietjes kopen in de supermarkt (grondstof) en vragen aan de frituur om ze op te warmen (materiaal/arbeid/kennis). Maar zo een gesloten markt vraagt er bijna om?

Graag hoor ik jullie ervaring, kennis, tips, etc.

• onetime
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
Ik ben Nederlander. Mag je het in België niet gewoon zelf doen? Heb je die subsidie wel nodig?
Door de lagere kosten van kopen via Nederland is het toch al veel voordeliger?

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 20:41
de nederlandse markt is ook best gesloten, alleen hebben we een paar uitzonderingen. zoals solarbouwmarkt. maar daar hebben wij ook geen 10 bedrijven van.
keuze is bij de rest klein omdat je dan minder kennis of voorraad hoeft te hebben.

@onetime ja dat kan , je moet het alleen laten "keuren" en de aansluiting/ ingebruikname moet gedaan worden door de instalateur. gelukkig hebben die er geen probleem mee om dat te doen (zoals vaak in duitsland)

• sn33ky
onetime schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 10:56:
Ik ben Nederlander. Mag je het in België niet gewoon zelf doen? Heb je die subsidie wel nodig?
Door de lagere kosten van kopen via Nederland is het toch al veel voordeliger?
Zelf doen/installeren/plaatsen vind ik te risicovol i.v.m. elektrische installatie, geen ervaring/kennis en de strenge regelgeving binnen België.

De elektrische installatie moet binnen België gekeurd worden bij:
  • Ingebruikstelling
  • wijziging
  • Verzwaring
  • Uitbreiding
  • Om de 25 Jaar
  • Verkoop woning
En om in aanmerking te komen voor de premie (Wijziging & Uitbereiding) moet deze dus gekeurd zijn door een erkende installateur.

Maar betekend dit als ik panelen via Nederland bestel, dat een installateur deze wel wil/mag installeren?

• twain4me
sn33ky schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:21:
[...]

Zelf doen/installeren/plaatsen vind ik te risicovol i.v.m. elektrische installatie, geen ervaring/kennis en de strenge regelgeving binnen België.

De elektrische installatie moet gekeurd worden bij:
  • Ingebruikstelling
  • wijziging
  • Verzwaring
  • Uitbreiding
  • Om de 25 Jaar
  • Verkoop woning
En om in aanmerking te komen voor de premie (Wijziging & Uitbereiding) moet deze dus gekeurd zijn door een erkende installateur.

Maar betekend dit als ik panelen via Nederland bestel, dat een installateur deze wel wilmag installeren?
Gewoon bellen en vragen, in belgie is een grote dhz markt en die krijgen allemaal een keuring voor elkaar.

• onetime
  • Niet online
Voor mij is elektra iets simpels. En we zijn hier op tweakers.
Dus als je een stopcontact vervangt moet er gekeurd worden? Wow. Die koop je hier op iedere straathoek.
Maar zo te zien ga ik nooit in België wonen. Ik wil dat dingen goed gedaan worden en doe ze dus zelf als ik dat kan.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• twain4me
onetime schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:29:
Voor mij is elektra iets simpels. En we zijn hier op tweakers.
Dus als je een stopcontact vervangt moet er gekeurd worden? Wow. Die koop je hier op iedere straathoek.
Maar zo te zien ga ik nooit in België wonen. Ik wil dat dingen goed gedaan worden en doe ze dus zelf als ik dat kan.
In basis zou ik wel voor een verplichte keuring zijn bij verkoop en verhuur. dat voorkomt het gebeunhaas al voor 98% (fictief persentage:P)
punt is een beetje niet iedere handige buurman is een goed ingelezen tweaker :+

• BvZwolle
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 18:19
sn33ky schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:21:
[...]

De elektrische installatie moet binnen België gekeurd worden bij:
  • Ingebruikstelling
  • wijziging
  • Verzwaring
  • Uitbreiding
  • Om de 25 Jaar
  • Verkoop woning

Maar betekend dit als ik panelen via Nederland bestel, dat een installateur deze wel wil/mag installeren?
Misschien wel een tweaker die je erbij wilt helpen (al dan niet tegen een vergoeding)?

• sn33ky
BvZwolle schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:37:
[...]

Misschien wel een tweaker die je erbij wilt helpen (al dan niet tegen een vergoeding)?
Op zich helemaal geen slecht idee en een mogelijkheid. Echter zie ik een probleem: wat als de keuring daarna afgekeurd wordt? Dan kan ik dat waarschijnlijk niet verhalen op die "Tweaker", want ik heb geen contract met hem.

• onetime
  • Niet online
Als jij hem de Belgische normen en regels een aanlevert. Ben wel benieuwd. Kan je ze hier linken?

edit: kan de keurder niet ook kleine onvolkomenheden herstellen?

[Voor 25% gewijzigd door onetime op 05-03-2021 15:30]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
de klus belgen van dobbit tv hebben een filmpje van zonnepanelen plaatsen in belgie op Youtube staan
YouTube: Zelfbouwhuis - Zelf je PV zonnepanelen plaatsen op een plat dak. Zel...

• twain4me
sn33ky schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:40:
[...]

Op zich helemaal geen slecht idee en een mogelijkheid. Echter zie ik een probleem: wat als de keuring daarna afgekeurd wordt? Dan kan ik dat waarschijnlijk niet verhalen op die "Tweaker", want ik heb geen contract met hem.
je moet het ala dobbit doen.. aan de panelen plaatsen kan je weinig verkeerd doen, volgens mij zijn de nederlandse eisen daar strenger in en volg altijd de eisen van de fabrikant van het bevestigings materiaal en het kan eigenlijk niet verkeerd. (kleine kanttekening zo aarde mag hier niet, dat moet met flexible draad)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sn33ky
onetime schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 15:29:
Als jij hem de Belgische normen en regels een aanlevert. Ben wel benieuwd. Kan je ze hier linken?

edit: kan de keurder niet ook kleine onvolkomenheden herstellen?
Veel leesplezier: https://economie.fgov.be/.../algemeen-reglement-op-de & https://economie.fgov.be/...ntrole-van-huishoudelijke

[Voor 17% gewijzigd door sn33ky op 05-03-2021 15:42]

• onetime
  • Niet online
Wikipedia: Organisme -> levend iets
"De afgevaardigde van het erkend organisme" Zoiets heet in Nederland(s) een organisatie. ~Abstract.

OT: ze vragen heel veel documentatie, zelfs wat ik niet meer bij de ontwerper en bouwer kon achterhalen.
"Dat heeft een gebruiker niet nodig." Was ik het niet mee eens. Nederland, dat wel.

Wel mooi dat dit gewoon allemaal openbaar is, in tegenstelling tot de NEN1010.
Ook mooi: 2,5mm2 met smeltveiligheid 16A, met automaat 20A.

Bedankt, maar het is ook teveel. Voor mij als Nederlander. en dat taal gebruik, oei, dat is wennen...

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True