Toon posts:

Verbouwing - verwarming/airco - aantal vragen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Casus: huis gekocht, jaren '90, 2-1 kap, 150 m2 + 8 m2 berging, 550m3, 2 personen. Vloer, gevels en dak zijn bij de bouw geisoleerd, alle kozijnen voorzien van dubbel isolatieglas. Wordt (tenzij er een lijk uit de kast valt) niet vervangen/verbeterd. Binnenkant wordt volledig gestript (keuken, badkamer/wc, alle vloeren, wandjes verplaatsen/opbouwen, stucen etc.). Er liggen 14 gloednieuwe zonnepanelen op het dak (ZO, schuin dak zijkant huis), parallel geschakeld, 300WP per stuk. Er zit een Nefit ketel in uit 2012, CW4, deze houden we nog even.

Eerder heb ik in het warmtepomp-topic wat vragen gesteld, maar we zijn er inmiddels over uit dat we met ons verwachte gasverbruik (weinig) de ketel nog even laten hangen. Wat we willen:

- Beneden volledig vloerverwarming (60m2), radiatoren weghalen, airco plaatsen (140m3).
- Eerste verdieping slaapkamers (twee) nieuwe radiatoren, airco's plaatsen (25 m3 en 50m3).
- Eerste verdieping badkamer vloerverwarming, aparte zone (6m2). Eventueel aanvullend kleine radiator.
- Zolder verdieping slaapkamers (twee) nieuwe radiatoren (30m3 per kamer). Geen airco.
- Garage/berging. Radiator ophangen optioneel, wel voor zekerheid vast aansluiting maken. Is nu niet geïsoleerd, maar wordt mogelijk in de toekomst nog gedaan.

Inmiddels bij drie installateurs offertes opgevraagd. Zij hebben natuurlijk allemaal een mening, maar ik wil ook wel weten hoe men hier erover denkt:
- Eén van de installateurs wil alleen een offerte maken voor elektrische vloerverwarming in de badkamer, niet met warm water, want "infrezen op verdieping doen we niet, is ook lastig in zo'n kleine ruimte (6m2) en sowieso niet handig met leidingen". Klinkt mij als "we hebben hier gewoon geen zin in". Ik wil gewoon de gehele dag comfort in de badkamer, onregelmatig leven, en niet op vaste tijden de elektrische VV aanzetten. Hoe zien jullie dit?
- Is het bij 6m2 (effectief 5m2 vloerverwarming verwacht ik) verstandig om nog een aparte radiator in de badkamer op te hangen? Badkamer zit in de hoek van het huis, dus twee wanden zijn buitenmuur (geïsoleerd).
- Is het verstandig om direct Jaga's op te hangen in de slaapkamers? We willen sowieso strak design radiatoren ophangen, en ik zag dat zij ook hybride modellen hebben, die zowel hoge als lage temperatuurverwarming ondersteunen. Het zou gaan om 4 (misschien 5 radiatoren). Dan verwarm je het hele huis op LT toch? Heeft dat nog impact op je SWW?
- Ik wil alle binnenunits van de airco op één buitenunit aansluiten (i.v.m. ontbreken fatsoenlijke plek uit het zicht voor aparte buitenunits). Moet daarbij nog ergens rekening mee gehouden worden? Ik verwacht dat een installateur dat wel weet en hierin kan adviseren, maar ik vind het zelf wel fijn om voor- en nadelen vooraf te weten.

In bovenstaand verhaal gaat comfort boven financieel, en financieel boven milieubewust.

Alle reacties

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 31-03 13:33
vloerverwarming badkamer 1 groepje met een pomp werkt het lekkerste in deze afmeting.
en een losse handoek radiator erbij. dan ben je er 9/10 keer wel.
6 m2 min douchbak bad etc dus je houd 5 m2 over. ongeveer 500 watt aan verwarming.
de badkamer wil ik als persoon lekeer warm hebben. dus 90 wat per kub bijv.
6 x 2.5 =15x 90 = 1350-min 500 voor je vloer. is 850 watt.
https://www.warmteservice...49?origin=-tl001-4-11008-
handoek radiator van 921 watt. en je hebt een lekkere warme badkamer.
(ik overdijf een beetje dat weet ik!!) maar je moet wel je cv ketel daarvoor laten branden.
en op een lekere temperatuur 50 graden oid. anders dan blijft het gewoon verveldnt koud.

edit. een zoneregeling voor je badkamer is ook wel fijn. dan gaat je ketel ook aan als het nodig is.
ipv een verdel met pomp kan je ook een rtl ventiel nemen. het werkt wel wat minder maar ik verwacht geen problemen. rtl ventiel is tot een bepaalt aantal meters namelijk.

[Voor 15% gewijzigd door miciel op 23-02-2021 05:18]

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@miciel Dus eigenlijk heb je twee mogelijkheden: een RTL ventiel (wat zou kunnen want kleine oppervlakte) of een groep maken met een pomp op een aparte zone, zodat je ketel aanspringt als het nodig is? En dan in beide gevallen een losse radiator erbij? Heeft één van de twee nog voor- of nadelen t.o.v. de ander? Ik wil gewoon in de winter de gehele dag een comfortabele temperatuur in de badkamer.

• miciel
@BigSmurf
een vloerverwarmingsverdeler met pomp kan je aansturen met een zone regeling.
en een rtl ventile kan je ook aansuren met een zoneregeling. (je moet allen wel wat creatief zijn.)
een technsche ruimte maken waar je een klep/hr92 etc kan ophangen.

je kan bijv als het echt goed wilt doen 2 x een hr 92 laten samenwerken. de ene hangt aan de radiator en doet dienst als tempetuur voeler en andere is voor de vloervermingsunit. en schakelt passief mee.

maar het hoeft niet je kan ook enkel een rtl ventiel of vloerverwarmnings verdeler ophangen.
zonder een afsluiter of klep ervoor en een hr 92 radiatorknop op je badkamer radiator. je vloerverwarming loopt dan gewoon mee met de rest van het systeem. en is dan ieder geval altijd warm. en als de vloerverming het niet red dan springt de radiator aan. en deze zorgt er dan ook via de evohome tablet voor dat je cv ketel gaat branden.

maar er kleeft wel een nadeel aan dit verhaal als je badkamer op tempertuur is pompt je vloer er nog wel wat warmte in als er wartme wordt gevraagdt in de andere ruimtes. hij loopt imeers mee. en dan kan je dus een badkmaer krijgen welke een paar graden te warm is. naar je zin. maar zo groot is die kans niet.
het is een vloertje van 500 watt. en je hebt 1350 watt nodig om de boel goed warmte krijgen.

vloerverwmingsverdeler verdeler met pomp of een rtl ventiel zijn puur om het knappen van je tegels te voorkomen. en kunnen niet je cv aansuren. de hr 92 van evohome stuurt je syteem aan. als dat nodig is.

een rtl ventiel werkt op basis van afsluting. als hij te heet wordt loopt ie dicht.
mits hij in de retour van het vloer cirquit zit. het is niet een continu systeem.
een vloerverwaming unit loopt continu door. die mengt warm en koud met elkaar.
een vloerverwarmingsinuti is wat beter maar kost ook meer.

en ja hebt bij beide systemen een radiotor nodig.
en leg aub niet je vloerwarming vanaf de retour van je radiator dat werk niet.
dus gewoon zo zie de pdf/plaatje.
https://www.vloerverwarmi...l-ventiel-voetventiel.pdf

• miciel
e aangaande de bendenverdiepeing. je weet dat je niet zomaar een radiator kan weghalen aangaande be denden verdeiping tenzij het kleintjes zijn ?

en wat brteft de rest van je vragen van airco heb ik geen verstand dat is niet mijn vak.
ik ben enkel loodgieter/cv monteur.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee