Bestaande videodeurbel koppelen aan home-assistant

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HalfVol
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-11-2023

HalfVol

Lekker belangrijk

Topicstarter
Hi tweakers,

Ik heb zojuist een huis uit '95 gekocht, en ik ben aan het kijken hoe ik de bestaande 'domme' systemen in het huis kan gaan koppelen aan mijn home assistant setup (to be). We wonen er nog niet, dus dit is echt de planning fase. Een van die dingen waar ik nu dus naar kijk is de deurbel.

De deurbel die erin zit is een Niko 10-575 (de intercom/binnen unit), en de Niko 10-16x (de bel/camera). In de meterkast zit ook nog een voeding (10-806) waar de bedrading langs komt. Het is een 6-draads aansluiting met V1/V2 (video, twisted pair), a/b (communicatie 24Vdc), P/M (extra voeding 26Vdc).

Van het merk Niko zijn er zo te zien geen units te koop waarmee je zo'n koppeling kunt maken, dus het zal ws iets zelf geklust moeten worden. Bijvoorbeeld een raspberry pi in de meterkast (die er toch al komt om de meterstanden uit te lezen onder andere), or iets dergelijks. Of toch een ander systeem, en dit perfect werkend exemplaar de deur uit doen?

We hebben 4 verdiepingen, en vooral als je thuis zit te werken lijkt mij zoiets toch wel handig.

Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HalfVol
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-11-2023

HalfVol

Lekker belangrijk

Topicstarter
Ik zal maar mijn eigen vraag beantwoorden via dit topic in het geval nog iemand ernaar zoek op gegeven moment.

Die Niko deurbel installatie die ik heb is een oud systeem dat uitgefaseerd gaat worden. Het werkt met "Nikobus" bedrading. Dat is een bus-systeem (1 draad voor meerdere apparaten) waarop je allerlei verschillende domotica op kunt aansluiten. Je kunt die aan een computer koppelen met een Niko PC-link (05-201) of PC-logic (05-200) unit. OpenHAB heeft daarvoor al integratie, en ik neem aan dat het niet moeilijk moet zijn dat ook voor home assistant te doen.

Helaas zijn zowel die PC-link als PC-logic units verschrikkelijk duur, zo'n 600-700 euro. En dan zit je met een gesloten systeem waar alleen oude Niko apparaten op aangesloten kunnen worden. No thanks, dan vervang ik mijn deurbel wel voor iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-05 22:41

icecreamfarmer

en het is

Is het niet te doen dmv een z-wave of zigbee schakelaar die een puls ontvangt en dat signaal doorstuurt naar HA?

Ik wil namelijk iets soortgelijks bij mijn nieuwbouw gaan doen.

ik zie ik zie wat jij niet ziet