Toon posts:

[Remote Access Point] Van werkgever veilig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dejoet
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-02-2021
beste,

Mijn werkgever heeft mij een remote access point laten aansluiten op mijn modem om van thuis te kunnen bellen.
Kan mijn werkgever mijn persoonlijke activiteiten loggen of ben ik paranoïa?

Dien ik mijn netwerk te beveiligen op de een of andere manier?

Thx

Beste antwoord (via dejoet op 22-02-2021 21:32)

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:50
Als alles via lan kabels gaat verder gaat het sws niet via het ap en dus blijft dit prive.

Alleen datgene wat expliciet door het ap richting je werk gaat, kan evt. worden gemonitord.

Alle reacties

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
*knip*. Dit is een enorme dooddoener voor het topic en voegt dan ook echt helemaal niks toe.

[Voor 68% gewijzigd door rens-br op 23-02-2021 08:13]

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik heb nog nooit van een RAP gehoord? Wat bedoel je er precies mee? Misschien kan je een typenummer geven.

Heb je het toevallig over VOIP? Misschien is het gewoon zo'n kastje voor een headset.

• HKLM_
  • Laatst online: 21:04
Betreft dit een Aruba Remote Access Point (RAP) ?

Zoiets als onderstaande.
https://www.arubanetworks...ospitality-access-points/

👩‍🚀 -> Astronauts use Linux because you cant open Windows in space <- 🚀

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Je zou iets met VLANs kunnen doen om een volledig gesplitst netwerk te hebben, of die AP en het apparaat waarmee je belt op een losse router met eigen DHCP-server en subnet aansluiten.

Gezien het complete gebrek aan informatie is het lastig in te schatten of en hoeveel toegang je werkgever heeft tot je thuisnetwerk, maar ik zou me er niet erg fijn bij voelen om zo'n type apparaat in mijn netwerk te hebben als ik daar zelf geen controle over heb.

• dejoet
Het is van het type alcatel lucent.
https://alcadis.nl/tag/remote-access-point/

ik vraag het mij af omdat 1 van mijn collega's deze vraag stelde en men hier heel ontwijkend op antwoordde...

Ik ga mij om te beginnen als eens verdiepen in uw advies.

• HKLM_
  • Laatst online: 21:04
dejoet schreef op maandag 22 februari 2021 @ 20:44:
Het is van het type alcatel lucent.
https://alcadis.nl/tag/remote-access-point/

ik vraag het mij af omdat 1 van mijn collega's deze vraag stelde en men hier heel ontwijkend op antwoordde...

Ik ga mij om te beginnen als eens verdiepen in uw advies.
Mmm ik zou vragen of ze SafeStream Gateways gebruiken en al het internet verkeer dus over de VPN gaat of dat het een Split tunneling is waarbij bevoordeeld voip over de vpn gaat maar je request naar tweakers.net niet.
Ook TP-Link biedt in de vorm van haar SafeStream Gateways een oplossing om uw bedrijfsnetwerk veilig te houden. Deze Gateways zijn uitgerust met firewall functionaliteiten, bieden traffic sites analysis, malicious site blockers, potential risk detection en ondersteunen ook meerdere VPN-verbindingen.
Mocht je werkgever internet verkeer gegevens monitoren dan hebben ze zich ook aan de AVG regels te houden. https://autoriteitpersoon...ng/controle-van-personeel

Bij ons staan dit soort dingen in de personeelsgids. Heb je daar al eens gekeken of er iets over staat?

[Voor 22% gewijzigd door HKLM_ op 22-02-2021 20:51]

👩‍🚀 -> Astronauts use Linux because you cant open Windows in space <- 🚀

• dejoet
Is dit dan van belang voor alle computers die op het netwerk thuis (de modem) zijn aangesloten of enkel voor de toestellen (laptop en tel van het werk) die rechtstreeks op de RAP zijn aangesloten?
Want als het enkel voor de toestellen is die rechtstreeks op de RAP zijn aangesloten maakt het me niet zoveel uit.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

• NimRod1337
Volgens mij is het een access point met preconfigured vpn. Dus zodra je op dat ap zit, zit je op het bedrijfsnetwerk. Niet spannend verder, iedereen die thuis zit moet naar d evpn van zijn of haar werk. Wil je dat echter niet meer, is het bv. 17 uur geweest, connect met weer met je eigen wifi en trek eventueel de stekker van die Alcatel eruit.

Volgens mij is dit niet bedoeld om te kunnen spioneren, maar om een veilige en gecontroleerde manier van connecten te kunnen aanbieden.

Dus ja, zodra je op dat ap zit, is alle verkeer te monitoren, wat niet wil zeggen dat men dat ook doet. Ben je uitgewerkt, ga op je eigen wifi en stekker eruit. Zo zou ik het doen.

• NimRod1337
dejoet schreef op maandag 22 februari 2021 @ 20:55:
Is dit dan van belang voor alle computers die op het netwerk thuis (de modem) zijn aangesloten of enkel voor de toestellen (laptop en tel van het werk) die rechtstreeks op de RAP zijn aangesloten?
Want als het enkel voor de toestellen is die rechtstreeks op de RAP zijn aangesloten maakt het me niet zoveel uit.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Inderdaad, als de rest van jezelf prive gewoon via je eigen wifi gaat, is er verder niets raars aan de hand. Het gaat zo te lezen alleen om werk devices.

Wel raar dat men ontwijkend antwoord, en men dit niet een beetje kan uitleggen. Zo ga je de boel wantrouwen uiteraard.

[Voor 12% gewijzigd door NimRod1337 op 22-02-2021 21:05]

• dejoet
geldt dit ook als de verbinding niet via de wifi verloopt? Al mijn computers zijn rechtstreeks aangesloten via de modem?

ik hoopte dat ik dit niet moest doen omdat het enkele minuten duurt voor mijn telefoon terug operationeel is als ik hem heb losgekoppeld.

ik zit er niet mee dat men mijn doen en laten monitort tijdens de werkuren maar het gedacht dat men zou kunnen nagaan wat ik in mijn privésfeer allemaal uitsteek geeft me een ongemakkelijk gevoel. Ondanks dat men dit waarschijnlijk niet doet.

En weerom bedankt voor uw antwoord.

Ik ga eens nagaan of ik dit op een relatief eenvoudige manier kan omzeilen.

i'll keep you posted

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• NimRod1337
Als alles via lan kabels gaat verder gaat het sws niet via het ap en dus blijft dit prive.

Alleen datgene wat expliciet door het ap richting je werk gaat, kan evt. worden gemonitord.

• k995
  • Laatst online: 02:12
dejoet schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:07:
beste,

Mijn werkgever heeft mij een remote access point laten aansluiten op mijn modem om van thuis te kunnen bellen.
Kan mijn werkgever mijn persoonlijke activiteiten loggen of ben ik paranoïa?

Dien ik mijn netwerk te beveiligen op de een of andere manier?

Thx
Alles wat op die aangesloten is gaat via het netwerk van je werkgever en is dus controleerbaar.
Echter als dit iet of wat deftig is ingesteld mag je daar enkel op met goedkgekeurde bedrijfs PC/whatever en kan je daar niet zomaar op met een willekeurige PC.

In belgie mag een werkgever trouwens niet zomaar je surf of werk gedrag bekijken daar zijn strenge regels voor.

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:23
NimRod1337 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:29:

Niet helemaal. Theoretisch kan je het AP, de poort cq broadcasts kunnen laten monitoren en dit laten forwardsn

Vroeger was dit nog erger met hubs, want dan kon je al het verkeer zien

hoi

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:08

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Dit heeft niet zoveel te maken met professionele netwerken, dus schopje van PNS naar NT.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee