Toon posts:

Wat vinden jullie van mijn pv installatie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• G.Koernap
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 29-01 13:12
Beste medeforum gebruikers,

Na aanleiding van mijn nieuwe pv installatie, ben ik wel benieuwd wat jullie ervan vinden.
Volgens offerte is onderstaande geinstalleerd.

Totaal vermogen 4.320KWp
12 stuks paneel merk suntech mono full black hypro 360 Wp
Deze liggen, 6 stuks op oostdak, en 6 stuks op westdak
Hellingdak ca 47 gr
Omvormer merk solaredge hd wave 3000h
12 stuks optimizer merk solar edge p401
Verwachte opbrengst is 3.471 KWp

Optimizer is aangesloten op wcd van wasmachine groep op zolder
Afgelopen weekend zat 20 en zon 21 feb was best zonnig en installatie heeft iets meer dan 9Kwh per dag opgeleverd, is dit wat ik er ongeveer van kan verwachten?

Nu wil ik volgend jaar een electrische boiler 80 ltr plaatsen i.c.m. electrische ketel 6
Kw, mijn installatie bestaat uit begane grond vloerverwarming, en 1 en 2 verd radiatoren.
Huis is van 1992 en goed geisoleerd.

Is dit verstandig?

[url=" https://pvoutput.org/list.jsp?id=93141&sid=82262[/url]12 x 360WP Mono Black, 6xoost, 6xwest, SE3000h-HDWave, P401optimizers,Dordrecht

Alle reacties

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:46
Volgens mij een prima opbrengst in deze tijd hoor, iets meer dan een tweepunter op die orientaties.

Maar waarom een elektrische ketel en geen warmtepomp, bijvoorbeeld? 6kW voor die vloerverwarming lijkt me aan de hoge kant.

OhSunnyDay

• G.Koernap
Gramser schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:20:
Volgens mij een prima opbrengst in deze tijd hoor, iets meer dan een tweepunter op die orientaties.

Maar waarom een elektrische ketel en geen warmtepomp, bijvoorbeeld? 6kW voor die vloerverwarming lijkt me aan de hoge kant.
Ik heb geen ruimte voor warmtepomp, dus lijkt mij electrisch ketel de beste oplossing icm boiler 80ltr.
Ik ben nog een leek hier met zonnepanelen, maar wat bedoel je met 2 punter

[url=" https://pvoutput.org/list.jsp?id=93141&sid=82262[/url]12 x 360WP Mono Black, 6xoost, 6xwest, SE3000h-HDWave, P401optimizers,Dordrecht

• Gramser
Als je je opbrengst deelt door je piekvermogen, kun je goed vergelijken met anderen. Stel: als ik op een dag 4,8 kWh opwek met mijn geïnstalleerd vermogen van 2,4kWp, deel je 4,8 door 2,4 en heb je: een tweepunter.

In jouw geval dus 9 / 4,32 = 2,08. Een nette "tweepunter" dus.

Is vooral leuk om te kunnen vergelijken met anderen, onafhankelijk van geïnstalleerd vermogen. Hoewel, in PV-land lijkt ook te gelden: the bigger, the better...

OhSunnyDay

• G.Koernap
Oke thx voor je uitleg,
Hoe krijg ik in mijn post een regel waarin alles benoemd wordt?

• Gramser
Nou, we dwalen wel af... hierzo: https://tweakers.net/instellingen/profiel/

En dan wat naar beneden scrollen tot je het invulveld tegenkomt. Ik neem tenminste aan dat je het onderschrift bedoelt.

OhSunnyDay

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:22
Nice, 4.320.000Wp. Dat is behoorlijk goed voor 12 paneeltjes van 360 Wp :P
Je bedoelt kW.
Omvormer merk solaredge hd wave 3000h
Ik ben er niet helemaal in thuis, maar is hij niet wat laag gedimensioneerd? Ik zou eerder een omvormer verwachten van rond de 4000W? Al ben ik zoals gezegd niet helemaal bekend met leggen op oost en west en wat je dan als omvormer moet hebben.
Verwachte opbrengst is 3.471 KWp
Ik denk dat je 3.471kW bedoelt.
Optimizer is aangesloten op wcd van wasmachine groep op zolder
Je bedoelt de omvormer neem ik aan.

En ik hoop dat dit niet waar is? Als ze hem zomaar op de WCD hebben aangesloten dan zou ik maar heel snel een echte elektricien gaan bellen of checken of je woonhuis en inboedelverzekering afdoende dekking bieden...

Zonnepanelen moeten aangesloten worden op de groepenkast zonder andere apparaten. Indien je een bestaande groep wil gebruiken, zoals de wasmachinegroep, dan kan dat wel maar dan zal je wel een PV-verdeler moeten aansluiten. Meer info: https://www.elektramat.nl...lles-over-de-pv-verdeler/

[Voor 26% gewijzigd door Drardollan op 22-02-2021 14:22]

• G.Koernap
Drardollan schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:12:
[...]

Nice, 4.320.000Wp. Dat is behoorlijk goed voor 12 paneeltjes van 360 Wp :P
Je bedoelt kW.

[...]

Ik ben er niet helemaal in thuis, maar is hij niet wat laag gedimensioneerd? Ik zou eerder een omvormer verwachten van rond de 4000W? Al ben ik zoals gezegd niet helemaal bekend met leggen op oost en west en wat je dan als omvormer moet hebben.

[...]

Ik denk dat je 3.471kW bedoelt.

[...]

Je bedoelt de omvormer neem ik aan.

En ik hoop dat dit niet waar is? Als ze hem zomaar op de WCD hebben aangesloten dan zou ik maar heel snel een echte elektricien gaan bellen of checken of je woonhuis en inboedelverzekering afdoende dekking bieden...

Zonnepanelen moeten aangesloten worden op de groepenkast zonder andere apparaten. Indien je een bestaande groep wil gebruiken, zoals de wasmachinegroep, dan kan dat wel maar dan zal je wel een PV-verdeler moeten aansluiten. Meer info: https://www.elektramat.nl...lles-over-de-pv-verdeler/
Dank voor je vakkundige uitleg,
Excuses dat ik sommige kw of kwp door elkaar haal, het is allemaal nog nieuw, komt wel goed hoop ik.
De omvormer is aangesloten via pv verdeler, dat zit gewoon goed,installateur werkt met gecertificeerd personeel, al zegt dat ook niet alles ;)

• G.Koernap
Gramser schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:00:
Nou, we dwalen wel af... hierzo: https://tweakers.net/instellingen/profiel/

En dan wat naar beneden scrollen tot je het invulveld tegenkomt. Ik neem tenminste aan dat je het onderschrift bedoelt.
Haha idd dwalen we af, ik zag het onderschrift staan en ik dacht ik vraag het _/-\o_

• Gramser
Drardollan schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:12:
[...]

Nou ja, komt er in elk geval op neer dat je niet gauw het piekvermogen zult halen, met verschillende oriëntaties, dus wat dat betreft is er weinig aan de hand denk ik.

OhSunnyDay

• Drardollan
G.Koernap schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:47:
[...]

Dank voor je vakkundige uitleg,
Excuses dat ik sommige kw of kwp door elkaar haal, het is allemaal nog nieuw, komt wel goed hoop ik.
Graag gedaan :)
Ik moet er ook altijd over nadenken en zoek het soms ook op, en ik ga ook nog wel eens de fout in. Maar al doende leert men 8)
De omvormer is aangesloten via pv verdeler, dat zit gewoon goed,installateur werkt met gecertificeerd personeel, al zegt dat ook niet alles ;)
Gelukkig! Zoals het hoort. Schrok even van je omschrijving namelijk, het laatste wat je wil is brand.

• Drardollan
Gramser schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:54:
[...]

Nou ja, komt er in elk geval op neer dat je niet gauw het piekvermogen zult halen, met verschillende oriëntaties, dus wat dat betreft is er weinig aan de hand denk ik.
Vandaar de slag om de arm, ik weet niet precies hoeveel het piekvermogen zal zijn in een dergelijke setup. Normaal houd je ongeveer 10% overdimensionering aan zover ik weet.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:05
Een electrische ketel zou ik niet snel doen, besef hoe je dan gaat verwarmen

Het voordeel van cop1 verwarmen is dat je dit heel erg snel en lokaal kan doen met bv een electrisch kacheltje (of Electrische radiator)
Door er een CV systeem van te maken ga je verlies hebben en is je cop 1 geen cop 1 meer in het kamertje waar je het warm wil hebben maar nog slechter

Blijf je op de zelfde manier verwarmen als nu kan je de verbuikte m3 gas vermenigvuldigen met 8,5 en dat maal je electra prijs doen
dus waarschijnlijk zoiets als 900m3 * 8,5 * 21 cent = 1600 euro aan electra (met een warmtepomp oplossing kan je dit bedrag delen door 4 ofzo)

Dus wat dan wel, persoonlijk zou ik afhankelijk van het huis (me name het type ventilatie systeem) of een warmtepomp boiler + L/W of L/L warmtepomp
OF een L/W warmte pomp met een boilervat.
Een hybride oplossing kan ook. stel je gebruikt maar de helft van het huis. dan kan je L/L wp in de woon kamer en slaapkamer doen en dan een electrische cop 1 radiator in de ruimtes waar je nooit bent.

Als je echt geen plek hebt zou ik gewoon lekker aan het gas blijven plakken. :+

[Voor 3% gewijzigd door twain4me op 22-02-2021 16:13]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:19
Drardollan schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:02:
[...]

Vandaar de slag om de arm, ik weet niet precies hoeveel het piekvermogen zal zijn in een dergelijke setup. Normaal houd je ongeveer 10% overdimensionering aan zover ik weet.
Met 47 graden helling is steil oost-west. Dan kan je omvormer 60% van het aantal Wp zijn (ook met SolarEdge). 0.6*4320=2592 W. Afronden naar boven op 3000 W.
Voor plat oost-west, bijvoorbeeld 15 graden houd ik 70% aan.
Richting zuid 85-90%

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee