Toon posts:

Kan je met een switch of dimmer een andere dimmer bedienen?

Pagina: 1
Acties:

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
We zijn een bestaande woning grondig aan het verbouwen en nu ben ik bezig met het lichtplan. Zoveel mogelijk alles slim maken met behulp van HomeAssistant (op een pi 4).

Nu wil ik zoveel mogelijk slim maken, maar wel gebruik blijven maken van de (bestaande) fysieke lichtknoppen/dimmers.

Nu vroeg ik me af of je een slimme dimmer ook kunt schakelen (of zelfs controleren/dimmen) met een andere switch/dimmer?

Ik heb namelijk bijv. een (domme) lamp fysiek aangesloten op 1 punt (slimme dimmer) en wil dan vanuit de andere kant van de kamer toch een inbouwswitch hebben die die lamp bediend. De lamp zelf zal niet slim zijn, maar de dimmer waar hij op aangesloten is wel.

Is dit mogelijk? Heb ik hier dan speciale dimmers/switches voor nodig of werkt dit 'out of the box' al?
Aan/uit schakelen is een must, kunnen dimmen vanuit een andere plek is nice to have.
tips 'n tricks hiervoor?

• Timmeaho
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 08:17
Een van m'n zelf gemaakte lampen had op den duur 3 dim mogelijk heden op een rij (philips Hue, dimmer op het snoer en een klikaan-klikuit dimmer voor de afstandbediening). Deze combinatie gaf wel problemen, de lamp bleef maar flikkeren (wat ook niet zo heel gek is). Zeker niet een aan te raden combinatie.

Vervolgens heb ik de dimmer weer uit het snoer gehaald waardoor alleen de Hue en Klikaan-klikuit overblijven Waarbij ik alleen dim via de Hue lamp en de klikaan-klikuit gebruik voor het aan en uit schakelen. Andere lampen zitten op de zelfde afstandsbediening vandaar mijn voorkeur om wel de klikaan te blijven gebruiken.

Wat schakelt de bestaande inbouwswitch nu aan of uit? als die de slimmer dimmer aan of uit dan zou ik niet weten waarom het niet zou werken. Als weet ik niet zeker of de slimmer dimmer z'n instelling houdt als deze geen stroom meer heeft.

Je zou ook eventueel een afstandsbediening kunnen ophangen bij de inbouwswitch die de slimme dimmer aanstuurt.

• nikao
Timmeaho schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:11:
Wat schakelt de bestaande inbouwswitch nu aan of uit? als die de slimmer dimmer aan of uit dan zou ik niet weten waarom het niet zou werken. Als weet ik niet zeker of de slimmer dimmer z'n instelling houdt als deze geen stroom meer heeft.
De bestaande lichtschakelaar schakelt nu een ander lichtpunt. Daar wil ik dus een nieuwe schakelaar bij plaatsen. (dit is aan de andere kant van de kamer)

De lamp + bedrading is nieuwe aangelegd, dus er is nog geen schakelaar die die lamp bediend. Echter komt het draad dus uit op een ander punt in de kamer waar ik hem ga aansluiten op een slimme dimmer.

Er zijn meerdere manieren om de kamer binnen te komen, vandaar de wens voor andere dimmers/switches die deze, op de lamp aangesloten, dimmer kunnen bedienen.
Je zou ook eventueel een afstandsbediening kunnen ophangen bij de inbouwswitch die de slimme dimmer aanstuurt.
Als dat kan/werkt dan kan dit vast ook wel met een inbouw variant lijkt me? Er is de wens voor een meer traditionele 'feel' en werking voor wat minder tech-savvy gasten enzo, vandaar dat ik graag een inbouw variant wil die bij de rest geplaatst kan worden in plaats van losse afstandsbedieningen.

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:37
Kun je geen "slimme" dimmer plaatsen achter de schakelaar en deze vervolgens ook koppelen aan de 2de schakelaar om aan te sturen?

dus:

code:
1
2
3
LAMP --------- DIMMER -- Schakelaar1
                               |  (zigbee/kaku/z-wave)
                               |__  Schakelaar2

• nikao
Aragnut schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:30:
Kun je geen "slimme" dimmer plaatsen achter de schakelaar en deze vervolgens ook koppelen aan de 2de schakelaar om aan te sturen?

dus:

code:
1
2
3
LAMP --------- DIMMER -- Schakelaar1
                               |  (zigbee/kaku/z-wave)
                               |__  Schakelaar2
dan kan je alleen dus niet de lamp dimmen op afstand, dat is niet ideaal.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
LAMP1 --------- SLIMME DIMMER1
                         |
                         |_ slimme schakelaar / slimme dimmer
                         |
                         |
LAMP2 ----------SLIMME DIMMER 2

etc.

Dit zou ideaal zijn, zodat als je een kamer in loopt je gelijk meerdere lampen kan aandoen met 1 switch/dimmer.

Op reddit hadden ze het over een '3-way dimmer', maar daar wordt ik nog niet helemaal wijs uit.

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:37
Ah, je wilt het precies andersom dan dat ik dacht (1 schakelaar naar meerdere lampen). Dit is, bij mijn weten, op eenzelfde manier te doen door de dimmers 1 groep te maken. Alternatief is om met slimme lampen te werken, hoef je enkel daarna de schakelaar maar aan te passen.

Hue heeft het, en ook Tradfri biedt e.e.a. daarop aan (en hoop andere merken ook gok ik zo).

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:17
2x shelly dimmer gebruiken, een voor de schakelaar / dimmer en een voor de lamp?

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• nikao
Aragnut schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:41:
Ah, je wilt het precies andersom dan dat ik dacht (1 schakelaar naar meerdere lampen). Dit is, bij mijn weten, op eenzelfde manier te doen door de dimmers 1 groep te maken. Alternatief is om met slimme lampen te werken, hoef je enkel daarna de schakelaar maar aan te passen.

Hue heeft het, en ook Tradfri biedt e.e.a. daarop aan (en hoop andere merken ook gok ik zo).
Slimme lampen zullen niet overal een optie zijn. (ivm design/uiterlijk van de lampen)
Maar volgens jou zou je met een 'standaard' slimme switch een of meer slimme dimmers moeten kunnen aansturen? Zonder dat ik daar speciale versies oid voor nodig heb?

Nog wat breder/meer info:

Ik heb eigenlijk meerdere situaties:
Bestaande (bedraadde) situatie:
1. lamp aangesloten op 1 schakelaar
2. lamp aangesloten op 2 schakelaars

Gewenste situatie:
Lampen kunnen dimmen, op afstand
met fysieke (inbouw) schakelaars gegroepeerde lampen aan/uit kunnen doen.
nice to have: ipv alleen aan/uit kunnen dimmen met de fysieke inbouwschakelaar (op de groep lampen)

Idee
Alle bestaande bedraadde schakelaars sowieso vervangen door slimme. (anders zou de bestaande schakelaar de hele schakeling uit zetten.)
elke lamp heeft dan 1 of 2 bedraadde slimme dimmers.
extra schakelaars (inbouw) om deze dimmers te bedienen.

• nikao
roelzadh schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:49:
2x shelly dimmer gebruiken, een voor de schakelaar / dimmer en een voor de lamp?
Die ken ik nog niet, dank voor de tip!

2x dimmer kan dat uberhaupt wel eigenlijk?

dus:
code:
1
2
3
LAMP ------- slimme dimmer 1
                    |
                    |_slimme dimmer 2

want wat gebeurt er dan als ik de lamp op max zet met slimme dimmer 1 (fysieke knop)
vervolgens met dimmer 2 (fysieke knop) omlaag zeg.
knop 1 staat dan nog op max, als ik die omlaag zet hoe werkt dat?
of andersom; knop 2 staat op MIN. ik doe lamp hoger met knop 1, hoe kan je dan met knop 2 de lamp nog lager zetten?

Is dat relatieve stand of absoluut? (bij aanraking 'jumpt' de lamp naar de stand waarin hij dan staat.)

Domme vraag wellicht, maar mij niet helemaal helder nog.

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02:42
Dit zou moeten kunnen als je niet vast wilt zitten aan 1 merk. In onderstaand geval koppel je dus geen slimme schakaar 'direct' aan een slimmer dimmer, maar altijd via de 'hub' (kan bv HA, Domoticz of OpenHab zijn).

Veel slimme dimmers laten ook toe om een domme schakelaar direct op de dimmer aan te sluiten. Je kan met die domme schakelaar alleen niet heel eenovoudig meerdere dimmers bedienen. In theorie kan dat wel met zwave bv als je met groups gaat werken. Ik heb hier zelf geen ervaring mee.
Let wel: als je hub down is werken alleen je dommeschakelaars nog om je lamp te bedienen.
                          domme schakelaar
                         |
LAMP1 --------- SLIMME DIMMER1                                                        slimme schakelaar
                         |                                                                |
                         |-  -----------------hub (zwave/zigbee/wifi)  ------------------ | ----- slimme lamp3
LAMP2 ----------SLIMME DIMMER 2                                                       slimme schakelaar
                         |
                          domme schakelaar

[Voor 11% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 01-03-2021 15:59]

• nikao
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:55:
Dit zou moeten kunnen als je niet vast wilt zitten aan 1 merk. In onderstaand geval koppel je dus geen slimme schakaar 'direct' aan een slimmer dimmer, maar altijd via de 'hub' (kan bv HA, Domoticz of OpenHab zijn).

Veel slimme dimmers laten ook toe om een domme schakelaar direct op de dimmer aan te sluiten. Je kan met die domme schakelaar alleen niet heel eenovoudig meerdere dimmers bedienen. In theorie kan dat wel met zwave bv als je met groups gaat werken. Ik heb hier zelf geen ervaring mee.
Let wel: als je hub down is werken alleen je dommeschakelaars nog om je lamp te bedienen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
                                                  domme schakelaar
                                                  |
LAMP1 --------- SLIMME DIMMER1                                                                       - slimme schakelaar
                         |                                                                                                    |
                         |-  -----------------hub (zwave/zigbee/wifi)  ------------------ | ----- slimme lamp3
                         |                                                                                                    |
LAMP2 ----------SLIMME DIMMER 2                                                                     slimme schakelaar
                                                  |
                                                  domme schakelaar
Dank je.. dit is more or less wat ik in gedachte had, alleen begrijp ik hier niet helemaal wat je bedoelt met de connectie 'domme schakelaar -- hub' ?
dan moet je toch 'iets slims' achter die schakelaar hebben?

Ik zat nu naar die Shelly producten te kijken, en kwam al ergens instructie tegen hoe met de i3 instructie voor dimmen naar de Shelly 2 dimmer te sturen.
dus met die optie zou je zelfs de domme schakelaar kunnen vervangen door een knop waarmee je de i3 bedient en zo de dimmer(s)

begrijp ik dat goed?

• sjorsjuhmaniac
nikao schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:58:
[...]

Dank je.. dit is more or less wat ik in gedachte had, alleen begrijp ik hier niet helemaal wat je bedoelt met de connectie 'domme schakelaar -- hub' ?
dan moet je toch 'iets slims' achter die schakelaar hebben?

Ik zat nu naar die Shelly producten te kijken, en kwam al ergens instructie tegen hoe met de i3 instructie voor dimmen naar de Shelly 2 dimmer te sturen.
dus met die optie zou je zelfs de domme schakelaar kunnen vervangen door een knop waarmee je de i3 bedient en zo de dimmer(s)

begrijp ik dat goed?
Nee nee.... ik was nog aan het editen want wat je ziet in het text vak is niet hoe het in html eruit ziet. Kijk aub nog eens :)

• nikao
ik begrijp de domme schakelaars in het plaatje niet helemaal, maar ik was eigenlijk van plan om die te vervangen zodat ik alleen een inbouw 'pulsdrukker' heb met de dimmer erachter achter aangesloten op de lamp. (en dit een aantal keer voor meerdere lampen)
en daarnaast dus nog een knop elders in de kamer (zou ook pulsdrukker kunnen zijn zo te zien) met een Shelly i3 erachter.

Moet alleen nog besluiten of ik dan inderdaad voor de Shelly ga of toch voor een Zigbee oplossing. Shelly ziet er wel aantrekkelijk geprijsd uit ;)

• sjorsjuhmaniac
de domme schakelaar kan je pulsdrukker zijn bv. Als je echter geen domme schakelaar direct op de slimmer dimmer aansluit zit je in het donker (of licht ;)) als je domotica uitvalt. Met een domme aangesloten schakelaar behoudt je de WAF als er iets mis gaat. Is voor mij altijd een eis.

• nikao
ja ik begrijp nu je domme schakelaar pas haha.. het is inderdaad de bedoeling om de dimmer in een domme schakelaar te bouwen zodat het licht altijd bediend kan worden.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee