Vraag

• pruik6
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-08-2022
Beste Tweakers,
Ben al tijden op zoek naar een vervanging voor mijn Oneplus 6 camera.
Mijn budget is ongeveer 600 euro.
Waar dient het voor, voor filmen van Youtube product reviews.

Wat heb ik zelf opgezocht:
Een vriend van mij raad de Gopro 9 aan, die kost 480 euro.
Is normaal bedoeld voor action te filmen, maar hij zegt dat het ook vast goed doet voor reviews.
Zelf ben ik daar niet zeker over en hoor ook dat er veel menu en software problemen is met de Gopro 9.

Zelf dacht ik aan een tweedehandse Fujifilm X-T20 met goedkope lens.
of
Panasonic DC-GX9 met lens

Maar eigenlijk weet ik niet zeker of deze twee cameras veel beter zijn dan mijn Oneplus 6 (4k)
Andere suggesties hoor ik het natuurlijk graag :) , want ik ben een starter in camera wereld

Alle reacties

• l_c_v
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-08-2022
Ik zou een Panasonic Gx80 met de Panasonic 12-32mm lens aanraden.
Die kun je ook wel tweedehands vinden op marktplaats, bijvoorbeeld: https://www.marktplaats.n...lens.html?previousPage=lr

je hebt dan budget over voor een lichtsterke lens.
Bijvoorbeeld een nieuwe Panasonic 25mm f1.7 of een tweedehands Panasonic 20mm f1.7.

• pruik6
Heeft de Panasonic Gx80 betere video kwaliteit, dan de Oneplus 6?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
l_c_v schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:42:
Ik zou een Panasonic Gx80 met de Panasonic 12-32mm lens aanraden.
Die kun je ook wel tweedehands vinden op marktplaats, bijvoorbeeld: https://www.marktplaats.n...lens.html?previousPage=lr

je hebt dan budget over voor een lichtsterke lens.
Bijvoorbeeld een nieuwe Panasonic 25mm f1.7 of een tweedehands Panasonic 20mm f1.7.
De 20mm f1.7 kan ik niet aanraden voor video vanwege de trage luidruchtige autofocus. Wel prima voor foto's. Verder wel een goede tip om naar tweedehands m43 te kijken.

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:32
Die 20mm F1.7 is inderdaad niet de beste keuze, de 15mm en 25mm zijn dan beter. De lichtsterkte van de 12-32 F3.5 kan beperkend zijn als je binnen filmt, maar verder is het idd een prima lens. Sommige M43 primes en zooms zijn geschikter voor video dan andere; kijk hiervoor even een review. Let ook op dat de (goedkopere) Chinese lenzen vaak geen autofocus hebben.

Olympus M43 camera's en lenzen zijn uitwisselbaar met die van Panasonic.

Naast de G80 is de GX80 (GX85 is dezelfde camera) wellicht ook een optie, die is een stuk goedkoper dan de Gx9.

• pruik6
Bedankt ik heb alles gelezen en heb ook dingen geleerd.
Maar jullie denken het wel waard is om 400+ uit tegeven om van Oneplus 6 naar Panasonic Gx80 te gaan?

• laquaezzi
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:55
Onlangs heb ik eenzelfde vraag hier neergezet. Ik was opzoek naar een systeemcamera als alternatief op mijn iPhone 12. Uiteindelijk heb ik mede door het advies van @l_c_v gekozen voor een GX80 met 12-32 lens. Dit is voor mij echt een topkeuze geweest. Zeker voor ~300 euro krijg je veel kwaliteit voor je geld. Sinds ik de camera in bezit heb raak ik mijn iPhone niet meer aan voor foto's.

• l_c_v
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-08-2022
Admiral Freebee schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:07:
[...]

De 20mm f1.7 kan ik niet aanraden voor video vanwege de trage luidruchtige autofocus. Wel prima voor foto's. Verder wel een goede tip om naar tweedehands m43 te kijken.
Helemaal mee eens. Had ik even over het hoofd gezien.

• pruik6
laquaezzi schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:48:
Onlangs heb ik eenzelfde vraag hier neergezet. Ik was opzoek naar een systeemcamera als alternatief op mijn iPhone 12. Uiteindelijk heb ik mede door het advies van @l_c_v gekozen voor een GX80 met 12-32 lens. Dit is voor mij echt een topkeuze geweest. Zeker voor ~300 euro krijg je veel kwaliteit voor je geld. Sinds ik de camera in bezit heb raak ik mijn iPhone niet meer aan voor foto's.
Cool bedankt voor je respons, is het ook betere beeld kwaliteit dan de smartfoons?

Wat heb ik nog meer nodig een kaartlezer?, ben starter met kamera's ;)

[Voor 5% gewijzigd door pruik6 op 24-02-2021 12:45]

• laquaezzi
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:55
pruik6 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 12:08:
[...]

Cool bedankt voor je respons, is het ook betere beeld kwaliteit dan de smartfoons?

Wat heb ik nog meer nodig een kaartlezer?, ben starter met kamera's ;)
Lastig te zeggen, dat ligt na mijn korte ervaring aan het soort foto’s dat je wilt maken. De portret functie op de iPhone 12 is erg goed. Of de 12-32 lens van de GX85 daar aan kan tippen betwijfel ik. Met de andere smartphones heb ik geen ervaring. Verder is het gevoel wel heel anders. Met de GX85 ben ik wel veel meer bezig met de voorbereiding voordat ik een foto maak. Ik probeer zoveel mogelijk om in de manuele stand foto’s de schieten. Dat heeft de afgelopen weken voor mijn doen mooie foto’s opgeleverd! Waar ik met de iPhone ‘achterlijk’ foto’s aan het maken was, denk ik met een systeemcamera meer na wat persoonlijk een veel leukere en beter gevoel geeft. Niet alles komt er even goed uit, maar omdat ik nu vooral foto’s schiet bij wandelingen kan ik het zo vaak over doen als ik wil. Het landschap veranderd toch niet echt :p.

• pruik6
Mooi stukje tekst je zal vast gelijk hebben dat met systeem camera het meer plezierig is dan met een smartphone.
Ik gebruik mijn smartphone altijd met een statief en dat geeft al de extra vibe met recorden.

Goede systeem camera wil ik al 3 jaar, maar er kwam steeds iets tussen dat meer noodzaak had.
Nieuwe wasmachine ect.
En dan is er ook nog een mogelijkheid om door te sparen voor weer wat beters.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee