Toon posts:

Sier-/stalramen in bakstenen boog monteren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tommert38
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-03 21:45
Vorig jaar hebben wij een jaren '20 huis opgeknapt, en dit jaar is de tuin aan de beurt. De erfafscheiding (die voor zover ik kan zien op onze grond staat) met onze buren bestaat uit een gemetselde muur, met daarin 2 halfronde bogen.

Momenteel heb ik er wat bakstenen in gezet, omdat de buurtkatten via deze bogen onze tuin in konden en hun behoefte deden. Op Marktplaats heb ik 2 oude gietijzeren stalramen op de kop weten te tikken, maar deze passen er niet perfect in. Dit is niet erg aangezien ik het wel mooi vind staan, eigenlijk. De stalramen krijgen nog een likje Hammerite voordat het zover is, ook afhankelijk van de uitkomst van dit topic.

Nu is de vraag: hoe krijg ik deze stalramen zo mooi mogelijk in het midden van de bogen gemonteerd, zodat de rand rondom het raam overal even breed is (offset)? Kwestie van meten natuurlijk, maar ik zat te denken om aan de onderzijde 2 beugeltjes op staafjes in de muur te verankeren, zodat het raam hierop kan rusten. Aan de bovenzijde zou ik er dan 1 in het midden doen, maar hoe monteer ik die dan?

Wellicht is een andere optie beter, zoals een paar steunen vast te laten lassen en deze op meerdere punten in de muur te verankeren/schroeven. De achterkant van de ramen ziet er overigens als volgt uit:

Wie heeft de gouden tip?

Beste antwoord (via Tommert38 op 22-02-2021 20:04)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:52

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Tommert38 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 19:30:
Bedankt voor alle (lollige :+ ) reacties :)

@teacher Zou het ook andersom kunnen, dus uitwendige schroefdraad van de noppen maken? Dan draad tappen in een perfect afgemeten metalen staafje en dit op de noppen draaien, eventueel met wat loctite? Aan de bovenkant dan met een plat stukje metaal met sleufje en fixeren met een bout, zodat dit te stellen is. De noppen zijn overigens conisch.

Hoe fixeer ik het staafje vervolgens in de muur, zonder dat er water tussen kan kruipen?
Nee. Conisch is lastig snijden.. :+

Gewoon L beugeltjes pakken, onderkant met 5mm plug en rvs schroef in baksteen zetten (evt afkitten). Bovenkant sleufje maken, en daar dus de stalramen vastbouten.

Zo dus:

In het rood: schroef en plug. In het geel: boutjes. Grijs: L beugeltjes.

[Voor 22% gewijzigd door teacher op 22-02-2021 19:49]

Wise enough to play the fool

Alle reacties

• teacher

teacher

Dysgaf!

Wat ik zou doen:

Lassen is lastig bij gietijzer. Die noppen op de achterkant zou ik dus draad in tappen, daar kan je dan weer een rvs beugeltje op vastbouten. Als je in het beugeltje een sleuf maakt heb je nog wat stelmogelijkheid.

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:24
Ik zou een beugeltje (x6) maken, L vormig, gat door de ligger om het in de stenen de schroeven, voorplaat en op draaien, presto. Eventueel een stukje rubber (binnenband oid?) er tussen.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Dit heeft weinig in TL te zoeken, tikje naar WVB.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Kort stukje U-profiel en daar bouten aan vast lassen?

https://www.totemtimber.co.uk/wp-content/uploads/images/10078-3.jpg

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Teddy schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:26:
Ik zou een beugeltje (x6) maken
3d printen kan ook. PLA is redelijk weersbestendig.

Ik zou alleen in het midden een beugeltje doen, boven en onder. Dan kan de kat van de buren het gebruiken als draaideur. :+

• Tommert38

@teacher Zou het ook andersom kunnen, dus uitwendige schroefdraad van de noppen maken? Dan draad tappen in een perfect afgemeten metalen staafje en dit op de noppen draaien, eventueel met wat loctite? Aan de bovenkant dan met een plat stukje metaal met sleufje en fixeren met een bout, zodat dit te stellen is. De noppen zijn overigens conisch.

Hoe fixeer ik het staafje vervolgens in de muur, zonder dat er water tussen kan kruipen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Tommert38 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 19:30:

Nee. Conisch is lastig snijden.. :+

Gewoon L beugeltjes pakken, onderkant met 5mm plug en rvs schroef in baksteen zetten (evt afkitten). Bovenkant sleufje maken, en daar dus de stalramen vastbouten.

Zo dus:

In het rood: schroef en plug. In het geel: boutjes. Grijs: L beugeltjes.

[Voor 22% gewijzigd door teacher op 22-02-2021 19:49]

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:24
Achterkant is trouwens niet echt mooi - vinden je buren het niet erg om daar tegenaan te kijken? (Ik weet dat muur ol jouw erf staat en ze dus niks te willen hebben, maar als zij er aan hun kant een witte plank tegenaan hangen is jouw mooie uitzicht ook weg :)).

• Tommert38
JDillinger schreef op maandag 22 februari 2021 @ 19:49:
Achterkant is trouwens niet echt mooi - vinden je buren het niet erg om daar tegenaan te kijken? (Ik weet dat muur ol jouw erf staat en ze dus niks te willen hebben, maar als zij er aan hun kant een witte plank tegenaan hangen is jouw mooie uitzicht ook weg :)).
De buren aan die kant huren hun (onder)woning, en als je hun tuin zou kunnen zien.. die geven er echt niks om :P. Hoe het er nu uit ziet, verdient natuurlijk ook geen schoonheidsprijs.
Daarnaast wordt het met een likje verf wel mooier, lijkt me!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee