Toon posts:

DAB+ en Traffic Anouncement (TA)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• WillyDonk
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08-03-2021
Ik heb mijn oude FM tuner vervangen door een DAB+ tuner MAAR!!!!

Ik ben een fervente luisteraar van 'De Inspecteur' op radio2
Deze radio laat het niet toe de TA (traffic anoucement) berichten die op onregelmatige tijdstippen 'inbreken' in het normale programma van Radio2 te onderdrukken.
Het is vaak zo dat tijdens een intressante uitleg van De Inspecteur deze onderbroken wordt door een bericht dat er problemen zijn op de weg: op die manier ben je een heel stuk uitleg van de inspecteur kwijt!
Wat erger is: enkele minuten later krijg je bijna dezelfde mededeling op Radio2 zelf (via de eigen verkeersdeskundige)

In de handleiding van het toestel is er niets te vinden ivm de TA uitschakeling.

Na contact met de verkoper (Firma Erisin) kwam ook als antwoord dat bij dit toestel Erisin ES363 het onmogelijk is deze TA uit te schakelen

Dit wist ik spijtig genoeg niet voordat ik het toestel kocht!

Ik denk dat ik dan maar noodgedwongen naar mijn oude FM tuner terugmoet
Ondertussen ben ik echter gaan zoeken naar een andere DAB+ tuner.

Vooraleer deze aan te kopen toch even gevraagd aan de verkoper en aan de fabrikant of de TA berichten konden uitgeschakeld worden!

Van de verkoper kwam het antwoord 'als het niet in de gebruiksaanwijzing staat is het niet mogelijk'

En inderdaad daar in de gebruiksaanwijzing wordt er met geen woord over gerept! Ik heb dus nog niet durven bestellen.

Moet ik nu een aantal DAB+ tuners gaan kopen om te ontdekken of er eentje bijzit waar deze berichten (TA) kunnen worden uitgeschakeld?

Vroeger bij FM radio's was het zo dat, indien er niets over TA ontvangst gezegd werd, het niet mogelijk was deze berichten te ontvangen.

Nu is het blijkbaar zo bij DAB+ ontvangers dat, als er niets over TA ontvangst gezegd wordt, deze berichten standaard doorkomen!.

Is dat geen hiaat in de specificaties van DAB+ ontvangers of van DAB+ itself?

Hoe kan je hieruit komen?

De DAB+ tuner waarvan hierboven sprake is de Imperial DABMAN 410 Radio adapter DAB+, FM aux. Deze wordt verkocht door Conrad.be

Als mijn ervaringen juist zijn zullen er volgens mij nog wel klachten of opmerkingen komen van andere consumenten!

Is er iemand in de groep die hetzelfde fenomeen kent of hiervoor een oplossing kan verzinnen?

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Geen idee.. mijn DAB+ ontvangers doen weinig met FM TA volgens mij..
bij mn Denon (hifi) zal het waarschijnlijk by default uit staan (als het er op zit..) maar bij de autoradio.. geen idee.. (zal ik er ook eens naar moeten kijken...)

en m'n 3 portable ontvangers doen er ook niks mee als ze in DAB+ mode zitten iig...

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• WillyDonk
Spijtig... maar van pure ellende terug overgestapt naar een ouderwetse FM tuner.
Nergens ook maar iets te vinden in verband met specificaties TA in DAB+ uitzendingen

• SMSfreakie
  • Niet online
Bij m'n autoradio kan ik het aan en uitzetten....

En een dab only radio heeft denk ik sowieso geen TA?

TA is echt iets van FM... (misschien dat je in FM mode van dat ding nog TA kan uitzetten?)

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

TA gaat vziw met het RDS signaal mee en das een FM dingetje, dus een single DAB ontvanger zou genoeg moeten zijn.
Weet niet wat je nu voor FM unit hebt waar je het wel uit kunt schakelen, maar als daar een aux ingang (voor bijvoorbeeld een cd wisselaar oid) op zit zou je daar ook gebruik van kunnen maken door er een losse dab unit aan te hangen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:27

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@WillyDonk Je zoekt het denk ik in de verkeerde hoek.
TA is een onderdeel van RDS. RDS wordt uitsluitend bij FM uitgezonden. Dus als je een radio hebt die reageert op TA, dan is dat een radio met FM en RDS ontvangst. De Erisin ES363 heeft geen FM ontvanger. Dus die kan het niet zijn.

Het apparaat wat jij beschrijft (Erisin ES363) is een DAB+ ontvanger en een FM zender(!).
Vervolgens ontvang jij die FM zender op je vaste FM autoradio(of via een aux kabeltje), en kan je naar de DAB zender luisteren die de Erisin voor je ontvangt en doorzet via een piepklein FM zendertje of via dat 3.5mm aux kabeltje.
Je beschrijft dat proces niet in je topicstart, dat vind ik wel bijzonder, want het verklaart namelijk een hoop. Kan je nader verklaren of bovenstaande klopt of wat er van klopt, of anders duidelijk vertellen hoe apparaten met elkaar verbonden zijn?

Als er over wordt geschakeld d.m.v. TA naar een (andere) FM zender, dan doet jouw eigen FM autoradio dat (daar heeft Erisin ES363 dus helemaal niets mee te maken!)
Je moet dus op je autoradio de TA functionaliteit uitzetten, dan ben je er vanaf.

[Voor 5% gewijzigd door remco_k op 05-03-2021 20:38]

Alles kan stuk.
Goedkoop Shoutcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:08
Snap eigenlijk niet zo goed wat je vervagen hebt?
Dit apparaat (Erisin ES363) komt over alsof je een DAB ontvanger hebt gekocht, welke je met je autoradio samen gebruikt?

Denk inderdaad dat je het probleem dan in je radio instellingen moet zoeken (zoals @remco_k aangeeft), niet in die van de DAB ontvanger.

Als je daadwerkelijk een andere autoradio hebt gekocht, dan is dat denk ik een ander apparaat dan Erisin ES363?

[Voor 5% gewijzigd door Cyriel85 op 05-03-2021 20:37]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• WillyDonk
Bij de Erisin363 is de FM zender uitgeschakeld.
De Erisin 363 is via een audiokabeltje verbonden met een versterker: dus NIET met een autoradio.
Ik gebruik deze combinatie gewoon thuis en niet in de auto om via DAB+ (die overigens zeer goed werkt) naar Radio2 te luisteren.
Dit was naar mijn mening een zeer goedkope oplossing om mee te zijn met deze nieuwe technologie.
Bij de Erisin 363 is het echt onmogelijk deze TA berichten uit te schakelen: de normale uitzendingen van Radio2 worden onderbroken en in de plaats wordt automatisch overgeschakeld naar Radio1: JE kAN DAT OP GEEN ENKELE MANIER BELETTEN.
Daardoor moet je een heel stuk van de originele uitzending missen: dat vind ik echt niet kunnen.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de Erisin 363 alleen bestemd is om in de auto te gebruiken en dus dat deze TA berichten altijd moeten doorkomen. Ik kan mij echter voorstellen dat, zelfs in de auto, niet iedereen geintresseerd is in deze TA berichten en deze moeten kunnen worden uitgeschakeld : zoals bij de autoradio's met FM ontvangst het geval is.
Ik was mij bij de aankoop van deze ontvanger in het geheel niet bewust dat ik op dat probleem zou stuiten!
Ik vind het ook bijzonder eigenaardig dat er in de specificaties of gebruikshandleidingen van DAB+ ontvangers met geen woord gesproken wordt over aan- of uitzetten van TA berichten.
Is dat nu helemaal niet belangrijk of schort er iets met de specificaties toz van de fabrikanten van DAB+ ontvangers?
Ik heb spijtig genoeg een radicale beslissing genomen en ben terug overgestapt naar een gewone FM tuner .Deze is nu aangesloten op mijn versterker en ik heb geen last meer van TA berichten.

• remco_k

remco_k

Je maakt je verhaal veel te lang. Dat maakt dat de relevante vraag die je hebt helemaal ondersneeuwd onder nodeloze overige text.

Ik zal nog even herhalen wat ik eerder zei:
Die Ersin ontvanger heeft geen FM ontvanger aan boord (volgens hun eigen specs dus ik ga er vanuit dat dat klopt). Daardoor heeft hij geen RDS en daardoor dus ook geen TA en daardoor kán dit apparaat niet eens schakelen naar FM. Wat zie je op het display gebeuren van de Ersin als de TA activeerd?

Wat voor versterker heb je aangesloten? Merk en model graag. Is dat toevallig een combi met FM tuner erin? Zo ja, dan is de kans aanwezig dat die versterker zelf schakelt door de TA.
Wat zie je op het display (als aanwezig) gebeuren als de TA activeerd?

Alles kan stuk.
Goedkoop Shoutcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:49

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Even een puntje van orde:
DAB+ heeft ook "announcements" en kan verkeersinfo ontvangen.
Het lijkt mij overigens raar dat dit niet uit te zetten is, maar ik ken het apparaat niet...

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WillyDonk
De versterker die ik gebruik is een eigengebouwde 2*30watt versterker en heeft geen FM ontvanger
De Erisin DAB+ heeft inderdaad geen mogelijkheid om FM te ontvangen maar schakelt wel degelijk om als er een TA bericht uitgezonden wordt.
Op het display van de Erisin zie je dat er automatisch naar Radio1 overgeschakeld wordt gedurende het TA bericht: Daar kan je zelf NIETS aan doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb je je PC aan je installatie hangen? Ga dan lekker streaming luisteren naar radio 2, dan heb je het hele probleem ook niet :)

Wat jij gedaan hebt is een ding bedoeld voor in de auto aan je huisinstallatie gehangen. Dan krijg je dus ook de functionaliteit voor in de auto, maar die wil je niet.
Per saldo wil je volgens mij gewoon graag digitaal naar radio 2 luisteren thuis. Wat jijnodig hebt is een manier om internetradio op je installatie te krijgen. En die zijn er legio :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Het blijft wel vreemd dat je die functionaliteit niet uit kan zetten. Ook bij DAB announements blijkbaar niet. Gelukkig kan dat wel bij mijn DAB+ autoradio want ik zou daar ook ongelukkig van worden.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ik heb nog eens in mijn autoradio lopen prutsen.. en als ik TA aanzet.. switcht die daarvoor dus terug naar FM...
trek ik de FM antenne los komt er nooit meer een TA bericht door..
al heb ik het nog niet op radio2 geprobeerd (DAB) geprobeerd, mogelijk dat het binnen de 12C multiplex wel gebeurd? maar als je op een andere multiplex zit (6B/9D/11C in mijn geval) dat er niks mee gedaan wordt?

[Voor 37% gewijzigd door SMSfreakie op 07-03-2021 16:13]

• WillyDonk
Bij mijn autoradio, die nog met een FM ontvanger is uitgerust, kan je gewoon deze TA berichten in- of uitschakelen.
Bij de aankoop van de Erisin DAB+ ontvanger had ik er nooit bij stilgestaan dat deze TA berichten standaard zouden ingeschakeld zijn en er geen mogelijkheid zou bestaan deze uit te schakelen.
Dank voor alle reacties maar ik blijf bij mijn oude FM tuner tot mijn algemene tevredenheid
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee