Toon posts:

Gaming Systeem / €900 - €1200 (+/- 2 jaar)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Medyx
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-06-2021
Hi!

Ik weet dat er andere topics zijn die +/- hetzelfde zijn. Deze gaan uit van in mijn ogen "mega-dikke" videokaarten. Waar ik in de build vooral rekening mee wil houden is een moederbord waar ik even mee vooruit kan. De build is dan ook ingesteld op; goed voor nu, niet erg om over 2 jaar bijvoorbeeld de videokaart e.d. te vervangen.

Vandaar ook dat het moederbord belangrijk is.
Na veel lezen in de forums hier en online-gezoek, hier waar ik nu op uitkomen ben;

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-10600K Boxed€ 220,-€ 220,-
1MoederbordenMSI MAG Z490 Tomahawk€ 189,97€ 189,97
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1650 Super Gaming X€ 209,-€ 209,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 84,10€ 84,10
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 31,54€ 31,54
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 85,99€ 85,99
1VoedingenCorsair TX550M€ 70,90€ 70,90
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 139,-€ 139,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.030,50

Vragen
  • Is dit moederbord toekomst-bestendig?
  • Is de Nvidia GTX 1660S (Super) het waard om meer uit te geven v.s. de 1650? Zijn er betere alternatieven?
  • Is de AMD Ryzen 5 5600X Tray het waard? Snap dat er ook een ander moederbord nodig is. Zie dat het niet veel scheelt in prestaties. Verder geen voorkeur voor intel of AMD.
  • Alle feedback of input is meer dan welkom!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
  • Hobby 3D bewerken
  • Gaming (Cold War, GTAV, RDR2, MW)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Tussen de €900 en €1200.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Enige wens is dus dat ik hiermee niet bij NASA hoef te werken. Het budget is daar ook niet naar. Ik wil iets wat voor de aankomende 2 jaar goed genoeg is om games op High/Ultra te kunnen draaien. Daarna een videokaart, CPU of whatever vervangen is geen probleem.

Ga je overklokken?
Als het niet hoeft liever niet.

Alvast erg bedankt!

Alle reacties

• Yorick Brinke
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-03 16:30
In principe is momenteel een moederbord halen sowieso niet heel erg toekomstbestendig, dat komt voornamelijk doordat Intel vaak al snel overgaat op een nieuwe chipset en je enige upgrademogelijkheid zou dan een i7 of iets dergelijks zijn.
Momenteel zit AMD ook in de laatste fase van haar AM4 platform dus deze zal ook niet langdurig blijven.
Zou je verder willen overclocken want de K processor en de hyper 212 zijn vrijwel onnodig als je het niet wil doen.
Verder ziet je lijstje er vrij netjes uit alleen videokaarten zijn momenteel erg overpriced of daadwerkelijk niet eens beschikbaar.

• Medyx
Yorick Brinke schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:56:
In principe is momenteel een moederbord halen sowieso niet heel erg toekomstbestendig, dat komt voornamelijk doordat Intel vaak al snel overgaat op een nieuwe chipset en je enige upgrademogelijkheid zou dan een i7 of iets dergelijks zijn.
Momenteel zit AMD ook in de laatste fase van haar AM4 platform dus deze zal ook niet langdurig blijven.
Zou je verder willen overclocken want de K processor en de hyper 212 zijn vrijwel onnodig als je het niet wil doen.
Verder ziet je lijstje er vrij netjes uit alleen videokaarten zijn momenteel erg overpriced of daadwerkelijk niet eens beschikbaar.
Duidelijk! Is het wat jou betreft een beter idee om een AMD CPU te gebruiken? (Aangezien die minder vaak van set veranderen? Of lees ik dat verkeerd?

If so; welk moederbord / cpu setje zou je aanraden?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:40
(jarig!)
Nee, daar moet je op dit moment niet naar kijken.

Op dit moment is intel handiger, omdat die stuk goedkoper zijn (AMD begint "op" te raken in winkels).

De extra snelheid van 970 plus is niet nuttig. gewone 970 is "even snel".
1650 is wel een duidelijk bottleneck. is tweedehands optie?

• Medyx
99ruud99 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:47:
Nee, daar moet je op dit moment niet naar kijken.

Op dit moment is intel handiger, omdat die stuk goedkoper zijn (AMD begint "op" te raken in winkels).

De extra snelheid van 970 plus is niet nuttig. gewone 970 is "even snel".
1650 is wel een duidelijk bottleneck. is tweedehands optie?
Noted. Thanks!
Zou een 1660S een verbetering zijn? Of wat zou een goed alternatief zijn?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:40
(jarig!)
Ligt heel erg aande games die je wilt, op welke instellingen, en welk scherm je eraan wilt.

wil je mijnenveger spelen? dan voldoet elke gpu wel :P
wil je flight simulator 2020 spelen op ultra? dan heb je heel wat meer nodig

• Medyx
99ruud99 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:02:
Ligt heel erg aande games die je wilt, op welke instellingen, en welk scherm je eraan wilt.

wil je mijnenveger spelen? dan voldoet elke gpu wel :P
wil je flight simulator 2020 spelen op ultra? dan heb je heel wat meer nodig
Duidelijk. Er zit nog wel wat ruimte in het budget. Wat zou een betere videokaart zijn om erin te hangen? Niet aan te slepen die videokaarten op het moment. Naast dat er zoveel keuze is, is bijna niets leverbaar.

• J_aimy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-10-2022
Persoonlijk zou ik, ook aangeraden bij mijn schoonbroer, gewoon een 1650 kopen zoals je in je lijstje hebt staan en tegelijk inschrijven voor bijvoorbeeld een 3060 die binnenkort uitkomt of direct voor een 3060Ti, indien je van plan bent om toch te geniet van de prestaties.
Hij wilde enkel zijn games kunnen spelen en dat het in orde was dus... zo gezegd zo gedaan.
Hangt natuurlijk af van je budget.

Als je niet gaat overklokken is een K CPU niet nodig, echter de non-K is niet veel goedkoper.
Als je naar de 10600KF kijkt of naar de 10400/10500 ben je nog wel goedkoper uit.
Misschien een B460 mobo, scheelt je ook nog wat geld.
Qua M2 SSD kan je ook richting de Kingston A2000 denken, doet ook z'n ding.
Als je toch een betere videokaart wilt gaan bestellen, kijk dan even naar welke binnen je budget valt, want dan kan je eventueel even naar de PSU kijken of deze voldoet.
Zo wordt bijvoorbeeld voor de 3060Ti volgens de fabrikant (zie Gigabyte) een PSU van 650W aanbevolen, maar dat is natuurlijk afhankelijk van classificatie van PSU's.
Processorkoeling is wel oke voor als je niet gaan overklokken, stock koeler adviseer ik niet maar je kant altijd kijken wat dit doet.
Besparing op bovenstaand kan je eventueel in de zwaardere GPU steken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee