Toon posts:

Aardlek knalt eruit door vaatwasser

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• pim89
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:53
Gisteravond kwam ik erachter dat de aardlekschakelaar eruit klapt als onze vaatwasser aan het drogen is.
Het gaat om een Whirlpool inbouwvaatwasser van zo'n 9 jaar oud, nog door de vorige bewoners van dit huis geplaatst.

Het snoer en de stekker lijken niet de bron van het probleem, deze zien er nog puntgaaf uit. Het lijkt dus binnenin de vaatwasser te zitten.

Mijn vraag is nu eigenlijk: zouden jullie het de moeite waard vinden om een reparateur te laten komen om te zien of die het kan repareren, of kunnen we beter op zoek gaan naar een nieuwe?

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:49
Weet je heel zeker dat het de vaatwssser is ?
controleer nog een keer door andere apparatuur uit te houden.
indien ja: het kan vanalles zijn, van goedkoop tot duur. Hoe hoog was de aanschafwaarde?

• pim89
99ruud99 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:53:
Weet je heel zeker dat het de vaatwssser is ?
controleer nog een keer door andere apparatuur uit te houden.
indien ja: het kan vanalles zijn, van goedkoop tot duur. Hoe hoog was de aanschafwaarde?
Ik weet behoorlijk zeker dat het de vaatwasser is. Op dat moment stonden alleen de plafondlamp, koel-vriescombi (van een half jaar oud) en de vaatwasser aan. Na het terug omzetten van de aardlekschakelaar klapte hij er na een paar tellen weer uit. Dit een paar keer geprobeerd, tot ik de vaatwasser uitzette, vanaf dat moment ging het goed.

De vaatwasser ging rond die tijd voor zo'n € 600 over de toonbank

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06:19
Er komt vast ergens water waar het niet hoort. Heeft de machine toevallig niet zo'n klepje aan de voorkant in de plint die eraf kan? Bij Miele kan je daar bekijken of er water onderin terecht is gekomen.

• 99ruud99
De economische levensduur van een vaatwasser is ongeveer 8 jaar.

• the___butcher
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-05 19:39
Klinkt als het verwarmingselement. Als daar een scheur in komt, kan deze tijdens het opwarmen stroom lekken als hij nog nat is. Ik heb dat een keer gehad bij een wasmachine. Bij het opnieuw aanzetten klapte de aardlek er ook weer direct uit, totdat het verwarmingselement weer afgekoeld was. Ik las toen ergens een tip om de stekker om te draaien - dan klapt de aardlek er niet direct weer uit als je het apparaat aanzet. Lost het probleem uiteraard niet op, maar kan wel helpen het precieze probleem te identificeren.
Afhankelijk van je vaatwasser is het makkelijk/moeilijk om je verwarmingselement te vervangen. Voor de wasmachine was het toen tientjeswerk en een uurtje prutsen, dat lijkt mij ook voor een ouder apparaat nog de moeite waard. Op google/youtube is een hoop te vinden als je op het typenummer zoekt.

• pim89
leecher schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:13:
Er komt vast ergens water waar het niet hoort. Heeft de machine toevallig niet zo'n klepje aan de voorkant in de plint die eraf kan? Bij Miele kan je daar bekijken of er water onderin terecht is gekomen.
Dank voor je terugkoppeling. Ik heb net even die klep geopend. Het ding is natuurlijk dat dit hele verhaal zich gisteravond afspeelde, ik denk rond een uur of 21:00. Op dit moment is het kurkdroog achter de klep. Ik kan natuurlijk de vaatwasser straks weer even een kleine dienst laten draaien om te zien of het daarna nat is daar. Maar aangezien het dicht zit, zou ik verwachten dat het ook na 20 uur nog wel ietwat vochtig is.
99ruud99 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:14:
De economische levensduur van een vaatwasser is ongeveer 8 jaar.
Dit zou op zich ook verklaren dat de garantie na 8 jaar afloopt. Vervelend dat die apparaten dan precies daarna kapot gaan |:(
the___butcher schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:17:
Klinkt als het verwarmingselement. Als daar een scheur in komt, kan deze tijdens het opwarmen stroom lekken als hij nog nat is. Ik heb dat een keer gehad bij een wasmachine. Bij het opnieuw aanzetten klapte de aardlek er ook weer direct uit, totdat het verwarmingselement weer afgekoeld was. Ik las toen ergens een tip om de stekker om te draaien - dan klapt de aardlek er niet direct weer uit als je het apparaat aanzet. Lost het probleem uiteraard niet op, maar kan wel helpen het precieze probleem te identificeren.
Afhankelijk van je vaatwasser is het makkelijk/moeilijk om je verwarmingselement te vervangen. Voor de wasmachine was het toen tientjeswerk en een uurtje prutsen, dat lijkt mij ook voor een ouder apparaat nog de moeite waard. Op google/youtube is een hoop te vinden als je op het typenummer zoekt.
Thanks. Het 'zwarte ding' achter de plaat is nog helemaal intact. Maar kan me wel voorstellen dat de fout misschien iets dieper zit. zou ik nog kunnen onderzoeken.

• 99ruud99
pim89 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:25:
[...]

Dank voor je terugkoppeling. Ik heb net even die klep geopend. Het ding is natuurlijk dat dit hele verhaal zich gisteravond afspeelde, ik denk rond een uur of 21:00. Op dit moment is het kurkdroog achter de klep. Ik kan natuurlijk de vaatwasser straks weer even een kleine dienst laten draaien om te zien of het daarna nat is daar. Maar aangezien het dicht zit, zou ik verwachten dat het ook na 20 uur nog wel ietwat vochtig is.

[...]

Dit zou op zich ook verklaren dat de garantie na 8 jaar afloopt. Vervelend dat die apparaten dan precies daarna kapot gaan |:(

[...]

Thanks. Het 'zwarte ding' achter de plaat is nog helemaal intact. Maar kan me wel voorstellen dat de fout misschien iets dieper zit. zou ik nog kunnen onderzoeken.
Je kan even kijken hoe duur het is om een monteur te laten komen. (dan heb je ALLEEN dat hij kijkt, nog niets repareert). Dan pas een beslissing maken

offtopic:
het lijkt wel alsof ze erop gemaakt zijn :p

• pim89
Kleine update: nu knalt hij er direct uit zodra we een programma starten. Dus met vocht heeft het niet te maken

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-05 14:34

Blokker_1999

Full steam ahead

Dat wordt afschrijven vrees ik. Net hetzelfde meegemaakt, ook een Whirlpool. Na een tijdje stopte die wel met eruit te knallen, maar stopte even later wel met het correct uitvoeren van zijn programma's.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-05 21:56
pim89 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 18:43:
Kleine update: nu knalt hij er direct uit zodra we een programma starten. Dus met vocht heeft het niet te maken
Mijn tip, doe een nieuwe ,

Ik heb het gehad met een Miele, na 8 jaar, lekte bij de motor , rubber laten vervangen door monteur miele, o ik neem gelijk wel dit slangetje mee want meestal gaat deze ook stuk.
Ja doe maar, prijs was 10 euries voor slangetje, en 5 minuten werk,
Totaal was even uit mijn hoofd 250 euro.
Half jaar na rep, verwarming element stuk, toen had ik het wel gehad.
Dus toch een nieuwe er maar ingezet.

• the___butcher
  • Laatst online: 26-05 19:39
Probeer het voor de grap eens met de stekker andersom in het stopcontact. Als hij er dan niet uitvliegt, is het waarschijnlijk het verwarmingselement.

Verder zou ik er zeker geen monteur voor laten komen. Alleen als je hem zelf voor een paar tientjes op kan lappen is het nog de moeite waard.

[Voor 15% gewijzigd door the___butcher op 22-02-2021 20:54]

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-04 11:23

Read

Join The Résistance

Heb je de boel ook al eens op een andere groep geprobeerd dus effe via een verlengkabel op een andere groep geplaatst het kan namelijk ook zijn dat je aardlek na jaren kapot is gegaan en zodra er een zwaardere belasting op komt dat die eruit knalt.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Read schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:03:
Heb je de boel ook al eens op een andere groep geprobeerd dus effe via een verlengkabel op een andere groep geplaatst het kan namelijk ook zijn dat je aardlek na jaren kapot is gegaan en zodra er een zwaardere belasting op komt dat die eruit knalt.
Dit meegemaakt met een oven; aardlek klapte er continu uit wanneer de oven aanstond maar dit probleem was er niet als de oven met een verlengkabel in een andere WCD werd gestopt. Bleek uiteindelijk aan de WCD zelf te liggen...

☀️ 18 Panelen | 🔋 5,8 kWp | ⚡ SolarEdge SE6K

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:02
Vaatwasser is gewoon afgeschreven. Als het een kunststof kuip is dan is deze inmiddels lek. Er komt dan water waar dit niet hoort en voila aardlek aangesproken.

Heb onze vorige vaatwasser nog een extra 2 jaar kunnen geven door te kitten (aan buitenzijde!) maar uiteindelijk is er geen houden meer aan.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S, Houten

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:02
Waarom trek je die conclusie? Als er vocht lekt, dan is dit niet zomaar weg met het stoppen van een programma. Ergo er kan nog vocht zitten als hij uitstaat, zet je hem dan aan dan heb je een lek naar aarde en slaat hij af.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S, Houten

• TheodoorDG
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Een tijd geleden liet mijn vaatwasser ook de aardlek schakelen, opengemaakt en uiteindelijk gezien dat de motor van de waterverdeler is gaan kortsluiten na een lekkage van de verdeler zelf.

Die kosten voor dat onderdeel (motor + verdeler) zijn 30-40 euro dus de gok genomen om die zelf te vervangen en nu doet de vaatwasser het al weer een hele tijd goed.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee