Vraag

• GuessWh0oo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20-02 21:27
Hallo allen,

Kom graag op dit forum, echter nu toch een offtopicvraag.

Ik zit bij de verkiezingen als stembureaulid(net als vorige jaren), echter heb ik sinds vorige keer fulltime werk.

Nu kreeg ik de vorige keer een flinke aanslag van de Belastingdienst omdat de vergoeding van €200,- als overig werk ingevuld is door de Gemeente en daar moet je flink over betalen. Helaas valt het niet onder vrijwilligerswerk en kan ik hier niets mee.

Is er ergens iets dat ik mis dat ik anders moet doen bij de aangifte? Of kost mij dit gewoon veel geld omdat het een extra inkomen is en houd ik er weinig tot niets aan over.

Beste antwoord (via GuessWh0oo op 03-03-2021 22:40)

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik heb van mijn werk altijd vrij genomen om op een stembureau te zitten. De vergoeding was idd riant, maar je maakt dan ook lange dagen (en dus ook kosten, een dag vrij is niet gratis).
Je weet dat het, ondanks dat het een onkostenvergoeding is, bij de belastingdienst wordt opgegeven. Elke stembureau-meeting wordt je eraan herinnert dat je je daar formeel aan moet houden.... maar informeel werd altijd weggekeken en er wat lacherig over gedaan. Informeel werd ook aangegeven dat de belastingdienst zichzelf erg in de vingers zou snijden als ze flink hierop controleren, want je raakt veel vrijwilligers kwijt voor een habbekrats. In praktijk gaf dus vrijwel niemand het op.

Maar goed, de belastingdienst vult steeds meer vooraf in en medio 2018 stond stembureauwerk dus ook opeens op de aanslag. Zoals gezegd heb ik al een baan, dus kon ik van de onkostenvergoeding 55% inleveren. En ja, je kan het weghalen maar dan mag je vast wat uitleggen bij de dienst.

Dat is mij teveel en ik ben subiet gestopt met stembureauwerk. Het is leuk, redelijk goed te doen en maatschappelijk inzet maar 8 uur vrij nemen en dan ook een belastingaanslag is teveel van het goede. Pas als de belastingdienst hier iets nets voor verzint krijgen ze mij niet meer terug en vermoedelijk ben ik niet de enige.

Verdien je minder (zeg student) zit je snel in een belastingvrije voet en is het wel lucratief.

[Voor 3% gewijzigd door Delerium op 23-02-2021 23:03]

Alle reacties

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:16

g0tanks

Moderator CSA
GuessWh0oo schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:49:
Hallo allen,

Kom graag op dit forum, echter nu toch een offtopicvraag.

Ik zit bij de verkiezingen als stembureaulid(net als vorige jaren), echter heb ik sinds vorige keer fulltime werk.

Nu kreeg ik de vorige keer een flinke aanslag van de Belastingdienst omdat de vergoeding van €200,- als overig werk ingevuld is door de Gemeente en daar moet je flink over betalen. Helaas valt het niet onder vrijwilligerswerk en kan ik hier niets mee.

Is er ergens iets dat ik mis dat ik anders moet doen bij de aangifte? Of kost mij dit gewoon veel geld omdat het een extra inkomen is en houd ik er weinig tot niets aan over.
Snelle Google:
Als medewerker van het stembureau ontvang je een vergoeding. Deze vergoeding varieert per gemeente en hangt af van je werkzaamheden. Denk aan een bedrag van ongeveer € 40 als je meehelpt met tellen tot € 100 tot € 150 als je helpt als stembureaulid. Deze vergoeding is niet belastingvrij, maar wordt meegerekend bij de inkomstenbelasting.
Bron: https://www.rijksoverheid.../werken-op-een-stembureau

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Al je inkomsten worden op 1 hoop gegooid, dus je houdt er net zoveel aan over als dat je dit normaal zou verdienen met je vaste werk :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:01
Let ook op dat je loongheffingskorting uitzet.

• GuessWh0oo
Bedankt voor de reacties. Het eerste deel inderdaad gevonden, vandaar dat ik dit ook genoemd heb.

Helaas staat het als overig werk. Bij mijn fulltimebaan staat de loonheffingskorting op aan. Hij geeft aan dat ik over overig werk rond de 41% belasting zou moeten betalen omdat ik hier geen kortingen over krijg.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-03 20:05

Haan

dotnetter

GuessWh0oo schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:49:
Dat is wel erg dramatisch gesteld, meer dan 49,50% wordt er sowies niet ingehouden dus je houdt minstens €100 euro over :> En een paar tientjes meer als je niet in het hoogste belastingtarief valt.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Atlas schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:51:
Al je inkomsten worden op 1 hoop gegooid, dus je houdt er net zoveel aan over als dat je dit normaal zou verdienen met je vaste werk :)
Nee, als het gewoon als vergoeding uitgekeerd wordt krijg je nog een aanslag inkomensafhankelijke bijdrage zvw die normaliter bij je werkgever ligt. Dus het marginale tarief zal iets hoger liggen.

(ik neem in elk geval aan dat de gemeente dit niet standaard inhoudt)

• sportlover
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-03 15:17
Haan schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:57:
[...]

Dat is wel erg dramatisch gesteld, meer dan 49,50% wordt er sowies niet ingehouden dus je houdt minstens €100 euro over :> En een paar tientjes meer als je niet in het hoogste belastingtarief valt.
Dat is niet helemaal waar. De gemeente kan er voor kiezen om het met het bijzonder tarief te verrekenen. Het betreft een eenmalige vergoeding. Dan zou de inhouding 55,5% kunnen zijn.

Maar het wordt bij de aangifte wel gladgestreken.

• GuessWh0oo
Duidelijk. Kan er dus niets aan doen dan flink belasting erover te betalen. Bedankt voor jullie input!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

[...]

Als je in het gebied zit waar ook de arbeidskorting wordt afgebouwd is het effectief 55,5% :)

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-03 20:05

Haan

dotnetter

sportlover schreef op maandag 22 februari 2021 @ 18:15:
[...]

Dat is niet helemaal waar. De gemeente kan er voor kiezen om het met het bijzonder tarief te verrekenen. Het betreft een eenmalige vergoeding. Dan zou de inhouding 55,5% kunnen zijn.

Maar het wordt bij de aangifte wel gladgestreken.
Maar dit is geen geval waar bijzonder tarief voor zou gelden. De TS geeft zelf ook al aan dat het als inkomen uit overig werk wordt opgegeven, en dat is ook precies wat het is.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-03 17:11

Ardana

Moderator General Chat

Mens

OT-reacties naar TrashCan verplaatst.

No good deed goes unpunished.

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
[...]

Toen ik het 2 jaar deed (met minimumloon en dus ook toeslagen), kreeg ik aaan het eind van het jaar gewoon een brief dat ik het "teveel aan toeslagen ointvangen bedrag" terug mocht betalen.
"toevallig" kwam dat bedrag akelig overeen met de toelage als stembureaulid.

Daarnaast kostte met me een dag (anderhalf eigenlijk want bezig tot 0100) aan uren.

Dus ja, in sommige gevallen is het totaal niet rendabel.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

• Mythling
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:58
Koos2009 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 07:51:
[...]
Dus ja, in sommige gevallen is het totaal niet rendabel.
Zit m ook wel een beetje in het woord he, "vrijwilligers vergoeding" ;)

• Koos2009
Mythling schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 08:01:
[...]

Zit m ook wel een beetje in het woord he, "vrijwilligers vergoeding" ;)
Zeg dan gewoon meteen dat het voor de kat zijn viool is ;)

Ik dacht van goh leuk. 2x gedaan, 2x mezelf "genaaid".

Het werk was leuk hoor, alleen dat ze zo extreem zijn bij de belasting of gemeenten door het niet onder iets speciaals te laten vallen?

Zo gaan mensen voor wie het een welkome verrassing is het niet meer doen natuurlijk en op puur ambtenaren draait het niet want ook die worden links of rechts genaait*.

*: Mijn vader, de systeembeheerder bij het stadsdeel, was ooit lid en/of hoofd en op een gegeven moment "moest het voor gewoon loon" (dus 0630-2330 voor het loon van 09-17) én het koste je een vrije dag want "je bent toch niet op je werk?".

Toen is hij ook gewoon gestopt, net als velen.

• MsG
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Ik ken juist ook wel mensen die zelf al bij de gemeente werken, en het niet als vrije dag hadden, dus die kregen dan èn de vrijwilligersvergoeding en gewoon hun loon als ambtenaar.

Hier trouwens nooit echt veel gedoe mee gehad. Als student was het wel een leuk extraatje. Dat het niet anders wordt belast dan inkomsten uit overig werk, is omdat het ook gewoon inkomsten zijn uit overig werk...

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Koos2009
MsG schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 08:33:
Ik ken juist ook wel mensen die zelf al bij de gemeente werken, en het niet als vrije dag hadden, dus die kregen dan èn de vrijwilligersvergoeding en gewoon hun loon als ambtenaar.

Hier trouwens nooit echt veel gedoe mee gehad. Als student was het wel een leuk extraatje. Dat het niet anders wordt belast dan inkomsten uit overig werk, is omdat het ook gewoon inkomsten zijn uit overig werk...
Dat verschilt dan blijkbaar per stadsdeel.
Bij die van mijn vader kreeg je alleen je loon en kostte het je een dag.
En eigenlijk was het "als dienaar voor het volk" ook niet echt een vraag of je het deed....

De chef/Het hoofd dat zulke dingen dan riep had altijd "andere verplichtingen" op die dagen en die waren toevallig altijd van 9-17. Goh wat toevallig zeg.

Leuk dat het als student goed liep. Hier kreeg ik beide keren gewoon een terugvordering van de toeslagen dus na 2x (foutje kan gebeuren immers) was ik er ook weer klaar mee.
Tegenwoordig heb ik daar geen zin meer in. Mijn echte werk is me nu wat dierbaarder dan wat ik destijds deed.

• MsG
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Als je door die 180 euro precies over het afbouwende toeslagen-stelsel heenschiet, is het inderdaad knap lullig. Maar dat is natuurlijk niet de gangbare situatie. Echter betaal je normaliter wel belasting over de inkomsten inderdaad.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik heb van mijn werk altijd vrij genomen om op een stembureau te zitten. De vergoeding was idd riant, maar je maakt dan ook lange dagen (en dus ook kosten, een dag vrij is niet gratis).
Je weet dat het, ondanks dat het een onkostenvergoeding is, bij de belastingdienst wordt opgegeven. Elke stembureau-meeting wordt je eraan herinnert dat je je daar formeel aan moet houden.... maar informeel werd altijd weggekeken en er wat lacherig over gedaan. Informeel werd ook aangegeven dat de belastingdienst zichzelf erg in de vingers zou snijden als ze flink hierop controleren, want je raakt veel vrijwilligers kwijt voor een habbekrats. In praktijk gaf dus vrijwel niemand het op.

Maar goed, de belastingdienst vult steeds meer vooraf in en medio 2018 stond stembureauwerk dus ook opeens op de aanslag. Zoals gezegd heb ik al een baan, dus kon ik van de onkostenvergoeding 55% inleveren. En ja, je kan het weghalen maar dan mag je vast wat uitleggen bij de dienst.

Dat is mij teveel en ik ben subiet gestopt met stembureauwerk. Het is leuk, redelijk goed te doen en maatschappelijk inzet maar 8 uur vrij nemen en dan ook een belastingaanslag is teveel van het goede. Pas als de belastingdienst hier iets nets voor verzint krijgen ze mij niet meer terug en vermoedelijk ben ik niet de enige.

Verdien je minder (zeg student) zit je snel in een belastingvrije voet en is het wel lucratief.

[Voor 3% gewijzigd door Delerium op 23-02-2021 23:03]

• GuessWh0oo
Bedankt allen voor jullie reacties. Dan ging het iedergeval goed bij mij, maar dan moet ik er ook vanaf zien vanaf dit jaar.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee